Навчальний предмет: математика. 3 клас
Розділ: Табличне множення і ділення
Тема. Таблиця множення числа 8. Задачі на дві-три дії
Мета:
Навчальна: скласти і засвоїти таблицю множення числа 8; продовжити формувати вміння і навички розв'язування задач на дві-три дії, що включають операцію збільшення чи зменшення числа на кілька одиниць чи в кілька разів;
Розвивальна: розвивати обчислювальні навички, логічне мислення, увагу, загальну ерудицію;
Виховна: виховувати працелюбність, любов до природи, прищеплювати народну мораль через наслідування поведінки бджоли;
Тип уроку: комбінований.
Обладнання:
-
Підручник: Богданович М. В. Математика: Підруч. для 3 кл. - К: Освіта, 2003. – 160 с.
-
Демонстраційний матеріал: презентація до уроку, квіти різних розмірів і бджілки для кожного учня, ілюстрації різних видів вуликів.
-
Роздатковий матеріал: картки з завданнями «Дешифрувальник».
Хід заняття
І. Організаційна частина
Слайд 1
Вчитель: Я хочу, щоб сьогодні наш урок математики був…
У - успішним
Р - радісним
О - оригінальним
К - корисним
І тому пропоную провести його під девізом:
Слайд 2
Девіз уроку
Якщо хочеш більше знати,
Треба плідно працювати.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності
Слайд 3
-
Адже сьогодні на уроці нас чекає кропітка робота. Ми будемо вивчати таблицю множення числа 8, розв’язувати задачі на 2 і 3 дії, креслити відрізки. І впоратися з цими завданнями зможуть тільки працелюбні, уважні, кмітливі, організовані учні. А зразком працелюбності, охайності, організованості нам слугуватиме істота, яка в українців є символом всіх цих перелічених якостей.
Загадка
Хто смугастий одяг носить?
Хто у вулик мед приносить?
Працьовита, хоч й мала.
Здогадались? Це…… (Бджола).
Слайд 4
-
Давайте уявимо сьогодні себе в ролі невтомних трудівниць – бджілок і продемонструємо згуртовану і ефективну роботу.
ІІІ. Контроль, корекція та актуалізація опорних знань
-
Каліграфічна хвилинка
-
Українському народові завжди були притаманні такі якості, як працьовитість, згуртованість, організованість, любов до чистоти і порядку, формуванню яких мабуть також сприяла багатовікова дружба з бджолами. В Україні бджолу вважали святою комахою. Ніколи не говорили, що вона «здохла», лише «померла» (як про людину). На Великдень люди навіть віталися з бджолами, щоб був багатим взяток. Навіть у Біблії слово «бджола» зустрічається 60 разів.
-
Давайте запишемо каліграфічно рядочок числа 60 і дамо йому характеристику. (Характеристика числа: двоцифрове, кругле, парне).
-
Математичний диктант «Життя бджоли у числах»
-
Для того, щоб дізнатися більше цікавих фактів про бджолу і розвинути обчислювальні навички, пропоную провести математичний диктант. Записати тільки відповіді.
(Діти записують відповіді. Виконується взаємоперевірка і оцінювання в парах. За кожну правильну відповідь учень отримує 1 бал. Всього 10 балів. Після цього проводиться робота з рядом записаних чисел. Кожне записане число має відношення до життя бджоли).
-
Запишіть добуток чисел 7 і 6.
-
Частку чисел 24 і 4.
-
Число 4 збільшити у 3 рази.
-
Знайдіть різницю чисел 30 і 12.
-
На скільки 30 більше від 5 .
-
24 збільшити на 11.
-
Знайдіть четверту частину від 20.
-
Знайдіть периметр трикутника зі сторонами 12, 8 і 10 см.
-
Периметр квадрата 32 см, яка довжина однієї сторони цього квадрата?
-
Невідоме число зменшили на 10 і отримали 53. Запишіть невідоме число.
Взаємоперевірка в парах, оцінювання.
42 (приблизно 42 дні триває життя робочої бджоли).
6(від народження до 6 дня бджола прибирає у вулику).
12 (до 12 дня кормить личинок).
18 (до 18 дня будує соти з воску).
25 ( на 25 день вилітає збирати мед).
35 (у віці 35днів бджола вважається вже пенсіонеркою і може носити тільки воду до вулика).
5 (5 грамів меду заготовляє одна бджола за своє життя).
30 (30 г меду в одній ложці, таку кількість меду збирають 200 бджіл за 1 добу).
8 (8 км найдовша відстань польоту бджоли від вулика).
63 (63 км за годину швидкість польоту бджоли).
Слайд 5
-
Усний рахунок « Бджоли до вулика»
-
Історія бджільництва в Україні має багатовікову історію. Ще за часів Київської Русі було поширене збирання дикого меду. Мед у слов’ян виконував роль грошей, його міняли на інші продукти, хутро, прикраси. Спочатку бджіл не розводили. Вони жили в лісах у печерах і дуплах дерев. Згодом люди почали самі видовбувати колоди, щоб в них селилися бджоли, а на колодах ставили свою мітку - «борть». Від слова «борть» - дерев’яна колода з міткою, і походить слово «бортництво» (бджільництво).
Слайд 6
-
І тільки 200 років тому українським бджолярем Петром Прокоповичем був винайдений перший сучасний рамковий вулик.
Слайд 7
-
На дошці ви бачите різновиди помешкань бджіл: дупло(х = 9), колодний вулик (х = 15), рамковий вулик (х = 28), борть (х = 25).
-
Потрібно розселити в них бджіл. А для цього розв’яжемо рівняння і знайти значення х.
4 * х = 36 х + 3 = 28 х : 4 = 7
Х = 9 х = 25 х = 28
-
Гра «День і ніч»
Слайд 8
-
Робочий день бджоли триває з 4 години ранку до 21 години. Скільки часу триває робочий день? (17 годин). Але і вночі у вулику кипить робота. Бджоли обмахують крильцями мед, щоб з нього випарувалася зайва волога. Давайте пограємо у гру «День і ніч». По команді «ніч», ви закриваєте очі і обчислюєте ланцюжки виразів, по команді «день» піднімаєте руку і озвучуєте відповідь.
19 – 5 + 35 : 7 х 5 + 25 = 60
7 х 3 – 20 + 44 : 5 - 3 = 6
-
А ви знаєте, що для заготівлі 1 кг меду, бджолиній сім’ї потрібно облетіти 6 млн. квітів?
ІV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу
-
Засвоєння таблиці множення на 8. Робота з підручником
-
Недарма бджолу називають трудівницею. Адже вона все своє життя наполегливо працює. І нам з вами час потрудитися і засвоїти новий матеріал. Сьогодні ми повинні опанувати таблицю множення числа 8. Відкрийте підручники на с. 50. № 318.
7 + 7 + 7 + 7 8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8
-
Давайте пригадаємо, що таке множення? (Додавання однакових доданків).
-
Додайте числа, а потім замініть додавання множенням.
-
Що у добутку двох чисел означає перший множник? (Який доданок додаємо). А другий множник? (Скільки разів беремо один і той самий доданок).
-
Розгляньте таблицю множення числа 8. (№ 319, с. 50).
8 + 8 8 * 2
8 + 8 + 8 8 * 3
8 + 8 + 8 + 8 8 * 4
8 + 8 + 8 + 8 + 8 8 * 5
8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 8 * 6
8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 8 * 7
8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 8 * 8
8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 + 8 8 * 9
-
Прочитайте приклади на додавання однакових доданків і замініть їх дією множення.
-
Які з розглянутих випадків є новими і не зустрічалися в інших таблицях? (8 * 8, 8* 9).
-
Запишіть їх у зошити і запам’ятайте.
-
Вивчіть самостійно таблицю множення на 8.
-
Первинне закріплення
Гра «Бджолині перегони»
-
А зараз ми перевіримо, скільки нектару знань назбирали ви. Пропоную пограти в гру «Бджолині перегони». Для цього три учасника в шапочках бджоли (по одному від кожного ряду) дають відповіді на табличні випадки множення. Хто перший дає правильну відповідь, робить крок вперед. Перемагає та «бджола», яка пройде найбільшу відстань.
Математична естафета за № 320 на с. 50
№ 320
8 ∙ 8 + 36 8 ∙ 7 – 28 8 ∙ 6 – 9 16 : 2 ∙ 8
8 ∙ 9 + 28 12 + 8 ∙ 5 60 – 8 ∙ 4 24 : 4 ∙ 8
-
Один учень розв’язує перший приклад і передає естафету іншому (називає ім’я наступного гравця, який розв’язує наступний приклад і називає наступного гравця і т. д.)
V. Узагальнення, систематизація та закріплення вивченого.
1. Диференційоване завдання «Дешифрувальник»
-
А зараз виконайте завдання на картках різних рівнів складності. (Картки позначені різними кольорам). Діти повинні знайти значення виразів і за допомогою коду розшифрувати слова).
Високий
|
|
Достатній
|
|
Середній
|
|
64 – 8 х 8 = 0
8 х 7 – 48 = 8
24 : 3 х 5 = 40
2 х 2 + 60 = 64
42 : 7 х 3 = 18
48 – 6 х 8 = 0
16 : 2 х 8 = 64
|
К
О
М
А
Ш
К
А
|
28 : 7 : 2 = 2
35 : 5 + 27 = 34
8 х 5 – 12 = 28
40 – 8 х 4 = 8
8 х 8 – 20 = 44
8 х 6 + 16 = 64
|
Б
Д
Ж
О
Л
А
|
13 + 8 х 9 = 85
24 : 4 х 8 = 48
8 х 7 – 8 х 5 = 16
8 х 4 + 68 = 100
2 х 4 х 8 = 64
|
С
В
Я
Т
А
|
Слайд 9
Шифр
0
К
|
40
М
|
18
Ш
|
85
С
|
48
В
|
16
Я
|
100
Т
|
34
Д
|
28
Ж
|
2
Б
|
8
О
|
44
Л
|
64
А
|
|
Перевірка:
-
Прочитайте утворені слова. (Комашка, бджола, свята). Складіть з них речення. (Бджола – свята комаха). Це одна з численних приказок, які склав український народ про бджолу. Пропоную вашій увазі ще декілька прислів’їв про улюблену комаху українців.
Слайд 10
Бджола мала, а й та працює .
Бджола летить, де мед пахтить.
У бджоли короткий вік, але велика шана.
-
Розвиток логічного мислення
-
Людина бере приклад з бджоли не тільки у праці, нам є чого повчитися у цих істот і у розумовій діяльності. Вчені довели, що бджоли – дуже розумні істоти. Вони добре орієнтуються на місцевості, запам’ятовують оточуючі предмети, роблять висновки, якщо щось змінюється. А чи зможете ви зробити правильний висновок і заповнити порожню клітинку квадрата відповідним знаком.
Слайд 11
-
До речі, колові рухи – це один з танців бджоли.
Слайд 12
-
А як ви думаєте, для чого бджола танцює? Наукові дослідження довели, що різноманітними танцювальними рухами вона повідомляє своїх сестер про місцезнаходження медоносних квітів. Вчений Фріш за ці дослідження отримав Нобелевську премію.
Фізкультхвилинка.
-
Давайте спробуємо відтворити деякі бджолині рухи під час фізкультхвилинки «Бджілка».
-
Робота над задачами
-
Діти, ви гарно засвоїли табличне множення і ділення вивчених випадків. А зараз давайте перевіримо, як ви справитеся з задачами.
Робота над задачею № 321, с 50
Прочитайте задачу.
Маса лисиці 8 кг, а маса леопарда у 9 раз більша. Яка маса вовка, якщо вона менша від маси леопарда на 30 кг?
Проаналізуйте задачу. Сформулюйте умову, запитання. Виділіть числові дані. Яке число є шуканим?
Слайд 13
Лисиці – 8 кг
Леопарда - ?, у 9 разів більша
Вовка - ?, на 30 кг менша
Розв’яжіть задачу самостійно. (Один учень виконує завдання на розвороті дошки).
Перевірка.
Розв’язання
-
8 х 9 = 72 (кг) – маса леопарда;
-
72 – 30 = 42 (кг) – маса вовка.
Відповідь: маса вовка 42 кілограми.
Вчитель: А маса бджоли менша від одного грама.
Робота над задачею № 323, с. 50
Коневі на добу дають 16 кг сіна, кормових буряків у 2 рази менше, а вівса у 4 рази менше ніж буряків. Скільки кг кормів дають коневі на добу?
Проаналізуйте задачу. Сформулюйте умову, запитання. Виділіть числові дані. Яке число є шуканим?
Слайд 14
Сіна – 16 кг
Буряків – ?, у 2 рази менше ? кг кормів
Вівса - ?, у 4 рази менше
Аналіз задачі
Розгляньте короткий запис задачі (на дошці подається схематичний короткий запис). Прочитайте ключові слова.
За коротким записом поясніть числові дані задачі.
Яке запитання задачі?
Що треба знати, аби відповісти на запитання задачі? (Скільки дають окремо сіна, буряків і вівса).
Чи можна відразу відповісти на запитання задачі? (Ні, не відомо, скільки буряків і вівса).
Чи можемо ми знайти масу буряків, що про неї сказано в умові? (Можемо, сказано, що маса буряків у 2 рази менша від маси сіна).
Яку дію виконаємо? Чому? (Ділення, у 2 рази менше).
Чи можемо тепер дізнатися, скільки вівса дають коневі на добу? (Можемо, сказано, що маса вівса у 4 рази менша від маси буряків).
Яку дію виконаємо? Чому? (Ділення, у 4 рази менше).
Чи можемо ми, знаючи масу сіна, буряків і вівса, відповісти на питання задачі? (Можемо).
Яку дію виконаємо? Чому? (Додавання. Щоб знайти, скільки всього кормів, треба всі компоненти додати).
Запишіть розв’язання задачі.
Про що дізналися в першій дії? В другій? В третій?
Повторіть запитання задачі. Сформулюйте відповідь.
Розв’язання
-
16 : 2 = 8 (кг) – буряків;
-
8 * 4 = 32 (кг) вівса;
-
16 + 8 + 32 = 56 (кг) всього кормів.
Відповідь: 56 кілограмів кормів.
Фізкультхвилинка для очей.
-
Вгадайте, скільки очей у бджоли. У бджоли очей стільки, скільки і в людини, і ще стільки ж, і ще півстільки ( 2 + 2 + 1 = 5 очей).
Слайд15
-
У бджоли 5 очей. Два з них великі , які в свою чергу складаються з 10 тис маленьких, і ще три маленьких, розташованих між ними. Завдяки своєму зору бджола може бачити навіть ультрафіолетові промені, і навіть може бачити «крізь» листя.
-
Хоча наш зір не такий досконалий, а очей у нас всього два, ми повинні дбати про наш зір, Давайте проведемо фізкультхвилинку для очей.
Слідкуємо за бджілкою, яка збирає нектар.
Слайд 16
-
Робота з геометричним матеріалом
-
Зібравши нектар, бджола поспішає до вулика. Там вона зливає його в соти, які мають форму правильного шестикутника. Довжина сторони шестикутника дорівнює 3 мм.
Слайд 17
-
Знайдіть периметр однієї соти. Що таке периметр і як його знайти? (18 мм).
-
Вчені довели, що ця форма є найраціональніша в природі геометрична форма ємкості. Адже на її будівництво витрачається найменша кількість матеріалів. І вона найміцніша і найвмістиміша.
-
Отже бджоли розуміються навіть на геометрії. А як у вас справи з геометричним матеріалом? Давайте дізнаємося про це, виконавши завдання №322, с. 50.
Накреслити три відрізки. Перший завдовжки 8 см, другий – у 2 рази коротший від першого, а третій на 2 см довший від першого.
Перевірка:
-
Яка довжина 2 відрізка?
-
Яка довжина 3 відрізка?
-
Цікаві факти з історії бджільництва
Слайд 18
-
З бджолами і медом пов’язано чимало легенд і історичних фактів. Так у літописі сказано, що коли київський князь Володимир влаштовував з якоїсь нагоди свято, то з його погребів викочували гостям 300 бочок меду.
-
З медом був пов'язаний давно забутий звичай: після весілля наречений з нареченою виносили у ліс порожні вулики. Вважалося, якщо у ньому приживуться бджоли і нанесуть меду, то сім'я буде щаслива. Від цього звичаю і походить назва «медовий місяць».
-
Про бджіл можна багато говорити. Але одного уроку для цього занадто мало. Тим більше, що наш урок підходить до кінця.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
Пропоную оцінити свою роботу на уроці.
-
Якщо ви вважаєте, сьогодні ваших знань не вистачило долетіти далеко, пропоную прикріпити вашу бджілку на маленьку квітку.
-
Якщо ви активно працювали, старались, але все ж таки допустили незначні помилки, то вашій бджілці вистачило сили долетіти до середньої квітки.
-
А якщо ви працювали з захопленням, не покладаючи рук весь урок, без проблем впоралися з усіма завданнями. То ваше місце на найбільшій квітці.
Я дуже задоволена вашою роботою. Сьогодні ви всі працювали як бджоли і тому заслуговуєте на винагороду. (Цукерки «Бджілка»).
-
Яку тему ми опрацювали на уроці?
-
Чого навчилися?
-
Що цікавого дізналися?
-
Чого ми навчилися у бджіл?
Слайд 20
VІІ. Повідомлення домашнього завдання:
-
№ 324 ( розв’язати задачу на 3 дії),
-
№ 325 (розставити правильно відповіді у виразах).
-
Наш урок підійшов до кінця. На ньому ми змогли дізнатися тільки тисячну частину інформації про найдосконалішу комаху. Я сподіваюся, що ви продовжите спостерігати за цими дивовижними істотами і брати з них приклад. Ми всі повинні хоч би час від часу згадувати бджіл, придивлятися до них, вчитися у них. Вчитися не лише чистоти, порядку, бережливості і працьовитості. Вчитися у них любові до свого рідного гнізда. Як бджоли піклуються про свій вулик. Так і ми з вами повинні ставитися до свого житла, свого міста, своєї країни.