Урок математики у 5 класі
Розв’язування задач на знаходження дробу від числа та числа за його дробом
Уч. Степаненко Т.П.
Тема : Розв’язування задач на знаходження дробу від числа та числа за дробом.
Мета: Удосконалити уміння розв’язувати задачі на знаходження дробу від числа та числа за його дробом, розвивати логічне мислення ,математичну мову, формувати ключові компетентності, виховувати працелюбність , взаємоповагу.
Обладнання: підручник, презентація, демонстраційний та роздатковий матеріал.
Хід уроку
І Організаційний момент.
Перевірка домашнього завдання .
ІІ.Актуалізація чуттєвого досвіду та опорних знань учнів.
Прийом «Незакінчені речення»
1. Число виду , де а і b – натуральні числа називають …
2. Число , записане над рискою називають …
3. Число ,записане під рискою називають …
4.Чисельник дробу показує …
5. Знаменник дробу показує …
6. Риска дробу означає знак …
7.Щоб знайти дріб від числа потрібно поділити…
8. Щоб знайти число за його дробом потрібно поділити …
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми продовжуємо розв’язувати задачі на знаходження дробу від числа та числа за його дробом. Епіграфом нашого уроку є слова відомого математика та фізика Блеза Паскаля « Предмет математики такий серйозний , що корисно не нехтувати нагодою робити його цікавішим»
1. Усний рахунок . Працюємо разом , колективно при усному розв’язуванні задач.
- У під’їзді житлового будинку 20 квартир. Яку частину усіх квартир цього під’їзду становить 1 квартира , 2 сусідські квартири, 2 не сусідські квартири?
- Мама купила 18 яблук .У перший день використали їх половину . Скільки залишилось яблук ?
- Після зроблених покупок залишилось 5грн , що становить четвертину початкової суми. Скільки було грошей перед покупками ?
- Чому дорівнює градусна міра кута , що становить половину прямого кута?
- Чому дорівнює кут, якщо його половина дорівнює прямому куту?
- Яку частину доби витрачає учень на різні види діяльності ? (робота з діаграмою)
Одночасно учні виконують практичні завдання на знаходження дробу від числа та числа за дробом. Запропоновано відібрати необхідну кількість цукерок ( від 20 цукерок , третину від 9 цукерок та стільки , щоб дві третини становило 12 цукерок)
2.Сьогодні у нас 10 лютого. Давайте попрацюємо з сьогоднішньою датою. Складемо один правильний дріб і один неправильний. У вашому житті є чимало цікавих дат , з яких ви утворюєте свої улюблені дроби. (Учні демонструють свої творчі роботи)
ІІІ. Сприйняття та усвідомлення програмового матеріалу
1. Робота з підручником . Письмово виконуємо задачу №712.
а)Опрацьовуємо умову задачі :
Які фрукти завезли до магазину?
Що не відомо у цій задачі?
Скільки апельсинів? Як знайти?
Скільки бананів?
Скільки мандаринів ?
Як знайти?
б)Розв’язання:
1)245:35 ∙12 = 84 (кг)- маса апельсинів ;
2)84:12∙7 =49(кг) – маса мандаринів ;
3)84 + 49 =133(кг).
В. Апельсинів та мандаринів разом завезли 133кг.
2.При виконанні даного завдання ми використовували поняття звичайного дробу .Але не завжди було все так просто і зрозуміло з дробами. Як розвивалось поняття дробу ? Яка історія виникнення звичайних дробів?
Учень демонструє презентацію «Історія виникнення звичайних дробів»
3.У наш час також створюється історія . І це історія нашого міста. Неабияке значення для розвитку нашого міста має наявність виробничих підприємств , які наповнюють міський бюджет і цим сприяють розквіту міста.
Одним з таких є найпотужніший в Україні та Європі агрохолдинг МХП ,однією з торгових марок якого є «Наша Ряба». І звичайно ж багато ладижан працює у цій компанії. Наші учні цікавляться де і як працюють їхні батьки. І от в результаті такої співпраці виникла задача,яку вам пропонує однокласник.
Мій батько закуповує один раз на місяць запасні частини для ремонту обладнання цеху пакування. Першого тижня використано 18тис грн. , що становить усієї суми. На яку суму складено замовлення?
Розв’язання
18 000 : 2 ∙7 =9000 ∙7=63000(грн.).
В. Замовлення складено на суму 63000грн.
4. У наш час трапляються і сумні історії. Не так давно ми пережили пандемію короно вірусу. Це не пройшло непоміченим повз учнів нашого класу. Давайте розглянемо задачу за поданим коротким записом. Звичайно кожен з вас помітив там різні вікові категорії людей , кожен міг би скласти свою задачу , але цей запис створила Софійка . І тому пропонує нам розв’язати свою задачу .
Дітей -
Від 18 до 30 р -
Від 30 до 40 р - 312
Від 40 до 60 р - від решти
Старше 60 р - ?
Розв’язання
1)312:13 ∙1 = 24 (чол.) - кількість хворих дітей;
2)312:12 ∙ 1 = 26 (чол.) - кількість хворих віком від 18 до 30 р ;
3)312: 26 ∙ 5 = 60 (чол.) – кількість хворих віком від 30 до 40 р;
4)24 +26+60 = 110 (чол.) – кількість хворих віком до 40р;
5)312-110 = 202 (чол.) - решта хворих;
6)202 :2 =101(чол.) – кількість хворих віком від 40 до 60 р ;
7)202 – 101 = 101 (чол.)
В. У лікарні був 101 пацієнт старше 60 років.
Так , дійсно люди старшого віку є більш ураженими короно вірусом , адже з роками, легені перестають бути такими ж еластичними та пружними, як в молодому віці. Імунна система теж працює не так надійно , дуже часто існують супутні захворювання. Як ми можемо допомогти таким людям?
5. Розв’язуючи цю задачу , ми відчули певний неспокій , переживання ,жаль. Найкраще наші емоції, почуття , стан душі передає музика. Математика та музика – два шкільних предмета, два полюса людської культури. Слухаючи музику, ми переносимося у магічний світ звуків. Розв`язуючи задачі, ми поринаємо у логічний та точний світ чисел. Ми не задумуємося над тим, що світ звуків та простір чисел із давних давен знаходяться поруч один з одним. «Математика й музика потребують єдиного мислення» (А. Енштейн) Мою розповыдь доповнять Денис та Дашка.
Древньогрецький філософ, математик, музикант ПІФАГОР першим побачив та об`єднав ноти з дробами. Він вивчав математичну сторону звука, шукав зв`язок між математикою та музикою.
Колись, перебираючи струни на арфі, учений Піфагор помітив, що наймилозвучніше співвідношення звуків – це октава -1/8, квінта – 1/5 і кварта – 1/4. Піфагор уперше математично описав звук. Тому його цілком можна називати «прадідом» акустики. Його октава стала виражатися так: 1 1/2 1/3 1/4 1/5 1/6 1/8 1/16 до ре мі фа соль ля сі до Звичайно, на сучасну гаму це трішки не схоже .По – сучасному октава виражає місце ноти по відношенню до першої ноти. Ноти різної тривалості зображають по – різному Можна зображати дробами , а можна знаками. Проте дроби 3/8; 3/4; 1/2; 2/4… ,показують розміри музичного твору. Різні твори мають різні розміри. Наприклад, вальс має розмір 3/4. Марш – 2/4 .
Ми теж пов‘язали музику та дроби в єдине ціле по – своєму пов‘язали . Ви послухайте нас уважно та визначте за яким правилом ми співали для вас, як ми поділили наші дроби.
Діти співають дроби по черзі , один співає правильні дроби , а інший не правильні.
ІV.Підсумок уроку.
Технологія «Мікрофон»
Які задачі ми розв’язували протягом уроку?
Що вам сподобалось найбільше?
Що нового ви сьогодні почули?
V. Домашнє завдання : п.25,26 повторити
№711, №713 виконати письмово