Урок читання у 2 класі
Ми йдемо колядувати,господарів величати! Лідія Повх’’Колядники’’
Мета:
формування предметних компетентностей : розширити знання учнiв про звичаї нашого народу, зокрема про колядування, щедрування ; формувати вміння правильно i виразно читати колядки, щедрiвки ; розвивати зв’язне мовлення учнів, пам’ять, творчі здібностi; збагачувати їхній лексичний запас; розширювати світогляд учнів; виховувати любов до звичаїв народної творчості, до свого народу, своєї країни;
формування ключових компетентностей:
умiння вчитися: сприймати мету, що ставить учитель; відповiдно до неї планувати, моделювати прогнозувати i виконувати необхідні дії, контрольвати i оцінювати свої результати; уміти висловлювати рефлексивнi та оцінні судження;
комунікативної : володіти позитивними навичками спілкування, уміти налагоджувати взаємодію під час роботи, будуючи відповідним чином свої висловлювання;
інформаційної: уміти здобувати з підручника необхідну iнформацію;
соціальної/громадянської : уміти працювати в групі, розподіляти ролі;
загальнокультурної : дотримувати норм мовленнєвої культури, правил поведінки на уроцi.
Обладнання:малюнки із зображенням колядників, щедрувальників, роздруковані тексти колядок,щедрівок, аудіо-, відеозаписи виконання колядок i щедрівок(‘’Добрий вечір тобі’’, ‘’Щедрик, щедрик, щедрівочка’’, реквізит для інсценізації (різдвяна зірка, дзвоник, маски).
Тип уроку: урок набуття нових знань.
Освітні галузі: мовно-літературна, громадянська, соціальна і здоров’язбережувальна, мистецька.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Організаційний момент
Дзвоник дзвенить , не стихає,
Школярів усіх скликає:
Гей, до класу поспішайте,
На місця свої сідайте.
Сядьте діти всі рівненько.
Усміхніться всі гарненько,
Настрій на урок візьмемо,
Й працювати розпочнемо.
2. Психологічне налаштування на урок. Вправа’’Мій настрій’’(ЛЕГО)
ІІ. Основна частина
1.Артикуляційні вправи
1)Мовленнєва розминка.
Розчитування за складовою таблицею.
2) Чистомовка
Ма-ма-ма- прийшла весела зима.
Ло-ло-ло - снігу білого намело.
Ець-ець-ець - ніс щипає морозець.
Или-или-или - щедрувати ми ходили.
3) Гра « Утвори нові слова»
Завдання: з букв слова скласти слова.
Хуртовина - хутро, рот, хор, нора…
3. Повідомлення теми та завдань уроку
-Сьогодні ми поговоримо про зимові свята, ознайомимось із віршем Лідії Повх і текстами народних пісень, що співали під час зимових свят. Навіть спробуємо розіграти уривок iз дійства, що відбувалося під час цих свят.
4.Повідомлення заздалегідь підготовлених учнів
1.Найулюбленішим i найцікавішим, як для дітей, так і для дорослих, є свято Різдва Христового, під час якого відбуваються усі цікавинки зимової казки.
2.Надзвичайно цiкавою традицією в надвечір’я Різдва є Свята Вечеря або «Багата кутя» , до якої обов’язково входять дванадцять пісних страв, кожна з яких має свій символ. Головна страва Кутя – символізує єднання з Богом.
3.Ближче до півночі, починалися колядування з піснями-колядками, звісткою про народження Христа, побажаннями здоров’я i достатку. Колядники йшли з колядою від хати до хати, сповіщаючи радісну новину – народження Божого Дитяти. У всіх храмах відправлялися святкові Різдвяні Літургії.
4.За святковим столом збиралася вся родина, промовляючи слова: «Христос Рождається! Славімо його!»
5.Слухання аудiо- або відеозапису колядки
-Колядування – це урочистi обходи сусідів, родичів i приятелів із пісенними величаннями i зиченнями гараздів усім членам родини. За виконання колядок обов’язково пригощали колядників й наділяли їх подарунками.
6.Опрацювання текстiв колядок
1) Вправа ‘’Бджiлки’’: напівголосне читання роздрукованих текстів колядок учнями.
Я маленький пастушок
Загорнувся в кожушок
На скрипочку граю,
Вас усіх вітаю.
А ви, люди, чуйте,
Коляду готуйте –
Яблучка, горішки
Дітям для потішки.
Коляд, Коляд, Колядниця
Добра з маком паляниця
А без маку не така
Дайте дядьку п`ятака
А ви тітко про запаску
Кладіть в торбу нам ковбаску
Щоб добро у вас бувало
Несіть нам шматочок сала
Хай вам Бог за ці дари
Дасть багатії отари
Поросята i корови
Та бувайте всі здорові!
2)Перевірка емоційного сприймання змісту.
-Чи сподобалися вам колядки? Який їхній настрiй?
3)Словникова робота.
Пояснення значення незрозумiлих слів чи висловів
Паляниця – велика пишна хлібина з пшеничного борошна.
Кожух (кожушок) – верхній теплий одягз овечої шкірии з хутром усерединi.
Коляду готуйте – тут: винагорода за величальну пісню, тобто готуйте винагороду.
ФІзкультхвилинка
У володарки Зими
Трішечки замерзли ми.
Грудень каже: «Пострибай!»
Січень просить: «Присідай!»
Встали — сіли, встали — сіли,
Розігріли наше тіло.
Лютий місяць нагадав:
Час нам братися до справ.
Сіли, дітки, всі гарненько.
Спинки держимо рівненько.
Книги відкриваємо —
Знання здобуваємо!
7. Повідомлення заздалегідь пiдготовлених учнів
1.Напередоднi старого Нового року, в народi відмічали свято Маланки. Вірили, що у Новорічну нiч рослини розуміють людську мову, а тварини самі розмовляють по-людському. Що в цю ніч тварини можуть поскаржитись Богу на своїх господарів, якщо із ними погано поводились. Тому худобу намагались ретельно доглянути та нагодувати.
2. З настанням сутінок по селу ходили ватаги щедрувальникiв з музиками. Для цього одягали чудернацький одяг, перевертали кожухи, розмальовували обличчя, виготовляли маски, у руках мали дзвіночки.
3.У щедрiвках висловлюється побажання багатого врожаю,добробуту, приплоду худоби, доброго роїння бджiл.
- Послухайте знану у всьому світi українську щедрівку в обробцi композитора Миколи Леонтовича.
8. Слухання аудiо- або відеозапису щедрівки’’Щедрик, щедрик, щедрівочка’’
9.Робота над текстами щедрiвок
1. Вправа ‘’Рибки’’: мовчазне читання роздрукованих текстiв щедрiвок.
Тексти щедрiвок
Щедрик, щедрик, щедрівочка,
Прилетіла ластівочка,
Стала собі щебетати,
Господаря викликати:
Вийди, вийди, господарю,
Подивися на кошару, -
Там овечки покотилися,
А ягнички народились.
В тебе товар весь хороший,
Будеш мати мірку грошей,
Хоч не гроші, то полова,
В тебе жінка чорноброва.
Щедрик, щедрик, щедрівочка,
Прилетіла ластівочка.
2) Перевiрка емоційного сприймання змiсту.
-Чи сподобалися вам щедрiвки? Який їхнiй настрій?
3)Словникова робота
Пояснення значення незрозумiлих слів чи висловів
Кошара – загорода або хлiв для овець, кіз; вiвчарня.
Полова – вiдходи при обмолочуванні й очищуванні зерна хлібних злаків,льону та деяких інших культур, що використовується переважно як корм для тварин.
Мати мірку грошей – бути дуже багатим, мати великий капiтал.
Овечки покотились – народили малят.
10. Робота в групах. Iнсценізація дійства колядування або щедрування
Презентацiя роботи
11. Робота над вiршем Лідії Повх’’Колядники’’(с.68)
1)Робота iз заголовком та iлюстраціями.
-Розгляньте малюнки.Що це за предмети?Де їх використовували?
-Прочитайте назву твору.Хто такi колядники?
2)’’Зразкове читання’’: читання вiрша гарно читаючими учнями.
-Які персонажi різдвяних дійств згадуються у вірші?
-Хто цi колядники, про яких складено вірш?
3) Робота в парах. Читання вірша ‘’ТИ – менi, я – тобі’’
4) Вправа ‘’Сенкан’’ (до слова ‘’колядники’’)
ІІІ. Заключна частина. Рефлексія
Вправа ‘’Мiкрофон’’
-З якими народними святами ознайомились на уроцi?
- Як називаються пiсні, під час яких їх виконували?
- Який з почутих творiв сподобався найбільше?
- З якою iнтонацією потрібно читати колядки I щедрівки?
Вправа ‘’Кольорова рефлексія’’ (ЛЕГО)