Конспект уроку з фізики на тему "Механічні хвилі" в 9-му класі. Урок вивчення нового матеріалу. За цим конспектом проведено урок на конкурсі "вчитель року 2018", 1-й етап. Презентація додається.
Конспект
уроку фізики в 9 класі
Тема: Виникнення і поширення
механічних хвиль
Вчитель: Гриппа Дмитро Вікторович,
Згоранська ЗОШ І-ІІІ ступеня
Любомльський район
Волинська область
Тема: Виникнення і поширення механічних хвиль.
Мета: навчальна: ознайомлення з поширенням механічних коливань у пружному середовищі – хвилями; видами хвиль: поздовжні та поперечні; їх основними характеристиками: амплітудою, частотою, довжиною, швидкістю.
розвиваюча: розвивати образне, логічне, фізичне мислення; творчі здібності; пам’ять, увагу, уяву.
виховна: виховувати спостережливість, зосередженість; дисциплінованість; формувати науковий світогляд та інтерес до вивчення фізики.
Тип уроку: Урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: комп’ютерна презентація «Поширення механічних коливань у пружному середовищі», іграшкова пружинка, мотузка, модель утворення і поширення хвиль.
Структура уроку
V. Закріплення нового матеріалу.
VI. Підсумки уроку. Рефлексія.
VIІ. Завдання додому.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Вітання.
Поділ класу на вчених-теоретиків (висувають гіпотезу), вчених-рецензентів (оцінка гіпотези) та нобелівський комітет (затвердження гіпотези).
Слайд 1
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.
Задача про ймовірність проходження людини крізь стіну.
Задача не фантастична, реальна і ймовірність не нульова. Це пояснюється тим, що матерія має властивості, які ми називаємо хвильовими. Щоб зрозуміти це потрібно мати глибокі фізичні знання. Сьогодні ж ми тільки станемо на початок вивчення властивостей хвиль. Отже наша сьогоднішня тема: «Виникнення і поширення механічних хвиль»
Дослід з пружиною
Дослід з мотузкою
Що необхідне для утворення хвилі.
Слайд 2
Означення хвилі
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Учитель. На попередніх уроках ми з вами вивчили механічні коливання. Ознайомилися з природою їх виникнення, величинами, тобто параметрами, які їх характеризують.
Дослід з маятниками
Фронтальне опитування
Слайд 3
Фізичні величини, що характеризують хвилі.
|
Фізичні величини, які характеризують коливання |
||
|
Частота коливань, ν |
Період коливань, Т |
Амплітуда коливань, А |
|
|||
Означення |
кількість коливань за одиницю часу |
час одного коливання |
максимальна відстань, на яку відхиляється точка від положення рівноваги |
Формула для визначення |
ν = N / t |
T = t / N |
-- |
N — кількість коливань за час t |
|||
Одиниця в СІ |
герц (1 Гц = 1c -1) |
секунда (с) |
метр (м) |
IV. Повідомлення нового матеріалу.
1. Поширення коливань у середовищі.
Поширення коливань у пружному середовищі називають хвильовим процесом, або хвилею.
Поширення хвиль не супроводжується перенесенням частинок середовища, - вони лише коливаються навколо положення рівноваги.
З хвилею переноситься енергія, яка поширюється у просторі від джерела коливань.
2. поперечні та поздовжні хвилі.
Слайд 4-7
Залежно від напряму коливань частинок щодо напряму поширення хвилі розрізняють поперечні та поздовжні хвилі.
Поперечними хвилями називаються хвилі, в яких коливання частинок середовища відбуваються перпендикулярно до напрямку поширення хвилі.
Поздовжніми називаються хвилі, в яких коливання частинок середовища відбуваються вздовж напрямку поширення хвилі.
Хвиля на поверхні рідини мають складний характер і не відносяться ні до поперечних ні до поздовжніх.
3. Основні властивості хвиль.
Слайд 8
1. Коливальний рух від однієї точки середовища до іншої передається не миттєво, а з певним запізненням, тому хвилі поширюються в середовищі зі скінченною швидкістю.
Перенесення енергії без перенесення речовини є найважливішою властивістю будь-якої хвилі.
Слайд 9
Довжина хвилі дорівнює відстані між найближчими точками, які коливаються в однакових фазах.
Слайд 10
Хвиля є періодичною в часі і відстані. Періодичність в часі означає, що через певні рівні моменти часу, які називаються періодом хвилі, всі точки хвилі повторюють коливальні рухи. Періодичність в відстані означає, що точки розміщені на певній відстані, яка називається довжиною хвилі, коливаються в однаковій фазі.
Швидкість хвилі υ – це швидкість, з якою переміщається гребінь хвилі.
Швидкість хвилі слід відрізняти від швидкості частинок самого середовища. За період, протягом якого хвиля здійснює одне коливання, хвиля просунеться на відстань λ, і її швидкість дорівнює:
З даних формул ми можемо вивести і формулу для обчислення довжини хвилі:
Швидкість залежить від пружності та густини середовища
Частота від частоти джерела коливань.
Довжина хвилі -прямо пропорційна швидкості
При переході з одного середовища в інше змінюється швидкість і довжина хвилі. Частота незмінна.
V. Закріплення нового матеріалу.
Задача 1
На рисунку зображено положення шнура, яким поширюється хвиля та напрям її поширення. Сторона клітинки дорівнює 5 см. Визначте:
Чому дорівнює швидкість морських хвиль, якщо вони піднімають плаваючий буй кожні 1,5с, а відстань між гребенями сусідніх хвиль дорівнює 6м?
Дано Т=1,5 с λ=6м |
Розв’язання Запишемо формулу для знаходження швидкості при наявному періоді та довжині хвилі:
Перевіримо одиниці вимірювання:
Підставимо значення у дану формулу і знайдемо швидкість хвилі:
Відповідь: швидкість хвилі дорівнює 4 м/с. |
υ - ? |
VІ. Підсумки уроку. Рефлексія.
VІІ. Завдання додому.
1. Опрацювати § 17.
2. Впр 17 (7)