Тема. РІВНЯННЯ. РОЗВ'ЯЗОК (корінь) РІВНЯННЯ. РОЗВ'ЯЗУВАННЯ ЗАДАЧІ ЗА ПЛАНОМ
Мета: ознайомити учнів з поняттям «рівняння», алгоритмом розв'язання рівняння; формувати вміння розв'язувати задачі за поданим планом; вдосконалювати обчислювальні навички; виховувати інтерес до математики.
Обладнання. Таблиця усних обчислень; картки ; схеми задач.
Тип уроку. Комбінований.
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
ІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
1. Перевірка домашнього завдання
2. «Веселі задачі»
• Веселунчик, пес вухатий, дуже любить рахувати:
28 каченят, на 9 більше гусенят.
Скільки разом коло хати цих маленьких пташенят?
* Песик рано-вранці встав, гусенят порахував.
У дворі їх 25, на 8 менше каченят,
Скільки їх, скажіть, песику допоможіть!
3. Усні обчислення за підручником.
1) С. 8, завдання 42.
- Як називаються числа при додаванні?
- Як перевірили дію додавання?
- Якщо а + в = с, то чому дорівнює с – а і с -в?
2) С. 8, завдання 43.
- Доберіть числа, щоб рівності були правильними.
4.Робота за індивідуальними картками
Під час уроку за необхідності
5. Пальчикова гімнастика
ІІІ.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
ІV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
Гра «Шифрувальник»
89 |
23 |
79 |
66 |
10 |
66 |
66 |
10 |
|
|
|
|
|
|
|
|
89 – 49 - 30 |
я |
65 + 11 + 13 |
р |
55 + 33 - 22 |
н |
28 + 28 - 33 |
і |
|
в |
- Сьогодні на уроці ми ознайомимося з поняттям «рівняння», дізнаємося, що означає розв’язати рівняння.
V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1.Підготовча робота (с. 8, завдання 44)
- Порівняйте і поставте знаки >, < або =, якщо відомо, що х = 5.
- Випишіть усі рівності. (13 - 5 = 8; 5 + 5 = 10; 5 - 1 = 4)
2.Пояснення вчителя
Рівності зі змінною (з невідомим) називаються рівнянням. Свою назву рівняння отримало тому, що обидві частини виразу ліворуч і праворуч від знака «дорівнює» мають один і той самий результат. У кожному рівнянні невідоме дорівнює 3. Це розв’язок кожного з даних рівнянь, або його корінь.
3.Ознайомлення з алгоритмом розв'язання рівняння (с. 9,завдання45)
- Прочитайте рівняння: х + 8 - 11.
- Визначте, який компонент невідомий. (У рівнянні х + 8 = 11 невідомий перший доданок, відомий другий доданок і сума.)
- Пригадайте правило на знаходження невідомого компонента рівняння
х + 8 = 11. (Щоб знайти невідомий доданок, треба від суми відняти відомий доданок.)
Знайдіть розв’язок (корінь) рівняння.
х + 8 = 11
х = 11 - 8
х = 3
*Перевірте розв’язок рівняння шляхом підстановки його у дане рівняння. 3 + 8 = 11
*Якщо дістали правильну числову рівність, то рівняння розв’язане правильно. 11 = 11
Висновок. Розв’язати рівняння означає знайти те числове значення букви, при якому рівність буде правильною.
3. Первинне закріплення (с. 9, завдання46)
- Розв’яжіть рівняння з коментуванням.
4.Фізкультхвилинка
V. РОЗВИТОК МАТЕМАТИЧНИХ ЗНАНЬ
1. Розв'язування задачі за планом (с. 9, завдання 47)
План розв’язання
1)Скільки огірків було в одній банці?
2) Скільки огірків було у двох банках?
Після колективного аналізу учні розв’язують задачу самостійно.
Розв’язання
1) 5 + 3 = 8 (ог.) — було в одній банці;
2) 8 + 8 = 16(ог.).
Відповідь: 16 огірків було у двох банках.
2. Розв'язування задачі складанням рівняння (с. 9, завдання 48)
- Про що йдеться в задачі? (У задачі йдеться про невідоме число, яке збільшили на 12 та отримали 36.)
- Що означає вислів «збільшили на 12»? (Це означає, що до цього числа додали 12.)
- Скільки отримали в результаті додавання? (36)
- Що є шуканим в задачі? (Шуканим є число, яке невідоме.)
- Позначимо невідоме число буквою, наприклад х. Нагадайте, що відбулося з цим числом? (До числа х додали 12 і отримали 36.)
- Запишіть рівність. (х + 12= 36) Що ми отримали? (Рівняння)
- Розв’яжемо рівняння та дізнаємося шукане число.
- Прочитайте рівняння. Що невідомо? (Невідомий перший доданок.)
- Як знайти перший доданок? (Щоб знайти перший доданок, треба від суми відняти другий доданок.)
- Виконайте дії. х = 36 – 12 х – 24 Зробіть перевірку.
(Якщо до 24 додати 12, маємо дістати 36: 24 + 12 = 36; додаємо до 24 число 12, буде 36, таким чином отримали правильну рівність: 36 = 36, тому х = 24. Число 24 є розв’язком рівняння, або його коренем, а отже, і шуканим числом.)
- Запишіть відповідь. (Відповідь: 24 невідоме число.)
3. Завдання з логічним навантаженням (с. 9,завдання 49)
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
- Що нового дізналися на уроці?
- Визначте серед поданих записів рівняння.
22 + 18 = 40 85 + х = 94 14-10 <9 13 + х = 71
- Що означає розв’язати рівняння?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ С. 9-10, завдання 50; 51.