Прохорська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Комарівської сільської ради Борзнянського району Чернігівської області
Урок математики в 5 класі
на тему:
«Розв’язування задач на відсотки»
Підготовила вчитель математики
Прохорської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Родзявка Олена Михайлівна
Тема. Розв’язування задач на відсотки.
Мета:
навчальна: узагальнити і систематизувати знання учнів про відсотки: запис відсотків у вигляді дробу, запис числа у вигляді відсотків, знаходження відсотка від числа, числа за його відсотком, відсоткового відношення;
розвивальна: розвивати в учнів усний рахунок, обчислювальні навички, логічне мислення, творчість;збагачувати математичну мову, формувати компетентності, які допомагають саморозвитку;
виховна: виховувати інтерес до предмета, любов до рідного краю, культури України, до її традицій та національних звичаїв.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Девіз уроку: Вчимося не для школи, а для життя!
Обладнання. Картки – завдання, презентація
Хід уроку
І. Організаційний момент
Добрий день. Зараз ми з вами подивимось одне на одного і посміхнемося , щоб підняти настрій. А щоб налаштуватися на роботу, прочитаємо ребус
(Відсоток)
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Математичний диктант
Варіант 1 |
Варіант 2 |
|
|
1; 0,5; 0,02; |
2; 0,4; 0,05; |
|
|
50%; 30%; 200%; 6% |
60%; 25%; 100%; 1% |
|
|
40% від числа 120 |
30% від числа 120 |
|
|
30% числа дорівнює 600 |
40% числа дорівнює 800 |
|
|
16 і 20 |
20 і 16 |
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Метод «Мікрофон»
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Відсотки – це одна з найскладніших тем математики. Розуміння відсотків і вміння здійснювати відсоткові розрахунки необхідні для кожної людини. Прикладне значення цієї теми дуже велике і зачіпає фінансову, економічну, демографічну та інші сфери нашого життя. Вивчення відсотка продиктоване самим життям. Уміння виконувати відсоткові обчислення і розрахунки необхідні кожній людині, тому що з відсотками ми стикаємося в повсякденному житті. А щоб розв’язувати задачі було цікавіше, ми звернемося до українських звичаїв та традицій.
І так: вечір 6 січня, з появи першої зірки на небі, вся родина збирається за столом. Звичайно ж це Святвечір. Кожна господиня готувала 12 страв. Кількість страв символізує кількість апостолів та кількість місяців у році. Звичайно ж ми не будемо готувати ці страви на уроці математики, але пов’яжемо наші задачі з цими стравами. І так почнемо!
V. Усний рахунок.
Після Святвечора зустрілися 4 товаришів Тарас, Назар, Артем, Микита. І ось що кожен з них сказав:
Тарас – ми з родиною з’їли 120 % всіх страв,
Назар – а ми - 70 % всіх страв, а 40 % всіх страв залишились на столі,
Артем – моя родина з’їла всього 30 % всіх страв,
Микита – ми ж з’їли 90 % і на столі нічого не залишилось.
Хто з них помилився ? І чому?
VІ. Формування практичних навичок учнів
Згадаємо які страви готували на Святвечір? ( Кутя, узвар, вареники з картоплею, борщ пісний, голубці, смажена риба, тушкована капуста, гриби, салат з квасолею, вінегрет, пампушки, запечені яблука)
Задача 1. В цьому році на приготування Святої вечері потрібно приблизно 601,5 грн, а попереднього року ця вечеря обійшлася господині на 20% менше. Скільки заплатила господиня за продукти для приготування вечері попереднього року?
Розв’ язання.
1) 601,5 : 100 • 20 = 120,3 (грн)- становить 20 % ціни;
2) 601,5 -120,3 = 481,2(грн) -заплатила господиня попереднього року.
Відповідь: 481,2 грн.
Кутя – це традиційна ритуальна страва новорічно-різдвяного циклу. Її готують тричі: перед Різдвом (Багата кутя), перед Старим Новим роком (Щедра кутя) та напередодні Водохрещі (Голодна кутя). Ця страва символізує зв’язок з родиною та предками.
Наші пращури готували кутю на Святвечір з відбивної пшениці, яку товкли в ступі доти, поки від зерен не відходила оболонка. Вважалося добрим знаком, коли каша, залишена в печі в глиняному горщику, значно збільшувалася в об’ємі та піднімалася горбиком – на щедрий рік, добрий врожай, на здоров’я всієї родини.
Як ми бачимо, головний компонент куті це пшениця. Тож друга задача про неї.
Задача 2. У минулому році урожайність була 40ц пшениці з 1га , а в цьому
році – 42ц з 1 га. На скільки відсотків зросла урожайність зернових порівняно
з минулим роком?
Розв’ язання.
1) 42 – 40 = 2 (ц) - більше зібрали в цьому році з 1га.;
2) 2: 40 • 100 % = 5 % -становить 2ц від 40 ц.
Відповідь: На 5 %.
Узвар теж обов’язково має бути на столі у Святвечір. Це найпоширеніша солодка страва української кухні. Готують узвар до Різдва з різноманітних сухофруктів – яблук, груш, родзинок, вишень, чорносливу, кураги, журавлини, кизилу тощо. Для зменшення часу варіння страви та покращення її смаку сухофрукти заздалегідь замочують протягом 3 годин у холодній воді. Потім всю цю смакоту заварюють та залишають настоюватися.
А як отримують сухофрукти – про це слідуюча задача.
Задача 3. Яблука в результаті сушіння втрачають 84 % своєї маси. Скільки потрібно взяти свіжих яблук, щоб отримати 24кг сушених?
Розв’ язання.
1) 100 – 84 =16 (%)-маси свіжих яблук становить маса сушених яблук;
2) 24:16•100 = 150(кг) -свіжих яблук.
Відповідь: 45 кг.
На Свят вечір господині традиційно готують вареники з картоплею, капустою чи квасолю.
Яке ж меню на Свят вечір без українського борщу? Втім, 6 січня його треба подати пісним
А для цих страв нам потрібна картопля. Тож дізнаємося ціну картоплі
Задача 4. Господиня вирішила купити картоплю і взяла 70грн.. Вона знала, що восени картопля коштувала 15 грн., але потім ціна впала на 20%. Перед святами ціна піднялася на 15%. Якою стала ціна картоплі і скільки кілограм зможе купити господиня?
Розв’ язання.
15% = 0,15
20% = 0,2
1) 15• 0,2 = 3(грн.) – зменшили ціну після зниження;
2) 15 – 3 = 12 (грн.) – стала коштувати картопля;
3) 12• 0,15 = 1,8(грн.) – збільшили ціну після підняття;
4) 12+1,8 = 13,8 (грн.) – стала коштувати картопля перед святами;
5) 70:13,8 = 5(кг.)(ост. 1грн.) – зможе купити господиня.
Відповідь: 13,8 грн.; 5кг
VIІ. Домашнє завдання. Скласти 2 задачі на відсотки, використовуючи матеріал " Святвечір"
VIІІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
Закінчити речення:
Сьогодні на уроці ми повторили …
Сьогодні на уроці ми дізналися …
Мені необхідно додатково попрацювати над …
Я не вмів, а тепер умію…
Найважчим для мене було …
Найцікавішим на уроці було …
У складних ситуаціях мені допомагали …
Список використаної літератури
1. Математика 5 клас: підруч. для закладів загальної середньої освіти / Н.А.Тарасенкова, І.М. Богатирьова ,Вид. 2-ге, доопр. -К.: Видавничий дім «Освіта» ,2018.-240с.
2. Математика 5 кл : підруч. для закладів загальної середньої освіти / А.Г.Мерзляк, В.Б. Полонський, М.С. Якір._Х.: Гімназія, 2005,-288с.
3.Інтернет ресурси:
- https://pmg.ua/life/76425-shho-prygotuvaty-na-rizdvo-12-strav-na-svyatkovyy-vechir