Спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами
Мета: ознайомити учасників майстер-класу з шляхами впровадження компетентного підходу на уроках української мови, формувати та розвивати компетентність “Спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами”, практикувати у вирішенні вправ, задач на уроках, використовуючи нові стратегії викладання, виховувати любов та шанобливе ставлення до мови, країни, в якій проживаємо.
Хід виконання
Зібратися разом – це початок,
Триматися разом – це прогрес,
Працювати разом – це успіх.
Генрі Форд
1. Учень повинен творити, а не наслідувати, копіювати. Інтерактивна вправа “Сенкан”. Що таке сенкан? Це неримований вірш з п’яти рядків, слово «сенкан» походить від французького слова «п’ять». Мета якого – спонукати учнів до розмірковування над будь-яким словом до теми: “Мова”. Він складається за схемою:
1- й рядок – одне слово – тема ( іменник )
2- й рядок – два слова – означення ( прикметники )
3-й рядок – три слова – активність, дія ( дієслово )
4- й рядок – фраза з чотирьох слів, яка виражає ставлення до теми
5- й рядок – одне слово – асоціація до теми ( іменник ).
Наприклад: Мова
Чарівна, милозвучна.
Розвиває, збагачує, надихає.
Найцінніший скарб народу.
Багатство.
(Орієнтований час проведення: 5 хв.).
2. Уважно прослухайте стильний реп-мультик про українську мову (https://www.youtube.com/watch?v=b_svQytv1jU). Розділити по п’ять учасників на три групи та виписати якнайбільше слів. Перша група записує іменники жіночого роду, друга – чоловічого, третя – середнього родів. (6 хв.).
Іменники жіночого роду – книга, ґава, вправа, Ада, тиша, вівця, хата, земля, Емма, Енеїда, Єва, мова, мама, свічка, дорога, Люба, ліра, миска, Ніна, Настя, долина, мишка, мандрівка-книжка, юшка, фірма, фарба, мужність, сила, папороть, атака.
Іменники чоловічого роду – дим, вовк-вовцюг, вівчар, горобець, Архип, Євген, тато, йорж, крокодил, Любомир, Марк, Петро, Опанас, Юрій, тигр, цар, козак, знак, стіл, біб, дощ, борщ, ґудзик, дим, димар, ген, жупан, жакет, зал, потік, мовець, реп, вертеп, сом, ставок, ключик.
Іменники середнього роду – горобеня, горня, мило, село, тигренятко, масло, нещастя.
3. Асоціативний кущ (тезаурус). Робота в групах. Поділ на три групи по п’ять учасників.
Добір якнайбільшої кількості слів, асоціативно пов’язаних із запропонованим учителем. Перемагає той, чий асоціативний ряд буде найдовшим, окремо можна відзначити тих, чиє завдання якісніше, тобто слова є художнішими, образнішими, асоціативний зв’язок є оригінальнішим. Оголошуючи слова, учні мають пояснити зв’язок між ними.
Приклади завдань:
1. Мова – людина, народ, Бог, суспільство, держава, школа, урок, наука, вивчення, твір, спілкування, письмо, культура…
2. Небо – політ, синява, хмари, птахи, літаки, далечінь, висота, метелики, грім, блискавка, дощ, сніг, сонце, місяць, зорі, ракета, ніч, зірниця, недосяжність.
2. Україна – рідний край, домівка, земля, рідна домівка, родина, мама, тато, гори, ріки, пісня, родина, мова.
Гра може мати зворотній характер: учитель подає перелік слів – асоціацій, а учні встановлюють висхідне слово.
Приклади завдань:
Уроки, учні, вчителі, директор, розклад, математика, фізкультура, завуч, дзвінок, перерва, завдання, навчання, виховання, класи, їдальня, біологія, хімія, щоденник, оцінка, коридор. (Школа )
Зошити, пояснення, дошка, крейда, батьки, збори, навчання, запитання, відповіді, стіл, указка, опитування, журнал, зауваження, контроль, правило, формула. (Учитель )
Планета, довкілля, рослини, тварини, власність, людина, повітря, вода, життя (Земля).
Час обмежений ( 3- 4 хв. ).
3. Гра “Утвори нові слова” із букв слів ведмідь (мед, мідь, дім, дід) та дівчина (чин, ніч, вина, над, нива) та склади з утвореними словами два речення. Робота в парах. (2 хв.)
4. Метод «Словоблискавка». (Усне виконання гри). Вимовити якомога більше слів, які починаються на літеру В (вітер, вата, вікно, вулиця, вік, вишиванка, вухо…) (3 хв.)
5. Інтерактивна вправа-гра “Лексичний аукціон”. За 5 хвилин дібрати та з’єднати якомога більше іншомовних слів зі словами українського аналогу та запам’ятай.
Лайфак - хитрик, лазівка
Тьютор – наставник
Скріншот – зняток, знімок екрану
Селфі – самознимка, самчик
Портфоліо – наробок, доробок
Гаджет – пристрій
Акаунт – облікова
Челендж – виклик
Лайк – вподобайка
Булінг – цькування
Смайл – усміхайлик
Стікер – наліпка
Буккросинг – Книгообмін
Контент – вміст
Фотка – світлина
Ок – гаразд
Собачка @ – равлик
Блог – денник (5 хв.)
6. Гра «Я знаю…» (4 хв.). Учасники майстер-класу повинні вибрати 14 надрукованих слів з апострофом і 14 без апострофа. Перемагає той, хто швидче та правильно виконає завдання. Це завдання можна виконати і в групах і колективно. Слова з апострофом / без апострофа погрупувати у дві коробочки.
З апострофом: олов’яний, плем’я, полум’яний, м’ята, трав’яний, торф’яний, солов’їний, без’язикий, об’єм, пред’явник, пан’європейський, дит’ясла, полум’я, кав’ярня.
Без апострофа: рядовий, морквяний, різдвяний, мавпячий, духмяний, безініціативний, священний, дзвякнути, медвяний, Святослав, освячений, цвяховий, бруквяний, горохвяний.
7. «Вільне письмо». Невеликий твір – асоціація за епіграфом, цитатою Франсуа Вольтера: “Чужу мову можна вивчити за шість років, а свою треба вчити все життя”.
8. Рефлексія.
На майстер-класі я навчився (-лася)…..
Я дізналася (-вся), що…
Мені сподобалося…
Було цікаво…
Своїми враженнями від проведеного майстр-класу я поділюсь із…
Хочу повторити етап…