Тема уроку: «Міфи на всі часи. Історія виникнення
Олімпійських ігр».
Мета: поглибити знання шестикласників про міфи Стародавньої Греції та їхню роль у розвитку світової культури та спорту; розвивати навички усного мовлення; виховувати любов до свободи та внутрішньої незалежності.
Обладнання: виставка дитячих малюнків, присвячених давньогрецьким героям та сучасній олімпійській символіці.
Хід уроку
Слово учителя. Друзі, сьогодні ми поговоримо про те, який вплив мала антична культура на розвиток спорту. Всім відомо, що Олімпійські ігри зародились у Стародавній Греції ще у восьмому столітті до нашої ери і регулярно проводились понад тисячу років. Безпосередньо зародження Олімпійських ігр пов’язують із іменами легендарного грецького героя Геракла, царя Пелопса, спартанського законодавця Лікурга та еллінського царя Іфата. Вважають, що Олімпійські ігри Стародавньої Греції почали свій відлік у 776 році до н.е.,коли офіційно було зафіксовано ім’я першого переможця Ігор на прізвище Коройба, який був пекарем за професією.
Учень 1: Ігри у Стародавній Греції проводилися кожні чотири роки на честь батька богів і людей Зевса. Всі змагання та конкурси проходили у давньогрецькому поселенні Олімпія, що було розташоване у північно-західній частині півострова Пелопоннес на півдні Еллади.
Учень 2: Під час Ігор дотримувалися священного миру. Будь-які військові конфлікти та сутички в регіоні, де відбувались Олімпійські ігри, заборонялись.
Учень 3: Учасниками Ігор могли бути тільки вільні греки – чоловіки та юнаки. Для жінок у Греції проводилися Герії – Ігри на честь богині Гери.
Учитель: Перші Олімпійські ігри тривали один день, а програма включала лише один вид спорту – біг. Із розквітом і зростанням популярності Ігор їх програма змагань поступово розширювалась.
У період розквіту вони проходили протягом п’яти днів. Програма змагань включала біг на різні дистанції, панкріатін (поєднання боротьби з кулачним боєм), пенталон (п’ятиборство, до нього входили стрибки у довжину, біг, метання диска, метання списа і боротьба), кулачний бій, перегони на колісницях.
----А які сучасні види спорту вам відомі? (баскетбол, бокс, плавання, теніс, стрибки у воду, біатлон, волейбол, регбі, водне поло та інші).
Нагородження переможців відбувалося у п’ятий день олімпійських святкувань. Переможців увінчували вінком із гілок оливи, а також яскравими стрічками навколо голови, рук.
Учень 4: На світ олімп іоніки являлись
І перемогами своїми прославлялись,
Оливи гілку на чолі несли.
Учень 5: Проіснували ігри декілька віків,
А потім римський імператор Феодосій
Заборонив їх існування, а роки,
І варвари й стихії
Знесли, прибрали з пам’яті людської
Славетне місто ритуалів і споруд.
Учень 6: І ось людина – П’єр де Кубертен,
Французький педагог, барон, спортсмен,
З палким натхненням взявся за роботу,
Щоб відродити славу давніх днів,
Щоб олімпійське гасло засіяло всім.
Учитель: У червні 1894 року П’єр де Кубертен скликав у Парижі міжнародний конгрес для вирішення питання про відновлення Олімпійських ігор. Це був історичний конгрес.
На ньому було ухвалено рішення про введення Ігор 1 Олімпіади сучасності та створення Міжнародного олімпійського комітету на чолі з Деметріусом Вікеласом, представником Греції. Ігри 1 Олімпіади сучасності відбулися в Афінах 1896 року. Вних взяли участь 245 спортсменів із 14 країн світу, які змагались у 9 видах спорту.
Учень 7: І сталося диво!
Вже друге століття
Священний вогонь олімпійський палає.
Мільйони атлетів з усіх континентів
На форум спортивний всіх разом збирає.
Щоб мірятись силою, знать, хто найшвидший,
Хто вищу за інших планку здолав.
Учень-історик: Олімпійські ігри проходять кожні чотири роки, щоразу у нових містах світу. Зимові Олімпійські ігри також проводяться кожні чотири роки. На них представлені види спорту, для яких потрібен сніг або лід. Перші офіційні зимові Олімпійські ігри відбулися у французькому містечку Шамоні 1924 року. В них взяли участь 258 спортсменів із 16 країн світу. З 1994 року зимові Олімпійські ігри та Ігри Олімпіад проводяться з інтервалом у два роки.
Учень-дослідник: До олімпійської символіки належать олімпійська емблема, олімпійський прапор, олімпійське гасло, олімпійський гімн, олімпійський вогонь та олімпійський смолоскип.
(Учні підіймають вгору малюнки з олімпійською символікою).
Символом Олімпійських ігор є п’ять переплетених кілець, що символізують толерантність і дружбу з усіма, хто бере участь в Олімпійських іграх з п’яти континентів нашої планети. Гаслом Олімпійських ігор є слова «Citius. Altius. Fortius», що означає «Швидше. Вище.Сильніше».
П’ять кольорових кілець – синє, чорне, червоне, жовте, зелене на білому полотнищі – це олімпійський прапор.
Учень 1: Олімпійський вогонь запалюють в Олімпії. За допомогою естафети він закінчує свою подорож у великій чаші олімпійського стадіону.
Учень 2: Під час церемонії відкриття Олімпійських ігор атлет, представник країни-організатора Ігор, підходить до щогли, бере краєчок прапора, здіймає праву руку і виголошує Олімпійську присягу: «Від імені всіх учасників я обіцяю, що ми будемо брати участь у цих Олімпійських іграх, поважаючи та дотримуючись правил,за якими вони проводяться, в істинно спортивному дусі, в ім’я слави спорту та честі наших команд». Спортивні арбітри також складають присягу про повагу до спортсменів та об’єктивне суддівство. Щоб у дійсності спорт був таким, як у «Оді», натхненно, яку Кубертен написав.
Учень 3: Про те, що спорт – чесність,
Про те, що спорт – сила,
Про те, що спорт – миру посол на Землі,
Про те, що він – радість і справедливість,
І плідність, і виклик, й могутній прогрес.
Що він – благородство,
Що він – будівничий,
Що він – насолода для тіла й душі!
До спорту і ти приєднатись спіши!
Учитель: Друзі, от і закінчився наш олімпійський урок. Сподіваюсь, що ви отримали нові знання, побачили. як давні міфи про грецьких богів та героїв виросли в чудове спортивне дійство міжнародного масштабу. Я думаю,що кожен із вас зрозумів, що у світі все взаємопов’язано. І у кожного є своя олімпійська висота, а щоб її досягти потрібно мати велике бажання, вірити у свої сили і щоденно докладати зусиль для здійснення своєї мрії.