Урок "Масова частка у складній речовині"

Про матеріал

Розробка уроку дозволить закріпити знання учнів про хімічні формули й уміння обчислювати відносну молекулярну масу; розширить поняття про частки для обчислення масової частки елемента в складі речовини; навчить обчислювати масову частку елемента в складі складних речовин.

Перегляд файлу

Логвин О.В.

 

Урок №                                                                                                                           Дата:

Тема: Масова частка елемента в складній речовині.

Мета: закріпити знання про хімічні формули й уміння обчислювати відносну молекулярну масу; розширити поняття про частки для обчислення масової частки елемента в складі речовини; навчити обчислювати масову частку елемента в складі складних речовин; розвивати хімічну мову, навички самостійної роботи з ПСХЕ, логічне мислення; виховувати увагу, інтерес до навчання.

Тип уроку: комбінований

Форми роботи: фронтальне опитування «Мозковий штурм», гра «Чарівна скриня», робота з індивідуальними картками, розповідь, словникова робота, складання формули та алгоритму для визначення масової частки, гра «Естафета», ситуаційні задачі, робота в парах «Обличчя до обличчя».

Обладнання: ПСХЕ, комп’ютер.

Хід уроку.

I. Організація класу.

 

II. Перевірка домашнього завдання.

«Мозковий штурм»

- На які два класи поділяються речовини за складом?

- Які речовини називають простими?

- Які речовини називають складними?

- Що таке хімічна формула?

- Що виражає хімічна формула?

- Що таке відносна атомна маса?

- Що таке відносна молекулярна маса?

- Як, знаючи формулу речовини, обчислити відносну молекулярну масу?

 

Гра «Чарівна скриня» (4 учня працюють біля дошки)

Обчислити відносні молекулярні маси речовин


Мr (H2SO4) = 98.

Мr(АgNO3)= 170.

Мrl2О7) = 183.

Мr (K2CO3) = 138.


 

Робота з індивідуальними картками.


Картка 1.

  1. Що таке відносна молекулярна маса?
  2. Обчислити відносну молекулярну масу N2O5, Сa(OH)2.

 

Картка 2.

  1. Що таке хімічна формула?
  2. Обчислити відносну молекулярну масу NаНСО3, Са(NО3)2.

 

Картка 3.

  1. Що таке валентність?                                  
  2. Обчислити відносну молекулярну масу  Fe(ІІІ)  S(II),   Cr(VI) O(II).

III. Актуалізація опорних знань.

- Чи можна стверджувати, що маси кожного атома в молекулі речовини однакові? (Ні, тому що в усіх елементів різні атомні маси)

- Співвідношення мас атомів у складі молекули складної речовини постійне чи змінне? (Постійне, тому що постійним є склад речовини)

 

ІV. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й завдань уроку.

З курсу природознавства ви вже знаєте про вміст (об'ємні частки) азоту, кисню в повітрі. Вам відомо, що для золотих і срібних сплавів зазначають масову частку дорогоцінних металів - так звану пробу. На етикетках до лікарських засобів є інформація про вміст (масові частки) компонентів. Відомості про масові частки компонентів у рудах потрібні металургам. А фермерам, квітникарям потрібні знання про масові частки поживних елементів у мінеральних добривах. Для домашньої консервації потрібні розрахунки для обчислення масової частки речовини в розчині.

- Як можна виразити склад речовини у відсотках?

(Якщо прийняти відносну молекулярну масу речовини за 100 %, то маса кожного елемента може бути виражена як масова частка цього елемента в складі молекули)

Завдання:

- з’ясувати, що таке масова частка елемента у сполуці, та обчислювати її значення;

- навчитися розраховувати масу елемента в певній масі сполуки за його масовою часткою;

- оформлювати розв’язання розрахункових задач.

 

V. Вивчення матеріалу нової теми.

Розповідь учителя, словникова робота, творче завдання

Масова частка елемента у сполуці – це відношення маси елемента до відповідної маси сполуки.
 



де n - число атомів елемента в речовині;

Аг - відносна атомна маса елемента;

Мг - відносна молекулярна маса.

 

Творче завдання. Скласти схему чи алгоритм розв’язування задач на обчислення масової частки елемента у складній речовині.

Орієнтовно:                 

                                            ФОРМУЛА РЕЧОВИНИ    

 

                     ФОРМУЛА ДЛЯ ОБЧИСЛЕННЯ МАСОВОЇ ЧАСТКИ

 

   

                                                     ВІДНОСНА МОЛЕКУЛЯРНА МАСА

                      

                                                       ОБЧИСЛЕННЯ

 

                                                           РЕЗУЛЬТАТ

 

Наприклад, обчисліть масові частки Натрію і Хлору у кухонній солі.

Дано:

NaСl

Мг (NaCl) = 23+35,5 = 58,5

= 39,3%

W (Cl) = 100% - 39,3% = 60,7%

 

Відповідь: W (Na) = 39,3%, W (Cl) = 60,7%

 

W (Na) - ?

W (Cl) - ?

VІ. Керована практика.

(Ситуаційні задачі,  «Естафета», робота в парах «Обличчя до обличчя»)

  1. Ситуаційні задачі

І. Магнітобактерії – наче маленькі магнітні стрілки. У Північній півкулі вони пливуть до Північного полюсу, а у Південній - до Південного. Рухатися у магнітному полі Землі їм „допомагає” мінерал магнетит – Fe3O4 (FeO*Fe2O3)

ІІ. Родину скунсових об’єднує цінна для них і прикра для всіх інших риса: під хвостом, біля ануса, у них розташовані запашні залози. Речовину, яку виробляють залози скунса – це справжнісінька хімічна зброя. Вона масляниста і тому має надзвичайно стійкий запах. Ця речовина – етилмеркаптан – C2H5SH. Який запах має речовина? Допоможе визначення масової части елементів у цій речовині.

 

2. Гра «Естафета».

Вас запросили працювати в один з найуспішніших  агро-холдингів України на посаду провідного агронома. Час сівби, і для покращення врожайності ви, як висококваліфікований спеціаліст, повинні визначити, яке нітрогеновмісне добриво найефективніше вплине на врожайність цукрових буряків.

 


Нітрат амонію

NH4NO3

(амонійна селітра)

 

Нітрат кальцію

Ca(NO3)2

(кальцієва, або норвезька, селітра)

Нітрат натрію

NaNO3

(чилійська селітра)


Пояснення

Дошка поділена на 3 частини.

Для кожного ряду учитель записує по одній формулі. Учні по черзі виходять до дошки та виконують по одному завданню.

Учень 1. Записує формулу для обчислення масової частки.

Учень 2. Записує обчислення молекулярної маси речовини.

Учень 3, 4, 5. Визначають масові частки елементів.

Учень 6. Визначає суму знайдених відсотків (щоб сума складала 100%).

Учень 7. Перевіряє всі записи.

 

  1. Робота в парах «Обличчя до обличчя»

Яка з руд є найбільш вдалою для добування міді?

Халькозин, або мідний блиск – Cu2S

Халькопірит, або мідний колчедан – CuFeS2

Малахіт – (CuOH)2CO3

 

VІІ. Рефлексія.

Висловлювання учнів за схемою:

На уроці я…

- дізнався…

- зрозумів…

- навчився…

- найбільші труднощі я відчув …

- на наступному уроці я хочу…

 

VІІI. Домашнє завдання.

§ 16;

№ 119,120 (а, б);

Додаткове завдання «Підготувати інформацію про коштовне каміння – рубін, смарагд, сапфір».

 

IX. Підведення підсумків. Оцінювання.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Самолюк Ірина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лихацька Наталія Олексіївна
    гарна структурована розробка
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Додано
24 жовтня 2018
Переглядів
7504
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку