Тема. Письмове додавання і віднімання багатоцифрових чисел. Розв’язування рівнянь і задач (№ 390-396)
Мета: ознайомити учнів з прийомом письмового додавання і віднімання багатоцифрових чисел у межах мільйона; вдосконалювати вміння розв’язувати рівняння, задачі; розвивати мислення, математичну пильність; виховувати інтерес до предмета.
Навчальні цілі: учень/учениця порівнює багатоцифрові числа; володіє навичками письмового додавання й віднімання багатоцифрових чисел; коментує свої дії під час виконання обчислень; перевіряє правильність виконання арифметичних дій.
Обладнання: короткі записи до задачі, роздатковий матеріал, карта подорожі, ілюстрації корабля, королеви Математики.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
ХІД УРОКУ
Організація класу до уроку
1. Привітання
- Доброго дня, діти! Мене звати Анжеліка Михайлівна. Зараз у нас урок математики, тому приготуйте все необхідне: підручник, зошит і ручку.
Оскільки, ви маєте необхідну базу знань, я запрошую вас здійснити подорож до країни Математики, де живе і чекає нас в гості – королева Математики.
I. КОНТРОЛЬ, КОРЕКЦІЯ І ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
Фронтально перевірити складений вираз та його значення у вправі 388. Пояснити обчислення виразів другого стовпчика вправи 389. Порівняти обчислення виразів третього стовпчика.
2. Усні обчислення. Робота в парах
Перша зупинка – станція «Швидких обчислень».
— Додайте відповіді в порядку спадання — і ви дізнаєтеся, як у Стародавньому Римі називали богиню краси (Грація).
Ц 140 + 60 – 280 : 35
Г 270 + 20 – 140 : 5
Я (400 – 25 • 6) : 10
І (17 + 63+5 • 8) : 40
А 130 • 2 – 360 : 30
Р (270 – 240 : 4 • 3)
3. Математичний диктант
Друга зупинка – станція «Каліграфічна».
- Записати в секундах: 2 хв; 4 хв 12 с.
- Знайти, скільки годин складає 1/2 доби; 1/4 доби.
- Ділене виражено різницею чисел 48 і 27, дільник 3, записати частку.
- Перший доданок 74, другий — частка чисел 35 і 5. Чому дорівнює сума?
- Невідоме число зменшили в 4 рази та отримали 24. Запишіть невідоме число.
- Чому дорівнює периметр рівностороннього трикутника, якщо його сторона дорівнює 15 см?
Відповіді: 120 с; 252 с; 12 год; 6 год; 7; 81; 96 ; 45 см.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Третя зупинка - станція «Хто швидше?».
Повторення алгоритмів письмового додавання і віднімання на основі розв’язування прикладів завдання 390.
483 483
+ -
255 255
738 228
- Сьогодні на уроці ми будемо додавати і віднімати багатоцифрові числами, розв’язувати рівняння і задачі.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Четверта зупинка – станція «Кмітливість»
1. Розв’язування прикладів (запис на дошці)
3522 2735
+ -
8059 1059
11581 1676
Пояснення. Записуємо одиниці під одиницями, десятки під десятками, сотні під сотнями, тисячі під тисячами. Додавати починаємо з одиниць. До 2 од. додати 9 од., буде 11 од.— це 1 дес. та 1 од. Одну одиницю записуємо, а десяток запам’ятовуємо і т. д.
Аналогічна робота проводиться над прикладами на віднімання.
Учні роблять висновок: письмове додавання і віднімання багатоцифрових чисел виконують так само, як додавання і віднімання трицифрових чисел.
2. Первинне закріплення
П’ята зупинка – станція «Математичний марафон»
Королева дуже любить розв’язувати приклади і хоче перевірити чи вмієте ви їх розв’язувати. 45374 5478 82346
+ - -
8406 2349 5478
53780 3129 76868
2) Якщо а=3575, в=75431, то а+в=75431+3575 =
75431 75431 54068 54068
+ - + -
3575 3575 4306 4306
79006 71856 58374 49762
3. Фізкультхвилинка
V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Розв’язування рівнянь (з коментуванням)
Шоста зупинка – станція «Успішна»
- Щоб знайти невідомий доданок, потрібно від суми відняти відомий доданок.
х + 34 013 = 764 354
х = 764 354 – 34 013
х = 730 341
730 341 + 34 013 = 764 354
764354 730341
- +
34013 34013
730341 764354
730 341 + 34 013 = 764 354
- Щоб знайти невідоме зменшуване, потрібно до від’ємника додати різницю.
х – 20 244 = 45 645
х = 20 244 + 45 645
х = 65 889
65 889 – 20 244 = 45645
20244 65889
+ -
45645 20244
65889 45645
65889 – 20244 = 45645
2. Робота над задачами
Сьома зупинка – станція «Винахідливість»
Королева підготувала для вас цікаві задачі.
Завдання 392
Учні, уважно прочитайте зміст задачі.
Короткий запис ( на дошці)
Було — ?
Вивезли — 7250 кг
Залишилося — ?, на 3240 кг менше
2. Аналіз задачі:
- Який вираз ви склали? ( 7250 – 3240=4010)
- Тепер ми можемо дати відповідь на запитання задачі? (так) Якою дією? (додавання)
- Що потрібно додати? ( кількість картоплі яку вивезли до кількості що залишилася)
3. Складання плану розв’язку задачі.
1). Скільки кг картоплі залишилося на овочесховищі?
2). Скільки кг картоплі зберігалося в овочесховищі?
Розв’язання
1) 7250 – 3240 = 4010 (кг)
2) 7250 + 4010 = 11 260 (кг);
7250 + (7250 – 3240) = 11 260 (кг)
Відповідь: було 11 260 кг картоплі в овочесховищі.
Восьма зупинка – станція «Розумна»
Завдання 393
- Діти, уважно прочитайте умову задачі.
Короткий запис (на дошці)
22 кг — 5 кг
? — 75 кг
1. Вивчення умови задач
- Про що йде мова в задачі? ( про бавовняне насіння)
- Що сказано про насіння? (що з 22 кг насіняння одержали 5 кг олії)
- Що нам потрібно знайти? Сформулюйте запитання (Скільки кг насіння потрібно, щоб одержати 75 кг такої олії?)
2. Аналіз задачі
- Чи можемо ми зразу дати відповідь на запитання задачі? (ні) Чому? ( бо ми не знаємо у скільки разів більше потрібно взяти бавовняного насіння, щоб одержати 75 кг такої олії)
- Чи можемо ми дізнатися? (так)
- Якою дією? (ділення)
- Що нам потрібно поділити? Який вираз ви склали? (75:5=15)
- А тепер ми можемо дати відповідь на запитання задачі ? (так) Якою дією? (множення)
- Що потрібно помножити? Який вираз ви склали? ( 22 • 15 = 330)
3. Складання плану розв’язку задачі.
1) У скільки разів більше потрібно взяти бавовняного насіння, щоб одержати 75 кг такої олії?
2) Скільки кг насіння потрібно, щоб одержати 75 кг такої олії?
Розв’язання
1) 75 : 5 = 15 (раз.)
2 ) 22 • 15 = 330 (кг)
Відповідь: 330 кг бавовняного насіння потрібно, щоб одержати 75 кг масла.
3. Завдання для допитливих. «Банк математичних цікавинок»
Завдання 394
Дев’ята зупинка – станція «Загадкова»
VI. Повідомлення домашнього завдання.
Завдання 395; 396 (с. 65).
Десята зупинка – станція «Підсумкова»
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
— Що ви дізналися про додавання і віднімання багатоцифрових чисел?
— Що для вас здалося складним?
Королева Математики із великим задоволенням спостерігала за вашою плідною роботою.
Завдяки розуму, дружбі, увазі та кмітливості ви впоралися із нелегкими завданнями. Тому королева була дуже рада зустрічати вас, але вам вже час повертатися у свою країну.
На цьому наш урок завершений: «До побачення!».
1