Урок №6
Тема уроку:Машини та механізми. Золоте правило механіки. Коефіцієнт корисної дії.
Мета: знайомити учнів з особливостями простих механізмів; установити міжпредметні зв'язки між історією та фізикою; учити визначати різницю між машинами та механізмами; експериментальним шляхом вивести та сформулювати «золоте правило» механіки й показати його практичне застосування; сформувати уявлення про ККД, причини неможливості досягнення його 100 % реальними машинами і механізмами; розвивати практичні навички дослідницької діяльності, уміння аналізувати та робити висновки; виховувати вміння співпрацювати, поважати іншу точку зору, доводячи свою.
Тип уроку: комбінований.
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація вивчення нового матеріалу
ІV. Оголошення теми та очікування навчальних результатів
Хід уроку
У ході бесіди учні повторюють, як виникає механічна робота, записують її формулу, формулюють поняття механічної енергії та визначають зміни, що відбуваються з енергією тіла, коли воно здійснює роботу, наводять приклади виконання роботи.
Учитель. Людина протягом всієї історії її існування намагається полегшити собі виконання роботи. За допомогою чого вона це робить? Учні. За допомогою машин та механізмів.
Учитель. На лівому узбережжі Ніла, на краю пустелі Сахара, височать знамениті єгипетські піраміди, кам'яні глиби фараонів. Нас вражають їхні розміри, велич та загадковість. Так, наприклад, висота піраміди Хеопса 137 м, а щоб обійти її, необхідно пройти не один кілометр. За словами історика Геродота, піраміду Хеопса будували близько 20 років, а дорогу до неї — 10 років. Побудована ця дорога з 2 мільйонів 300 тисяч кам'яних блоків, маса кожного — 2,5 тонн.
Яким чином людина, яка не має великої сили, спромоглася звести ці споруди?
Учні. Для зведення пірамід люди використовували прості механізми: похилу площину, блоки та важелі.
Учитель. Давайте перевіримо, чи так все було, як ви кажете. Повернімося на багато років назад, в епоху, коли піраміди будувалися.
Демонстрація фрагмента фільму «Астерікс та Обелікс. Місія Клеопатра», де йдеться про зведення єгипетських пірамід за допомогою простих механізмів, та обговорення побаченого. (Слайд №1)
ІV. Оголошення теми та очікування навчальних результатів
Учитель. Сьогодні на уроці ми з вами пригадаємо, що таке прості механізми, ознайомимося з поняттям «машина», з'ясуємо, що є між ними спільного і у чому різниця. Попрацювавши у творчій експериментальній лабораторії, сформулюємо «золоте правило» механіки і з'ясуємо, за якими параметрами можна судити про якість механізмів. А наприкінці уроку за допомогою тестування перевіримо, наскільки гарно ви засвоїли новий матеріал.
V.Надання необхідної інформації
VI. Інтерактивна вправа (вивчення нового матеріалу)
Механізм — це пристрій, що передає рух або перетворює один вид руху на інший. Машина — це механізм або сукупність механізмів для перетворення енергії з одного виду на інший. Прості механізми — це пристрої, які змінюють сили за значенням та за напрямом. За допомогою простих механізмів можна змінювати напрям дії сили, прикладеної до тіла. Чи значить це, що за допомогою простих механізмів можна отримати виграш у роботі?
Зараз ми з вами це і з'ясуємо. Для цього пропоную вам об'єднатися в групи по четверо. Кожна група отримає індивідуальне завдання і працюватиме з простими механізмами: з важелем, нерухомим блоком, рухомим блоком та похилою площиною.
Робота кожної групи оцінюється максимум у 6 балів.
І Робота в малих групах
Дослідження співвідношення сил та відстаней під час використання важеля, а також встановлення співвідношення роботи, необхідної для підняття тіла на висоту h, з роботою сили, прикладеної до важеля.
Мета: сформулювати висновок про те, який виграш у силі дає важіль; з'ясувати співвідношення корисної й витраченої роботи для підйому тіла на цю висоту.
Обладнання: штатив лабораторний, важіль, набор тягарців масою по 100 г, динамометр лабораторний, лінійка.
Хід роботи
1. Важіль установіть на штатив і врівноважте його в горизонтальному положенні за допомогою розташованих на його кінцях пересувних гайок.
2. Ліворуч від осі обертання на відстані 20 см підвісьте два тягарця масою по 100 г.
3. Визначте силу тяжіння яка діє на тягарці за допомогою формули:
F1 = mg
4. Праворуч від осі обертання на відстані 10 см підвісьте до важеля динамометр.
5.Виміряйте висоту від горизонтального рівня точки підвісу тягарців h1 і точку підвісу динамометра h2, запишіть отриманий результат
6.Прикладіть до динамометра постійну силу у вертикальному напрямі вниз таким чином, щоб повернути важіль до горизонтального положення. Запишіть значення прикладеної сили
7.Визначте співвідношення між силами F1 і F2
8.Визначте співвідношення між силами відстанями h1 і h2
9.Обчисліть значення корисної роботи за формулою:
10. Визначте виконану роботу за формулою:
11. Сформулюйте висновок, відповівши на такі питання:
Завдання для групи № 2
Дослідження співвідношення сил та відстаней під час використання нерухомого блоку, а також визначення співвідношення виконаної й корисної роботи під час використання нерухомого блоку.
Мета: дійти висновку, чи дає виграш у силі нерухомий блок; з'ясувати співвідношення між корисною й виконаною роботою під час використання нерухомого блоку.
Обладнання: штатив лабораторний, нерухомий блок, нитка, набір тягарців масою 100 г, динамометр лабораторний, лінійка.
Хід роботи
1. Нерухомий блок установити на штатив.
2. Перекинути нитку через нерухомий блок.
3. Прикріпіть до лівого кінця нитки два тягарця масою 100 г так, щоб нижній кінець нитки розташовувався біля поверхні стола.
4. Визначте силу тяжіння F1 , яка діє на тягарці за допомогою формули:
F1 = mg=
5. Прикріпіть до правого кінця нитки гачок динамометра й прикладіть постійну силу, спрямовану вертикально вниз. Перемістіть тягарці вертикально на висоту h1=10см.
6. Запишіть показання динамометра
F2 =
7. Зверніть увагу на те, що гачок динамометра зміститься від початкового положення на 10 см, тому:
h1= h2 = 10см
8.Визначте співвідношення між силами F1 і F2
9.Визначте співвідношення між силами відстанями h1 і h2
10.Обчисліть значення корисної роботи за формулою:
11. Визначте виконану роботу за формулою:
Ав =F2h2
12. Сформулюйте висновок, відповівши на такі питання:
Завдання для групи № 3 та 4
Дослідження співвідношення сил та відстаней, а також корисної й виконаної роботи під час використання похилої площини.
Мета: дійти висновку про те, який виграш у силі дає похила площина; з'ясувати співвідношення між корисною й виконаною роботою під час використання похилої площини.
Обладнання: штатив лабораторний, дерев'яна лінійка (для групи 3 — гладка лінійка, для групи 4 — лінійка, покрита наждачним папером), дерев'яний брусок, набір тягарців масою по 100 г, динамометр лабораторний, лінійка.
Хід роботи
1.За допомогою динамометра визначте силу тяжіння F1 що діє на дерев'яний брусок, та запишіть її
2.Установіть лінійку на штатив похило, під кутом приблизно 30°.
3.Виміряйте довжину похилої площини l та запишіть її
4. Брусок покладіть на похилу площину та за допомогою динамометра (прикладаючи постійну силу) перемістіть його від початку до вершини похилої площини. Запишіть значення прикладеної сили F2 .
5.За допомогою лінійки виміряйте висоту похилої площини та запишіть її h=:
6. Визначте співвідношення між силами F1 і F2
7. Визначте співвідношення між силами відстанями l і h
8. Обчисліть корисну роботу за допомогою формули:
9. Обчисліть виконану роботу за формулою:
10. Сформулюйте висновок, відповівши на запитання:
Завдання для групи № 5
Дослідження співвідношення сил та відстаней, а також корисної та виконаної роботи під час використання рухомого блоку.
Мета: дійти висновку про те, який виграш у силі дає рухомий блок; з'ясувати співвідношення між корисною й виконаною роботою під час використання рухомого блоку.
Обладнання: штатив лабораторний, рухомий блок, нитка, набор тягарців масою по 100 г, динамометр лабораторний, лінійка.
Хід роботи
1. Рухомий блок на нитці прикріпіть до штатива.
2.Визначте силу тяжіння, що діє на два тягарця масою по 100 г, за формулою:
F1 = mg=
3.До гачка, підвішеного до центра рухомого блоку, прикріпіть ці два тягарця.
4.До вільного кінця нитки, перекинутої через блок, прикріпити гачок динамометра й, переміщуючи динамометр, рівномірно вгору підняти тягарці на висоту h 1=10см від початкового положення.
5. Під час переміщення заміряйте, наскільки перемістився гачок динамометра:
h 2 =
6. Також під час переміщення запишіть значення прикладеної сили:
F2 =
7.Визначте співвідношення між силами F1 і F2
8.Визначте співвідношення між силами відстанями h1 і h2
9.Обчисліть значення корисної роботи за формулою:
10. Визначте виконану роботу за формулою:
11. Сформулюйте висновок, відповівши на такі питання:
У скільки разів відрізняються показання динамометра від ваги вантажу?
У скільки разів відрізняється переміщення гачка динамометра від переміщення вантажу?
Як співвідносяться числові значення корисної й витраченої роботи?
Після закінчення роботи кожна група звітує про отриманий результат, заповнюючи таблицю на дошці. Відбувається обговорення результатів роботи.
VII. РЕФЛЕКСІЯ РЕЗУЛЬТАТІВ
Учні формулюють свої висновки:
1. Жоден з простих механізмів не дає виграшу в роботі: у скільки разів виграємо в силі, у стільки разів програємо у відстані.
Учитель. Це твердження є «золотим правилом» механіки:
Виконана робота завжди більша, ніж корисна.
У ч и т е л ь. За співвідношенням між виконаною та корисною роботою можна судити про якість механізму. Саме це співвідношення називається коефіцієнтом корисної дії механізму:
Чи може ККД механізму бути більшим за 100 %? Чому?
У ч е н ь. Ні, тому що під час виконання корисної роботи за допомогою механізмів треба ще виконати додаткову роботу, наприклад, на подолання тертя в рухомих частинах, а також на переміщення цих частин.
Учитель. Отже, час перевірити, наскільки гарно ви засвоїли знання, які отримали сьогодні. Пропоную вам відповісти на тестові завдання. Максимальний бал за тестування — 6.
Варіант 1
1.Виберіть правильне твердження. Який з наведених нижче механізмів дає найбільший виграш у роботі?
а) Похила площина;
б) важіль;
в) жоден простий механізм виграшу в роботі не дає.
2.Які перетворення енергії відбуваються під час падіння тіла без початкової швидкості? Опір повітря не враховувати.
а) Кінетична — потенційна;
б) потенційна — внутрішня;
в) внутрішня — потенційна;
г) потенційна — кінетична.
3.Яке співвідношення називається «золотим правилом» механіки?
4. За допомогою простого механізму була здійснена корисна робота А1 виконана при цьому робота дорівнює А2. Який з наведених нижче виразів визначає коефіцієнт корисної дії механізму?
5. Установіть відповідність.
Варіант 1
1.Виберіть правильне твердження. Який з наведених нижче механізмів не дає виграшу в роботі?
а) Похила площина;
б) важіль;
в) жоден простий механізм виграш у роботі не дає.
2. М'яч кинули вертикально вгору. Які перетворення енергії відбуваються під час переміщення м'яча із точки кидання до найвищої точки траєкторії? Опір повітря не враховувати.
а) Кінетична — потенційна;
б) потенційна — внутрішня;
в) внутрішня — потенційна;
г) потенційна — кінетична.
3. Як називається співвідношення
а) Правило рівноваги важеля;
б) «золоте правило» механіки;
в) коефіцієнт корисної дії;
г) закон збереження енергії.
4. За допомогою простого механізму була здійснена корисна робота А2, виконана при цьому робота дорівнює А1. Який з наведених нижче виразів визначає коефіцієнт корисної дії механізму?
5. Установіть відповідності
1 варіант 1 — в (1 бал) |
2
1 |
варіант — в (1 бал) |
2 — г (1 бал) |
2 |
— а (1 бал) |
3 — а (1 бал) |
3 |
— 6(1 бал) |
4 — а (1 бал) |
4 |
— в (1 бал) |
5. 1 — в (0,5 бала) |
5. |
2 — в (0,5 бала) |
2 — г (0,5 бала) |
3 |
— б (0,5 бала) |
3 — б (0,5 бала) |
4 |
— г (0,5 бала) |
5 — а (0,5 бала) |
5 |
— а (0,5 бала) |
Після тестування учні обмінюються аркушами з відповідями та здійснюють взаємоперевірку. Правильні відповіді учитель вивішує на дошці:
Учитель. Бали, які ви отримали за тестування, складіть з балами за експериментальну роботу у групах — це і буде ваша оцінка за урок.
VIII. ПІДСУМКИ
Стисла бесіда про те, чим займалися на уроці та які результати отримали.
Учитель
IX. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підготувати презентації про застосування простих механізмів та «золотого правила» механіки