Тема. Звуки мови й звуки мовлення. Голосні й приголосні звуки.
Епіграф уроку
«Як дерево починається з кореня,
так слово починається зі звука»
Олексій Довгий
Мета:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, опорні схеми.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу на роботу
Усі сідайте тихо, діти.
Домовляймось – не шуміти,
Руку гарно підіймати,
На уроці не дрімати,
А знання мерщій хапати –
Щоб не було нам мороки.
Всі готові до уроку?
Тож, гаразд. Часу не гаймо
І урок- подорож наш починаймо.
- Усе це немовні звуки. Безліч інших звуків оточує нас. За допомогою них слів не побудувати. Та вирізняються з-поміж них звуки людської мови. Звуки, які може вимовляти людина. Це звуки мовлення.
Ти знаєш? На землі все голос має:
Гуркоче хвиля, камінь стукотить.
Гуде жучок і пташечка співає,
Десь вітер свище, в небі грім гримить.
Муркоче котик, кенгуру стрибає.
Цвірінькають веселі горобці.
Та думку звук такий не виражає,
Тому немовні звуться звуки ці.
А от людина мислить, розуміє.
І у людини мова є жива!
Вона творити мовні звуки вміє,
Це звуки, що складаються в слова.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Наша мова – звукова, і значення в ній передаються за допомогою звуків. Тому фонетика, як наука про звуковий склад мови, пов’язана з усіма галузями мовознавства. Однак, особливо тісно пов’язані три розділи науки про мову, які встановлюють і вивчають правила передачі звуків, звукового складу слів в усному і писемному мовленні.
Графіка - наука про знаки письма, співвідношення між буквами і звуками.
Орфографія – це розділ мовознавства, що встановлює і вивчає загальноприйняті правила передачі слів на письмі.
Орфоепія - це розділ мовознавства, що вивчає нормативну літературну вимову, виробляє вимовні рекомендації.
Звуки-фонеми служать будівельним матеріалом, цеглинками для побудови споруд – слів. Ізольовано вжиті, вони нічого не називають, однак, поєднавшись, утворюють слова. Звуки поділяються на голосні і приголосні.
Приголосні звуки утворюються шумом і голосом або тільки шумом. Шуми виникають тому, що струмінь видихуваного повітря проходить через різні перепони, які утворюють органи мовлення. Приголосні звуки нескладотворчі, не утворюють складів.
Прослухайте слова. Якими звуками вони різняться? Чи вплинула зміна звуку на значення слова?
Син – сон, вулики – волики, сила – мила, казан – качан, луг – лук, сад- суд.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку, мотивація навчальної діяльності
Ми з вами, діти, ознайомимося з одним із розділів науки про мову – «Фонетикою». Що ж вона вивчає? А чи змогли б ми без неї обійтися? Чи уміли би правильно писати та читати? Недаремно її називають царицею. І сьогодні ми йдемо в гості до вельмишановної господині – до цариці Фонетики. Ви маєте показати, як її шануєте, як її поважаєте, а для цього, звісно, треба не так багато й не так мало – виявити ваші знання з фонетики, а також кмітливість, винахідливість, творче натхнення.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Звук – найменша одиниця мови та мовлення. Звуки мови слугують для утворення, розпізнавання та розрізнення слів.
Фонетика – розділ науки про мову, що вивчає звуки мови та мовлення.
Звукопис використовується для передавання на письмі вимови окремого звука, взятого в квадратні дужки літерою.
Окремо взяті звуки нічого не означають. Тільки поєднуючись між собою та розташовуючись у певному порядку, звуки мови утворюють слова. Щоб передати на письмі звучання слова, його записують повністю у квадратних дужках. Позначення місця наголосу є обов`язковим: [мaма].
Звуки мови творяться мовним апаратом людини, її мовними органами. Мовний апарат складається із чотирьох частин: з дихального апарату (діафрагми, легенів, бронхів, трахеї), гортані з голосовими зв`язками, з порожнин (глотки, носа, рота) і органів артикуляції (язика, зубів, губ, піднебіння та язичка). Голос виникає тоді, коли під тиском видихуваного повітря голосові зв`язки періодично коливаються, наближаючись при цьому одна до одної і напружуючись. Із гортані струмінь повітря разом із голосом чи шумом потрапляє в порожнину глотки, потім у ротову чи носову порожнину. Звуки остаточно формуються у надгортанних порожнинах.
Артикуляція – робота мовних органів, яка необхідна для утворення звука. Робота мовних органів людини керується мозком та нервовою системою.
Дослідження
1.Робота в зошиті
2.Організуйте звуки
Зберіть розсипані звуки в слова. Складіть розповідь про свою домівку, використовуючи ці слова.
Зразок. [о], [а], [н], [р], [и], [д] – родина.
1.[а], [а], [м], [м].
2.[т], [т], [о], [а].
3.[н], [и], [с].
4.[а], [о], [ч], [к], [д].
5.[а], [а], [х], [т].
6. [а], [и], [л], [к], [о], [с], [к].
7.[у], [и], [и], [р], [ш], [к], [н].
8.[л], [с], [к], [а], [а].
Фізкультхвилинка
Якщо слово починається на приголосний, то піднесіть руки вгору, на голосний – розведіть у сторони.
Небесний, міський, батько, учитель, орел, вулиця, аркуш, око.
1.Робочий зошит. Вправа
V. Закріплення вивченого матеріалу
1.Кросворд. «Місткий кошик знань». Вписати вивчені під час уроку нові поняття.
2. Робота з підручником. Вправа
VІ. Підведення підсумків
Прийом «розкиданих думок». Прийом "розкиданих думок". (На дошку записані запитання, учням потрібно із опор-слів, речень-відповідей на запитання ( але вони спроектовані на дошку в довільному порядку) вибрати правильні відповіді. Учитель читає вголос питання, учні відповідають.)
Запитання для бесіди:
1. Яка різниця між звуком і буквою?
2. Які ви знаєте знаки письма?
3. Доберіть синоніми до слова алфавіт.
4. Що ви розумієте під небуквеними графічними знаками?
5. Що вивчають фонетика, орфоепія, орфографія?
6. Скільки букв в українському алфавіті?
7. Назвіть букви українського алфавіту?
8. Чому не можна сказати "голосна буква", "м'яка буква"?
9. Скільки звуків в українській мові?
Текст-опора
1. 33.
2. Букви, небуквені графічні знаки.
3. Звуки ми вимовляємо й чуємо, а букви записуємо, читаємо. Букви служать для запису звуків.
4. Голосними, м'якими можуть бути тільки звуки.
5. Фонетика вивчає звуки мови, орфографія - правила написання слів, орфоепія - правила вимови звуків.
6. Дефіс, проміжок між буквами, риска, розділові знаки.
7. Абетка, азбука.
8. 38.
9. А Б В Г Ґ Д Е Є Ж З И І Ї Й К Л М Н О П Р С Т У Ф Х Ц Ч Ш Щ Ь Ю
Вивчити правила на ст.86. Виконати вправу 200.
VІІ. Рефлексія учнів
На уроці я…