Розвивати логічне мислення, пам'ять, творчі здібності. Прищеплювати звичку добросовісно виконувати Систематизувати знання учнів про одиниці вимірювання маси; Формувати в учнів уміння замінювати одні одиниці вимірювання маси іншими. Вчити учнів розв'язувати задачі за допомогою відношення. Розвивати свої обов'язки .
Урок математики в 4 класі за підручником М. В. Богдановича, Г. П. Лишенко ( За оновленою програмою)
Тема: Одиниці вимірювання маси. Задачі, які розв'язуються способом відношення (№№ 327-337)
Мета: Систематизувати знання учнів про одиниці вимірювання маси; Формувати в учнів уміння замінювати одні одиниці вимірювання маси іншими. Вчити учнів розв’язувати задачі за допомогою відношення. Розвивати логічне мислення, пам’ять, творчі здібності. Прищеплювати звичку добросовісно виконувати свої обов’язки .
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід:
I.Організаційний момент
Нумо, діти, підведіться! Всі приємно посміхніться. Продзвенів уже дзвінок, Починаємо урок!
II.Актуалізація опорних знань.
1) Перевірка домашнього завдання
2) Усні обчислення. Гра « Хто швидше?»
(Учні виходять по черзі до дошки.)
1команда 2 команда 3команда 4команда
«Квадрат» «Круг» «Трикутник» «Коло»
6 м : 15 см = 96 кг : 3 = 2 м : 25 см = 1 км : 10 м=
6 м : 20 см = 84 ц : 4 = 9 м : 30 см = 3 см : 30мм =
18м : 6 см = 91 ц : 7 = 27 м : 9 см = 8т : 2ц =
2 дм : 2см = 5 кг : 5 = 42 кг : 6 = 2кг : 100г =
1 м : 2 см = 2 кг : 10 = 56 ц : 8 = 10 кг : 2 =
3) Цікаві задачі.
• Є давнє правило: довжина кроку людини дорівнює половині відстані від її очей до ступні. Тарас у такий спосіб знайшов, що довжина його кроку в середньому дорівнює 50 см. Скільки метрів пройшов Тарас, якщо він зробив 200 кроків? (100 метрів).
• Десять телеграфних стовпів стоять рядком. Відстань між двома сусідніми стовпами 50 м. Яка відстань між крайніми стовпами? (50 ∙ 9 = 450 (м).
III. Повідомлення теми уроку
Сьогодні на уроці ми пригадаємо вже відомі вам одиниці вимірювання маси, будемо замінювати одні одиниці вимірювання маси іншими, треба відпрацювати це до автоматизму з метою подальшого застосування на практиці.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1).–Які одиниці вимірювання маси ви знаєте? -Які величини ми вимірюємо кілограмами? –За допомогою якого приладу? (Терезів) -Якщо потрібно зважити дрібну річ, яка важить менше 1 кг, що будемо робити? (Ось тут у пригоді стане дрібна одиниця вимірювання- грам.) –Масу предметів, легших за 1кг, вимірюють грамами. Один грам –тисячна частина кілограма. Тому 1000г=1кг. В давнину користувалися іншими мірами маси.
2).Народні міри маси:
Золотник — 4 г Гривна — 400 г Безмен — 1 кг Пуд — 16 к Корець — 1 ц Гилетка — 25 кг Фунт — 400 г
— Що незвичного ви помітили? — Ви знаєте, шо грошова одиниця нашої країни — гривня.
У давнину гривня була ваговою і грошовою одиницею. Це був зливок срібла, маса якого дорівнювала 1 фунт. Майже 200 років тому гривню почали розрубувати. Новий зливок одержав назву «руб». Пуд як одиницю маси запровадили в XII ст., слово пуд означає «вага» або «важкий».
— Назвіть міру, більшу ніж 1 г, але меншу, ніж 1 кг (золотник, гривня, фунт); більшу, ніж 1 кг, але меншу, ніж 1 ц (гилетка, пуд).
3).Практична робота. Зважування дрібних предметів.
–А якщо потрібно виміряти масу кита або слона, які одиниці маси використаємо?
-Тут потрібна найбільша одиниця маси-тонна. 1т=1000кг. 1т-це маса малометражного автомобіля.
V.Фізкультхвилинка
4 ) -Користуючись таблицею, виконай завдання. Запишіть у центнерах: 700кг (7ц) ;; 9т (90ц); 4т500кг (45ц). Запишіть у кілограмах: 6ц (600кг); 8ц (800кг); 1ц (100кг). Запишіть у грамах:6кг20г (6020г);5кг5г (5005г); 4кг (4000г).
VI.Розвиток математичних знань.
Завдання 327 (усно)- розгляньте таблицю. Задача 328. (з коментуванням) –Прочитати задачу. – Що зробив продавець? - Яку масу показали терези? -Як дізнатися масу меду? (Щоб дізнатися масу меду, потрібно від загальної маси відняти масу банки.) 1кг=1000г 1000-300=700(г) Відповідь: маса меду 300 грам.
Задача 329(колективно) - Яка маса двох мішків цукру-піску? –Яка була вантажність автомобіля? – Про що треба дізнатися в задачі? –Для того, щоб дізнатися скільки мішків цукру-піску можна перевезти автомобілем, що треба знати? (масу одного мішка і вантажність автомобіля, але вантажність ми знаємо, отже ми дізнаємось масу одного мішка, а потім скільки мішків можна перевезти.) 1ц=100кг 1)100:2=50кг- (маса одного мішка) 3т500кг=3500кг 2)3500:50=70(м.) Відповідь: автомобілем можна перевезти 70 кг мішків цукру-піску. Завдання 330 (фронтально) Записати в кілограмах:3т80кг (3080кг); 20000г (2кг). Записати в грамах:7кг (7000г); 12кг60 (12060г) ;7кг5 г(7005г). Записати в центнерах:3т6ц (36ц); 3800кг (38ц). Завдання 331(фронтально) Знайти ½ від 1ц (50кг); 1/5від1т (200кг); 1/10від1кг (100кг). Задача 332 - Що відомо в задачі? - Про що запитується в задачі? -Що треба знати, щоб дізнатися скільки тонн нафти потрібно, щоб замінити 60 т кам’яного вугілля? - -Складіть короткий запис задачі, з’ясувавши, що 60т=600ц.
2ц – 3ц
? – 600ц
Учні розв’язують задачу самостійно з подальшою перевіркою з коментуванням. Один учень працює за дошкою. 1) 600:3=200(раз) 2) 2*200=400(ц)=40(т) Відповідь: потрібно 40т нафти, щоб замінити 60т кам’яного вугілля. Задача 333 (робота в парах) – Скільки води було в двох цистернах? - Що зробили з першою цистерною? – Що сталося з цистернами, коли з однієї взяли 1000л води? - Про що треба дізнатися в задачі? -Щоб дізнатися скільки літрів води було в кожній цистерні спочатку, потрібно знати скільки води залишилося в двох цистернах, потім скільки стало в одній цистерні, а потім у другій.
1) 5000-1000=4000(л)- води залишилося в двох цистернах. 2) 4000:2=2000(л)-води стало в одній цистерні. 3) 2000+1000=3000(л)-води було в другій цистерні.
Відповідь: в одній цистерні було 2000л води, а в другій – 3000л води. VII. Самостійна робота
Завдання 334 Самоперевірка з дошки. – Звірте свої відповіді із записами на дошці, розмістіть їх у порядку спадання. (3200, 541, 540, 94, 552, 19.) Задача 335
15л – 12кг300г 60л - ? кг -Записати математичним виразом. Взаємоперевірка. 12кг300г=12300г 12300:15*60=49200(г)=49кг200г Відповідь: маса 60л гасу становить49кг200г.
Цікаві вправи.
• Йшли пустелею два віслюки. Один ніс у мішку 5 пудів солі, другий — 5 пудів вати. Було дуже жарко. Віслюки втомилися і, побачивши річку, разом з мішками полізли у воду. Після купання пішли далі. В одного віслюка поклажа стала легкою, а в другого —важчою. Чому? (Сіль розчинилася, а вата увібрала в себе вологу.)
• Скільки кубиків зрівноважать брусок?
(Відповідь: 2 кубики).
• Маса яйця страуса 1 кг 500 г, а курячого яйця - 60 г. На скільки грамів маса яйця страуса більша від маси курячого яйця? (На 1 кг 440 г.)
• Маса слонихи 6 т, а її дитинча — у 5 разів легше. Яка маса слоненяти? (1200 кг або 1 т 200 кг.)
VII.Підсумок уроку – Яке головне завдання було і чи виконали ми його? - Яке завдання на уроці для вас було найбільш складним? Чому? - Яке завдання виконувати вам було найбільш цікаво? Чому?
VIII.Домашнє завдання Завдання 336, 337 (с.54)
Підготувала: вчитель початкових класів Комунального закладу «Матвіївська загальноосвітня санаторна школа-інтернат I-III ступенів» Запорізької обласної ради Гергерт Алла Олексіївна, «спеціаліст вищої категорії», педагогічне звання «старший учитель»