Урок "Масові депортації (1944–1946 рр.) Обмін населенням між Польщею й УРСР. Операції “Вісла” і “Захід”"

Про матеріал
Тема. Масові депортації (1944–1946 рр.) Обмін населенням між Польщею й УРСР. Операції “Вісла” і “Захід”. Мета: охарактеризувати депортаційні процеси повоєнних років як військово-політичні акції комуністичної влади та злочин проти українців; визначити причини та наслідки депортацій українців із західних областей УРСР та південно-східних областей Польщі; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи в парах, малих групах, вміння працювати з текстом підручника та Інтернет-ресурсами; формувати повагу до історичного минулого України. Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:  називати дати, пов’язані з темою уроку;  охарактеризувати депортаційні процеси повоєнних років як військово-політичні акції комуністичної влади та злочин проти українців;  визначати причини та наслідки депортацій українців із західних областей УРСР та південно-східних областей Польщі;  висловлювати власні судження щодо насильницьких методів переселення людей. Тип уроку: комбінований Обладнання: підручник, карти, відеоматеріали, Інтернет-ресурси, роздатковий матеріал.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії України

для 11-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Масові депортації (1944–1946 рр.) Обмін населенням між Польщею й УРСР. Операції “Вісла” і “Захід”.

Мета: охарактеризувати депортаційні процеси повоєнних років як військово-політичні акції комуністичної влади та злочин проти українців;  визначити причини та наслідки депортацій українців із західних областей УРСР та південно-східних областей Польщі; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки; удосконалювати навички роботи в парах, малих групах, вміння працювати з текстом підручника та Інтернет-ресурсами; формувати повагу до історичного минулого України.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  • називати дати, пов’язані з темою уроку;
  • охарактеризувати депортаційні процеси повоєнних років як військово-політичні акції комуністичної влади та злочин проти українців; 
  • визначати причини та наслідки депортацій українців із західних областей УРСР та південно-східних областей Польщі;
  • висловлювати власні судження щодо насильницьких методів переселення людей.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник, карти, відеоматеріали, Інтернет-ресурси, роздатковий матеріал.

 

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Історичний диктант.
  1. ООН була створена… (24 жовтня 1945 р.)
  2. УРСР отримала запрошення на конференцію, що проходила у … (Сан-Франциско)
  3. Договір між СРСР та Чехословаччиною про вихід Закарпатської України зі складу Чехословаччини було підписано… (29 червня 1945 р.)
  4.  Упродовж 29 липня - 15 жовтня 1946 р. делегація УРСР брала участь у… (Паризькій мирній конференції)
  5. Згідно договору, підписаного 10 лютого 1947 рр. Румунія передала УРСР … (Бессарабію та Північну Буковину)
  6. За тим же договором Угорщина відмовилася від претензій на … (Закарпатську Україну)
  7. Радянсько-польський державний кордон від 16 серпня 1945 р. було встановлено по лінії Керзона з корективами на користь… (Польщі)
  8. 22 січня 1946 р. у складі УРСР було створено… (Закарпатську область)
  9. Господарство Кримського півострова занепало унаслідок… (депортації кримських татар 1944 р.)
  10.                      Передачу Україні Кримської області було приурочену 300-річчю … (Переяславської ради)
  11.                      Офіційно Кримський півострів увійшов до складу УРСР … (19 лютого 1954 р.)
  12.                      Остаточний обмін територіями з Польщею відбувся … (15 лютого 1951 р.)
  1. Робота з історичною картою.
  • Покажіть на історичній карті:
  • території, передані за обміном 1951 р.;
  • територіальні зміни, згідно міжнародним договорам 1945 – 1947 рр.;
  • Херсонську область, що утворена 30 березня 1944 р.;
  • територію, що перейшла до складу УРСР у лютому 1954 р.
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Вправа «Передбачення за ілюстраціями».
  • Перегляньте зображення.
  • Висловіть свої припущення, про що може йтися на уроці? (Відповіді дітей)

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\1. Україна в повоєнний період\3. Масові депортації (1944–1946 рр.) Обмін населенням між Польщею й УРСР\pUjaM1567512430Z2HBS.jpeg E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\1. Україна в повоєнний період\3. Масові депортації (1944–1946 рр.) Обмін населенням між Польщею й УРСР\63_main.jpg E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\1. Україна в повоєнний період\3. Масові депортації (1944–1946 рр.) Обмін населенням між Польщею й УРСР\173812.jpg E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\1. Україна в повоєнний період\3. Масові депортації (1944–1946 рр.) Обмін населенням між Польщею й УРСР\1190475_31.jpg E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\1. Україна в повоєнний період\3. Масові депортації (1944–1946 рр.) Обмін населенням між Польщею й УРСР\Wysiedlenie_Ukraincow_do_ZSRR._Marzec_1946r.jpg

  1. Вивчення нового матеріалу.
  1. Перегляд відеоролику з подальшим обговоренням.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=20&v=5wLmb3FagAM

  • Яким чином влада СРСР та Польщі остаточно вирішили національне питання? (обміном населенням)
  • Яку угоду було укладено у Любліні 9 вересня 1944 р.? (Про взаємний обмін населенням)
  • Які території потрапили під виселення?
  • Які наслідки поніс за собою цей договір?
  1. Робота в парах.
  • Опрацюйте текст підручника на с. 21 – 23.
  • Перекажіть текст за запитаннями?

Що передбачав договір, підписаний у Любліні 9 вересня 1944 р.?

Чому поляки виявляли активне бажання переселитися?

Які причини масового небажання українців покидати свої домівки?

До чого призвело небажання українців до переселення?

  1. Аналіз відеоролику.

https://www.youtube.com/watch?v=uVTjAC85gkc

  • Що ж являла собою операція «Вісла»?
  • Операція «Вісла» - примусова депортація українців з етнічних земель у Польщі.
  • Коли вона розпочалася? (28 квітня 1947 р., 4 година ранку)
  • Яку мету переслідувала операція? (придушити будь-які повстання, ліквідувати УПА, розпорошити українську національну меншину в Польщі)
  • Яка подія стала приводом до операції? (убивство заступника міністра оборони Польщі, в якому звинуватили УПА)
  • Як відреагувало місцеве населення на акцію? (підтримали)
  • Коли завершилася операція? (у жовтні 1947 року)
  1. Аналіз відеоролику.
  • Проаналізуйте відеоролик за запитаннями.

https://espreso.tv/video/252219

  • Коли розпочалася операція «Захід»? (21 жовтня 1947 р.)
  • Яка доля чекала на депортованих українців?
  1. Робота в парах.
  • Оберіть одне з історичних джерел, представлених у підручнику та проаналізуйте його за запитаннями.
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Робота в парах.
  • Користуючись інформацією, отриманою на уроці, заповніть порівняльну таблицю.

Операції «Вісла» та «Захід»

 

«Вісла»

«Захід»

Хронологічні межі

28 квітня – 28 серпня 1947 р.

21 – 26 жовтня 1947 р.

Території, що постраждали

Холмщина, Лемківщина, Надсяння

Західна Україна

Мета

«очищення» території Закерзоння від автохтонного українського населення; асиміляція українців у польському середовищі» знищення баз діяльності ОУГ-УПА

знищення соціальної бази українського підпілля в регіоні;

наповнення трудовим ресурсом промислового виробництва північних районів СРСР;

як дієвий аргумент щодо прискорення колективізації.

 

Наслідки

близько 150 тисяч українців; великі втрати УПА

26 332 родини (77 291 особа).

  1. Робота з контурними картами.
  • Позначте на контурній карті:

E:\Работа\Підготовка до уроків\11 клас\Іст. України\1. Україна в повоєнний період\3. Масові депортації (1944–1946 рр.) Обмін населенням між Польщею й УРСР\image014.jpg

  • територію Закарпатської України, переданої до складу УРСР за договором із Чехословаччиною29 червня 1945 р.;
  • межу українських земель, переданих Польщі за радянсько-польським договором 16 серпня 1945 р.;
  • райони проведення польською владою депортаційної операції «Вісла» у квітні 1947 р.;
  • спеціальні збірні пункти, звідки депортували на схід українське населення під час операції «Захід» у жовтні 1947 р.
  1. Підсумки уроку.
  1. Вправа «Три слова».
  • Доберіть іменник, прикметник та дієслово, які, на вашу думку, найкраще передають зміст сьогоднішнього уроку.
  1. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Опрацювати матеріал підручника на с. 21 – 23.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.8
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.9
Всього відгуків: 4
Оцінки та відгуки
  1. Олексюк Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Більченко Олена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Ковтуновська Галина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Прийменко Олена Анатоліївна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 1 відгук
docx
Додано
9 вересня 2019
Переглядів
14559
Оцінка розробки
4.9 (4 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку