- домогтися засвоєння ознак подільності на 9 і на 3; тренувати вміння використовувати ознаки подільності на 9 і на 3 до розв'язування задач;
закріпити вивчені властивості та повторити ознаки подільності на 2, 5, 10;
розвивати пам'ять, увагу, кмітливість;
виховувати культуру мовлення, інтерес до математики.
Математика. 6 клас
Розділ. Подільність натуральних чисел
Тема. Ознаки подільності на 9 і 3.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь
Автор: Демченко Галина Володимирівна, учитель математики Півнянського закладу загальної середньої освіти Фастівської районної ради Київської області.
Програма, за якою працює вчитель.
Математика 5-9 класи
Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів
Мета уроку:
- домогтися засвоєння ознак подільності на 9 і на 3; тренувати вміння використовувати ознаки подільності на 9 і на 3 до розв’язування задач;
закріпити вивчені властивості та повторити ознаки подільності на 2, 5, 10;
розвивати пам'ять, увагу, кмітливість;
виховувати культуру мовлення, інтерес до математики.
Очікувані результати: учні повинні знати ознаки подільності на 9 і на 3, вміти застосовувати ці ознаки до розв’язування задач.
Обладнання, наочність: картки з рядом чисел; ознаками подільності на 3 і на 9; еталон для самоперевірки; картка для етапу рефлексії.
Хід уроку
І. Організаційний етап:
включення учнів у навчальну діяльність;
організувати діяльність учнів по установці тематичних рамок: ознаки подільності натуральних чисел;
створити умови для виникнення в учня внутрішньої потреби включення в навчальну діяльність.
- Побажаємо успіхів один одному на уроці.
- З яким настроєм ви прийшли на урок?
ІІ. Перевірка домашнього завдання
- Що вивчали на попередньому уроці? (Ознаки подільності на 2, на 5, на 10).
Приклад 1. Для школи купили п’ять однакових комп’ютерів. Продавець назвав вартість покупки: 17376 грн. Чи правильно порахував продавець? Відповідь пояснити.
Приклад 2. Чи можуть 2 пари кросівок та 4 футбольних м’ячі коштувати 120 грн.95 к.? Відповідь пояснити.
Виконання усних вправ
ІV. Формулювання теми, мети й завдань уроку.
Мотивація навчальної діяльності
Звертаємось до логіки учнів.
На дошку вивішується картка з рядом чисел:
1008; 1013; 1106; 1120; 1309; 2025;5550.
- Що ви бачите? (Ряд натуральних чисел.)
- Які з них діляться на 2; на 5; на10? Чому?
- Перевірте, чи можна скористатися аналогічною ознакою, щоб встановити, чи ділиться число на 3, на 9:
1013=(900+90+9)+14 (якщо один із доданків не ділиться на дане число, то сума не ділиться на дане число: 14 не ділиться на 3, отже, число 1013 не ділиться на 3);
1309= (900+90+9)+310=(900+90+9)+(270+40) – у цій сумі доданок 40 не ділиться на 9, отже, число 1309 не ділиться на 9.
Чи обов’язково ділиться на 3 число, запис якого закінчується цифрою 3?
Чи ділиться на 9 число, запис якого закінчується цифрою 9?
(Учні переконуються, що ознаки, аналогічні ознакам подільності на 2, на 5 і на 10, у цьому випадку не «працюють».)
- Сформулюйте мету уроку. (Засвоїти ознаки подільності на 9 і на 3).
- Сформулюйте тему уроку. (Ознаки подільності на 9 і на 3.)
Тема фіксується на дошці.
V. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу
Учні класу об’єднуються у дві групи. Учні першої групи вивчають за підручником ознаку подільності на 9, учні другої групи – ознаку подільності на 3. Потім розповідають один одному, як, не виконуючи ділення, дізнатися, чи ділиться дане число на 9, на 3; наводять приклади чисел, які діляться на 9 і на 3; не діляться на 9, і на 3; обґрунтовують, чому саме дане число ділиться або не ділиться на 9 і на 3.
Представник кожної групи озвучує ознаки подільності на 9 і на 3 вголос. Ознаки подільності на 3 і на 9:
Число ділиться на 3 в тому і тільки в тому випадку, коли його сума цифр ділиться на 3 |
Число ділиться на 9 в тому і тільки в тому випадку, коли його сума цифр ділиться на 9 |
- Що об'єднує ознаки подільності на 3 і на 9? (Подільність визначається за сумою цифр числа.)
- Які завдання ви тепер зможете виконувати?
VІ. Первинне закріплення
Мета: організувати засвоєння дітьми нового способу дій при вирішенні даного класу задач з їх промовлянням у зовнішній мові:
№214
Завдання виконується біля дошки, промовляючи ознаки.
1) Сума цифр числа 3996: 3 + 9 + 9 + 6 = 27 ділиться на 3 і на 9, значить, число 3996 ділиться на 3 і на 9.
3) Сума цифр числа 187272: 1 + 8 + 7 + 2 + 7 + 2 = 27 ділиться на 3 і на 9, число 187 272 ділиться на 3 і на 9.
4) Сума цифр числа 594820: 5 + 9 + 4 + 8 + 2 + 0 = 28 не ділиться ні на 3, ні на 9. Число 594 820 не ділиться ні на 3, ні на 9.
№ 215. Завдання виконується в парах.
- Виконуючи завдання, обгрунтовуйте свої дії.
Після виконання завдання учні звіряють свої роботи зі зразком. Завдання, які викликали труднощі, проговорюються докладно.
Самостійна робота з самоперевіркою за еталоном: визначте, чи ділиться кожне з чисел на 3, на 9:
9999; 23 584; 78 012; 315 892; 405 405.
Еталон для самоперевірки самостійної роботи:
1) 9999 ділиться на 3 і на 9 |
9 + 9 + 9 + 9 = 27, ділиться на 3 і на 9 |
2) 23 584 не ділиться ні на 3, ні на 9 |
2 + 3 + 5 + 8 + 4 = 22, не ділиться ні на 3, ні на 9 |
3) 78 012 ділиться на 3 і на 9 |
7 + 8 + 0 + 1 + 2 = 18, ділиться на 3 і на 9 |
4) 315 892 не ділиться ні на 3, ні на 9 |
3 + 1 + 5 + 8 + 9+ 2 = 28, не ділиться ні на 3, ні на 9 |
5) 405 405 ділиться на 3 і на 9 |
4 + 5 + 4 + 5 = 18, ділиться на 3 і на 9 |
- У кого виникли труднощі при визначенні подільності чисел на 3 і на 9?
- У якому місці у вас виникли труднощі?
- У чому причина труднощів?
- Який висновок ви повинні зробити?
- У кого всі завдання виконані правильно?
- Який висновок ви можете зробити?
VІІ. Колективне виконання завдань під керівництвом учителя (включення в систему знань ознак подільності на 9 і на 3).
3х=409; 9х=125 342? Чому?
VІІІ. Рефлексія діяльності на уроці
- Що нового ви дізналися сьогодні на уроці? (Ознаки подільності на 3 і на 9; якщо число ділиться на 9, то воно ділиться і на 3).
- Що використовували при виведенні ознак подільності на 3 і на 9? (знаходили суму цифр числа).
- Чим відрізняється ознака подільності на 3 і на 9 від раніше вивчених ознак? (Усі раніше вивчені ознаки визначали подільність числа по останній цифрі, а для використання ознаки подільності на 3 і на 9 треба знаходити суму цифр числа).
- Оцініть ваш успіх на сьогоднішньому уроці.
Учні оцінюють свою роботу, використовуючи
картку для етапу рефлексії:
Дана тема мені зрозуміла.
Я знаю, як визначити чи ділиться число на 3.
Я знаю, як визначити чи ділиться число на 9.
Я можу застосовувати ознаку подільності на 3.
Я можу застосовувати ознаку подільності на 9.
У самостійній роботі у мене все вийшло.
Я зміг зрозуміти причину помилки, яку допустив у самостійній роботі (якщо була).
Я сьогодні був у навчальній діяльності.
Я задоволений своєю роботою на уроці.
ІХ. Домашнє завдання
1. Вивчити ознаки подільності на 9 і на 3.
2. Сформулюйте ознаки подільності чисел на 6; на 15.
3. Виконати вправи №89, 93, 96, 98 (підручник Математика 6 клас, автор Н.А.Тарасенкова та інші)