ТЕМА. Множення двоцифрового числа на одноцифрове (12 · 3). Розв’язування задач.
Мета: ознайомити учнів з прийомами множення двоцифрового числа на одноцифрове; вдосконалювати вміння розв’язувати задачі; формувати обчислювальні навички, розвивати логічне мислення, увагу, пізнавальні інтереси, виховувати інтерес до навколишнього, дотримуватись правил поведінки в громадських місцях.
Обладнання: мультимедійна презентація, гра «Зоопарк», індивідуальні карточки, карточки для роботи в парах, сигнальні «світлофорчики»
Хід уроку
І. Організаційна частина
(Слайд 1) Привітання. Налаштування на урок
Учитель. Добрий день!, - я вам сказала.
Діти (разом). Добрий день!, - сказали ми.
Учитель. І у серці запалало сонце щастя й доброти!
Учитель. Сьогодні 17 лютого відзначають день Доброти. Хочу, щоб ви завжди були добрими, милосердними і дарували частину своєї доброти оточуючим, тим, хто цього потребує. Я рада, діти, що маєте гарний настрій, хочу подарувати вам урок, на якому ми будемо думати, розмірковувати, слухати й прислухатися, гарно працювати, математичні знання здобувати.
— Діти! Хто з вас був у зоопарку? А хто мріє там побувати ще?
— Сьогодні ми вирушимо у віртуальну подорож до зоопарку. (СЛАЙД 2)
ІІ. Мотивація діяльності
Правила поведінки в зоопарку
— У нашому місті зоопарку немає. Найближчий зоопарк знаходиться у місті Харкові. Щоб дістатися його, ми повинні сісти на певний вид транспорту. А на який саме, дізнаєтеся, коли розв’яжете задачу.
Задача. Школярі вирушили на екскурсію. Вони проїхали 34 км, їм залишилося проїхати ще 136 км. Яку відстань подолали школярі від Богодухова до Харкова?
Було — ?
Проїхали — 34 км
Залишилося — 136 км
34 + 136 = 170(км)
160км — таксі; 170 км — автобус ; 180 км — потяг.
Відстань від Лебедина до Харкова – 170 км.
В зошитах запишемо дату нашої подорожі.
ІII. Актуалізація опорних знань
— Ось ми і дісталися зоопарку. Тут ми не лише дізнаємося багато цікавої інформації, але й вдосконалимо вміння обчислювати приклади, розв’язувати задачі різних видів.
— Щоб потрапити до зоопарку, нам необхідно придбати... (квитки).
— Яка вартість квитка, ви дізнаєтеся, коли розв’яжете ланцюжок прикладів....
(250 + 150) · 2 : 100 : 4 · 10 = (20)
20 грн грн. коштує квиток для дорослих. Це у 4 рази більше, ніж коштує дитячий квиток. Скільки коштує дитячий квиток?
Каліграфічна хвилинка (цифра 5)
Збільшіть 5 у 10 раз; у 100 раз; помножте на 1.
Прочитайте результати.(50, 500, 5)
(Заснований у 1895 р. За цінністю колекції зоопарк займає друге місце в Україні — після Київського зоопарку. В зоологічному парку зберігаються понад 384 види тварин)
Гра «Зоопарк»
Давайте дізнаємось, яких тварин можна побачити в зоопарку.
(на дошці)
ІІІ . Вивчення нового матеріалу
Ми наближаємося до вольєру із совами. Сови - незвичайні птахи. Вони мають гарний слух. А ще – це єдині птахи, у яких очі знаходяться не з боків голови, а спереду на одній площині. Сова – символ мудрості. Тож я бажаю вам бути розумними та мудрими дітьми вивчаючи новий матеріал. — Сьогодні на уроці ми ознайомимося з прийомами множення двоцифрового числа на одноцифрове, продовжимо роботу над задачами.
1) Запишіть числа у вигляді суми розрядних доданків.
36; 43.
2) Помножте суму на число. Знайдіть добуток двома способами.
(6 + 3) · 2
I спосіб. (6 + 3) · 2 = 9 · 2 = 18
II спосіб. 6 · 2 + 3 · 2 = 12 + 6 = 18
б) Робота з таблицею
?! Постановка проблемного питання
- Як би ви виконали множення 12 · 4?
- Поясніть за допомогою запису на таблиці.
в) Робота за підручником (с. 108)
Ознайомлення з пам’яткою «Як помножити двоцифрове число на одноцифрове»
1) Двоцифрове число розклади на розрядні доданки.
2) Помнож на одноцифрове число кількість десятків і одиниць, а знайдені добутки додай.
Ось на нашому шляху дім, у якому живуть веселі мавпочки. Вони пропонують погратися з ними.
А) закінчити розв’язання прикладів № 680 (усно)
Фізкультхвилинка
4. Формування обчислювальних навичок
а) колективно Гра «Утвори речення» (СЛАЙД 6)
Наступним нас зустрічає слон. Він мріє дізнатися про себе щось особливе і просить вашої допомоги.
Слон – найбільший сухопутний ссавець. Його маса досягає 8 тонн. Сам хобот важить … кг. Слон живе …. років. За день в середньому він випиває … л води і з’їдає ... кг трави.
23 · 6 =138 (кг) 14 · 5 = 70 (років)
67 · 3 =201 (л) 84 · 4 = 336 (кг)
б) самостійно № 680
2 варіант – 4- 6 приклад. (104, 74, 91)
а) задача №678
В оновленому павільйоні на нас чекають ведмеді. Це всеїдні хижаки. Та найбільше вони полюбляють ласувати медом, У великій кількості поїдають ягоди. Улюблені – малина і чорниця.
Чорниця – корисна ягода і для людей. Вживання цих ягід покращує пам’ять та зір) Офтальмологічна хвилинка
— Ми наближаємося до вольєрів тигрів та левів. Вони живуть поруч і завжди сперечаються, чий вольєр більший. Допоможемо їм це з’ясувати. Знайдіть периметр вольєра тигра, якщо одна сторона його дорівнює 7 м.
Р = 7 · 4 = 28 м
— Знайдіть периметр вольєра лева, якщо довжина дорівнює 8 метрів, а ширина — 6 метрів.
Р = (8 + 6) · 2 = 28 м
— Що можемо сказати про їх вольєри? (Вони однакові.)
(Швидкість виконання сигналізують «світлофорчиками»)
Лев - ?
Тигр - ?, на 5 років довше 13 років
— Насамкінець ми дійшли до павільйона із бегемотом. Це теж тварина гігант. Гіпопотам (це його друга назва) у зоопарку контролює процес заготівлі кормів.
VI. Домашнє завдання: С. 109, приклади №686, задача № 687
VІІ. Підсумок уроку
Ось і закінчується наша подорож. Що цікаво, що нового й корисного ви дізналися з цієї подорожі? (рефлексія)
Ось закінчився урок
І дзвенить для вас дзвінок!
Працювали добре, друзі,
Відпочиньте по заслузі.
Ми виїхали із зоопарку. А назустріч нам ще 3 автобуси із дітьми. Скільки автобусів приїхало до зоопарку?