Тема. Ділення двоцифрового числа на одноцифрове. Задачі на подвійне зведення до одиниці.
Мета: повторити і порівняти прийоми ділення чисел виду 39: 3 і 42 : 3; розвивати вміння розв’язувати складені задачі на подвійне зведення до одиниці; формувати навички усних обчислень; розвивати мислення ; виховувати інтерес до предмета.
Обладнання : мультимедійна презентація,картки.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Пролунав дзвінок — Починаємо урок.
Працювати слід старанно, Щоб почути у кінці,
Що у нашім дружнім класі Діти — просто мо-ло-дці!
ІІ. Психологічне налаштування
_ Давайте впустимо до нашого класу посмішку, налаштуємося на гарний настрій і дружну колективну роботу, щоб кожний з вас сприймав удачу однокласника, як свою і невдачу, теж ,як власну.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Вирази 778
Завдання 779
х + 396 = 702 х = 702- 396 х = 306
48:3 =…(16) –Я 6∙14=…(84) – о 56:4=…(14) – і 22:2=…(11) – п 48:8=…(6) – н 27∙2 =…(54) – я (Японія)
2)Гра « Розтопи сніжинки»
-У нас на Україні зими завжди з снігом,а от в центрі Японії,звідки наші гості,дуже рідко буває сніг.
- Декілька сніжинок залетіли до нас у клас і закрили числа у виразах. Гостям стало холодно,вони просять,щоб ми швидше розтопили сніжинки. А на їхньому місці з’явля- ться рослини, але непрості ,а лікарські ,цілющі. Їх вплітали українки у вінок і він слугував їм ,як оберіг.
5дм=*см 900см=*м ( з коментуванням) 67см =*дм*см *∙6>8∙4 9дм3см=*см *∙7>35 (волошки, деревій, ромашка, барвінок, мак, любисток, соняшник )
3)Каліграфічна хвилинка
- Хто знає ,діти, як пишуть в Японії ? У Японії замість букв пишуть ієрогліфами і не зліва направо, як ми, а згори донизу і справа наліво.
- А чи знаєте ви які цифри в Японії ?Уявляєте , теж ієрогліфи. Ось погляньте ,якими ієрогліфами позначають цифри японці.
- Нашим гостям дуже цікаво як же ж ми пишемо цифри. Ми їм зараз покажемо,а яку цифру ми будемо писати ви дізнаєтеся, розв’язавши логічну задачу.
- У нашої гості із Японії ,дівчинки на ім’я Лу, сестра старша за неї на 5 років. На скільки років вона буде старшою від нашої гості через 7 років?
- Так,на 5. Чарівний олівець допоможе нам пригадати,як правильно пишеться цифра 5. Погляньте звідки починаємо писати, в якому місці робимо заокруглення праворуч,а лише після цього – останній елемент. Пропишіть рядок цифри 5 у зошиті, а гості поглянуть як ми каліграфічно пишемо.
- Ось погляньте який ієрогліф написали б гості як цифру 5. Цей ієрогліф називається « го».
ІV. Повідомлення теми,мети уроку
V. Розвиток математичних знань
1. Повторення прийому обчислень
- З яким прийомом ділення ми працювали на минулому уроці? ( розкладання на зручні доданки) А який прийом ми ще знаємо ? ( розкладання на розрядні доданки)
- Сьогодні ми продовжимо працювати над обчисленням виразів.
- Давайте пояснимо нашим японським друзям, як ми можемо ділити. (Слайд )
3,4 і 5 стовпчики – самостійно : І варіант – верхні, ІІ варіант – нижні.
І варіант ІІ варіант
42 : 3 = 14 92 : 4 = 23 56 : 8 = 7 80 : 5 = 16 84 : 7 = 12 75 : 5 = 15
(Перевірка, оцінювання). - Гості задоволені.
Фізкультхвилинка
-Прочитайте умову задачі. Про що говориться в задачі? Що відомо про Петрика? (за 2 год – 28 прапорців) Що відомо про Оленку? ( за 3 год – 54 прапорці) Що потрібно дізнатися в задачі? (Скільки прапорців вирізали діти разом за 1 год) -Чи можемо ми зразу дізнатися скільки прапорців вони вирізали за 1 год?Чому? - Чи можемо ми дізнатися скільки прапорців вирізав Петрик за 1 год? Якою дією? (Ділення) (28:2=14) -Чи можемо ми дізнатися скільки прапорців вирізала Оленка за 1 год? Якою дією? ( Ділення )(54:3=18) - Чи зможемо ми тепер дізнатися скільки прапорців вирізали разом за 1 год? Якою дією? ( Додавання ) (14+18=32)
-До дошки піде … ,запише короткий запис умови задачі .
Петрик – за 2 год – 28 пр. ? пр. за 1 год
Оленка – за 3 год – 54 пр.
– Так що ми дізнаємося першою дією ? – Так що ми дізнаємося першою дією ? – Так що ми дізнаємося першою дією ? …за закритою дошкою розв’язує задачу, а всі інші – самостійно. (Перевірка)
1) 28:2=14(пр.) – вирізав Петрик.
2) 54:3 =18(пр.) – вирізала Оленка.
3)14+18=32(пр.)
4)Творча робота
-Змініть питання в задачі так,щоб остання дія була віднімання. ( На скільки прапорців більше вирізала за 1 год Оленка,ніж Петрик?)
5)Завдання 785 (колективне розв’язування)
-Про що говориться в задачі? Чи можемо ми зразу дізнатися скільки кілограмів моркви стало на складі? Чому?
-Чи можемо ми дізнатися скільки кілограмів моркви привезли в 8 ящиках? Чому?
-А чи можемо ми дізнатися скільки кг моркви в 1 ящику? Як? Якою дією?(Ділення) (48:4=12)
- Чи можемо ми тепер дізнатися скільки кг моркви привезли? Як?Якою дією? (Множення) (12∙8=96)
-Чи можемо ми тепер дізнатися скільки кілограмів моркви стало на складі? Як? Якою дією? (Додавання) (48+96=144)
- Погляньте на дошку. (За коротким записом – аналіз задачі)
Залишилось – в 4 ящ. - 48кг Привезли – в 8 ящ. - ?кг Стало – ?кг
- Що нам відомо про моркву, яка залишилася?
- Що нам відомо про моркву, яку привезли ?
- Що потрібно дізнатися в задачі?
- Що сказано про ящики ?
- Так що ми знайдемо першою дією? До дошки піде…
- Що ми знайдемо другою дією? До дошки піде…
- Що ми знайдемо третьою дією? До дошки піде… Чи можемо ми сказати ,що задача розв’язана ? Яка відповідь в задачі?
6)Творча робота
- Яка задача називається оберненою ? Скільки обернених задач можна скласти до даної задачі? (3) Складемо одну обернену задачу до даної. – Скільки невідомих в задачі ? Яке число поставимо на місце першого? Яке на місце другого? Що буде невідомим в нашій оберненій задачі?
Обернена задача ( На овочевому складі в 4 ящиках залишилося кілька кілограмів моркви. Привезли в 8 таких ящиках 96 кг моркви. Скільки кілограмів моркви залишилося на складі ,якщо всього стало 144кг ?) - Задача була про моркву,японці вживають її, але блюдо нашої національної кухні в яке входить багато компонентів, а зокрема і морква,їм дуже сподобалося. Що ж це за страва? Так,це – борщ.
2.Офтальмологічна пауза
- Відпочинемо під приємну українську народну музику , яку зіграли на українському народному інструменті – бандурі, і прослідкуємо очима за танцем метеликів.
3. Розв’язування логічних задач
1) Робота в парах
Жили – були Трикутник,Квадрат і Круг. У кожного був свій будиночок під номером :1; 2;3. Один будиночок мав найвищий дах і маленьке віконечко,другий – теж високий дах і велике вікно, а третій – низький дах і велике вікно.
Відомо,що Трикутник і Круг живуть у будиночках з великими вікнами,а Круг і Квадрат – у будиночках з високими дахами. Хто в якому будинку живе?
Відповідь: Круг – № 2; Трикутник – № 3; а Квадрат – №1. - За якою формулою обчислюємо периметр квадрата? Чи можна записати формулу для обчислення периметра трикутника? ( Можна,якщо трикутник рівносторонній) (Оцінки)
2)Гра «Знайди половинку»
- Присвятимо цю гру нашим гостям . З’єднайте вирази з однаковими відповідями і половинки з’єднаються,а ви отримаєте цілих 3 сонечка і стане дуже тепло,як в Японії. V. Підсумок уроку
- Так що треба зробити,щоб знайти частку чисел 39і 3? 42і 3?
- Що викликало труднощі на уроці?
-Чи сподобався урок? Що запам’яталося найбільше?
-Наші гості задоволені,вони дізналися багато цікавого,нового,пізнавального про нашу країну,її традиції,культуру. Вони запрошують нас до себе в гості в країну сонця,що сходить. На пам'ять про себе вони дарують нам гілочку квітучої сакури (символа Японії). -Ми ж їм на згадку про себе даруємо картину відомої української художниці Катерини Білокур, її квіти на картинах захоплюють усіх.
VІ.Домашнє завдання
- Запишіть у щоденники домашнє завдання
С.122,№787 – розв’язати чарівні ланцюжки,обчисливши вирази ;
№788 – І група ( розв’язати задачу) ІІ група (скласти і розв’язати обернену задачу.)
1