Тема: Мішані ліси. (Полісся)
Мета: Дати учням уявлення про зону мішаних лісів на території України; ознайомити з рослинним і тваринним світом Полісся; ознайомити з господарською діяльністю людей у цій природній зоні; виховувати любов до природи рідного краю.
Перебіг уроку
І. Організація класу до роботи.
Дзвоник дав нам всім сигнал,
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
До роботприступаймо.
Вправа« Погода»
Гідрометцентр повідомляє:
-Яка зараз пора року?
-Якиймісяць?
-Яке число?
-Тепло чи холодно на дворі?
-Який стан неба?
-Чибулисьогодні опади?
ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
-Знайдіть на карті природних зон України зону мішаних лісів.
- Які форми земної поверхні переважають у цій зоні?
-Які водойми є на її території?
2. Розповідь вчителя про розташування і клімат Полісся. (Звикористанням презентації)
Зона мішаних лісів Українизаймає рівнинну частину на півночі України. Цю зону часто називають Українським Поліссям. Зона мішаних лісів займає близько 20% території України. Поверхня зони рівнинна, і добре прогрівається Сонцем. Літо довге і тепле, зима сніжна і не дуже холодна з частими відлигами. Весна прохолодна, під час танення снігів бувають тривалі повені. Дощова осінь.
-Натериторії Полясся багато річок і озер. Погляньте на карту і назвіть всі річки і озера, які тут є.
-Відгадайте загадку:
Серед поля лежить дзеркало ,
Скло блакитне , а рама зелена.
-Одним із найбільших озер на території Полісся є озеро Світязь. Належить до групи Шацьких озер, розташованих на території Шацького національного природного парку на Волинському Поліссі. Вода тут надзвичайно прозора і м’яка. У сонячну погоду дно видно на кількаметровій глибині. Майже уздовж всієї берегової смуги озера ростуть ліси. У літній час тут можна удосталь надихатися напоєним ароматом хвої повітрям, назбирати чорниці, ожини, грибів. На озері є острів площею до 7 гектарів.
-Волинським дивом назвають невеличке озеро Оконське. Цікаве воно тим що у його центрі б’є вода з 2 потужних джерл. Вода в цьому озері ніколи не замерзає , її температура завжди +9С. Ця вода настільки чиста, що в ній навіть можна розводити таку примхливу рибу, як форель, чим і займається невелике місцеве приватне підприємство.
3. Розповідь про рослини мішаних лісів. (Слайди 6-9)
Повідомлення довідкового бюро. (Діти з допомогою вчителязаздалегідь готують матеріал на задану тему)
-У зоні мішаних лісів переважають соснові та дубово-соснові ліси. У лісах чітко виділяється ярусність. Верхній ярус утворюють дерева, середній (підлісок) — кущі, нижній — трав'янисті рослини, гриби.У лісі росте сосна звичайна і дуб звичайний, граб,береза, липа, осика, клен, вільха. Серед підліску зустрічається ожина, шипшина, барбарис, ліщина, малина. На заболочених місцях поширені брусниця і чорниця. Навесні в лісі першими зацвітають підсніжники, проліски, ряст, анемона. Пізніше — конвалія, фіалки,купина, сон-трава. Влітку під деревами ростуть лише вологолюбиві, ті невитривалі рослини — папороті, мохи. Інші трав'янисті рослини ростуть на галявинах і узліссях. У мішаних лісах багато грибів.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
4. Розповідь вчителя про тваринний світ (Слайди 10-14)
-Тваринний світ Полісся дуже різноманітний. Цьому сприяють умови неживої природи, достатня кількість корму. У зоні мішаних лісів водяться травоїдні звірі: зубр, лось, олень благородний, козуля, заєць, миші. Хижі — вовк, лисиця, рись, тхір чорний, куниця лісова. Всеїдні: дика свиня, борсук, вивірка, їжак. Біля лісових водойм селяться бобри, видри, ондатри. З птахів: журавель сірий, кулики, лебеді. Постійними мешканцями зони мішаних лісів є орябок, глухар, тетерук, сова сіра, дятел великий. З рептилій живуть гадюки, вужі та ящірки. У водоймах багато жаб, тритонів. Річки й озера багаті на рибу (понад 30 видів). У лісовій підстилці, під корою дерев, на рослинах живебагато комах.
5. Робота з підручником. ( с. 136-137)
6. Робота довідкового бюро. Розповідь про охоронуприроди мішаних лісів. (Діти з допомогою вчителязаздалегідь готують матеріал на задану тему)
Великі зміни у природній зони мішаних лісів спричинили водномеліоративні роботи (осушення перезволожених земель), що були особливо масштабними в 1960—1970 -ті pоки. Аварія на Чорнобильській АЕС та інші наслідки діяльності людини негативно вплинули на стан природного середовища й умови життя населення. Для захисту екосистем мішаних лісів створено Поліський, Рівненський та інші заповідники.
7. Робота в зошитах
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Розгадайте кросворд.
|
6 |
3 |
|
|||||||
4 |
|
|
||||||||
1 |
|
|
|
|
2 |
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|||||||
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|||||||
|
|
|||||||||
|
|
|||||||||
-За допомогою підручника і зображення тварин і рослин складіть ланцюги живлення, які сформувалися в зоні мішаних лісів.
V. Підсумок уроку.
Гра «Мікрофон»
VI. Домашнє завдання.
Підготувати повідомлення про тварину мішаних лісів.