2 – А клас
Тема: «Таблиця множення та ділення на 5».
Мета: сформувати уявлення про складання таблиці множення та ділення на 5, вдосконалювати обчислювальні навички, уміння розв’язувати текстові задачі; розвивати розумові здібності, уміння спостерігати, робити висновки, виховувати цікавість до вивчення математики.
.
Хід уроку
І Організація класу
Математику вже тому вчити треба, що вона розум у порядок приводить.
Прочитайте висловлювання, яке записане на дошці. Як ви розумієте ці слова?
-
- Я переконана, що ви любите математику, тому що ми разом робимо ці уроки цікавими, з них ви завжди дізнаєтесь щось нове, раніше невідоме. Сподіваюся, що і цей урок не буде винятком. Вам цікаво дізнатися, що робитимемо сьогодні. Тоді час працювати. Нещодавно переглядаючи цікаві факти, я натрапила на нову інформацію. Ця стаття була про тваринку, а яку саме ви скажете, відгадавши загадку.
Не звір і не птиця,
Всього боїться.
Наловить мух –
І в воду – плюх!
Жаби – сімейство безхвостих земноводних. Живуть повсюди, крім пустелі Сахара та Антарктиди.
З цієї статті я дізналася багато цікавих фактів з життя жаб. Я хочу поділитися з вами тим, що для мене стало найбільш цікавим. І тому вирішила пов’язати із сьогоднішнім уроком математики.
-
З чого почнемо роботу? (З усного рахунку)
2. Актуалізація знань та фіксація індивідуальних ускладнень у пробній дії.
1)Актуалізація вивчених випадків множення і ділення на 2,3,4. Тренінг обчислювальних навичок. ( У кожної дитини картка з прикладами, на дошці зразок, один учень маркером заповнює відповіді)
3 * 4 = 12
2 * 9 = 18
24 : 4 = 6
7 * 2 = 14
21 : 3 = 7
4 * 4 = 16
32 : 8 = 4
2 * 5 = 10
27 : 9 = 3
20 : 4 = 5
-
А зараз подивіться на ряд чисел, який ви отримали. На які групи можна поділити усі числа? (парні та непарні, одноцифрові та двоцифрові)
-
Запишіть у зошити усі відповіді у порядку збільшення.
Один з учнів виконує завдання біля дошки:
3, 4, 5, 6, 7, 10, 12, 14, 16, 18
Що ви помітили? (Одноцифрові числа збільшуються на 1, а двоцифрові – на 2.)
-
У скільки разів потрібно збільшити найменше одноцифрове число, щоб отримати найбільше записане двоцифрове число? ( у 6 разів).
-
Знайдіть числа, одне з яких у 2 рази більше іншого. (6 и 12, 7 и 14.)
-
На скільки перше двоцифрове число більше останнього одноцифрового? (На 5.)
-
Дайте характеристику числа 5. (Натуральне, одноцифрове, непарне, складається з 5 одиниць,сусіди 4 та 6.)
-
Виконайте наступне завдання і ви дізнаєтесь скільки пальців на лапках у жаби.
14 : 7 + 3 =
Розвязуємо по одному з місця. (5.) Під час спекотного сезону в Австралії жаба – лопатниця впадає в сплячку. Знайдіть значення виразу і ви дізнаєтесь скільки місяців вона зможе прожити без їжі та води. (10 місяців)
24 : 8 + 7 =
Розв’язав наступний приклад, ви дізнаєтесь тривалість життя трав’яної жаби. (15 років)
27 : 3 + 6 =
Давайте пригадаємо який ряд чисел ми отримали. (5, 10, 15)
-
На скільки наступне число більше попереднього? (на 5).
-
Що ви можете сказати щодо даної закономірності? (Це рахунок 5, кожне наступне число збільшується на 5.)
-
Додавайте до 15, доки не отримаємо 50.
-
Віднімайте від 45 по 5, поки не одержимо 15. Це і буде каліграфічною хвилинкою.
Пальчикова зарядка «Жабенята»
Жабки плавали, пірнали
У болотяній воді.
Лапки то вони стискали, то повільно розтискали, то зарилися в землі
Хто зможе сформулювати тему сьогоднішнього уроку
2) Актуалізація взаємозв’язку дії множення та ділення
-
Складіть можливі рівності з числами 6, 5, 30.
Один з учнів складає рівності біля дошки, а решта записують у робочих зошитах.
-
Як можна виконати множення якщо таблицю на 5 ми ще не складали? (Замінити множення додаванням, або використати табличку множення.)
-
Якою властивістю множення ми скористалися під час складання 2 прикладу? ( переставною властивістю: від перестановки множників добуток не змінюється)
-
Яку залежність потрібно знати, щоб записати 3 та 4 рівність? (Залежність між добутком та множниками)
-
Виявлення місця та причин ускладнення
-
Яке завдання ми повинні були виконати? (Ми повинні були знайти значення виразів таблиці множення та ділення на 5)
-
Яким спосіб ви намагалися використати? (Ми намагалися використати таблицю множення, та замінити додаванням)
-
У чому ускладнення? (потрібно багато часу.)
-
Чому виникло ускладнення? (Ми не побудували таблицю множення та ділення на 5.)
-
4. Побудова проекту виходу із ускладнення.
-
Яку мету ви поставите перед собою на уроці? (Побудувати таблицю множення та ділення на 5.)
-
А як вивчити таблицю? (Цю мету ми поставимо перед собою вдома.)
-
Яка ж тема сьогодняшнього уроку? (Таблиця множення і ділення на 5.)
Учитель відкриває тему на дошці.
Фізкультхвилинка «Жабенята»
5. Реалізація побудованого проекту.
-
Складіть таблицю множення та ділення на 5 ( с. 72, №1)
Висновки:
-
У добутку у розряді одиниць або 0, або 5
-
Якщо 5 множимо на парне число, то отримуємо кругле число.
-
Якщо 5 множимо на непарне число, то остання цифра добутку 5.
-
Зробіть висновок. (ми правильно склали таблицю множення та ділення на 5.)
-
Чи змогли ви подолати ускладнення? (Так.)
-
Тепер ви зможете розв’язувати приклади, рівняння та задачі.
-
Який наступний крок на уроці? (Закріпити нові знання.)
6. Первинне закріплення засвоєного матеріалу.
Організація навчального процесу на етапі 6:
1) Фронтальна робота.
-
Что потрібно зробити тепер? (спробувати запам’ятати таблицю множення та ділення на 5.)
-
Знайдіть приклади №2 (2 стовпчик) на сторінці 72.
Учитель заздалегідь виносить 2 стовпчик на дошку. Учні «ланцюжком» виконують завдання з коментуванням.
Який наступний крок на уроці ? (Перевірити себе чи впораємося самостійно)
7. Самоконтроль з самоперевіркою.
-
А тепер спробуємо по пам’яті без використання таблиці розв’язати декілька прикладів. Ланцюжком задавайте один одному приклади таблиці множення та ділення на 5
8. Повторення вивченого раніше.
-
Де вам може знадобитися знання таблиці множення та ділення на 5? (…)
-
Під час виконання яких завдань? (Під час розв’язання прикладів, рівнянь та задач.)
-
Я пропоную вам розпочати з рівнянь.
-
Учні самостійно читають усі задачі.
-
Порівняємо задачі. Що в них спільного? (В усіх задачах мова йде про сувої з тканиною, довжина першого сувою дорівнює а, потрібно знайти скільки метрів у 2 сувої.)
-
Що сказано у 1 та 2 задачах про те, скільки тканини у 2 сувої? (…)
-
Складіть вирази до задач.
Учні самостійно складають вирази до задач, один учень працює біля дошки.
-
Чому в першій задачі множили, а в 2 – ділили?
-
9. Рефлексія навчальної діяльності на уроці.
-
Яку мету ви перед собою ставили? (Скласти таблицю множення та ділення на 5.)
-
Чи досягли поставленої мети?
-
Хто відчув радість від роботи на уроці. Доведіть що ви змогли відкрити нові знання?
-
Хто не відчув радості відкриття? Чому?
-
Яку мету поставимо для домашньої роботи. (вивчити напам’ять таблицю множення та ділення на 5.)
-
Домашнє завдання:
вивчити таблицю множення та ділення на 5, № 2 (3 ст.), № 6, № 9 ст. 73;
І група с. 73, З.6 , ІІ група с.73, З. 7, ІІІ група с. 73, Пр.9
Вивчити таблицю множення на 5