Цікава розробка уроку допоможе учням закріпити знання про способи перевірки правильності виконання арифметичних дій, удосконалить уміння користуватися календарем. Завдяки діяльнісному підходу учні зиожуть самостійно виготовити та складати пазли. А звичайна мотузочка допоможе практично ознайомитися з поняттям "многокутники" та "периметр".
Урок математики _______________клас __________________Дата
Тема: Перевірка правильності виконання дій додавання і віднімання. Розв’язування задач вивчених видів. Обчислення виразів.
Очікувані результати: співвідносить кількість об’єктів навколишнього середовища з відповідним натуральним числом і навпаки;
обчислює суму (додає), різницю (віднімає), зручним для себе способом у межах 20, зокрема й користуючись предметами або засобами, які їх замінюють;
переконується в достовірності обчислення, здійснивши перевірку зручним для себе способом, робить відповідний висновок;
знаходить значення математичних виразів;
застосовує різні способи виконання арифметичних дій з числами під час розв’язування завдань та конкретних життєвих проблем, описаних у математичних задачах.
Обладнання: календар пам’ятних дат, мультимедійна презентація, пазли, цеглинки LEGO, мотузочки, конверти, картки для індивідуальної, парної та групової роботи, картинки сніговиків, картки само-оцінювання, маркери, ножиці, робочі зошити.
Хід уроку.
Презентація учнівських команд.
1.«Неймінг» (вибір учнями назви команди відповідно до календаря, обговорення в командах, запис назви на картках)
2. «Дружня павутинка» (об’єднання членів команди павутинкою, утворення з мотузочки різних многокутників)
1.Робота у парах з календарем пам’ятних дат «Січень 2024»
-Який сьогодні день тижня?(29 січня)
-Яке свято відзначають сьогодні? (День пазла та головоломки)
- Коли ми відзначали День «Дякую»? (12 січня)
-Якщо сьогодні 29 січня, то яке число буде через 2 дні?(31 січня)
-Порахуйте, скільки днів минає від Дня Обіймів до Дня Соборності України? (7 днів)
-Коли був День чистого робочого столу? А День бублика? День хореографа?
- Скільки у січні понеділків? А п’ятниць?
-Який зимовий місяць теж має 31 день?
-Який місяць наступний? Скільки у ньому днів?
-Чим особливий 2024 рік? Скільки у ньому днів? Порахуйте, коли до цього року були високосні роки)
2. Каліграфічна хвилинка
-Запишіть за календарем усі числа, що мають у своєму складі 2 десятки; нижче випишіть дати усіх вівторків; запишіть сусідів числа 30.
-Яке свято відзначали на початку місяця? (Новий рік)
-Яке свято відзначатимуть у світі завтра, 30 січня? (День круасану?)
-Що відзначатимуть у середу, в останній день січня? (День фокусника)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
. Розповідь «ІСТОРІЯ СТВОРЕННЯ ПАЗЛІВ»
- 29 січня відзначають свято пазлів та головоломок. Ця дата пов’язана з найпершим винаходом пазлів у світі, які створив Джон Спілсбері у XVIII столітті.
Винахідник був гравером та картографом, тому й придумав таку тематичну гру, розділивши чорно-білу карту світу за контуром кордонів країн та запропонувавши зібрати їх знову. Такі головоломки до XIX століття використовувалися як навчальні елементи, бо використовувалося достатньо дороге дерево для основи та з ними не дозволяли гратися.
Пізніше дерево замінили на картон, тому пазли стали доступні усім, а у США навіть налагодили перше масове виробництво пазлів. Вони й досі користуються популярністю у світі.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу
9+5=14
8+4=12
13-6=7
12-3=9
9+4=13
11-6=5
- Як дізнатися, чи правильно обчислені приклади?
9+3=12 5+7=12 7+4 =11 5+8=13
12-3=9 12-5=7 11-4=7 13-5=8
12-9=3 12-7=5 11-7=4 13-8=5
4. Відновлення схеми. Пошукова командна робота. Колективне складання пазлу «Сніговики». Згадка про «День сніговика– 18 січня»
-Як перевірити правильність дій додавання і віднімання? У цьому вам допоможуть веселі сніговички. Розріжте зображення сніговита на 6 частин, утворюючи многокутники. Вкладіть частинки у конверти, передайте іншій команді.
- Команда, що отримала конверт, має скласти пазли і відновити правило.
Щоб перевірити дію додавання,
треба від суми відняти один із доданків.
Якщо отримаємо другий доданок,
то розв’язання правильне.
Щоб перевірити дію віднімання,
треба до різниці додати від’ємник.
Якщо отримали зменшуване,
то розв’язання правильне.
5.РУХАНКА «Сніговичок» https://www.youtube.com/watch?v=UGCTekJzpd4
6. Робота в парах «Снігові вежі» (на час)
7. Робота над задачею. Колективна робота. Презентація. Слайд 7
Мама-ведмедиця зловила 14 рибин. А ведмежа на 6 рибин менше. Скільки рибин впіймало ведмежа?
-Змініть питання так, щоб задачу можна було розв’язати 2 діями. (Скільки всього рибин зловили ведмеді?)
8. «Снігобол». Нерівності. Презентація. Слайд 8, 9 «День сніговика– 18 січня»
9. Змагання між командами «Перегони на санчатах». Повторення складу чисел другого десятка. Презентація. Слайд 10-18
V. Узагальнення вивченого матеріалу
VІ.Рефлексія
-Оцініть свою роботу за допомогою кубиків LEGO. Покладіть на картку само оцінювання цеглинку певного кольору.
-Оцініть свою роботу в команді.
Додаткові матеріали
Словник
неймінг
пазли
головоломки
Джон Спілбері
географічна мапа
Англія
Америка
Радянський Союз
3d-пазли
відео - пазли
Історія пазлів
Винахід пазлів пов'язують з лондонським торговцем географічних мап Джоном Спілбері. Він відкрив чудовий метод вивчення мап, розрізавши їх на безліч шматочків різної форми. Перемішані елементи розрізаної мапи, як виявилося, було дуже важко зібрати без ретельного вивчення зображення, нанесеного на їх поверхню. У кожному шматочку такої мапи містилася інформація про географічних об'єктах, і кожен, хто збирав такий пазл, сам того не усвідомлюючи вивчав географію.
Пазли так само були оригінальною розвагою для Англії 1760 і користувалися величезною популярністю, не зважаючи на шалену ціну, що доходила до суми зарплати середнього лондонського робітника.
Найбільший стрибок у розвитку стався в Америці до середини 19 століття. Технології створення та обробки картону зробили демократичними ціни і простоту виготовлення. Тепер кожна людина могла дозволити собі задоволення зібрати пазл будь-якої складності. За короткий час міжнародна торгівля зробила пазли популярними в усьому світі, а з розвитком поліграфічної справи з'явилися і кольорові зображення.
У 20 столітті пазли стали дуже модною і респектабельною розвагою. Дуже популярними були репродукції відомих картин. Картини - пазли призвели до буму в Європі і вважалося, що кожен поважаючий себе салон повинен був мати подібний аксесуар.
У 20-тих роках 20-го століття в Америці збирати пазли стало модною тенденцією. У багатьох містах проходили багатолюдні змагання в яких використовувалися командні та індивідуальні способи складання пазлів, а кількість елементів пазлів доходило до 3 тисяч деталей. Варіанти зображень були настільки різні, наскільки могла дозволити фантазія і технологія виготовлення. Найчастіше це були фотографії, журнальні ілюстрації, фото нових автомобілів, красиві жінки, карикатурні малюнки, величезні кораблі, архітектурні будови і багато інших тем, які щедро давало технічний розвиток людства.
Мода збирати пазли дійшла і до дореволюційну Росію. В основному їх привозили з Англії і іменувалися в той час як «пуз елі». Таке захоплення було дуже дорогим, і простим російським людям було практично не доступно.
У Радянському Союзі вважали, що у радянських людей немає гострої необхідності в пазлах. І за всю його історію не було випущеного жодного радянського пазла. Єдиним каналом проникнення пазлів в Радянський Союз були люди, які їздили у відрядження за кордон і привозили своїм дітям подарунки у вигляді пазлів.
Сучасний розвиток пазлів вражає своєю різноманітністю. Крім звичайних, класичних пазлів з картону, зараз можна зустріти пази у вигляді голографічних зображень, 3d-пазли у вигляді архітектурних пам'яток і популярних моделей автомобілів і військової техніки, пазл, - глобус, які можна зібрати з пластику без будь-яких інструментів і клею. Так само з розвитком комп'ютерної технікою з'явилися відео - пазли, в яких рухоме зображення розбите на шматки і перемішано.
Щоб перевірити дію додавання,
треба від суми відняти один із доданків.
Якщо отримаємо другий доданок,
то розв’язання правильне.
Щоб перевірити дію віднімання,
треба до різниці додати від’ємник.
Якщо отримали зменшуване,
то розв’язання правильне.