Тема: Малювання композиції «Гарна хата».
Мета: ознайомити учнів з народним мистецтвом настінного розпису в Україні; формувати навички роботи з пензлем; ритм як засіб організації фризової композиції, орнамент; викликати естетичні переживання, захоплення красою природи; формувати спостережливість, уміння бачити багатство кольору в навколишньому світі;виховувати любов до природи, до рідного краю, творів декоративно – прикладного мистецтва.
Обладнання: демонстраційний матеріал до теми, альбом-посібник, пензлик, краски, зразки мазків.
Тип уроку: комбінований
План уроку:
1. Організація класу до уроку.
1.1. Привітання та створення психологiчного комфорту на
уроцi .
1.2. Перевірка готовності учнiв до уроку .
2.Актуалiзацiя опорних знань учнiв.
2.1.Вступна бесiда.
2.2. Оголошення теми i мети уроку.
3.Вивчення нового мaтерiалу .
3.1.Бесіда з учнями по темі уроку з елементами розповіді.
3.2.Робота з додатковою наочністю (таблиця «Красива хата»).
3.3.Робота з альбомом-посібником.
4.Вступний iнструктаж щодо створення готової
композицiї.
4.1. Демонстрацiя поетапностi створення готового малюнка.
4.2.Практична робота учнiв.
4.2.1 Інструктаж щодо правил роботи з фарбами та пензлем.
4.2.1 Iндивiдуальна допомога окремим учням.
4.3. Оцiнюваня та коментування робiт учнiв.
4.3.1 Виставка дитячих робіт
5.Пiдсумок уроку.
5.1. Пiдсумкова бесіда.
5.2 Прощання з класом.
Хід уроку.
1. Організація класу до уроку.
Ось дзвінок нам дав сигнал
Працювати час настав
Тож і ми часу не гаймо
Наш урок розпочинаймо.
- Діти, погляньте, чи все у вас є на партах необхідне для уроку образотворчого мистецтва. У вас повинні бути: простий олівець, гумка, альбом, фарби, пензлик, підручник, стаканчик для води, палітра.
2. Актуалізація опорних знань учнів.
2.1. Вступна бесіда.
- Діти, давайте пригадаємо, які види мистецтва вам відомі? (Архітектура, скульптура, графіка, живопис, декоративно -
прикладне мистецтво).
2.2. Оголошення теми і мети уроку.
- Сьогоднішній наш урок буде присвячений творам декоративно-прикладного мистецтва, а саме ми з вами поговоримо про українську хату.
- Тож темою нашого уроку є «Малювання композиції «Красива хата».
3. Вивчення нового матеріалу.
3.1 Бесіда з учнями по темі уроку з елементами розповіді.
- Діти, може хтось з вас знає, чим характеризується давня українська хата?
Давні українські хати... На увесь світ уславилися вони своєю ошатністю, кольоровим оздобленням стін, мистецькими обладунками.
З давніх-давен людина прикрашала розписами своє житло. Оздоблені малюнками, такі хати мали вигляд чарівних казкових картин. Осередком народного настінного розпису — "мальовки" — стало село Петриківка на Дніпропетровщині.
Петриківський розпис — самобутня галузь українського мистецтва. Названо його так давно, бо мешканці села Петриківка з незапам'ятних часів розписували стіни своїх хат яскравими узорами. Як фарби використовували кольорову глину, сажу, сік рослин. Спочатку селянки вимальовували чудові квіти. З часом узори розвивалися, спліталися в орнаменти.
Традиційно хата прикрашалась орнаментом попід стріхою і по краях стін, розписувались карнизи і рами. Наличники вікон і дверей розмальовувалися рослинним орнаментом. Різноманітні квіти, листя, грона винограду, ягоди калини майстри зображували не такими, як вони виглядають насправді, а стилізовано, декоративно. Такі розписи хат поширювались у сусідніх селах і навіть на Полтавщині. З покоління в покоління передавалися його особливості і, як бачите, ця традиція збереглася до наших днів. А вчилися вони у природи.
У деяких регіонах України селяни і сьогодні охоче прикрашають стіни своїх домівок розписом. Погляньте, як гарно можуть виглядати прикрашені візерунками хати в сільських місцевостях.
- А чи бачили ви такі хати у своїх дідусів чи бабусь?
Для опанування технікою петриківського розпису необхідно оволодіти чотирма типами мазка, традиційні назви яких — "гребінчик", "зернятко", "горішок" і "перехідний мазок".
"Гребінчик" — мазок, що починається з потовщення. Його роблять натиском пензля і закінчують "тоненьким вусиком", який передають за допомогою легкого дотику кінчика пензля. Покладені поряд кілька таких мазків нагадують гребінець. (Демонструємо зображення мазка.)
"Зернятко" — мазок, який накладається переходом від найлегшого дотику до найбільшого натискання. Коли такі мазки покладено по обидва боки стеблини вістрям назовні, зображення нагадує колосок. (Демонструємо накладання мазків — "зернятко ".)
"Горішок " утворюється двома мазками, вигнутими півлунками й поставленими один проти одного. (Демонструється зображення мазків — "горішок ".)
"Перехідний мазок "накладається одним пензлем, але двома фарбами. При цьому сухий пензель вмочують в одну фарбу (наприклад, у червону), а потім в іншу (наприклад, у синю). На папері залишається слід від червоної фарби, який плавно переходить у синій. (Демонструємо "перехідний мазок ".)
3.2 Робота з додатковою наочністю таблиця «Красива хата»).
Отже, як ви бачите, колір надає малюнку колориту, забарвлення. Вдало підібраний колір допомогає створити чудову композицію.
4.Вступний інструктаж щодо створення готового малюнка.
4.1. Демонстрація поетапності створення малюнка.
створювати композицію «Красива хатка». Кожен з вас буде зображувати ту композицію, яка вам найбільше подобається.
4.2 Практична робота учнів.
4.2.1 Інструктаж щодо правил роботи з фарбами та пензлем.
Правила роботи з фарбами:
Правила користування пензлем:
- А зараз починайте працювати.
4.2.1 Індивідуальна допомога окремим учням.
4.3 Оцінювання та коментарій робіт учнів.
- Діти, закінчуємо працювати. Зараз я роботу кожного оціню, а хто недопалював, той закінчить дома. Оцінювання кожного учня:
9б. – робота виконана неохайно без прикладання особливих
зусиль.
10б. – в роботі допущені деякі неточності, але малюнок
виконаний на належному рівні.
11б. – робота виконана на високому рівні, малюнок
охайний, правильно підібрані кольори.
12б. – робота виконана на творчому рівні, учень
запропонував свій варіант композиції.
4.3.1 Виставка робіт учнів.
5. Підсумок уроку.
5.1 Підсумкова бесіда.
- Діти, яку композицію ми зображували на сьогоднішньому уроці?
- А хто мені скаже, що таке декоративно-прикладне мистецтво?
- Яку хатку ти зображував (ла)? Чому?
- Що вам було найважче малювати?
5.2 Прощання з класом.
- Мені було дуже приємно з вами працювати. Дякую вам за співпрацю. Ви були дуже активними і уважними.
До побачення!
1