Урок математики у 6 класі "Пропорція. Основна властивість пропорції."

Про матеріал

Тема уроку. Пропорція. Основна властивість пропорції.

Мета уроку. Ознайомити учнів з означенням та властивістю пропорції; формувати вміння й навички застосування її до розв'язування вправ; розглянути приклади використання пропорції у практичному житті.

Розвивати в учнів пізнавальний інтерес, інформаційні компетенції, формувати навички взаємоконтролю і самоконтролю.

Виховувати інтерес до предмету; працьовитість, наполегливість, охайність ведення записів; вміння об'єктивно оцінювати результати індивідуальної роботи.

Перегляд файлу

Математика, 6 клас

Тема уроку. Пропорція. Основна властивість пропорції.

Мета уроку. Ознайомити  учнів з означенням та властивістю пропорції; формувати вміння й навички застосування її до розв’язування вправ; розглянути приклади використання пропорції у практичному житті. 

      Розвивати  в учнів пізнавальний інтерес, інформаційні компетенції, формувати навички взаємоконтролю і самоконтролю.

       Виховувати  інтерес до предмету; працьовитість, наполегливість, охайність ведення записів; вміння об’єктивно оцінювати результати індивідуальної роботи.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Очікувані результати: учні повинні

            знати означення пропорції і члени пропорції; основну властивість пропорції;

            вміти складати пропорції; знаходити невідомий член пропорції.

Хід уроку.

І. Повторення вивченого.

 

1. Усне опитування (слайди презентації)

- Що вивчали на минулому уроці? Давайте заповнимо пропуски:

Відношенням двох чисел називається______________________________;

Відношення показує, у скільки ___________________________________;

Відношення _______________, якщо кожне з чисел помножити ____________ на відмінне від 0 число.

Щоб знайти відношення двох чисел, треба ці числа ___________.

 

2. Перевірка домашнього завдання.

№ 515 Знайти відношення чисел:

  1. 3 км : 4 км = ;
  2. 18 ц : 6 ц = = 3;
  3. 100 м : 1 км = 100 м : 1000 м = =
  4. 1 год : 10 хв = 60 хв : 10 хв = 6;
  5. 15 кг : 250 г = = 60 ;

 

  1. 20 см2 : 1 дм2 = 20 см2 : 100 см2 =

Питання до класу:

Що треба було згадати, щоб виконати приклади 3, 4, 5, 6?

№ 521 Замінити відношення дробових чисел відношенням натуральних чисел:

  1. 4 : = = = 20 : 3;
  2. : = = = 4 : 5;
  3. 1,8 : 0,4 = 18 : 4 = 9 : 2;
  4. : 1 = = = 1: 6

Питання до класу:  як поділити дріб на дріб?

 

 

 

3. Усні вправи.

1)Прочитати відношення та назвати його члени: 8 : 9;    3 : 4;         

2)Спростити відношення:  24 : 36;  35 : 105;   1800 : 100

3)Знайти відношення чисел: 2,4 : 1,2;   10 : 20;      15 : 60;   3,5 : 0,7;   :

4)Як зміниться відношення, якщо попередній член відношення збільшити у 2 рази? Наступний член відношення збільшити у 3 рази?

 

4. Самостійна робота (індивідуальні картки )

а) знайти відношення чисел: 1,8 : 7,2

                                                  2,8 : 0,07

    4 дм : 8 см

б)замінити відношенням цілих чисел:   а)  2 : ;    б)    : ;    в)   :

 

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

 На дошці записано декілька відношень:

                             Знайти рівні відношення та записати рівності у зошит.

 

   У математиці рівним відношенням дали назву – пропорція . Слово «пропорція» означає відношення частин між собою. Стародавні греки називали вчення про відношення і пропорції музикою, яку вважали галуззю математики. Вони дуже полюбляли грати на різних музичних інструментах. Особливо на тих, які мають струни.  І щоб ці струни звучали узгоджено, приємно для нашого слуху, треба, щоб їх довжина і товщина перебували у певному відношенні, тобто у певній пропорції. Тому вчення про відношення вони називали музикою.

   Інший приклад. Один чоловік вирішив побудувати будинок. Ось перед вами два проекти, виконані архітекторами. Матеріальні затрати однакові, а зовнішньо вони відрізняються. Допоможіть вибрати кращий будинок. У якому з них ви б хотіли жити? Чому? Чи змогли б ви жити у будинку, де вікна різної форми та розмірів,  димохід встановлено похило? Кажуть, що в такому будинку немає гармонії і немає пропорції. Отже, тема нашого уроку «Пропорція». Ми навчимося читати пропорцію, знати назву її членів, знаходити члени пропорції.

 

ІІІ.Засвоєння нових знань

  1. Пояснення матеріалу

Запишемо пропорцію в загальному вигляді =    або а : b = c : d

Сучасний запис пропорції ввів німецький математик Лейбніц, який жив 300 років тому. А тепер запишемо наші пропорції у рядок:

49 : 7 = 35 : 5

3 : 6 = 15 : 30

6 : 18 = 10 : 30

Із скількох чисел складається пропорція?

Чи порушиться пропорція, якщо я переставлю числа у будь-якій парі (лівій чи правій)? Отже, кожне число у пропорції знаходиться на своєму місці. І тому вони мають свої назви. Члени пропорції, які знаходяться по краям пропорції, називаються крайніми членами, а ті, що знаходяться у середині пропорції – середніми. Називаємо члени пропорцій, які ми щойно записали.

2.Формування первинних вмінь та навичок

 

а) Записати пропорції:    7 : 2 = 14 : 4

                                      2 : 3 = 10 : 15

                                      2 : 5 = 8 : 20

Назвати члени пропорції.

Учні називають, вчитель вписує їх у таблицю:

Крайні члени пропорції

Середні члени пропорції

7  і  4

2 і 14

2 і 15

3 і 10

2 і 20

5 і 8

 

Уважно придивіться на ці пари. Що цікавого є у цих парах?  Так, помітили, що добутки кожної пари  з пропорції однакові. Зробимо висновок: у пропорції добуток середніх її членів дорівнює добутку крайніх. Це і є основна властивість пропорції.

б) Користуючись основною властивістю пропорції, зясувати, чи можна з даних відношень скласти пропорцію:

6 : 4 та 0,3 : 0, 2

1 : 6 та 5 : 30

4 : 7 та 6 : 5

Чи порушиться пропорція, якщо я поміняю місцями крайні члени? Середні члени?

3.Дослідницька робота

Складемо правило для знаходження невідомого члена пропорції:

Х : 12 = 5 : 10 скористаємося основною властивістю пропорції

10х = 60

Х = 60 : 10

Х = 6 (над числами пишемо букви к і с) учні роблять висновок та складають правило знаходження невідомого крайнього. Аналогічно

= Складаємо правило, промовляємо разом, потім проговорюємо один одному у парах.

 ІV. Підсумок уроку.

 Як багато цікавого і корисного ми дізналися.

Розгадування кросворда. 1. Як називаються члени пропорції, які знаходяться скраю?

  1. Скільки чисел утворюють пропорцію?
  2. Стародавні греки порівнювали пропорцію з чим? (музика)
  3. Як називаються члени пропорції, які знаходяться в середині? (середні)
  4. Яким словом можна замінити слово «відношення»? (частка)

 

 

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

Чому ж ми пов’язуємо слово «краса» з темою уроку?

Правильно, адже пропорція – це краса в музиці, в архітектурі, у техніці, скрізь, де дотримано правильного відношення, де досягається справжня гармонія.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Константинова Олена Павлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 лютого 2018
Переглядів
10072
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку