Урок математики у 4 класі на тему:"Ознайомлення з дробами"

Про матеріал
Урок-подорож містами України містить цікаві завдання,розвязування задач та практичну роботу учнів.
Перегляд файлу

Урок математики в 4 класі

Тема: Ознайомлення з дробами Запис дробу. Чисельник і знаменник дробу. Складені задачі, які включають знаходження частини числа

 

Мета: пояснити учням утворення дробів, показати запис дробу та ознайомити з термінами чисельник і знаменник, опрацювати складені задачі, які містять знаходження частини числа, формувати обчислювальні навички, розвивати логічне мислення, виховувати любов до краси України.

Обладнання: ММ презентація, таблиці та наочність до теми, індивідуальні картки, наочність для практичної роботи.

Девіз уроку: «Не дрімати, не лежати, лише думати й міркувати»

 

ХІД УРОКУ

Ι. Організаційний момент.

         Вже дзвінок нам дав сигнал,

  Працювати час настав,

Тож і ви часу не гайте,

Урок математики розпочинайте,

Щоб урок пройшов не марно,

Треба сісти рівно й гарно.

 

Подивіться, будь ласка один одному в очі, посміхніться і побажайте подумки успіхів та гарної співпраці. (слайд 1)

Девіз нашого уроку  «Не дрімати, не лежати, лише думати й міркувати» (слайд 2)

Нас сьогодні знову очікує подорож планетою Математики, яка пролягатиме через усю територію великої та прекрасної України.
– Як ви  думаєте, що обов’язково повинен взяти з собою мандрівник?  (Багаж)

Ось і ви візьмете з собою сьогодні  багаж своїх знань, умінь та навичок. (слайд 3)

 А ще нам знадобиться дорожній журнал (зошит). Відкрийте його і запишіть дату нашої мандрівки.

Крім цього ми повинні сьогодні ще взяти знання, вміння розв’язувати приклади та задачі, логіку та кмітливість

 

ІІ. Контроль і закріплення знань учнів.

  1. Хилинка каліграфії (зупинка  волошки)

5 55 555 5555 55555 555555

Назвати найменше число.

Назвати набільше число.

Назвати двоцифрове число

Дайте характеристику числу 555 (слайд 5)

2. Математичний диктант

 б) Гра «Шифрувальник»

Розв’яжіть приклади та  розташуйте відповіді у порядку зростання; прочитайте отримане слово. (слайд )

Р 5400 : 100 : 6 x 11 = (99);

О 28000 : 7000 х 8 х 10 = (320);

Б 810 : 90 x 10 x 8 = (720);

И 70 x 50 : 100 x 1000 = (35000);

Д 25 x 100 : 10:50 = (5).(Слайд 4)

99

320

720

35000

5

р

о

б

и

д

На екрані з´являється назва теми «Дроби». (Слайд 18)

ΙΙΙ.  Повідомлення теми та мети уроку.

Отже, друзі, ми з вами на уроці  побуваємо в країні Дробів, навчимось їх читати,записувати, порівнювати. А де знадобляться Вам ці знання?   

ΙV. Вивчення нового матеріалу.

  1.                          Проблемне завдання та його розв’язання з поясненням вчителя

Подивіться на дошку, на ній цілий круг і круг поділений на 2 рівні частини. Одна така частина - це половина, або одна друга, якщо прикласти половинки одна до одної то дістанемо цілий круг. У житті часто користуються словом половина, або пів. Ми купуємо в магазині півхлібини, або ½ (вчитель показує) щоб він не засихав. Ми бережливо ставимося до хліба. Маленька родина не може з'їсти цілу хлібину (поєдную). Наш народ шанобливо ставиться до хліба і говорить: «Хліб усьому голова.»

У житті ми часто говоримо пів кілограма, ½ кг, півлітра – це половина одного літра (демонструю 1л і 0,5 л банку з водою, що переливаю в літрову банку), півтони (½ тони).

В природі, також зустрічаються дроби. Це ми бачимо на прикладі апельсина чи мандарина. Природа подробила ці фрукти на частини, на дольки.

Числа виду 1/2, 2/3, 3/4, 5/6 - називають дробовими числами. Частина числа називається дробом.  Число 5/6  -  дріб, де   5  -  чисельник дробу, а 6  -  знаменник дробу. Між ними є лінія дробу. Число під рискою показує, на скільки рівних частин поділене ціле, і називається знаменником. Число над рискою  показує, скільки таких частин взято, і називається чисельником.

 Ідея використання таких чисел, в яких цифри позначають одразу два різні поняття – розмір і кількість, визрівала довгий час. Першими до цієї ідеї прийшли індуси.

 

2. Практична робота  (слайд19)

У кожного учня на парті лежать кружечки. Треба перегинанням поділити та розрізати круг  на дві частини (червоний)

Візьміть зелений кружечок та перегинанням поділіть його на 4 частини

чотири рівні частини.

- Покажіть четверту частину круга.

-  Заштрихуйте 3/4 круга.

- Щоб потрапити до першого міста слід виконати завдання № 761. Розгорніть свої підручники на с. 124.

- На скільки рівних частин поділений кожен квадрат? (На 2, 3, 4, 5, 6)

- Назвіть кожну не зафарбовану частину квадрата? (, , , , )

- Як називають такі числа? (Частинами)

- Скільки і яких частин у квадратах зафарбовано? (, , , , )

- А як такі числа називаються?

- Сьогодні на уроці ми дізнаємося як ще називаються такі числа і що означають  числа над рискою та під рискою. І вони теж мають свої назви. І це є головним, що нам потрібно дізнатися, а дізнаємося ми про це у нашому головному місті.

V. Вивчення нового матеріалу (13 хв)

1. Бесіда

- І так ми відправляємося з вами до головного міста України. Що це за місто? (Київ)

- Яким ще словом можна назвати головне місто? (Столицею)

(Вивішування наочності)

Хрещатик - головна вулиця Києва. По лівий бік Хрещатика уздовж простягнувся каштановий бульвар, особливо гарний навесні, у травні, коли каштани розквітають.

- У цьому місті нам слід виконати завдання, за допомого якого ми і дізнаємося про те, як ще називають частини.

2. Робота за підручником

Завдання 762

- Що зображено у вас на малюнку? (Круг)

- Полічіть, на скільки рівних частин поділено кожний круг? (Кожен круг поділено на 6 рівних частин)

- Скільки таких частин зафарбовано у 1-му крузі? (1) Як записати це частинами? ()

- Скільки таких частин зафарбовано у 2-му крузі? (2)     ()

- Скільки таких частин зафарбовано у 3-му крузі? (3)     ()

- Скільки таких частин зафарбовано у 4-му крузі? (4)     ()

- Скільки таких частин зафарбовано у 5-му крузі? (5)     ()

- Отже, числа виду називають дробовими числами.

Число – дріб, де 5 – чисельник, а 6 – знаменник дробу. Знаменник – це число під рискою дробу – показує, на скільки рівних частин поділено ціле. Чисельник – число над рискою дробу – показує, скільки взято рівних частин цілого.

(Вивішую наочність)

- Який малюнок підходить до дробу  ? (П’ятий)

 - Чому? Доведіть. (Тому що останній круг поділено на 6 рівних частин і таких частин взято 5)

Гра «Чисельник – знаменник»

- Щоб  запам’ятати,  що  таке  чисельник  і знаменник  і не  плутати  їх, пограймо в гру. Якщо я називаю чисельник, піднімайте руки вгору – показуєте, що він записується вгорі. Якщо я називаю знаменник, – показуєте, що він пишеться  внизу.  Якщо  показую  риску  дробу,  то  руки в сторони.

 - Ну що ж ми впоралися із завданням і вже знаємо, що такі числа називаються дробами і можемо вирушити далі, у наступне місто.

 Завдання 763

-  Ми з вами вже вчилися розв’язувати задачі на знаходження відстані між містами. Як схематично ми позначали міста і відстань між ними? (За допомогою точок та відрізка)

- Далі ми подорожуємо в Західну Україну. Підказкою буде те, що на гербі цього міста зображений лев? (Львів)

(Вивішую наочність)

Львівський Оперний театр – архітектурна перлина Львова, один з найгарніших театрів Європи.

Зал львівського оперного театру відзначається чудовою акустикою. Тут можна побачити виступи славетних оперних і балетних колективів України та гастролерів з інших країн.

 - Нас тут теж чекає завдання.

- А зараз ми навчимося записувати дроби, позначені на відрізку точками.

- Дроби позначаються від початку відліку, тобто від 0.

 - Розгляньте відрізок. На скільки рівних частин поділений відрізок? (На 10 рівних частин)

 - Яка відстань від нуля до першої точки? ()

- Яка відстань від нуля до другої точки? ()

- Яка відстань від нуля до третьої точки? ()

- Яка відстань від нуля до четвертої точки? ()

VІ. Узагальнення і систематизація набутих знань, умінь і навичок

(10 хв)

1. Самостійна робота з подальшою взаємоперевіркою.

- Вирушаємо далі. А поки ми потрапимо до наступного міста, виконаємо завдання 764.

- Перше виконаємо разом, а далі самостійно.

- На скільки рівних частин поділений 1-ий прямокутник? (На 4)

- Це число позначає знаменник чи чисельник?  (Знаменник) Де ми його запишемо під рискою чи над рискою дробу? (Під рискою)

- Скільки таких частин зафарбовано? (3) Це число в нас що позначає? (Чисельник і записуємо ми його над рискою дробу)

- Отже, який дріб у нас вийшов? ()

- А далі самостійно, а потім перевіримо. ( , )

- Обміняйтеся зошитами зі своїм сусідом по парті. Я називатиму правильні відповіді, а ви перевіряйте. Якщо не правильно, закреслюйте простим олівцем.

3. Фізкультхвилинка

- Ви гарно впоралися із завданням і трішки втомилися, тому слід відпочити.

Стомились, не можемо вже працювати.

Будем всі відпочивати. Руки вгору, руки вниз,

Руки  в  боки,  нахилились:  вперед,  назад.

І  направо,  і  наліво,  щоб  нічого  не  боліло.

Вліво-вправо повернись.

І сусіду посміхнись.

Трішки відпочили, а тепер за парти тихо сіли.

- Поки ми з вами перевіряли це завдання та відпочивали, то опинилися у наступному місті. Воно є найдавнішим в Україні і це місто Чернігів.

(Вивішую наочність)

- Чернігів є одним із найдавніших міст України. Про його героїчне минуле нагадує Чернігівський Вал – одне із найбільш відвідуваних місць міста. Він знаходиться в центральній частині міста. Раніше на вершині цього земляного валу була зведена оборонна фортеця – Дитинець, відокремлена від зовнішньої частини міста глибоким ровом. Зараз на цій території розташована більшість архітектурних пам'яток міста.

- І в цьому місті ми опинилися в магазині, де пропонують нам розв’язати задачу. 

2. Робота за підручником

Завдання 766

- Про що розповідається в задачі? (Про крупи, які завезли у магазин)

- Про що відомо? (Завезли 2 т 4 ц крупів, третину – придбав ресторан, а решту – розфасували в пакети по 4 кг)

- Про що запитується в задачі? (Скільки вийшло пакетів із крупами?)

- Запишемо умову

Привезли – 2 т 4 ц

Придбав - ?

Розфасували - ?, решту по 4 кг

- Про що дізнаємося першою дією? (Скільки придбав ресторан)

- Як саме про це дізнаємося? (2 т 4 ц поділимо на 3) Але для цього нам потрібно перевести в кілограми (2400 кг : 3 = 800 кг)

- Тепер знаючи загальну кількість, яку завезли в магазин і кількість яку придбав ресторан, про що можемо дізнатися? (Скільки кілограм розфасували)

- Як саме про це дізнаємося? (2400 – 800 = 1600 кг)

- Тепер можемо дати відповідь на запитання задачі? (Так)

- Як саме і якою дією? (1600 : 4 = 400 пакетів)

- Отже, скільки пакетів вийшло із крупами? (400)

Розв’язання

1) 2 т 4 ц : 3 = 2400 кг : 3 = 800 (кг) – завезли у ресторан;

2) 2400 – 800 = 1600 (кг) – розфасували;

3) 1600 : 4 = 400 (п.)

Відповідь: вийшло 400 пакетів із крупами.

 3. Фронтальна робота (деякі учні індивідуально працюють на картках)

Завдання 765 (усно)

 - Знайти кожного числа: 320 = 40, 1600 = 200, 2 км = 2000 м : 8 = 250 м,

2 год = 120 хв : 8 = 15 хв, 4 ц = 400 кг : 8 = 50 кг.

Картка для індивідуальної роботи (2-3)

-  Знайти 1/4 від 100; (25) 

-  Чому дорівнює 1/3 год; (20 хв)

-  Яблуко важить 200 г. Скільки важить 1/5 цього яблука? (40 г)

-  У класі 24 учня. Дівчата становлять 1/4 частину. Скільки у класі дівчаток? (6)

-  У парку 120 дерев. Хвойні становлять 1/10 частину . Скільки хвойних дерев у  парку ? (12)

- Довжина стрічки 40 см. ЇЇ розрізали навпіл. Яка довжина половини стрічки? 
(20) 

 4. Розв’язання задачі практичного спрямування

 - Сьогодні ми з вами побуваємо ще в одному місті і ознайомимося з його кулінарними традиціями. Нас гостинно зустріне (Полтава)

(Вивішую наочність)

- У цьому місті є Іванова гора, з якої видно майже весь краєвид Полтави, а центром Іванової гори є Біла альтанка - один із символів міста. Вона являє собою напівкруглу колонаду з 8 колон. Загальна висота пам'ятки - 9 метрів.

 - Хто з вас допомагав мамі у приготуванні страв?

 - А чи звертали ви уваги, що у рецептах теж використовуються дроби і частини.

(Показ рецепта)

- А зараз ми з вами спробуємо приготувати традиційну страву, якою славиться Полтава – це галушки.

- У Полтаві навіть є пам’ятник галушці.

(Вивішую наочність)

- У мене є склянка (150 грамів). Вона поділена на 3 рівні частини. Скільки виходить грамів в 1 такій частині? (50 гр.)

- Пам’ятаєте, я вам говорила, що в рецептах теж іноді зустрічаються частини та дроби. Тому для приготування галушок нам теж знадобляться ваші знання з даної теми. Ось ми і перевіримо як ви опанували нову тему.

- Отже, для приготування галушок нам потрібно склянки борошна. Скільки це грамів? (100 гр.)

- ч. ложки солі. Скільки це ? (Половина) Тобто нам потрібно пів чайної ложки солі.

- склянки води. Скільки це грамів? (50 гр.)

- Ось ми і дізналися рецепт приготування цієї смачної страви, а для цього нам допомогли ваші знання з математики.

 - Молодці.

VІІ. Підсумок уроку (3 хв)

- Над якою темою ми працювали на уроці? (Над дробами)

- Що цікавого було на уроці?

- Яке завдання сподобалося найбільше?

- Яке завдання викликало труднощі?

VІІІ. Домашнє завдання (2 хв)

- Ось ми з вами і повернулися додому, а це означає, що нам потрібно записати домашнє завдання. Розгорніть, будь ласка, свої щоденники і запишіть на середу 3-ім уроком: с. 126, № 768, 769.

Оцінювання: на уроці працювали ..., …, …, …, …, …, …. Покладіть мені ваші щоденники на стіл і я поставлю оцінки. Дякую вам за урок.

 

 

 

 

 

 

Які числа називають дробовими?

З яких двох частин складається дріб?

Що означає чисельник?

Що означає знаменник?

Як знійти дріб від числа?

Які завдання виконували сьогодні на уроці?

 

 


Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Павленко Наталія Григорівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
doc
Додав(-ла)
Попів Марія
Пов’язані теми
Математика, 4 клас, Розробки уроків
НУШ
До підручника
Математика 4 клас (Скворцова С.О., Онопрієнко О.В.)
Додано
3 березня 2019
Переглядів
10268
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку