Урок математики в 2 класі "Додавання й віднімання чисел двома способами"

Про матеріал

Дидактична задача: актуалізувати прийоми порозрядного додавання й віднімання та обчислень частинами; закріпити вміння обчислювати значення сум зручним способом, знаходити невідомий компонент дії додавання або віднімання; формувати вміння визначати, на яке запитання можна відповісти за певними числовими даними; вдосконалювати вміння порівнювати іменовані числа, в тому числі вираз і число.

Перегляд файлу

Конспект уроку математики в 2 класі

За підручником Скворцової С. О.

Автор: Волошенко Світлана Анатоліївна

вчитель початкових класів

Шевченківської  загальноосвітньої школи І- ІІІ ступенів №2

Одеської області

Кілійський район

 

Урок 16                                      

Тема уроку.  Додавання й віднімання чисел двома способами                                                           

                                                                                                                    (Слайд 1)

Мета:  формувати обчислювальні навички.

Дидактична задача:  актуалізувати прийоми порозрядного додавання й віднімання та обчислень частинами; закріпити вміння обчислювати значення сум зручним способом, знаходити невідомий компонент дії додавання або віднімання; формувати вміння визначати, на яке запитання можна відповісти за певними числовими даними; вдосконалювати вміння порівнювати іменовані числа, в тому числі вираз і число.

Розвивальна задача:  формувати прийоми розумових дій (аналізу, порівняння, синтезу) під час виконання завдань (№ 4, 6); розвивати вміння будувати міркування під час розв’язування задачі з логічним навантаженням.

Обладнання: Навчальний зошит “Математика” 2 клас  презентація, схеми, пам’ятки, додаток «Працюю самостійно 1»  кольорова вкладка.

 

          

 

                                   Хід уроку

І . Організація класу

(Слайд 2)

Дзвоник всім нам дав наказ:

-          До роботи, швидше в клас!

Біля парти станем чемно,

Хай мине час недаремно.

Будемо уважні і старанні всі,

Сядемо тихесенько на місця свої.

-          Сьогодні у нас незвичайний урок, тому я хочу, щоб ви :  ( слайд 3)                                                     

Не просто слухали, а чули,

Не просто дивилися, а бачили,

Не просто відповідали, а міркували,

дружно і плідно працювали.

-          У мене зараз дуже хороший настрій, ось такий ( слайд).

-           А у вас? Покажіть.

-          А чого ви очікуєте від нашого уроку?

-          Працюйте активно і одержите наліпки за роботу на уроці.

 -         Хвилинка каліграфії        (Додаток1)             (слайд 4)

IІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності учнів

    Вже кілька уроків поспіль ми працюємо над дуже важливим матеріалом — вчимося правильно й швидко обчислювати значення сум і різниць. Ми навчилися додавати й віднімати двома способами. Нагадайте ці способи.

   У чому суть способу порозрядного обчислення? Способу обчислення частинами?

   Тепер кожний із вас може обрати спосіб, який йому найбільше подобається. Зверніть увагу: той із вас, кому подобаються обидва способи, або той, хто обчислює значення виразів двома способами, має можливість переконатися в правильності виконання завдання, якщо одержить однакові результати обчислення. Проте, при знаходженні сум трьох і більше доданків можна вдаватися до відшукування зручного способу. Який математичний закон в цьому випадку будемо застосовувати? Все це ми будемо робити сьогодні на уроці!

IIІ. Актуалізація опорних знань і способів дії

1. Геометрична хвилинка.

    Розгляньте геометричні фігури на с. 33 (біля сороки).   (Слайд 5)

Розгляньте креслення ліворуч (блакитна пряма лінія). Які фігури ви бачите? [Пряму і точки.] Що ви знаєте про пряму? [Пряма не має початку і не має кінця.] Що вам в навколишньому світі нагадує пряму? Що вам нагадує точку? Назвіть точки. [Точка A, точка M, точка B, точка C.] Назвіть точки, що лежать на прямій — належать прямій. За цими точками можна й назвати дану пряму: кажуть пряма AB. Назвіть точки, що не належать прямій. Отже, існують точки, що належать прямій, і точки, що їй не належать!

  Розгляньте креслення у центрі. Які прямі зображені? [Зелена пряма та фіолетова пряма.] Якій прямій належить точка P? [І зелений, і фіолетовій.] Що можна сказати про ці прямі? [Ці прямі перетинаються у точці P.] Чи перетинаються прямі на кресленні праворуч? [Ні, вони не перетинаються, оскільки не мають спільних точок.] Як можуть розташовуватися дві прямі на площині? [Дві прямі можуть перетинатися, якщо вони мають спільну точку, і не перетинатися.] Хто знає, як називаються прямі на площині, що не перетинаються? Де в навколишньому світі ми зустрічаємо прямі, що не перетинаються? [Рейки залізничної колії тощо.]

2. Усне опитування. ( Слайд 6)

  Які арифметичні дії ви знаєте?

  Що означає додати? відняти?                   (Слайд 7)

 

  Яку арифметичну дію треба виконати, щоб одержати не менше число — більше або рівне даному? не більше число — менше або рівне даному?

  Як називаються числа при додаванні? при відніманні?

  Яке число одержимо у сумі, якщо додамо нуль? Наведіть приклади.

  Яке число одержимо у різниці, якщо віднімемо нуль? Наведіть приклади.

  Отже при додаванні й при відніманні нуля одержимо те саме число!

  Яке число одержимо при відніманні рівних чисел? Наведіть приклади.

  Як пов’язані арифметичні дії додавання й віднімання?

  Як знайти невідомий доданок? Знайдіть невідомий доданок: 5 + ... = 7.

 Що означає від числа а відняти число в? [Це означає знайти таке число, яке у сумі із від’ємником дає зменшуване.] Що означає від 9 відняти 7? [Це означає знайти таке число, яке у сумі з числом 7 дає число 9, — це число 2.]

  Як знайти невідоме зменшуване? Знайдіть невідоме зменшуване: ... — 6 = 20.

  Як знайти невідомий від’ємник? Знайдіть невідомий від’ємник: 74 – ... = 4.

  Як дізнатися, на скільки одне число більше або менше за інше? Порівняйте числа та знайдіть їх різницеве відношення: 9 і 6.

  Яку арифметичну дію слід виконати, щоб збільшити число 50 на 3? щоб зменшити 32 на 30?

3. Усна лічба.    (Слайд 8)

 

 (Виконується за картками, в яких учні мають записати лише результати обчислень.) Після завершення роботи можна організувати самоперевірку.

I варіант                              II варіант                         III варіант

86 – 35 = 

32 + 24 = 

77 – 67 = 

37 + 11 = 

85 – 44 = 

53 + 35 = 

 

78 – 53 = 

41 + 37 = 

35 – 15 = 

46 + 22 = 

95 – 72 = 

62 + 14 =

49 – 27 = 

56 + 23 = 

24 – 14 = 

43 + 26 = 

78 – 55 = 

14 + 13 = 

 

                                                                                                      Додаток 2

 

4. Актуалізація прийомів додавання й віднімання.

Усна фронтальна робота над завданням або індивідуальне опитування біля дошки.

Поясніть, як міркувати при додаванні та відніманні двоцифрових чисел.

                                                                                                      (Слайд 9)

46   +   23 =__ +__ = __                                              46 + 23 =__ +__ =__

40 + 6 20 + 3                                                                                                 20 + 3

88 – 56 =  __ + __ = __                                                88 – 56 = __ +__ = __

80 + 8 50 + 6                                                                                                50 + 6

Пояснення здійснюється відповідно до поданих вище пам’яток. (Додаток 3)

IV. Формування вмінь і навичок. Закріплення вивченого

Формування обчислювальних навичок додавання й віднімання двоцифрових чисел без переходу через розряд.

  1. Завдання № 1 виконується учнями самостійно.

          (Слайд 10)

2. Усна фронтальна робота над завданням № 2.

   Учні мають знайти помилки та пояснити, чому учениця їх припустилася, як треба міркувати при обчисленні.             Слайд 11

Закріплення вміння обчислювати значення сум зручним способом.

3. Фронтальна робота над завданням.

Пригадайте, у якому порядку можна додавати числа. Знайдіть значення сум зручним способом.

7 + 6 + 3                     20 + 7 + 30                    9 + 6 + 1

5 + 2 + 8                      70 + 2 + 6                        6 + 2 + 8

6 + 3 + 4                       3 + 80 + 7                        4 + 8 + 6

 (Слайд 12)

  • Що спільного в усіх виразах? [Всі вирази є сумами.]
  • Що спільного в цих сумах? [Ці суми складаються з трьох доданків.]
  •  У якому порядку можна обчислювати значення сум? [Можна виконувати додавання у тому порядку, в якому записано доданки.]
  • А як можна ще міркувати при додаванні? [При додаванні можна переставляти місцями доданки.]
  • На підставі якого закону математики це можна зробити? [На підставі переставного закону додавання.]
  • Розкажіть переставний закон додавання.
  •  Уважно розгляньте першу суму.
  • Чи зручно нам виконувати дії у тому порядку, в якому вони записані?
  • Чи вмієте ви до 7 додавати 6?
  • Може, можна уникнути цього поки ще складного для вас випадку? Як зручно переставити доданки?

Після виконання завдання робимо висновок: числа можна додавати у будь-якому порядку.

4. Самостійне виконання завдання № 4.

(Слайд 13)
Закріплення правил знаходження невідомого компонента арифметичних дій додавання й віднімання та формування вміння знаходити невідомий компонент на матеріалі двоцифрових чисел без переходу через розряд.

5. Виконання завдання на дошці.

  Знайдіть невідомий компонент.

Доданок

27

69   

 

32

 

74

88

25

 

48

Доданок

14

 

44

11

16

 

35

 

13   

21

Сума

 

17

22   

 

43

52

 

15

46

 

Учні по черзі підходять до дошки, формулюють відповідне правило та знаходять невідомий компонент.

6. Завдання № 5 виконується учнями самостійно.

Формування вміння визначати про що можна дізнатися за певними числовими даними.

7. Усна фронтальна робота над завданням.

 Завдання № 6.

Прочитайте умову. На які запитання відповімо, обчисливши значення виразів.

В автобусі їхало 14 чоловіків та 16 жінок. На зупинці увійшло 5 жінок і 3 чоло віки. (Слайд 14)

14 + 16           16 – 3              5 – 3           5 + 3          14 – 16          14 – 5

 Про кого йдеться в умові?

Про кого ще?

 Що відбувалося з ними?

Що незвичайного в цій умові?

А скільки числових даних достатньо для відповіді на запитання задачі? Сформулюйте частину умови так, щоб вона містила два види числових даних, між якими є логічний зв’язок.

 [(1) В автобусі їхали 14 чоловіків та 16 жінок. (2) На зупинці увійшли 5 жінок і 3 чоловіка. (3) В автобусі їхало 14 чоловіків. На зупинці увійшли 3 чоловіка. (4) В автобусі їхали 16 жінок. На зупинці увійшли 5 жінок.] До кожної частини умови задайте можливі запитання. [(1) В автобусі їхали 14 чоловіків та 16 жінок.] 

Про що можна дізнатися за цими числовими даними? Скільки всього людей їхало в автобусі?

На скільки більше було чоловіків, ніж жінок? на скільки менше жінок, ніж чоловіків? (2) На зупинці увійшли 5 жінок і 3 чоловіка.

Скільки всього людей увійшло? На скільки більше увійшло жінок, ніж чоловіків? на скільки менше чоловіків, ніж жінок? (3) В автобусі їхали 14 чоловіків. На зупинці увійшли 3 чоловіка.

 Скільки чоловіків стало в автобусі? (4) В автобусі їхали 16 жінок. На зупинці увійшли 5 жінок. Скільки стало жінок в автобусі?

Потім, вчитель читає подані запитання і учні визначають, на які з них можна відповісти за даною умовою.

8. Формування вміння розв’язувати задачі.

Розв’яжіть задачу. Складіть і розв’яжіть обернену задачу.

У господарки було 26 кг помідорів. Після того як вона засолила помідори, у неї залишилося ще 4 кг. Скільки кілограмів помідорів засолила господарка?

 (Слайд 16)

Аналіз задачі здійснюється фронтально, а запис розв’язання й відповіді до задачі учні виконують самостійно у робочому зошиті.

Перекажіть умову. Назвіть запитання. Виділіть числові дані. Яке число є шуканим? Про що йдеться в задачі? Які ключові слова можна виділити? Запишемо їх у стовпчик. Чи відомо, скільки...? Запишемо це. Чи відомо, скільки...? Чи відомо, скільки ... Яке запитання задачі? Покажіть опорну схему задачі. Виконуємо схематичний рисунок. (Слайд 17)

 

                                                ?

 

                                                       26    -     4 

 

За схемою пояснюємо, що означає кожний відрізок. Який компонент ілюструє цілий відрізок? одну частину відрізка? іншу частину відрізка?

Який компонент треба знайти? Яке запитання задачі? Що достатньо знати, щоб відповісти на запитання задачі? [Достатньо знати два числових значення: І — скільки було помідорів (відомо — 26), та ІІ — скільки залишилось (відомо — 4).]

 Якою дією відповімо на запитання задачі? [Дією віднімання.] Чому? [Залишилося менше, ніж було спочатку, а менше число знаходять дією віднімання. Або засолила 26 помідорів без 4; 26 без 4 знаходять дією віднімання.]

Запишіть розв’язання задачі у робочому зошиті. Запишіть відповідь.

Виписуємо числа задачі: 26, 22, 4. Яке число було шуканим в цій задачі? [Число 22.] Складіть обернену задачу, щоб шуканим було число 26.

Після того як господарка засолили 22 кг огірків, в неї залишилося ще 4 кг огірків. Скільки огірків було в господарки?

Вчитель пропонує учням виконати зміни на дошці у короткому записі та у схематичному рисунку, а далі розв’язати цю задачу самостійно у робочому зошиті.

Після розв’язання оберненої задачі вчитель цікавиться, чи одержано у відповіді число, яке було дано у прямій задачі. Якщо так, то це свідчить, що пряму задачу розв’язано правильно.

 Закріплення вміння порівнювати іменовані числа та порівнювати вираз і число.

11. Коли учні розв’язують обернену задачу, біля дошки четверо учнів виконують їм таке завдання.

Порівняйте іменовані числа.          (Слайд 18)

5 дм 4 см + 2 см      6 дм 

35 см – 3 дм 4 см        1 см

7 дм 8 см – 6 см      7 дм

82 см + 7 см     9 дм

      Після виконання завдання здійснюється фронтальна перевірка, учні біля дошки пояснюють власне розв’язання, а клас оцінює його.

12. Завдання № 5 виконується учнями самостійно.

Розвиток логічного мислення учнів.

13. Розвиток варіативного мислення здійснюється під час виконання таких завдань.

Фронтальне обговорення завдання (виконується лише на дошці).                    Назвіть пропущені знаки арифметичних дій, щоб одержати істинні рівності. (Слайд 19 – 20)

32__24__14 = 42                7__3__2 = 12

76__15__40 = 21                7__3__2 = 6

15__14__50 = 79                 7__3__2 = 8

 Для виконання доцільно застосовувати припущення. Називаємо числа, записані ліворуч від знака рівності, наприклад: 32, 24, 14; називаємо результат. Якби всі числа додавали, то отримали б значно більше за 42, оскільки 32 + 24 = 56. Тому в цьому виразі буде одна дія додавання й одна — віднімання. Нехай першою буде дія додавання, одержимо 56; спробуємо від 56 відняти 14, чи одержимо ми 42?

   Читаємо числа у другому записі. В результаті одержимо значно менше, ніж 76. Тому можна припустити, що обидві дії віднімання. Підтвердимо або спростуємо припущення: 76 – 15 = 61; 61 – 40 = 21.

14. Таким чином, ми показали учням спосіб міркування у розв’язуванні подібних завдань, тому над завданням № 4 пропонуємо їм попрацювати самостійно.

15. Для розвитку логічного мислення, а також для закріплення прийому порозрядного додавання й віднімання пропонуємо завдання № 8 як додаткове завдання для учнів з високим рівнем пізнавальних можливостей і потреб.

16. Для розвитку логічного мислення можна запропонувати учням задачу, для розв’язання якої потрібно робити висновки з поданих в умові задачі посилань.

Оберіть підказку й розв’яжіть задачу.

   У змаганнях з бігу Юрко, Гриць і Толик зайняли перші три місця. Яке місце зайняв кожний із них, якщо Гриць зайняв не друге та не третє місце, а Толик — не третє?

    Якщо Гриць зайняв не друге і не третє місце, то він зайняв...

Якщо Толик зайняв не третє місце, то Грицько зайняв... то Толик зайняв...

 

1

2

3

  Юрко

 

 

              *

  Гриць

              *

  •  
  •  

  Толик

 

*

  •  

 

V. Пояснення завдань домашньої роботи

Домашнє завдання. Зошит «Працюю самостійно»: с. 9, тема «Додавання й віднімання чисел двома способами», № 1–2.

 У завданні № 1 пропонується обчислити значення виразів, відразу записавши результат. Тут не вказаний спосіб обчислення, тому кожний з вас обчислює тим способом, який йому подобається більше.

                                                                       Слайд 21

У завданні № 2 треба розв’язати задачу, користуючись пам’яткою № 2, а потім скласти й розв’язати обернену задачу.

VІ. Рефлексія навчально-пізнавальної діяльності учнів

Оцінювання ( наліпки за роботу « Найкращий на уроці», « За зусилля») Додаток 4

Сьогодні ми підводимо підсумок того, чого ви навчилися за весь цей час. Розкажіть про результати власних навчальних досягнень, починаючи речення словами: «Я знаю...», «Я розумію...», «Я можу пояснити...», «Я вмію...», «Я перевіряю...», «Я здатний робити... швидко і правильно».

 Слайд 22

 

 

 

             Список використаної літератури

  1. Навчальний зошит “Математика” С. О. Скворцова, О. В. - 4-те вид., . – Х: Вид-во «Ранок» , 2016. – 88 с. + додаток «Працюю самостійно 1» (32 с.)+ кольорова вкладка (1 арк.)
  2. Математика. 2 клас. Розробки уроків: До видання: Скворцова С. О., Онопрієнко О. В. Математика. 2 клас. Навчальний зошит: У 4 ч. /С. О. Скворцова, О. В. Онопрієнко. — Х.: Видавництво «Ранок», 2014. — 432 с.
  3. Скворцова С.О. Методика навчання математики у другому класі: Методичний посібник для вчителів других класів та студентів за спеціальністю 6.010100 «Початкове навчання», освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр». – Одеса: Фенікс, 2011. – 262 с.

 

  1. Методика навчання розв’язування сюжетних задач у початковій школі: Навчально-методичний посібник для студентів за спеціальністю 6.010100 «Початкове навчання». - Частина II - Методика формування в молодших школярів умінь розв’язувати задачі певних видів. - Одеса: Фенікс, 2011. - 156 с.

 

  1. Коваль Л.В., Скворцова С.О. Методика навчання математики: теорія і практика: Підручник для студентів за спеціальністю «Початкове навчання», освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» [2-ге вид., допов. і переробл.] - Х.: ЧП «Принт-Лідер», 2011. - 414 с.

 

6. Онищенко О. Навчальні ігри на уроках математики / О. Онищенко //  Початкова школа. – 2012. – № 6. – С. 47-49.

7. Мірошниченко В.І. Геометрія для учнів початкової школи. . — Х.: Вид-во «Ранок».- 64с.

8. Сухарева Л.С. Збірник задач з математики. 1—4 класи. — Х.: Вид-во «Ранок», 2010. — 224 с. (Навчаємо молодших школярів).

9.Король Я. Початкова школа. Методика роботи над геометричним матеріалом : 1-4 кл. / Я. Король, І. Романишин. – Т. : Астон, 2003. – 221 с.

          10. Інтернет ресурси 

           11. https://vk.com/video176104974_171004557

 

 

docx
Додано
26 березня 2018
Переглядів
14839
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку