Тема уроку: Мішані числа
Мета уроку: сформувати поняття мішаного числа, його цілої і дробової частин; сформувати вміння виділяти цілу частину з неправильного дробу, записувати мішане число у вигляді неправильного дробу; формувати вміння грамотно формулювати власні думки; сприяти розвитку логічного мислення, уваги учнів; виховувати інтерес до вивчення математики.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок.
Обладнання: дошка, підручник, картки.
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ.Перевірка домашнього завдання:
1)Перевірка завдань, заданих за підручником: №№ 748, 750, 752, 754
2)Завдання:
1.Складіть з чисел 2, 5, 7, 15 усі можливі неправильні дроби.
Відповідь: ;
;
;
;
;
;
;
;
;
.
2. Виберіть із заданих дробів неправильні:
;
;
;
;
.
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку
Ви вже вивчили натуральні числа, знаєте що існують дробові числа. Але в житті зустрічаються ситуації коли ви маєте справу одночасно і з натуральними числами та дробами. Тема нашого уроку – «Мішані числа».
IV.Вивчення нового матеріалу
Число можна записати у вигляді суми двох дробів, наприклад, так:
Оскільки
, то
. Аналогічно запишемо
Кожний із неправильних дробів і
ми записали у вигляді суми натурального числа і правильного дробу. Зрозуміло, що так можна записати будь-який неправильний дріб, у якого чисельник націло не ділиться на знаменник.
Такі суми, як прийнято записувати коротше (а як прочитаємо в підручнику, сторінка 180):
=
(читають: «дві цілих п'ять сьомих»),
(читають: «чотири цілих одна п'ята»).
Число називають мішаним числом. При цьому натуральне число 2 називають цілою частиною мішаного числа, а правильний дріб
- його дробовою частиною.
Дробова частина мішаного числа є правильним дробом.
Ось ще приклади мішаних чисел: До речі, такі числа, як
мішаними не називають.
Спробуйте назвати зашифроване мішане число:
Отже, будь-який неправильний дріб, у якого чисельник не ділиться на знаменник націло, можна записати у вигляді мішаного числа.
Якщо чисельник неправильного дробу ділиться націло на знаменник, то цей дріб дорівнює натуральному числу.
Наприклад,
Навчимося записувати неправильний дріб у вигляді мішаного числа, тобто виділяти (знаходити) його цілу і дробову частини.
Маємо:
А як здогадатися, що число 22 слід записати саме так:
22 = 20 + 2?
Ти вже знаєш, що = 22 : 5.
І якщо виконати ділення з остачею, то отримаємо 22 = 5 • 4 + 2, де 4 - неповна частка, 2 - остача, тобто 22 = 20 + 2. Число 4 і є ціла частина мішаного числа, а число 2 - чисельник його дробової частини.
Щоб неправильний дріб, у якого чисельник націло не ділиться на знаменник, перетворити в мішане число, треба чисельник поділити на знаменник. Отримана неповна частка буде цілою частиною мішаного числа, а остача — чисельником його дробової частини.
Приклад 1. Перетворіть неправильний дріб у мішане число.
Поділимо чисельник дробу на знаменник.
Частка 16 – це ціла частина числа, а остача дорівнює 4. Отже, .
Приклад 2. Перетворіть мішане число у неправильний дріб.
Правило. Щоб мішане число перетворити у неправильний дріб, треба цілу частину помножити на знаменник дробової частини і до отриманого добутку додати чисельник дробової частини. Ця сума є чисельником неправильного дробу, а його знаменник дорівнює знаменнику дробової частини мішаного числа.
Запишемо: .
V.Засвоєння нових знань та вмінь
Робота за підручником: §4, п.29, № 773, 775, 777, 790, 792.
VІ. Підсумок уроку
VІІ. Домашнє завдання: Вивчити теоретичний матеріал з підручника: §4, п.29, №№ 774, 776, 778, 791, 793.