Мета: розширювати уявлення учнів про оточуючий світ, активізувати чуттєвий досвід, уяву школярів, сприяти тому, щоб учні вдосконалювалися як особистості, спостерігаючи красу природи, вправляти у вміння висловлювати власні судження, вчити встановлювати причино-наслідкові зв'язки в природі; вчити складати колективні казки на основі безпосередніх вражень від спостережуваного;
розвивати увагу, мислення, спостережливість, мовлення школярів; задовольнити дитячу допитливість;
виховувати почуття любові до рідної природи, відповідальне ставлення до збереження довкілля.
1
Смолінське НВО
Урок мислення серед природи.
Колективне складання казки
«Чому берізка листя роздарувала»
1 клас
Підготувала вчитель Діхтяренко Л.В.
Тема. Урок мислення серед природи. Колективне складання казки «Чому берізка листя роздарувала».
Мета: розширювати уявлення учнів про оточуючий світ, активізувати чуттєвий досвід, уяву школярів, сприяти тому, щоб учні вдосконалювалися як особистості, спостерігаючи красу природи, вправляти у вміння висловлювати власні судження, вчити встановлювати причино-наслідкові зв’язки в природі; вчити складати колективні казки на основі безпосередніх вражень від спостережуваного;
розвивати увагу, мислення, спостережливість, мовлення школярів; задовольнити дитячу допитливість;
виховувати почуття любові до рідної природи, відповідальне ставлення до збереження довкілля.
Обладнання: портрет В.О.Сухомлинського, «Чарівний лист», різнокольорові листочки для вербальної оцінки.
Хід уроку.
І.Організація учнів до уроку.
Мовна розминка. (Імітація рухів)
«Доброго ранку, сонечко ясне,
Доброго ранку, земле прекрасна,
Доброго ранку, дерева багряні,
Доброго ранку, квіти духмяні,
Доброго ранку, пташки галасливі,
Доброго ранку, люди щасливі!»
2.Правила поводження в довкіллі.
Голосно в довкіллі не розмовляй, не рви рослин, не турбуй тварин.
Не торкайся руками незвичайних предметів.
Працюй на робочому місці, не відходь від нього без дозволу.
ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.
ІІІ. Робота над темою уроку.
1. Бесіда.
- Сьогодні проводимо урок мислення серед природи не випадково. Яке свято відзначаємо 28 вересня? (День народження В.О. Сухомлинського).
- Що вам відомо про життя і творчість В.О.Сухомлинського?
- Жив на свiтi педагог, учений, письменник Василь Олександрович Сухомлинський. Вiн дуже любив дітей і написав для них багато-багато оповiдань та казок про ласкаве сонечко та м’яку травичку, про працелюбних мурашок i веселого метелика, про зайчика-хвалька та голосистого півника, про ласкаві маминi руки i добру бабусю. Вiн писав казки про доброту, бо сам був доброю людиною i дуже хотів, щоб ви, дiти, виросли добрими, чуйними, працьовитими. Великий учитель любив проводити уроки серед природи, вчив своїх школярів складати казки.
Загадка
« У садах, гаях блукає,
Жовті шати одягає.
Золотисту стелить постіль,
Жде сестрицю білу в гості» (Осінь).
Чому вирішили, що саме осінь?
- Які слова допомогли відгадати загадку?
- Яку постіль вона стелить?
3. Учні читають вірші.
1) «Тихо осінь ходить гаєм,
Ліс довкола, аж горить.
Ясен листя осипає,
Дуб нахмурений стоїть»
2) «Ніби притомилось сонечко привітне,
У траві пожовклій молочай не квітне.
Облетіло літо листячком із клена,
Лиш ялинка в лісі сонячно-зелена!»
3) «Стали трави, стежки золотистими,
а тоненькі гілки – та й безлистими!»
4) Довго листя зеленіло,
А тепер позолотіло.
Золоте і червонясте,
Що очей не відвести.
Багрянисте, хороше,
Наче полум’я горить!”
5)«Небеса прозорі,
Мов глибинь ріки!
Падають, як зорі,
З явора листки!»
6) Непомітно з’явилася осінь-
День коротшим стає щодоби:
Глянь, берізки – уже злотокосі
І в дубів багряніють чуби!»
7) «Сяють золотом берези,
Жовтень ним вінчає осінь.
Журавлиний клен мережить
Висоти холодну просінь!»
8) «Осінь мрійна, осінь мила
Все багрянцем притрусила.
І сама в барвистім листі
Ще й в калиновім намисті,
Відійшла в ранкову пору,
За високу темну гору!»
4. Бесіда.
- Які ознаки осені згадують у загадках?
- Які зміни в неживій природі відбулися з приходом осені?
- Як змінилось життя рослин, тварин?
- Які дерева вже змінили колір листя?
- З яких дерев, кущів опадає листя?
- Коли до нас приходить осінь за календарем?
- Назвіть осінні місяці?
- Чому осінь називають золотою?
- Звідки в осені стільки золота?
5. Легенда.
За народним переказом Осінь – старша дочка Сонця. Вона останньою залишила батьківський дім і стала на Землі четвертою порою року. Посилаючи Осінь на Землю, Сонце сказало:
- Забирай все моє багатство, віддаю тобі все своє золото. Будь щедрою, і люди полюблять тебе. І Осінь, як ви бачите, виконує наказ Сонця, і кожного року дарує нам щедрі дарунки полів і садів, чарує нас своїм осіннім золотом.
6.Робота над прислів’ями
1) «Вересень студений, але ситий».
2) «Як вересніє, то й дощик сіє»
3) «Вересневий час – сім погод у нас»
4) «Жовтень ходить по краю,
Та й виганяє птахів із гаю»
5) « Вересень без перевесла»
6) «Серпень страву готує,
А вересень до столу подає»
7.Загадка.
«Стоїть дівка серед поля,
В чорні цятки біля льоля,
Довгі коси розпустила,
Їх заплети їй несила»
Які слова допомогли відгадати загадку?
А тепер ми з вами підемо в гості до берізки.
Коли прийшли в гості, що потрібно зробити? (Привітатися)
То ж давайте берізоньці пісеньку заспіваємо.
8. Хоровод.
« У гайочку берізки стояли,
Вранці ясне сонечко зустрічали,
Люлі-люлі зустрічали,
Люлі- люлі зустрічали.
У берізок платтячка біленькі,
А листочки в них золотенькі,
Люлі-люлі золотенькі,
Люлі-люлі золотенькі.
Ви ростіть, берізки, виростайте,
Рідну нашу школу прикрашайте.
Люлі-люлі прикрашайте,
Люлі- люлі прикрашайте!»
9.Спостереження за берізкою.
- Якого кольору стовбур у цього дерева?
- Який на дотик?
- Яке у берізки гілля? На що схоже?
- Які листочки у цієї красуні? На що вони схожі? ( Золоті монетки)
- Чим корисна береза?
1) Соком – березовий сік смачний і корисний, чистий, як сльоза.
2) Листям, гілочками – з берези в’яжуть віники. Відвар з листя лікує хворі ноги.
3) Бруньками – відвар з бруньок лікує хворі нирки.
4) Корою – з кори варять дьоготь.
5) Грибом чагою – з чаги виготовляють ліки, що лікують шлунок і онкологічні хвороби.
10. Подорож у легенду.
«В одному українському селі жила молода красуня. Вона була настільки вродлива, що всі задивлялися на неї. Вміла ткати, вишивати, в’язати. А вже коли заспіває, то всі слухають той спів. Багато хлопців задивлялися на її вроду, але вона нікому не відповідала взаємністю. Щиро покохав дівчину нечистий. Вона від нього тікала, ховалася, але він її скрізь знаходив . Одного разу втекла дівчина до лісу. З великого розпачу перетворилася дівчина на красиве білокоре дерево. Нечистий довго шукав дівчину і коли не знайшов, тоді гірко заплакав. Сльози у нього чорні. І з того часу з’явились на березі чорні плями.”
11. Колективне складання казки «Чому берізка листя роздарувала».
- Якими словами починаються казки? (Жили-були собі…., за високими горами, за синіми морями…, давним-давно…)
- Де росла наша берізка? ( у гайочку біля школи)
- Якою була берізка? ( стрункою, тендітною, білокорою, вродливою).
- Як звали берізку? (Білокорка, Золотоволоска).
- Які подружки були у берізки? ( Горобинка, ялинки, берізки)
- Що влітку робила Білокорка зі своїми подружками? (Вночі водили хороводи, милували очі людей своєю красою, ховали діток в затінок, раділи пташкам)
- Що сталося з приходом осені?
- Хто попросив у берізки листочки? (Земля, їжачок вітерець).
- Що сталося з деревцем? (Вона залишилась без листочків).
Зразок казки.
«Не за горами високими, не морями глибокими, а в шкільному гайочку, біля Смолінського НВО жила-була берізка Білокорка. І були в неї подружки: сестриці-Берізки, зеленоокі Ялинки та чарівна Горобинка. Влітку подружкам було весело: раділи ласкавому сонечку, милували очі людей своєю вродою, вночі водили хороводи, ховали діток у затінок від пекучого сонця, давали прилисток пташкам.
Тихою ходою підкралася Чарівниця - Осінь. Навкруги стало сумно. Часто став сіяти дощик, дув холодний і пронизливий вітерець. Сумно стало у гайочку подружкам.
Одного разу до Білокорки звернулася Земля і попрохали трохи золотого листячка, щоб зігрітися від холоду. Берізка махнула гіллячком і вкрила Землю м’якою ковдрою. Потім до чарівної красуні завітав Їжачок-хитрячок. Він попрохав листя, щоб змостити затишне кубельце на зиму. Щедра Білокорка подарувала і йому листочків. Завітав до Берізки і Вітерець. Він попрохав листя, щоб йому було з ким водити таночки. Білокорка віддала і йому останні листочки. Не залишила собі жодного. Так і залишилась наша Берізка без жодного листочка. Але її було зовсім не жаль, адже вона допомогла друзям…»
12. «Чарівний лист».
- Діти, а ось Берізка подарувала нам свого чарівного листа. Давайте прочитаємо його.
« Любі малята! Я вам щиро вдячна, що завітали до мене у гості, порадували мене гарними відповідями, віршами, чудовим хороводом. У мені і моїх подружок є прохання до вас.
Не ламайте наших гілочок, нам боляче!
Коли буде сухо, то дайте нам води напитися!
Не вживайте поганих слів, не робіть поганих вчинків, ми дуже засмучуємось!
Влітку ховайтесь у затінку від спекотного сонечка!
ІV. Підсумок уроку.
1. Самооцінювання учнів (вербальне)
- Берізка подарувала нам листочки різного кольору. Візьміть собі листочок такого кольору, який покаже, як, на вашу думку, ви працювали на уроці.
Червоний листочок - дуже добре, молодець
Жовтий листочок – добре.
Оранжевий листочок – потрібно старатись.
2.Бесіда.
Що сподобалось на уроці?
Що вдалось? Що було важким?
Що нового дізнались?