Інтегрований урок, як ефективна форма навчання молодших школярів
Державним стандартом початкової загальної освіти передбачається одне з найголовніших завдань школи — всебічний розвиток та виховання особистості через формування в учнів бажання і вміння вчитися, повноцінних мовленнєвих, читацьких, обчислювальних умінь і навичок відповідно до пізнавальних можливостей дітей молодшого шкільного віку.
Вчителю-початківцю слід так направити свою енергію, щоб максимально розширити уявлення маленького учня про світ, орієнтуючись на індивідуальні особливості кожної дитини, розвивати її здібності. Завданням головної мети є утримання у дитини позитивного ставлення й інтересу до навчання. Завдання ці, як відомо, реалізовуються сукупністю навчальних предметів, кожен з яких - це важлива складова частина змісту початкової освіти.
Навчальні дисципліни дозволяють розширювати і поглиблювати уявлення школярів про навколишній світ, допомагають розвивати образне та логічне мислення, творчі здібності дітей, сприяють формуванню загально навчальних умінь, навичок та закладають основи світогляду.
Як учитель початкових класів, я зацікавилася вивченням резервних можливостей інтегрованих уроків та їх впливом на розвиток пізнавальної активності молодших школярів, на підвищення рівня знань, умінь і навичок, на формування цілісності знань.
Інтегровані уроки об’єднують знання із різних навчальних предметів (музики, розвитку мовлення, природознавства, образотворчого мистецтва, трудового навчання та інших предметів).
Інтеграція цих предметів допомагає виконувати актуальне завдання сучасного суспільства – формування в дітей відповідального ставлення до природи.
Такі уроки є потужними стимуляторами розумової діяльності дитини. Діти починають аналізувати, зіставляти, порівнювати, шукати зв'язки між предметами і явищами.
Інтеграція - це надзвичайно приваблива форма уроку для дитини. Діти схильні до стомлюваності, яку викликає одноманітність одного предмета. Інший, незвичний хід уроку спонукає його інтерес і стимулює активність.
Про ефективність інтегрованого уроку можна зробити такі висновки за рівнем засвоєння учнями понять, за їх враженнями від уроку. Для вчителя емоційний стан учнів повинен бути важливою умовою визначення ефективності проведеного уроку. Бо вдало проведений урок — це велика праця сучасного педагога, тим більше, якщо цей урок — нестандартний, інтегрований.
Вивчаючи можливості інтегрованого навчання, можна зробити висновок, що за цією методикою — майбутнє. Змістовні та цілеспрямовані інтегровані уроки вносять у звичайну структуру шкільної освіти новизну, оригінальність, сприяють формуванню цілісної картини світу, розгляду предмета з кількох сторін, дозволяють систематизувати знання, створюють сприятливі умови для реалізації особисто орієнтованого, розвивального навчання молодших школярів.
Коли молодші школярі оволодіють певними знаннями і вміннями, то логічним буде перехід до проведення інтегрованих уроків, для формування екологічного світогляду про цілісність картини світу.
Ранкова зустріч
Ми візьмемося за руки веселіше стане всім, бо у класі усі друзі –– посміхнемося усім.
(відповіді дітей)
(відповідь дітей)
(попити чаю з лимоном, погріти горло, зробити компрес).
(Зима)
Інтегрований урок 1 клас
(Математика - Природознавство)
Конспект уроку
Математика. Тема. Складання таблиць додавання і віднімання числа 7.
Природознавство. Тема. Тварини взимку.
Мета. Формувати знання таблиці додавання й віднімання числа 7; поглибити знання й уміння учнів розв’язувати задачі; розвивати логічне мислення; удосконалювати обчислювальні навички. Розширювати уявлення учнів про тварин рідного краю; ознайомити зі способом живлення різних тварин; розвивати мовлення, мислення, увагу; прищеплювати повагу до тварин.Виховувати спостережливість, кмітливість, бережне ставлення до птахів і звірів.
Обладнання. Зображення пейзажу зимового лісу, малюнки тварин і птахів, число 7, малюнки: веселка, дні тижня, геометричні фігури.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Доброго ранку, доброго дня,
Бажаєте ви, і бажаю вам я
Хай плещуть долоньки,
Хай тупають ніжки,
Кивають голівки,
І сяють усмішки
Доброго ранка, доброго дня, усмішки даруєм і добрі слова
ІІ. Вступне слово вчителя
– Як багато невідомого, цікавого і загадкового навколо тебе? Але щоб зуміти побачити і почути, треба неодмінно бути уважним і допитливим. Лише повсякденні спостереження і пошук допоможуть відкрити таємниці.
- Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми відправимось з вами у подорож до казкового зимового лісу, де ми будемо допомагати звірятам і пташкам вижити в складних умовах зими, розв’язуючи приклади і задачі.
III.Актуалізація опорних знань учнів.
Цифра 7. Складається з трьох елементів: хвилястої горизонтальної лінії, прямої довгої похилої лінії та короткої горизонтальної лінії, яка проходить посередині другого елемента.
Число 7 – чарівне чисел. Воно знаходиться у гармонії з природою. Давайте подумаємо і скажемо де ви зустрічали число 7?
Гра – тестування «Так чи ні»
Бідний зайчик
По дорозі зайчик скаче,
Сніг глибокий, зайчик плаче,
Змерз він дуже, і тремтить,
І не знає, що робить.
Де спочити, де присісти?
Щось поїсти.
Треба швидше у лісочок,
Де стоїть старий пеньочок.
Сніг лапками розгрібати
І корінці там шукати.
Аби кори трохи згризти….
Ой, як хоче зайчик їсти!
Якщо ви правильно обчислите приклади, то ми дізнаємося, що ще є під снігом, і погодуємо зайчика. Усна лічба
5 + 2 = 6 + 1 =
4 + 3 = 8 – 1 =
ІV. Фізкультхвилинка.
Зайчик
Сірий зайчик скік та скік (стрибки на місці),
По капусту він прибіг (біг на місці).
Нахиливсь, зірвав головку (руки на поясі, нахили вперед,
дістати пальчиками рук носочки ніг)
Але й мав собі мороку.
Поки в ліс її приніс (маршируєм на місці)
Мокрий став у нього ніс (погріти руки)
V. Вивчення нового матеріалу.
А у лісі в цій порі
Хазяйнують снігурі.
І синички ось літають
Корму там вони шукають.
На дошку прикріплюється малюнок годівнички і картинки пташок.
Снігурі – окремі картинки, синички – зграйка пташок із цифрою 6.
(6 + 1 = 7)
(7 – 6 = 1)
(Аналогічно складаються всі приклади таблиць додавання і віднімання числа 7 і записуються на дошці).
2 + 7 = 9 9 – 7 = 2
3 + 7 = 10 10 – 7 = 3
За складеними таблицями додавання і віднімання, але без відповідей, учні повторюють таблицю додавання і віднімання числа 7.
Робота з підручником
(На дошці костюми для Лиса і Білочки заховані під числами відповідями.)
VI. Закріплення й поглиблення раніше вивченого матеріалу.
1. Розв’язування задач.
а) Задача – вірш.
Гляньте, білочка одна визирає із дупла.
Ще он 3 стрибнуло з гілки,
А за ними – ще 3 білки.
Я прошу вас, діти милі,
Щоб всіх білок полічили.
(1 + 3 + 3 = 7)
Білочка Запасла на зиму я
І гриби й горішки.
Я люблю по гілочках
Пострибати трішки.
б) – Щоб розв’язати задачу, проведемо «Мозковий штурм»
- Що таке задача? (Математична вправа)
- З яких частин складається задача? (Умова, запитання, розв’язування, відповідь)
- Яку роль відіграє в задачі запитання? (Від запитання залежить розв’язання. Без запитання не може бути задачі).
в) Завдання від білочки.
Задача.
Білочка назбирала 10 горішків. 7 горішків вона вже з’їла. Скільки горішків залишилося?
4.Робота з геометричним матеріалом.
VII. Підсумок уроку.