Урок математики – 6 клас.
Тема: Діаграми
Цілі:
Формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з видами діаграм; навчити їх читати та будувати кругові та стовпчасті діаграми, що відповідають умовам задачі; сформувати вміння розв’язувати задачі, що потребують застосування таких знань і побудов в нестандартних ситуаціях
Формування ключових компетентностей: формувати вміння аналізувати інформацію, відбирати та застосовувати знання для досягнення певної мети; сприяти формуванню життєвої компетенції; формувати графічну культуру, мислення, пам’ять, формувати здатність співпрацювати, застосовувати навички роботи в групі; сприяти вихованню чесності, принциповості, порядності, доброзичливості, відповідальності, наполегливості, зосередженості.
Урок вивчення нових знань
Форма уроку: ділова гра
(Урок проходить у вигляді ділової гри «Консалтингова фірма». У ній беруть участь учні 6-го класу, поділені на декілька груп по 4 учасника)
Обладнання: роздатковий матеріал, проектор, екран, комп’ютерна презентація
Вчитель: Доброго дня, всім!
10% від 3600 (360)
5% від 280 (14)
25% від 880 (220)
Яку частину цілого складає 25%?
Яка частина круга відсутня? (4 або 25%)
На якому малюнку заштриховано 75%, 25%, 50%?
Результат опитування занесли в таблиці.
гранат |
ківі |
виноград |
ананас |
груша |
банан |
яблуко |
апельсин |
1 |
2 |
1 |
2 |
3 |
5 |
7 |
8 |
А можна представити ось так:
Порівняємо представлення результатів «Мій улюблений фрукт» у вигляді таблиці та діаграм.
На вашу думку – який з них більш наочний? Таблиця чітко показує інформацію, проте якщо рядків і стовпчиків багато, вона вже буде сприйматися важко. Особливо, коли потрібно швидко оцінити велику кількість даних (95). Тому, коли потрібно швидко оцінити значення багатьох даних, використовується саме діаграма. Саме діаграми використовують для більш наочного, яскравого, зручного представлення певної інформації.
До діаграм відносяться: графіки, гістограми (лінійчатих діаграм), стовпчикові та кругові діаграми. Вони бувають пласкими, об’ємними, стовпчиковими, лінійчаті, круговими, кільцьовими та іншими.
Як ви зрозуміли, темою нашого уроку буде «КРУГОВІ ДІАГРАМИ».
Цілі уроку: навчитися читати, будувати та використовувати діаграми. Вміти аналізувати результати та використовувати це вміння в різних галузях науки та життя.
Діаграма - це графічне зображення що наочно демонструє співвідношення якихось величин.
У вас є листи паперу із зображенням круга, поділеного на 20 секторів. Увесь круг – це 100%, то 1 сектор матиме – 5%. Скільки секторів потрібно замалювати для демонстрації відсоткового складу суші? (6).
Який колір візьмете? (зелений). А що буде означати сектор, який залишиться? (відсоток водяного покрову планети). Колір – синій. Кожен працює самостійно. Вчитель демонструє «свою» діаграму на дошці.
Чи всім зрозуміло, що ми замалювали? А якщо зараз хтось увійде до класу і подивиться на цю діаграму, чи зрозуміє він, що ми тут відзначили? Чому? Як зробити, щоб стало зрозуміло? Додати збоку кольорові позначки. В інформатиці вони називаються – «Легенда». Зелений квадратик – суша, синій – вода. Запишіть і ви на своїх діаграмах Легенду.
Покажіть один одному результати своєї роботи.
А тепер увага на дошку! Розгляньте уважно діаграму і дайте відповідь: що вона демонструє?
Давайте замислимося – що потрібно для досягнення мети? От я хочу поїхати в Париж, це дорого, що робити? Ваші варіанти: заробити; узяти кредит; зайняти; накопити… А як на вашу думку – чи можуть знання математики здійснити мрію? А як же правильно розрахувати кошти, на чому і скільки можна зекономити, щоб у визначений час мати певну суму?
Уявимо, що ми з вами співробітники фірми, що надає населенню послуги в наданні рекомендацій і порад по накопиченню грошей: КОНСАЛТІНГ – це консультування по фінансовим, юридичним, технічним питанням, що дають зовнішні консультанти для розв’язання якихось проблем.
У нас 3 відділка – але ще не визначено керівників, обговоріть кандидатуру в групі і підніміть синю картку, як тільки оберете керівника.
Доброго дня, шановні спеціалісти консалтингової фірми! До нас за допомогою звернулися 3 сім’ї, всі вони проживають в нашому місті. У кожної сім’ї є МРІЯ, яка вимагає великих фінансових вкладів. Кредит брати вони відмовились, а як зібрати такі кошти – не знають. Ваше завдання – з’ясувати чому сім’я не може накопити кошти (де в неї надлишкові розходи), яку суму грошей їм треба відкладати і який строк, щоб все ж таки накопити необхідну суму. Щоб ваша інформація краще сприймалася клієнтами, будь ласка, представите її у вигляді кругової діаграми.
Завдання групам:
6. Перед початком роботи, нагадую вам правила ефективної роботи в нашій консалтинговій фірму.
Правила роботи в групі
Чи є заперечення чи доповнення?
І родина - родина Петренків (тато, мама, 5-річний син)
Зарплата батька – 10 000 грн
Зарплата матері – 4 200 грн
Всього доходи:
|
грн |
% |
Комунальні послуги |
3200 грн |
|
Продукти харчування |
6000 грн |
|
Засоби гігієни |
930 грн |
|
Одяг та взуття |
2100 грн |
|
Розваги |
800 грн |
|
Транспорт |
250 грн |
|
Дитсадок та освіта |
300 грн |
|
Всього витрат |
|
|
Проаналізуйте бюджет цієї родини
На скільки доходи сім’ї перевищують витрати?
Які витрати можна скоротити?
Обчисліть, яку суму потрібно щомісячно відкладати, щоб накопити 10000 для відпочинку на морі в Коблево усією сім’єю.
Скільки часу потрібно накопичувати цю суму?
Побудуйте кругову діаграму для наочності
ІІ родина – родина Іванченків (тато, мама, двоє синів шкільного віку)
Зарплата батька – 8 000 грн
Зарплата матері – 6 000 грн
Дохід від домашнього господарства – 1 800 грн
Всього доходи:
|
грн |
% |
Комунальні послуги |
3600 грн |
|
Продукти харчування |
7000 грн |
|
Засоби гігієни |
1080 грн |
|
Одяг та взуття |
2600 грн |
|
Розваги |
740 грн |
|
Транспорт |
300 грн |
|
Шкільні сніданки |
280 грн |
|
Інші витрати |
200 грн |
|
Всього витрат |
|
|
Проаналізуйте бюджет цієї родини
На скільки доходи сім’ї перевищують витрати?
Які витрати можна скоротити?
Обчисліть, яку суму потрібно щомісячно відкладати, щоб накопити 5000 для відпочинку на морі в Коблево усією сім’єю.
Скільки часу потрібно накопичувати цю суму?
Побудуйте кругову діаграму для наочності
ІІІ родина – родина Коваленків (тато, мама, бабуся, дві дівчинки шкільного віку)
Зарплата батька – 6 000 грн
Зарплата матері – 4 000 грн
Пенсія бабусі – 3 000 грн
Всього доходи:
|
грн |
% |
Комунальні послуги (субсидія) |
1700 грн |
|
Продукти харчування |
6800 грн |
|
Засоби гігієни |
800 грн |
|
Одяг та взуття |
2000 грн |
|
Розваги |
1000 грн |
|
Транспорт |
220 грн |
|
Шкільні сніданки |
280 грн |
|
Інші витрати |
300 грн |
|
Всього витрати |
|
|
Проаналізуйте бюджет цієї родини
На скільки доходи сім’ї перевищують витрати?
Які витрати можна скоротити?
Обчисліть, яку суму потрібно щомісячно відкладати, щоб накопити 8000 для відпочинку на морі в Коблево усією сім’єю.
Скільки часу потрібно накопичувати цю суму?
Побудуйте кругову діаграму для наочності
На виконання роботи – 15 хвилин.
Я рада вітати всіх вас у конференц-залі нашої консалтингової компанії. Я попрошу керівників групи відзвітувати про роботу своєї групи.
(Приблизна відповідь учнів: «Ми аналізували доходи і розходи сім’ї …. Зараз дохід сім’ї …тисяч грн. щомісяця. Для подорожі автомобілем їм потрібно відкладати 10 тисяч грн щомісяця. Ми вважаємо, що вони могли б скоротити такі витрати як: розваги; одяг; солодощі (в категорії харчування)
Дякую спеціалістам за гарну роботу. Ваші рекомендації я обов’язково передам сім’ям, я впевнена – їх мрії здійсняться!
Діти, як ви вважаєте, чи було ефективним використання діаграм під час представлення результатів вашої роботи? Чому?
На діаграмі наочно видно, на що сім’я витрачає забагато грошей.
Прокоментувати – більшість обрали варіант… А в якому випадку краще використовувати кругову діаграму, в якому стовпчикову?
Вдома, я пропоную вам побудувати кругову діаграму для реалізації вашої особистої мрії
Дякую за роботу!