Урок математики
Тема: Знайомимося із задачею.
Мета: знайомити учнів з поняттям «задача», її складовими – умовою і запитанням; формувати вміння виділяти в задачі умову і запитання, уявлення про зв’язок умови задачі із запитанням; удосконалювати обчислювальні навички; розвивати логічне мислення, математичне мовлення; вчити працювати в групі, брати відповідальність за колективний результат.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ ДО УРОКУ
ІІ. ВСТУПНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ
Сьогодні зранку зі мною трапилась дивовижна історія. На сходах нашої школи я побачила… кульку! Але кулька ця незвичайна, кулька – дівчинка, Улянка! (СЛАЙД 1, 2)
Після Новорічних свят зняли кульку з ялинки і поклали у коробку аж до наступного Нового року. Засумувала кулька у коробці, вистрибнула та й покотилася мандрувати світом. Мандрувала Улянка містами й селами, лісами й луками. Аж ось в одному лісі помітила вона хатинку. Мама – кізочка саме зачиняла двері й наказувала козенятам нікому чужому не відчиняти. (СЛАЙД 3) Раптом Улянка побачила, що до хатинки наблизився злий вовк. Не могла дівчинка допустити, щоб сталася біда. Але що могла вдіяти одна маленька кулька проти злодія – вовчиська?
І тут, наче з – під землі, з’явився Казкар. (СЛАЙД 4)
Я зрозумів, що ти хочеш врятувати малят! Твоє бажання хороше й щире, але перемога легко нікому не дається! На шляху до перемоги ти зустрінеш багато перешкод, і, якщо подолаєш їх усі, то, неодмінно, зможеш допомогти козенятам! А винагородою за старанність буде одна річ, яку я дам тобі. Скориставшись нею, ти зможеш врятувати козенят.
(СЛАЙД 4 натискаю стрілку >)
Улянка обімліла: усний рахунок, складання та обчислення математичних виразів, знайомство із задачами! Їй ніколи з цим не впоратися, бо вона не навчалась у школі.
Тож вирішила дівчинка – кулька помандрувати до найближчої школи, де й зустрілася зі мною. Я уважно вислухала історію Улянки і привела її до нас на урок! Бо знаю, що ви у мене розумні, уважні, спостережливі, дружні, слухняні, найкращі діти в світі, а тому охоче допоможете кульці подолати усі перешкоди!
ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ
Перешкода 1. Казкар передав листа із математичними висловлюваннями, а оскільки Улянка довго мандрувала, деякі слова стерлися. Потрібно їх відновити: (читаю з листа)
а) «Числа при додаванні називаються … …»
б) «В результаті дії віднімання отримуємо …»
в) «Збільшити число на 3 означає … …»
г) «Числа при відніманні називаються … …»
- Які ви молодці! Швидко й правильно відновили висловлювання і подолали перешкоду.
Перешкода 2. Прочитайте вирази різними способами і обчисліть результат. (СЛАЙД 5)
І з цим завданням ви чудово впоралися!
Перешкода 3. Робота із цеглинками ЛЕГО. (СЛАЙД 6)
Казкар пропонує відгадати математичні загадки. Відповідь показуєте цеглинкою відповідного кольору.
І тут ви, діти, не підвели! Кулька дуже – дуже задоволена!
ІV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Але це ще не всі перешкоди, які приготував Казкар. Попереду завдання ще важче, ще відповідальніше!
(Постановка проблемного питання.) (СЛАЙД 7)
Складіть вираз за малюнком. (3+2=5)
Прочитайте уважно текст. Чи можемо ми відповісти на запитання, яке є у тексті? Яку арифметичну дію потрібно виконати? То скільки пиріжків спекла мама? … Перевіримо, чи правильно ми відповіли на запитання.
Чи однокові ці записи? Порівняйте їх. У нас виникла ПРОБЛЕМА: що ж це за текст, що за запитання?
У житті часто виникають ситуації, пов’язані з вирішенням якоїсь проблеми, пошуком відповіді на запитання. От як, наприклад, у тексті про пиріжки!
Отже, сьогодні ми будемо ДОСЛІДЖУВАТИ такі математичні тексти, ДІЗНАЄМОСЯ, як вони називаються та з яких частин складаються.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (СЛАЙД 8)
V. ОЗНАЙОМЛЕННЯ з поняттям «ЗАДАЧА»
Робота з підручником с. 82 № 2.
Уважно прочитайте текст мовчки. Тепер прочитаємо його разом.
(СЛАЙД 9)
Чи зустрічається у житті, описана в тексті ситуація? …
Будемо досліджувати: яку інформацію ви дізналися з тексту?
Що означає число 8? А число 2? …
Те, про що ми дізналися з тексту (що нам відомо), називається УМОВОЮ. Давайте ще раз прочитаємо умову. (СЛАЙД 10)
Подумайте, про що можна запитати у тексті? …
Те, про що запитують у тексті, називають ЗАПИТАННЯМ. (СЛАЙД 10)
Розгляньте схему (СЛАЙД 11). Що показує на схемі число 8? … Що означає червоний відрізок і число 2? … Що означає відрізок зеленого кольору? … Що треба зробити, щоб відповісти на запитання «Скільки цукерок залишилося у Сашка?» …
Щойно ми розв’язали ЗАДАЧУ. (СЛАЙД 12)
Зробимо висновок: учні 1-А класу дослідили, що задача містить УМОВУ і ЗАПИТАННЯ. УМОВА – це те, що …, ЗАПИТАННЯ – це те, про що … .
І з цим завданням ви впоралися прекрасно, - говорить мені кулька!
VІ. ПЕРВИННЕ ЗАКРІПЛЕННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
Продовжуємо працювати з підручником с. 82 № 3.
Уважно прочитайте задачу мовчки. Якщо не зрозуміли зміст, прочитайте ще раз. Хто хоче спробувати переказати УМОВУ? Прочитайте ЗАПИТАННЯ.
Робота в ПАРАХ
Зараз попрацюємо в парах. Домовтеся між собою: хто буде Петриком, а хто Тетянкою. Продемонструйте умову задачі на парті. «Петрики» викладають скільки цеглинок? … А «Тетянки»? …
Щоб відповісти на запитання «Скільки усього цеглинок у дітей?», яку дію треба виконати? … Що із цеглинками слід зробити? … (об’єднати, зсунути)
І знову ви молодці!
VІІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО. ФОРМУВАННЯ УМІНЬ і НАВИЧОК
(СЛАЙД 13)
а) Складіть за малюнком умову задачі, поставте запитання. … Розв’яжіть задачу.
Улянка бачить, що ви не тільки добре зрозуміли, що називається задачею, Що задача складається із … (умови) і … (запитання), а й самостійно вже можете складати задачі!
б) Робота в ГРУПАХ
Ви отримали конверти, у кожному конверті лежать частинки математичного пазла. Якщо ви їх правильно складете, то зможете прочитати умову задачі, запитання і розв’язати її.
1 і 3 група: «Мамі до свята подарували 3 гвоздики і 5 троянд. Скільки всього квітів у мами?»
2 і 4 група: «У класній бібліотеці на полиці 10 книг. Під час перерви діти взяли почитати 4 книги. Скільки книг залишилось на полиці?»
(Під час перевірки запитую: у кого задача починається так: « Мамі до свята…», а у кого так: « У класній бібліотеці…»? По 2 представника від групи коментують умову і запитання.)
VІІІ. РЕФЛЕКСІЯ
Казкар увесь час пильно стежив, як ви вправно допомагали кульці. Як винагороду вирішив подарувати Улянці МОБІЛЬНИЙ ТЕЛЕФОН. І знову кульці потрібна ваша допомога: як можна, маючи мобільний телефон, врятувати малих козенят? … ….
Отож, Улянка дякує усім вам і поспішає на порятунок козенят!
(СЛАЙД 14) («виходить» з класу)
Наш урок добігає кінця. Дякую усім вам за чудову роботу, за прекрасні відповіді, за бажання допомогти кульці Улянці. Хто хоче, може підійти до дошки і поставити «галочку» біля смайлика, який відповідає вашому настрою на уроці.