Урок узагальнення і систематизації знань.
МЕТА: Повторити поняття пропорції та її властивості, закріпити навички складання та читання пропорції, розв'язування рівнянь за допомогою основної властивості пропорції; розвивати логічне мислення бажання пізнавати нове; прищеплювати любов до математики; показати учням можливості використання пропорції у різних галузях науки, мистецтва, повсякденного життя; виховувати культуру математичного мовлення.
2
ТЕМА: Пропорція та її застосування.
МЕТА: Повторити поняття пропорції та її властивості, закріпити навички складання та читання пропорції, розв'язування рівнянь за допомогою основної властивості пропорції; розвивати логічне мислення бажання пізнавати нове; прищеплювати любов до математики; показати учням можливості використання пропорції у різних галузях науки, мистецтва, повсякденного життя; виховувати культуру математичного мовлення.
ТИП УРОКУ: Урок узагальнення і систематизації знань.
ОБЛАДНАННЯ ТА ЗАСОБИ НАВЧАННЯ: дошка, крейда, програвач, підручник, репродукції картин,плакати, роздатковий матеріал, таблиці.
ХІД УРОКУ
«У музиці чимало подібного алгебрі.»
Новаліс,
німецький письменник
«Не можна бути математиком, не будучи водночас
і поетом в душі»
К. Вейерштрасс,
німецький математик
«Математика – один із видів мистецтва»
Н. Вінер,
американський математик
І. Мотивація навчальної діяльності.
(звучить музика)
Учитель математики.
3
У подорожі у світ прекрасного нас супроводжуватиме її Величність Пропорція.
Слово ПРОПОРЦІЯ походить від латинського proportio (співвідношення, розмірність). З пропорціями піфагорійці пов'язували про співзвучні акорди в музиці і гармонію у Всесвіті, про порядок у природі.
І тому тема нашого уроку така: Пропорція та її застосування.
Запишіть число і тему нашого уроку. А тепер давайте запишемо пропорцію у буквенному вигляді (діти записують на дошці а÷в=с÷d або a/b=c/d).
Пропорція, природа… Що спільного в них вбачали піфагорійці? Відповідь на це запитання одержимо, розгадавши кросворд.
1 |
|
|
|
|
|
||||||||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||
3 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|||||||||
(крайні)
(середні)
(істинна)
(наступний)
(частка)
Ми знайшли відповідь – це КРАСА.
4
Учитель математики.
-Діти, до нас на урок завітав учитель музики. Давайте надамо йому слово.
( до дошки виходить учень у костюмі, що зображає учителя музики)
«Учитель музики»:
(Звучить тиха класична музика).
Учитель математики.
- А це хто? Та це ж учитель малювання.
«Учитель малювання»:
- Пропорційність має широке застосування в мистецтві, архітектурі, живописі, скульптурі. Вона означає додержання певних співвідношень між окремими частинами споруди, картини, скультурного твору, що справляє найприємніше враження. Архітектуру часто називають «завмерлою музикою». Видатний художник, скульптор, архітектор, інженер та астроном епохи Відродження Леонардо да Вінчі у своїх малюнках демонстрував як використовується математика, саме «золотий переріз». Саме він ввів термін «золотий переріз».
Якщо ви правильно відгадаєте кросворд,то ви прочитаєте у виділеному стовпці назву однієї з картин Леонардо да Вінчі.
Учитель математики.
- А ну ж бо згадаємо знання про геометричні фігури.
1. відрізок,що сполучає дві протилежні вершини чотирикутника.
(діагональ)
5
2. Епоха,в яку жив Леонардо да Вінчі.
(відродження).
3. Рівність двох відношень.
(Пропорція).
4. Фігура, яка складається з двох променів, що мають сільний початок.
(кут).
(сектор).
(рівновеликі).
(відрізок).
(радіус).
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
4 |
|
|
|
|
|
||||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
Учитель математики.
Золотий переріз – це поділ відрізка на дві нерівні частини так, що довжина всього відрізка відноситься до довжини більшої його частини, як довжина більшої частини до довжини меншої. Якщо а – довжина всього відрізка, то довжина більшої його частини наближено дорівнює 0,618а. золотий переріз також називають гармонійним.
6
«Учитель малювання»:
Вважають також, що коли необхідно розбити на дві частини квітник, то не слід ці смуги розбивати однакової ширини. Краще буде, якщо ширина однієї смуги відноситься до ширини другої смуги як 5:8 або 8:13, тобто необхідно використати золотий переріз або гармонійний поділ ширини всього квітника.
Учитель математики.
За її допомогою можна розв'язати задачі з цих предметів, знаходити відстані на місцевості й карті, обчислювати відсоткові розрахунки, знаходити невідомі величини та розв'язувати рівняння.
Художник, скульптор, архітектор, музикант, інженер – усі вони ознайомлені з пропорцією та її властивостями.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Усне опитування учнів.
(учитель звертає увагу на таблицю)
7
ІІІ. Розв'язування задач.
Умова: З двох тонн макулатури можна одержати 1,5 т чистого паперу. Скільки чистого паперу можна одержати з 28 т макулатури?
Короткий запис: 2т м. – 1,5т п.
28т м. – х т .
Розв'язання: складаємо пропорцію: 2/28=1,5/х,
х=21т
Відповідь: з 28т макулатури можна одержати чистого паперу 21т.
Учитель математики.
У нашій країні розроблено цілий комплекс заходів що до збереження природних ресурсів та охорони навколишнього середовища.
Одна тонна макулатури зберігає від вирубування 0,03га лісу, економить 5м3 деревини, при переробці дає 750 кг чистого паперу.
Чи залишиться правильною пропорція 75:15=105:21, якщо обидва члени першого відношення поділити на 5, а другого – на 7? Відповідь пояснити.
Учитель фізики.
У наступному році ви почнете вивчати чудову і захоплюючу науку про загальні закономірності явищ природи… Ця наука одержала назву «Фізика», що у перекладі з грецької означає природа.
Але без математичних знань у фізиці а також у хімії не обійтись. Деякі задачі можна розв'язувати, використовуючи пропорцію.
6 куб. см – 46,8 г,
2,5куб. см – х г.
2:2,5=46,8:х, х=19,5
Відповідь: маса сталевої кульки об'ємом 2,5см3 становить 19,5г.
8
Учитель фізики.
5.№544 або 87 (хімія).
6. розв'язати рівняння.
а) 4:5=2х:15; б) (у-5):10=4:5; в)6:(3х+2)=2:5.
ІV. Самостійна робота
(звучить музика, учитель роздає картки з завданнями).
Учитель математики.
Хай живе надія,
Хай земля радіє,
Хай печаль душу обминає,
І добро всіх людей єднає!
V.Підсумок уроку, виставлення оцінок.
Рефлексія
Запитання до учнів: « Як би ти оцінив свої здобутки на уроці?»
Пропонується підняти картки із зображеннями, які означають наступне.
- « Я все зрозумів, тест показав, що я все роблю правильно».
- « Мені була зрозуміла більша частина матеріалу, але я ще іноді припускаюся помилок».
-« Я майже нічого не розумію, нове правило для мене дуже складне».
VІ. Домашнє завдання: