Урок математики 3 клас

Про матеріал
Дати уявлення про Запорозьку Січ та козаків; узагальнювати і систематизувати вміння учнів розв’язувати приклади і задачі на вивчені випадки арифметичних дій; ознайомити учнів із другим видом розширених задач на зведення до одиниці; розвивати вміння побудови прямокутника і трикутника на папері в клітинку.
Перегляд файлу

 Урок математики у 3 класі

Тема. Усне  додавання і віднімання круглих трицифрових чисел без переходу через десяток. Розширена задача на зведення до одиниці (другий вид). Побудова трикутника і прямокутника на папері в клітинку.

Мета. Дати уявлення про Запорозьку Січ та козаків; узагальнювати і систематизувати вміння учнів розв’язувати приклади і задачі на вивчені випадки арифметичних дій; ознайомити учнів із другим видом розширених задач на зведення до одиниці; розвивати вміння  побудови прямокутника і трикутника на папері в клітинку.

                        Хід уроку

1.Організація класу до уроку. Вітання з гостями.

Дзвоник пролунав веселий,

Дружно всіх нас кличе в клас.

Цікаві дії на уроці пропоную я для вас.

Станьте струнко, схаменіться.

Один одному всміхніться.

Приготуйте без мороки

все, що треба до уроку.

Приготовлено? – Хиток.

Починаємо урок.

Хід уроку

1.Контроль, корекція і закріплення знань учнів.

Козаки в дорозі -

На кургані хортицькім, де гудуть віки,

Гей, на конях здиблених пильно, гострозоро

Синь степів пронизують славні козаки.

( В. Омельченко).

Сьогодні ми з вами проведемо невеличку екскурсію в минуле України, на Січ, на острів Хортицю – осередок козацтва на Дніпрі.  Слово козак знають всі, але не всім відомо, що воно означає.

Козаки – це вільні люди. Як же виникли козаки і хто вони?

Скрутно жилося українському народові під пануванням чужих володарів, бо скрізь було заведено панщину. Селяни працювали на панській землі, але зовсім не мали свободи. Пан їх міг продати або убити.

Деякі волелюбні селяни не могли стерпіти такої неволі . Вони кидали все і тікали в степи за Дніпрові пороги. Там не було ні міст, ні сіл, не було жодної влади. Тож ті люди гуртувалися самі групами, здобували зброю. Полювали на дикого звіра. На території війська запорізького утворилася Козацька республіка – перша українська держава.

На ті степи нападали турки і татари. Озброєні козаки приймали на себе перші удари нападників і боронили рідну землю від «бусурманів».

- А ми з вами давайте подумаємо, який же у нас урок?

Вправа  «очікування»

-Що ми очікуємо від сьогоднішнього уроку?

Будемо розв’язувати приклади,задачі.

Креслити відрізки

Усно рахувати.

Я також хочу висловити свої очікування: будемо розв’язувати приклади на додавання і віднімання трицифрових чисел, розв’яжемо задачу на зведення до одиниці (другий вид), здійснимо захоплюючу подорож на Запорізьку Січ, будемо креслити геометричні фігури і шукати їх периметр.

Перевірка домашнього завдання.

- Перш ніж подорожувати далі, перевіримо , як ви справились із домашнім завданням.

- Скільки свинцю було в сплаві?

- На скільки в сплаві було олова більше, ніж свинцю?

Запорізька Січ відігравала вирішальну роль у долі України протягом 16 – 17 століття. Щоб запам’ятати ці числа запишемо каліграфічну хвилинку.

Які цифри будемо писати? 1 6 7

  • Складіть із цих цифр числа.   167  761   671    176       716
  • Козаки будували укріплені місця – фортеці.  Були вони збудовані за дніпровськими порогами, на островах серед лози і очерету. Січ дістала свою назву від давньоукраїнського способу спорудження фортець шляхом засік – частоколів із загострених палиць. Окрім Хортиці, облаштовувались фортеці на островах Томаківці, Базавлуці, Чортомлику, Микитиному Розі.

2.Усний рахунок.

Наступна наша зупинка – це гетьмани.

  • А чи знаєте ви прізвища першого і останнього гетьманів на Запорізькій Січі?

Для цього треба розв’язати приклади і знайти букву за алфавітом, склавши слово.

(ділимо  клас на дві команди, кожен отримує – 1-2 приклади, вираховує, пише відповідь, шукає букву і пише поряд. Складають слово)

В   (624-600):8  =3                           р  (627-620) *3= 21

И     2*8- 5= 11                                 о     5*4 -1= 19

Ш     739-700= 39                             з      300-290=10

Н      (509-500)*2 =18                      у      (508-500)*3=24

Е       667-660=7                                м     617-600=17

В       27:3=9                                      о       2*7 +5=19

Е       42:6=7                                       в      21:7=3

Ц      (323-320)*9 =27                      с       (340-320)+2=22

Ь       931-900=31                              ь      831-800=31

К        (310-300)+5=15                        к       (410-400)+5=15

И       211-200=11                               и     111-100=11

Й        (202-200)*7=14                       й      (202-200)*7=14

Дмитра Вишневецького вважають засновником Запорозької Січі. Багато років життя він присвятив боротьбі з турками і татарами. Татарські загони розбили військо Вишневецького, схопили гетьмана і віддали туркам. За наказом турецького султана Вишневецького підвісили за ребро на стіні султанського замку. Три дні висів на гаку, стікаючи кров’ю, не вмовкаючи кляв аллаха, мусульманську віру і султана. Турки не стерпіли і застрелили його. Розповідають, ніби яничари вийняли з грудей серце, порізали на шматки і з’їли, щоб бути такими ж хоробрими, як він.

Кирило Розумовський був останнім гетьманом України. Лишив по собі добру славу, бо , як умів, старався поліпшити долю рідного краю.

Усні задачі.

Друга   зупинка – це козацькі чайки.

  • Що таке чайки?

Козацький морський човен був  невеликий (довжиною до 20 м, а шириною 3-4 м, мав 20-30 весел, кілька пушок, містив 50-70 чоловік. 

  1. Одна козацька чайка вміщувала 70 чоловік. Скільки чоловік на двох чайках? На трьох?
  2. На козацькій чайці було 6 гармат. Скільки гармат на 8 човнах?
  3. Козаки на Січі мали 300 чайок. В похід вийшло 150 чайок. Скільки чайок залишилось на Січі? 
  4. В 6 ящиках   48 шабель.  Скільки шабель в одному ящику?
  5. В одному ящику 8 мушкетів.  Скільки треба ящиків, щоб розмістити 64 мушкети?

Робота в парах.

Гетьман Вишневецький мав 320 козаків. Під час бою з татарами , вони взяли 140 полонених. Скільки всього чоловік повернулося до загону?

140+320=460 (ч)

До одного куреня на Запорозькій Січі Входило 610 козаків. Через певний час він збільшився на 260 чоловік. Скільки стало козаків в курені?

610+260=870(ч)

Щоб непомітно обійти ворогів, гетьман Петро Сагайдачний дав наказ перетягти човни волоком по піску. Човен тягло 230 козаків. Скільки козаків тягло два човни?

230+230=460(к)

Козаки із задоволенням вживали овочі і фрукти. І тому вони рідко помирали від хвороб, хіба в старості. Ми з вами розв’яжемо задачу 621.

Читаємо задачу.

Працюємо над числовими даними:

Що означає число 760? Витратили моркви і капусти за місяць.

Що означає число 320? Витратили моркви за місяць.

А що означає число 20? Наступного місяця капусти на 20 кг більше, ніж попереднього.

Що питається в задачі? Скільки витратили капусти наступного місяця?

Можемо зразу знайти - скільки витратили капусти наступного місяця?

Ні. А що нам треба знати?

Скільки витратили за місяць. А можемо знайти?

Так.   Якою дією? Відніманням.

Коли ми знатимемо - Скільки витратили капусти за місяць, як ми знайдемо скільки витрачають капусти наступного місяця? Якою дією? Додаванням.

Записуємо розв’язання задачі у зошит з поясненням.

І знову повернемося до козацьких кораблів.

Вивчення нового матеріалу.

Задача.

На козацькій чайці було 30 гребців, які розмістилися в 5 рядів. На турецькій галері 48 гребців. Скільки рядів на турецькій галері, якщо в одному ряду на 2 гребця більше?

 

В 1 ряду

Кількість рядів

Кількість гребців

чайка

?

5

30

галера

? на 2 більше

?

48

Що означає число 30?

Що таке число 5?

Що означає число 2?

 Що означає число 48?

Знаючи, що на козацькій чайці 30 гребців розмістилися на 5 рядах, що ми можемо знайти?

Скільки гребців на чайці  в 1 ряду? Діленням. 30:5= 6(г)

Знаючи, що на чайці 6 гребців в 1 ряду, а на галері на 2 гребці більше, що ми можемо знайти і як?

Скільки гребців на галері в 1 ряду?Додаванням. 6+2=8(г)

Знаючи, що на галері 48 гребців і в одному ряду 8 гребців, можемо ми знайти скільки рядів на галері і як?Можемо. Діленням. 48:8 =6(р)

Відповідь: 6 рядів було на турецькій галері.

Геометричний матеріал.

Ми говорили, що козаки розташовувалися на островах. Острів Хортиця є найбільшим дніпровським островом. Довжина понад 12 км, а ширина 3км

Побудуйте в зошиті цей острів, але замість кілометрів відкладайте сантиметри.

Знайти периметр.

12+12+3+3=30 км

Повторення міри довжини.

Підсумок уроку.

А ще козаки у вільний час любили грати у футбол. От і ми з вами пограємо у математичний футбол.

Клас ділимо на дві команди, кожен отримує приклад, хто вирахував у воротях суперника знаходить і закреслює відповідь.

400-80=320                                                                            400-70=330

210+90=300                                                                           320+80=400

70+50=120                                                                              80+40=120

680-240=440                                                                          970-360=610

20+50=70

330

400                        120

 

610

 

 

320                                      300

120                             440

70

 

Чи справдились ваші очікування від уроку?

Оцінювання. Домашнє завдання .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                         

Гетьман Вишневецький мав 320 козаків. Під час бою з татарами , вони взяли 140 полонених. Скільки всього чоловік повернулося до загону?

 

До одного куреня на Запорозькій Січі Входило 610 козаків. Через певний час він збільшився на 260 чоловік. Скільки стало козаків в курені?

 

Щоб непомітно обійти ворогів, гетьман Петро Сагайдачний дав наказ перетягти човни волоком по піску. Човен тягло 230 козаків. Скільки козаків тягло два човни?

 

Гетьман Вишневецький мав 360 козаків. Під час бою з татарами ,загинуло   40 козаків. Скільки всього чоловік повернулося до загону?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 листопада 2019
Переглядів
1507
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку