Урок математики в 4 класі
Тема: Ознайомлення з дробами Запис дробу. Чисельник і знаменник дробу. Складені задачі, які включають знаходження частини числа
Мета: пояснити учням утворення дробів, показати запис дробу та ознайомити з термінами чисельник і знаменник, опрацювати складені задачі, які містять знаходження частини числа, формувати обчислювальні навички, розвивати логічне мислення, виховувати любов до краси України.
Обладнання: ММ презентація, таблиці та наочність до теми, індивідуальні картки, наочність для практичної роботи.
Девіз уроку: «Не дрімати, не лежати, лише думати й міркувати»
ХІД УРОКУ
Ι. Організаційний момент.
Вже дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав,
Тож і ви часу не гайте,
Урок математики розпочинайте,
Щоб урок пройшов не марно,
Треба сісти рівно й гарно.
Подивіться, будь ласка один одному в очі, посміхніться і побажайте подумки успіхів та гарної співпраці. (слайд 1)
Девіз нашого уроку «Не дрімати, не лежати, лише думати й міркувати» (слайд 2)
Нас сьогодні знову очікує подорож планетою Математики, яка пролягатиме через усю територію великої та прекрасної України.
– Як ви думаєте, що обов’язково повинен взяти з собою мандрівник? (Багаж)
Ось і ви візьмете з собою сьогодні багаж своїх знань, умінь та навичок. (слайд 3)
А ще нам знадобиться дорожній журнал (зошит). Відкрийте його і запишіть дату нашої мандрівки.
Крім цього ми повинні сьогодні ще взяти знання, вміння розв’язувати приклади та задачі, логіку та кмітливість
ІІ. Контроль і закріплення знань учнів.
5 55 555 5555 55555 555555
Назвати найменше число.
Назвати набільше число.
Назвати двоцифрове число
Дайте характеристику числу 555 (слайд 5)
2. Математичний диктант
б) Гра «Шифрувальник»
Розв’яжіть приклади та розташуйте відповіді у порядку зростання; прочитайте отримане слово. (слайд )
Р 5400 : 100 : 6 x 11 = (99);
О 28000 : 7000 х 8 х 10 = (320);
Б 810 : 90 x 10 x 8 = (720);
И 70 x 50 : 100 x 1000 = (35000);
Д 25 x 100 : 10:50 = (5).(Слайд 4)
99 |
320 |
720 |
35000 |
5 |
р |
о |
б |
и |
д |
На екрані з´являється назва теми «Дроби». (Слайд 18)
ΙΙΙ. Повідомлення теми та мети уроку.
Отже, друзі, ми з вами на уроці побуваємо в країні Дробів, навчимось їх читати,записувати, порівнювати. А де знадобляться Вам ці знання?
ΙV. Вивчення нового матеріалу.
Подивіться на дошку, на ній цілий круг і круг поділений на 2 рівні частини. Одна така частина - це половина, або одна друга, якщо прикласти половинки одна до одної то дістанемо цілий круг. У житті часто користуються словом половина, або пів. Ми купуємо в магазині півхлібини, або ½ (вчитель показує) щоб він не засихав. Ми бережливо ставимося до хліба. Маленька родина не може з'їсти цілу хлібину (поєдную). Наш народ шанобливо ставиться до хліба і говорить: «Хліб усьому голова.»
У житті ми часто говоримо пів кілограма, ½ кг, півлітра – це половина одного літра (демонструю 1л і 0,5 л банку з водою, що переливаю в літрову банку), півтони (½ тони).
В природі, також зустрічаються дроби. Це ми бачимо на прикладі апельсина чи мандарина. Природа подробила ці фрукти на частини, на дольки.
Числа виду 1/2, 2/3, 3/4, 5/6 - називають дробовими числами. Частина числа називається дробом. Число 5/6 - дріб, де 5 - чисельник дробу, а 6 - знаменник дробу. Між ними є лінія дробу. Число під рискою показує, на скільки рівних частин поділене ціле, і називається знаменником. Число над рискою показує, скільки таких частин взято, і називається чисельником.
Ідея використання таких чисел, в яких цифри позначають одразу два різні поняття – розмір і кількість, визрівала довгий час. Першими до цієї ідеї прийшли індуси.
2. Практична робота (слайд19)
У кожного учня на парті лежать кружечки. Треба перегинанням поділити та розрізати круг на дві частини (червоний)
Візьміть зелений кружечок та перегинанням поділіть його на 4 частини
чотири рівні частини.
- Покажіть четверту частину круга.
- Заштрихуйте 3/4 круга.
- Щоб потрапити до першого міста слід виконати завдання № 761. Розгорніть свої підручники на с. 124.
- На скільки рівних частин поділений кожен квадрат? (На 2, 3, 4, 5, 6)
- Назвіть кожну не зафарбовану частину квадрата? (, , , , )
- Як називають такі числа? (Частинами)
- Скільки і яких частин у квадратах зафарбовано? (, , , , )
- А як такі числа називаються?
- Сьогодні на уроці ми дізнаємося як ще називаються такі числа і що означають числа над рискою та під рискою. І вони теж мають свої назви. І це є головним, що нам потрібно дізнатися, а дізнаємося ми про це у нашому головному місті.
V. Вивчення нового матеріалу (13 хв)
1. Бесіда
- І так ми відправляємося з вами до головного міста України. Що це за місто? (Київ)
- Яким ще словом можна назвати головне місто? (Столицею)
(Вивішування наочності)
Хрещатик - головна вулиця Києва. По лівий бік Хрещатика уздовж простягнувся каштановий бульвар, особливо гарний навесні, у травні, коли каштани розквітають.
- У цьому місті нам слід виконати завдання, за допомого якого ми і дізнаємося про те, як ще називають частини.
2. Робота за підручником
Завдання 762
- Що зображено у вас на малюнку? (Круг)
- Полічіть, на скільки рівних частин поділено кожний круг? (Кожен круг поділено на 6 рівних частин)
- Скільки таких частин зафарбовано у 1-му крузі? (1) Як записати це частинами? ()
- Скільки таких частин зафарбовано у 2-му крузі? (2) ()
- Скільки таких частин зафарбовано у 3-му крузі? (3) ()
- Скільки таких частин зафарбовано у 4-му крузі? (4) ()
- Скільки таких частин зафарбовано у 5-му крузі? (5) ()
- Отже, числа виду називають дробовими числами.
Число – дріб, де 5 – чисельник, а 6 – знаменник дробу. Знаменник – це число під рискою дробу – показує, на скільки рівних частин поділено ціле. Чисельник – число над рискою дробу – показує, скільки взято рівних частин цілого.
(Вивішую наочність)
- Який малюнок підходить до дробу ? (П’ятий)
- Чому? Доведіть. (Тому що останній круг поділено на 6 рівних частин і таких частин взято 5)
Гра «Чисельник – знаменник»
- Щоб запам’ятати, що таке чисельник і знаменник і не плутати їх, пограймо в гру. Якщо я називаю чисельник, піднімайте руки вгору – показуєте, що він записується вгорі. Якщо я називаю знаменник, – показуєте, що він пишеться внизу. Якщо показую риску дробу, то руки в сторони.
- Ну що ж ми впоралися із завданням і вже знаємо, що такі числа називаються дробами і можемо вирушити далі, у наступне місто.
Завдання 763
- Ми з вами вже вчилися розв’язувати задачі на знаходження відстані між містами. Як схематично ми позначали міста і відстань між ними? (За допомогою точок та відрізка)
- Далі ми подорожуємо в Західну Україну. Підказкою буде те, що на гербі цього міста зображений лев? (Львів)
(Вивішую наочність)
Львівський Оперний театр – архітектурна перлина Львова, один з найгарніших театрів Європи.
Зал львівського оперного театру відзначається чудовою акустикою. Тут можна побачити виступи славетних оперних і балетних колективів України та гастролерів з інших країн.
- Нас тут теж чекає завдання.
- А зараз ми навчимося записувати дроби, позначені на відрізку точками.
- Дроби позначаються від початку відліку, тобто від 0.
- Розгляньте відрізок. На скільки рівних частин поділений відрізок? (На 10 рівних частин)
- Яка відстань від нуля до першої точки? ()
- Яка відстань від нуля до другої точки? ()
- Яка відстань від нуля до третьої точки? ()
- Яка відстань від нуля до четвертої точки? ()
VІ. Узагальнення і систематизація набутих знань, умінь і навичок
(10 хв)
1. Самостійна робота з подальшою взаємоперевіркою.
- Вирушаємо далі. А поки ми потрапимо до наступного міста, виконаємо завдання 764.
- Перше виконаємо разом, а далі самостійно.
- На скільки рівних частин поділений 1-ий прямокутник? (На 4)
- Це число позначає знаменник чи чисельник? (Знаменник) Де ми його запишемо під рискою чи над рискою дробу? (Під рискою)
- Скільки таких частин зафарбовано? (3) Це число в нас що позначає? (Чисельник і записуємо ми його над рискою дробу)
- Отже, який дріб у нас вийшов? ()
- А далі самостійно, а потім перевіримо. ( , )
- Обміняйтеся зошитами зі своїм сусідом по парті. Я називатиму правильні відповіді, а ви перевіряйте. Якщо не правильно, закреслюйте простим олівцем.
3. Фізкультхвилинка
- Ви гарно впоралися із завданням і трішки втомилися, тому слід відпочити.
Стомились, не можемо вже працювати.
Будем всі відпочивати. Руки вгору, руки вниз,
Руки в боки, нахилились: вперед, назад.
І направо, і наліво, щоб нічого не боліло.
Вліво-вправо повернись.
І сусіду посміхнись.
Трішки відпочили, а тепер за парти тихо сіли.
- Поки ми з вами перевіряли це завдання та відпочивали, то опинилися у наступному місті. Воно є найдавнішим в Україні і це місто Чернігів.
(Вивішую наочність)
- Чернігів є одним із найдавніших міст України. Про його героїчне минуле нагадує Чернігівський Вал – одне із найбільш відвідуваних місць міста. Він знаходиться в центральній частині міста. Раніше на вершині цього земляного валу була зведена оборонна фортеця – Дитинець, відокремлена від зовнішньої частини міста глибоким ровом. Зараз на цій території розташована більшість архітектурних пам'яток міста.
- І в цьому місті ми опинилися в магазині, де пропонують нам розв’язати задачу.
2. Робота за підручником
Завдання 766
- Про що розповідається в задачі? (Про крупи, які завезли у магазин)
- Про що відомо? (Завезли 2 т 4 ц крупів, третину – придбав ресторан, а решту – розфасували в пакети по 4 кг)
- Про що запитується в задачі? (Скільки вийшло пакетів із крупами?)
- Запишемо умову
Привезли – 2 т 4 ц
Придбав - ?
Розфасували - ?, решту по 4 кг
- Про що дізнаємося першою дією? (Скільки придбав ресторан)
- Як саме про це дізнаємося? (2 т 4 ц поділимо на 3) Але для цього нам потрібно перевести в кілограми (2400 кг : 3 = 800 кг)
- Тепер знаючи загальну кількість, яку завезли в магазин і кількість яку придбав ресторан, про що можемо дізнатися? (Скільки кілограм розфасували)
- Як саме про це дізнаємося? (2400 – 800 = 1600 кг)
- Тепер можемо дати відповідь на запитання задачі? (Так)
- Як саме і якою дією? (1600 : 4 = 400 пакетів)
- Отже, скільки пакетів вийшло із крупами? (400)
Розв’язання
1) 2 т 4 ц : 3 = 2400 кг : 3 = 800 (кг) – завезли у ресторан;
2) 2400 – 800 = 1600 (кг) – розфасували;
3) 1600 : 4 = 400 (п.)
Відповідь: вийшло 400 пакетів із крупами.
3. Фронтальна робота (деякі учні індивідуально працюють на картках)
Завдання 765 (усно)
- Знайти кожного числа: 320 = 40, 1600 = 200, 2 км = 2000 м : 8 = 250 м,
2 год = 120 хв : 8 = 15 хв, 4 ц = 400 кг : 8 = 50 кг.
Картка для індивідуальної роботи (2-3)
- Знайти 1/4 від 100; (25)
- Чому дорівнює 1/3 год; (20 хв)
- Яблуко важить 200 г. Скільки важить 1/5 цього яблука? (40 г)
- У класі 24 учня. Дівчата становлять 1/4 частину. Скільки у класі дівчаток? (6)
- У парку 120 дерев. Хвойні становлять 1/10 частину . Скільки хвойних дерев у парку ? (12)
- Довжина стрічки 40 см. ЇЇ розрізали навпіл. Яка довжина половини стрічки?
(20)
4. Розв’язання задачі практичного спрямування
- Сьогодні ми з вами побуваємо ще в одному місті і ознайомимося з його кулінарними традиціями. Нас гостинно зустріне (Полтава)
(Вивішую наочність)
- У цьому місті є Іванова гора, з якої видно майже весь краєвид Полтави, а центром Іванової гори є Біла альтанка - один із символів міста. Вона являє собою напівкруглу колонаду з 8 колон. Загальна висота пам'ятки - 9 метрів.
- Хто з вас допомагав мамі у приготуванні страв?
- А чи звертали ви уваги, що у рецептах теж використовуються дроби і частини.
(Показ рецепта)
- А зараз ми з вами спробуємо приготувати традиційну страву, якою славиться Полтава – це галушки.
- У Полтаві навіть є пам’ятник галушці.
(Вивішую наочність)
- У мене є склянка (150 грамів). Вона поділена на 3 рівні частини. Скільки виходить грамів в 1 такій частині? (50 гр.)
- Пам’ятаєте, я вам говорила, що в рецептах теж іноді зустрічаються частини та дроби. Тому для приготування галушок нам теж знадобляться ваші знання з даної теми. Ось ми і перевіримо як ви опанували нову тему.
- Отже, для приготування галушок нам потрібно склянки борошна. Скільки це грамів? (100 гр.)
- ч. ложки солі. Скільки це ? (Половина) Тобто нам потрібно пів чайної ложки солі.
- склянки води. Скільки це грамів? (50 гр.)
- Ось ми і дізналися рецепт приготування цієї смачної страви, а для цього нам допомогли ваші знання з математики.
- Молодці.
VІІ. Підсумок уроку (3 хв)
- Над якою темою ми працювали на уроці? (Над дробами)
- Що цікавого було на уроці?
- Яке завдання сподобалося найбільше?
- Яке завдання викликало труднощі?
VІІІ. Домашнє завдання (2 хв)
- Ось ми з вами і повернулися додому, а це означає, що нам потрібно записати домашнє завдання. Розгорніть, будь ласка, свої щоденники і запишіть на середу 3-ім уроком: с. 126, № 768, 769.
Оцінювання: на уроці працювали ..., …, …, …, …, …, …. Покладіть мені ваші щоденники на стіл і я поставлю оцінки. Дякую вам за урок.
Які числа називають дробовими?
З яких двох частин складається дріб?
Що означає чисельник?
Що означає знаменник?
Як знійти дріб від числа?
Які завдання виконували сьогодні на уроці?