Тема.
Задачі на знаходження відстані за даними швидкістю і часом. Знаходження значень виразів на додавання і віднімання .
Мета.
- навчальна:
ознайомити учнів із способом визначення відстані за відомими швидкістю і часом; формувати вміння розв'язувати задачі на основі творчих видів роботи; вдосконалювати обчислювальні навички;
- розвивальна: розвивати логічне мислення,інтуїцію, просторові уявлення, пам'ять, математичне мовлення;
- виховна: виховувати інтерес до математики, свідоме володіння системою математичних знань.
Обладнання. Таблиця усних обчислень; «Картки для поточного контролю знань»; таблиця «Швидкість. Відстань Час».
Зміст уроку
І.Організаційний момент.
Всі сідайте тихо, діти. Домовляймось не шуміти, Руку гарно піднімати, На уроці не дрімати, А знання мерщій хапати. Щоб нам не було мороки — Всі готові до уроку? Тож гаразд, часу не гаймо І урок розпочинаймо.
ІІ. Контроль, корекція і закріплення знань.
1.Математичний диктант.
*Запишіть число, у якому 10 одиниць, 10 десятків і 10 сотень.
* Запишіть числа цифрами: дев’яносто дев’ять; сто один; сто;
дев’ятсот дев’яносто дев’ять; чотириста; п’ятсот; триста двадцять
два; сорок п’ять.
*Запишіть ці числа у порядку зростання. Підкресліть двоцифрові та
трицифрові числа.
*Запишіть найбільше трицифрове число. Утворіть з його допомо-
гою найменше чотирицифрове число.
*За допомогою цифр 1; 2; 8 запишіть усі трицифрові числа, не повторюючи жодної цифри.
2. Перевірка домашнього завдання.
а) Пояснити розв'язання задачі № 498. (320 : 2 : 4 = 40 (км/год).)
б) Зачитати відповідь до задачі № 499. (Вершник їхав зі швидкістю 10 км/год.)
3. Завдання для опитування.
а) Скласти і розв'язати задачі за таблицею.
Рухомий об'єкт |
Швидкість |
Час |
Відстань |
Лижник |
? |
4 год |
56 км |
Катер |
7 |
3 год |
105 км |
б) Виконання завдань із «Карток для поточного контролю знань».
1- а група — № 61 (с. 35);
2- а група — № 62 (с. 35).
4. Усні обчислення.
(720 – 670) – 8 80 : 8 + 70 420 : 6 + 30
(810 – 740) – 5 320 : 4 + 30 150 : 3 + 60 (390 + 10) : 10 300 : 3 + 20 360 : 9 – 7
IІI. Вивчення нового матеріалу.
1. Задача.
Лижник був у дорозі 5 години і подолав відстань 45 км. З якою швидкістю рухався лижник?
(45 : 5 = 9 (км/год).)
— Складіть обернену задачу до даної, в якій потрібно відшукати число 45.
Швидкість |
Час |
Відстань |
9 км/год |
5год |
? |
— Як знайти відстань, яку подолав лижник?
(9 ∙ 5 = 45 (км).)
Висновок. Щоб знайти відстань, треба швидкість помножити на час.
S=v*t
Фізкультхвилинка.
Петрик йшов, йшов, йшов (крокують на місці)
І суницю знайшов. (нахиляються вперед)
З’їв і далі пішов. (імітація рухів, які виконує хлопчик)
Петрик йшов, йшов, йшов
І горішок знайшов.
Підняв і далі пішов.
Петрик йшов, йшов, йшов
І грибочок знайшов.
Поклав у кошик
і додому пішов. (сідають за парти)
2. Первинне закріплення.
а) Задача № 501.
— Про що йдеться в задачі?
— Складемо план розв'язування задачі.
1) Яку відстань пройшов пасажирський катер?
2) Яку відстань пройшов буксирний катер?
3) На скільки кілометрів більше пройшов буксирний катер, ніж пасажирський?
Розв'язання:
1) 24 ∙ 4 = 96 (км)- відстань,яку пройшов пасажирський катер.
2) 14 ∙ 7 = 98 (км)- відстань,яку пройшов буксирний катер.
3) 98 - 96 = 2 (км)- на скільки кілометрів більше пройшов буксирний катер, ніж пасажирський
б) За даними таблиці вправи № 502 знайти відстані.
Завдання виконується усно.
в) Задача № 503(самостійний розв'язок задачі).
(Розв'язання: 4 ∙ 2 + 45 ∙ 3 = 143 (км).)
IV. Розвиток математичних знань.
1. Виконання завдання № 504.
1- ий стовпчик — колективно:
2- ий — самостійно.
Результати обчислень учні звіряють із записаними на дошці відповідями.
48350 - 9405 + 598 = 39543;
8365 - (2120 + 1080) = 5165.
2. Задача № 505.
За умовою задачі учні ставлять різні запитання і усно розв'язують їх.
3. Розв'язування задачі № 506.
На дошці — таблиця із даними задачі.
Рухомий об'єкт |
Швидкість |
Час |
Відстань |
Велосипедист |
? км/год? |
12 год |
180 км |
Мотоцикліст |
? на 36 км/год більше |
20 год |
? км |
— Що відомо про рух велосипедиста? (Час руху і відстань.)
— Про що звідси можна дізнатися? (Про швидкість руху велосипедиста.)
— Що відомо про рух мотоцикліста? (Відомий час руху; можемо знайти швидкість руху мотоцикліста.)
— Чи можемо знайти відстань, яку проїде мотоцикліст?
— Розв'язання запишіть самостійно окремими діями.
(Розв'язання:
1) 180 : 12 = 15 (км/год) — швидкість велосипедиста;
2) 15 + 36 = 51 (км/год) — швидкість мотоцикліста;
3) 51 ∙ 20 = 1020 (км) — проїде мотоцикліст.)
4. Цікаве завдання.
Виписати в рядок, у якому всі іменовані числа дорівнюють одне одному.
*1 т 8 ц; 18 ц; 1800 кг; 1 800 000 г;
*1583 м; 15 м 83 см; 158 300 см; *920 мм; 9 см 20 мм; 92 см; 9 дм 2 см; *250 хв; 6 год 10 хв; 2 год 50 хв; 4 год 10 хв.
5. Офтальмологічна пауза.
Раз, два. Рівно голова! Три, чотири, п’ять Будем очі затулять. Шість, сім - Знов відкрили І на вісім затулили. Міцно, міцно потримали. І все знову починали. П’ять разів так повторили, За місця робочі сіли.
V. Підсумок уроку.
— Як знайти відстань?
— У яких одиницях вимірюється відстань?
VІ. Домашнє завдання.
№№ 508, 509 (с. 82).