Конспект уроку допоможе стимулювати багатогранність мислення читача (картинність, асоціативність, дивергентність, креативність); розкодувати тайнопис митця через можливі види й рівні діалогічної взаємодії; побачити серцем і душею те, що приховано від очей; виховувати в учнів любов до художнього слова.
Голик О.В.
Тема. Істинні та фальшиві цінності в нашому житті, або Мати чи бути? (За оповіданням Гр. Тютюнника „Син приїхав”)
Мета: стимулювати багатогранність мислення читача (картинність, асоціативність, дивергентність, креативність); розкодувати тайнопис митця через можливі види й рівні діалогічної взаємодії; побачити серцем і душею те, що приховано від очей; виховувати в учнів любов до художнього слова.
Обладнання та наочність: портрет Гр. Тютюнника, аркуші паперу, маркери, тлумачні та літературознавчі словники, словник власних імен, епіграф.
Форма уроку: урок-діалог за проблемою твору.
Тип уроку: урок позакласного читання
Форми, методи й прийоми навчання: „Асоціативний кущ”, „Цитата для роздумів”, „Т-схема”, робота в групах, парах, „Ланцюжок бажань”, „Піраміда бажань”, рольова гра, ономаністична хвилинка, „Спільний проект”, словникова робота, проблемне запитання, колективне складання схеми, „Життєвість ситуації”, міні-дискусія, „Замість висновків”, рефлексія „ Що мені вдалося, а що ні”, робота з епіграфом, „Спалах асоціацій”, „Один-одному”, „Моя точка зору”, гра „Острови мрій”, „Прогнозування”.
Теорія літератури: оповідання, проблематика, художня деталь.
Епіграф: Він – дорогоцінне обличчя нашої літератури. Він – її гідність, постава й шляхетність. Його твори не борються з часом. Вони самі – час.
Микола Вінграновський
Хід уроку
І. Організаційний момент
Оголошення теми та мети уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІІІ. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
Вступне слово вчителя
Григір Тютюнник завжди схилявся перед красою світу, прагнув любові й гармонії: у взаєминах людей, у ставленні до роботи, у стосунках з природою – любові й злагоди в усьому, а коли не знаходив цього, глибоко страждав, ставав колючим і задерикуватим, ладним, як і його герої, іти з відкритим заборолом супроти людської байдужості, моральної ницості, духовного убозтва. Це, зрештою, й ставало темою багатьох його творів.
Один із них – оповідання „Син приїхав”.
Теорія літератури
Оповідання – прозовий твір малого обсягу з динамічним розвитком сюжету.
„Асоціативний кущ”
обійми щастя
привітання зустріч
батьківська любов радісні сльози батьків
посмішки тепло
родинні стосунки
„Цитата для роздумів”
… уже в самих назвах є щось таке, що змушує замислитися над істинним в житті, над першоосновами, першопричинами.
Ю.Мушкетик
- Як починається твір? (У відпускну кампанію на початку серпня у селі Ковбиші з’їжджаються до батьків усі колишні ковбишівці).
- Чому колишні?
Словникова робота
Колишній – який був колись давно; минулий; давній; попередній. / Який утратив своє попереднє становище, призначення, попередній вигляд.
Словникова робота
Суржик – елементи двох або кількох мов, об’єднані штучно, без додержання норм літературної мови; нечиста мова.
Робота в групах
Заповнити таблиці.
І група.
Життєва філософія Павла Дзякуна
Оцінка явищ |
Ставлення до людей |
Ставлення до себе |
|
|
|
ІІ група.
Образ Павла Дзякуна
Мова |
Зовнішній вигляд |
Поведінка |
|
|
|
ІІІ група.
Характеристика Павла Дзякуна
Очима самого Павла |
Очима інших персонажів |
Очима автора |
|
|
|
(Презентація результатів груп).
Т-схема
ТАК |
НІ |
|
|
Робота в парах „Один-одному”. Обмін результатами своєї роботи з товаришем.
І ряд.
- Складіть „Ланцюжок бажань” Павла Дзякуна.
ІІ ряд.
Рольова гра
( Я – Павло Дзякун, …).
„Прогнозування”
Ономаністична хвилинка
Павло – лат.; paylys – малий.
Рита – лат.; margarita – перлина.
Борис (Борко) – слов.; скорочено від Борислав; деякі дослідники виводять це ім’я від Богорис – так звали болгарського царя, який хрестився в 864 році і запровадив християнство в Болгарії; монг. Bogori – малий.
„Спільний проект”
Павло Дзякун |
„руде”, „скупе”, „витрішкувате”, „пан”, „хамаршельда”, нікчема, типове породження пристосовницької міщанської психології, погнався за ефемерними цінностями, втративши істинні, самовдоволений городянин, втікач із села, зарозумілий, споживач, взірець моральних устоїв дегуманізованого і денаціонального прошарку кар’єристів та обивателів, котрі вийшли з сільського середовища, скнара. |
Словникова робота
Споживацтво – використовувати, витрачати для задоволення яких-небудь потреб.
Міщанство – соціальна група людей, що склалась з дрібних торгівців, ремісників, нижчих службовців. // Погляди й поведінка міщанина.
Нікчема – ні на що не здатна людина.
Скнара – надміру скупа, жадібна людина.
Скнарість – те саме, що скнара.
Ефемерний – короткочасний, недовговічний, нетривалий. // Уявний, нереальний.
Денаціоналізація – втрата національних особливостей (мови, культури і т. ін.).
Істинний – достовірне знання, що правильно відображає реальну дійсність у свідомості людей.
„Моя точка зору”
„Цитата для роздумів”
… Того, кого він зображує, правдивий кожним своїм жестом, психологічною деталлю, найкоротшою реплікою, поглядом, виразом обличчя.
Олесь Гончар
Словникова робота
Сакральний – який стосується релігійного культу; обрядовий, ритуальний. Який став звичним, узвичаєним; традиційний. Який має сумнівну або погану славу; горезвісний.
Словникова робота
Дисонанс – те, що вносить розлад у що-небудь, суперечить чомусь.
Уміння жити
пристосовуватися лицемірити добувати гроші робити кар’єру
Проблемне запитання
„Цитата для роздумів”
Людина – міра всіх речей.
Протагор
Колективне складання схеми
Типи життєвої орієнтації людини
Бути Мати
жити повнокровно, володіти чимось
духовно насичено
Словникова робота
Бути – існувати; стати ким-небудь, набувши певних знань, рис і т. д.
Мати – уживається на означення того, що комусь належить що-небудь, є його власністю; володіти чимось, посідати щось.
„Життєвість ситуації”
Словникова робота
Альтернатива – необхідність вибору між двома або кількома можливостями, що виключають одна одну.
„Спалах асоціацій”
Холоднуватий блиск порожня душа дурне хизування ситість
байдужість бездуховність моральна ницість.
Словникова робота
Ниций – негідний, підлий, ганебний, низький.
Байдужий – який не виявляє співчуття; нечутливий, нечуйний.
Теорія літератури
Художня деталь – (від фр. detail ) – така виразна подробиця або штрих, яка особливо збуджує думку, часто викликає в уяві цілу картину, робить зображення дуже відчутним і яскравим.
Учитель. Як бачите, художня деталь служить одночасно засобом і узагальнення, і типізації, й індивідуалізації, конкретизації у зображенні предметів, людських характерів.
Теорія літератури
Проблематика – сукупність проблем, порушених у творі.
Проблематика твору:
▪ денаціоналізація;
▪ духовність людини;
▪ моральна залежність;
▪ місто і село;
▪ призначення людини;
▪ щирість і лицемірство;
▪ родинні й національні корені;
▪ батьки і діти;
▪ маргінальність;
▪ людське буття на землі, його істинна вартість.
Міні-дискусія
IV. Підсумки уроку
Словникова робота
Фешитизм – сліпе схиляння перед чим-небудь.
Учитель. Письменник говорив не тільки про недолік у соціальному ладі, а й у національному українському характері. І говорив про це сміливо, відверто. Він писав, незважаючи на офіційну критику, яка звинувачувала його в „очорненні світлої, радісної дійсності”.
- За допомогою чого автор окреслює суть самовдоволеного міщанства з його бездуховністю, нікчемними запитами, сенсом усього життя? (За допомогою діалогів, художніх деталей, поведінки, манери триматися).
Гр. Тютюнника?
Словникова робота
Національний характер – це сукупність соціально-психологічних рис, настанов, стереотипів, що властиві національній спільності на певному етапі розвитку і проявляються в ціннісних ставленнях до навколишнього світу, а також в культурі, звичаях, обрядах.
Учитель. Гр. Тютюнник виразно бачив і викривав ганебні явища суспільного життя періоду радянського застою. Комформізм, міщанство, влада речей над людиною – все свідчило про деформацію не тільки в соціальному устої, а й в національному характерові, що особливо боліло письменникові.
Словникова робота
Моральні цінності – моральні зразки, поняття, вимоги, приписи, що дають можливість людині оцінювати дійсність та орієнтуватися в ній.
Робота з епіграфом
„Замість висновків”
Заключне слово вчителя.
Підсумовуючи сказане про Гр. Тютюнника, зазначимо, що його твори – це велика панорама народного життя протягом кількох трагічних і драматичних десятиліть, це сповідь душі великого гуманіста, котрий, за власним словом, мучився правдою і жив для неї. Якою б гіркою не була ця правда, письменник мусив говорити про неї.
Григір Тютюнник, як ніхто інший, відчув велику народну біду, що йшла від гіпертрофованої урбанізації, втрати духовних традицій, денаціоналізації міст, поступового спустошення села, розквіту споживацьких тенденцій, засилля міщанства.
Ці явища ви помітили в оповіданні „Оддавали Катрю”, їх художньо відтворив автор і в оповіданні „Син приїхав”.
Словникова робота
Гіпертрофований – всякий надмірний розвиток, надлишок чого-небудь, яких-небудь властивостей, якостей.
Урбанізація – історичний процес швидкого зростання старих і появи нових міст та підвищення їхньої ролі в економічному й культурному житті суспільства.
Думаючи зараз про книги, що їх нам залишив Гр. Тютюнник (а все це були збірки переважно оповідань), ми ще раз можемо переконатися у тому, як багато можна сказати про життя, про свій час навіть на кількох сторіночках, якщо все в них художньо доцільне, містке, значне.
Сьогодні на уроці ми з вами з’ясували й усвідомили незаперечну істину: твори Григора Тютюнника – неоціненний скарб для української літератури, які вчать нас мислити, говорити правду і чесно жити.
V. Рефлексія
„Що мені вдалося, а що - ні”.
(Учні заповнюють картки і здають учителю).
Гра „Острови мрій”. Обрати мрію можна тільки одну. На дошці вивішуються назви „островів” з написаними на них мріями: „сім’я”, „здоров’я”, „дружба”, „слава”, „кохання”, „багатство”. Учням роздаються аркуші паперу з краями, які можна клеїти. На аркуші кожен учень пише своє ім’я, обирає „острів мрій” і прикріплює свій аркуш до „острова”. Учні коментують свій вибір (чому вони обрали саме цю мрію).
VI. Оцінювання. Аргументація оцінок
VII. Домашнє завдання. Інструктаж до виконання
Обов’язкове:
За бажанням:
*Герої оповідання Гр. Тютюнника „Син приїхав” – носії рис українського національного характеру.
* „З любові й муки народжується письменник”.
* Я боюся безслідно прожитого життя”.
* Гр. Тютюнник – майстер художньої деталі.
* Художній світ Гр. Тютюнника.
* Істинна вартість людського буття на землі.
* Що я найбільше ціную в людях.
* Дороги, які ми обираємо.
* Одвічні духовні цінності.
* Вічна проблема: мати чи бути?
* Ким і яким бути.
* Григір Тютюнник та його час.
* Морально-етична проблематика у творчості письменника.
* Позитивний герой в оповіданнях Гр. Тютюнника.
* „Антигерой” у творах письменника.
* Художня самобутність творчості великого майстра прози.
* Місце Григора Тютюнника в українській новітній літературі.
* Істинні та фальшиві цінності в нашому житті.
Твори для самостійного читання
Григір Тютюнник. „Печена картопля”, „Деревій”, „Медаль”, „Смерть кавалера”, „Кленовий пагін”, „Кізонька”, „День мій суботній”. „Облога”, „В сутінках”, „У Кравчини обідають”, „Дикий”, „Іван Срібний”.
Додаток
Пам’ятка
Основні акценти під час розгляду новел (оповідань)
Григора Тютюнника
Література