1
Розробка уроку мистецтва для 2 класу
Тема семестру: Комічні та фантастичні образи
Тема уроку: На крилах фантазії
Зміст уроку: Р. Шуман. Фантастична п'єса. Ю. Щуровський. Фантастична п'єса з циклу «Калейдоскоп» – слухання; Г. Гладков «Пісенька друзів» – розучування.
Дидактична мета: дати поняття «фантазія» в музиці; познайомити учнів з творчістю Р. Шумана та Ю. Щуровського, ознайомити з таким музичним інструментом як рояль, формувати навички співацького звукоутворення.
Розвивальна мета: розвивати здатність аналізувати музику, образне мислення, звуковисотний та метроритмічний слух.
Виховна мета: виховувати естетичний смак в учнів, повагу та інтерес до творчості Р. Шумана, Ю. Щуровського та Г. Гладкого.
Тип уроку: урок поглиблення теми.
Обладнання: телевізор, відеозапис, фонозапис.
Література: Мистецтво: підруч. Для 3-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Л. М. Масол, О. В. Гайдамака, Н. В. Очеретяна. – Київ: Генеза, 2012. – 144 с.
Вч. – вчитель;
В.в. – вірні відповіді.
Хід уроку
І. Організаційний момент: учні заходять до класу.
Музичне привітання: «Добрий день вам, діти, добрий день, учитель!».
ІІ. Актуалізація опорних знань:
Вч: Діти, на минулому уроці ми з вами були чарівниками звуків і барв, ми дізналися про таку магію музики як імпровізація. А хто мені скаже, що таке імпровізація?
Вч: Імпровізація – це створення мелодії з ходу.
Вч: А як імпровізація представлена у живописі, пам'ятаєте ми з вами розглядали картини імпровізації?
В.в: у живописі імпровізація представлена різнобічними барвами, плямами, лініями, мазками.
Вч: Так, правильно. А з яким музичним інструментом ми знайомилися на минулому уроці?
В.в: Органом
Вч: Так, а це великий інструмент чи маленький?
В.в: великий
Вч: а він стоїть у спеціальному органному залі, чи може стояти у нас вдома?
Вч: в органному залі.
Вч: добре, а до якої групи музичних інструментів належить орган?
В.в: клавішно-духової.
Вч: правильно, молодці. А з яким французьким композитором, який грав на органі і писав для нього музику, ми познайомилися?
В.в: Олівьє Мессіан.
Вч: Правильно. А хто пам'ятає як називається музичний твір, створений для вдосконалення техніки гри, його грають усі музиканти, і усі діти, що навчаються в музичних школах?
В.в: Етюд.
Вч: Молодці, а з яким видатним польським композитором ми знайомилися на минулому уроці і слухали його Етюд?
В.в: Фредерік Шопен.
Вч: Молодці. Як добре ви все пам'ятаєте!
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Вч: Сьогодні на уроці ми з вами будемо фантазерами, наша тема уроку «На крилах фантазії». Фантазія – це наша уява, наша вигадка. Фантазувати люблять усі – і дорослі і діти. А також дуже люблять фантазувати художники та композитори, ми з вами сьогодні познайомимося з такими композиторами-фантазерами як Роберт Шуман і Юрій Щуровський, а також вивчимо пісню «Друзів» російського композитора Геннадія Гладкова з м/ф «Бременські музиканти», у якому друзі музиканти мандрували по світу, фантазували та співали пісні.
IV. Сприйняття нової теми.
Вч: Так важко осягнути неосяжне,
Політ фантазії та недосказаних думок.
Мереживом метеликів кружляючих,
Він здійснює, призначений Всевишнім, крок.
Наша тема уроку «На крилах фантазії», а як ви розумієте цей вислів?
В.в: коли у людини ніби з'являються крила, і вона здатна «літати», тобто уявляти щось казкове, мріяти про прекрасне – фантазувати.
Вч: Так, правильно. Деякі композитори на крилах своєї фантазії створювали такі незвичайні твори, що навіть не знали, як їх назвати. Тому й називали фантазіями, так народилася інструментальна п'єса вільної форми – фантазія. Кожний, хто слухає цю музику, уявляє щось своє.
Одним з найвидатніших композиторів, який дуже любив фантазувати був Роберт Шуман. Це німецький композитор, піаніст, а також педагог, він написав дуже багато музичних творів для дітей, для юнацтва, а також творів, що мають назву «Фантастичні п'єси». Зараз ми з вами послухаємо одну з його «Фантастичних п'єс», але будемо слухати по особливому – з заплющеними очима, та будемо фантазувати. Зверніть увагу, яка за характером ця п'єса, який в неї темп, який інструмент виконує.
Слухання Р. Шуман «Фантастична п'єса».
Вч: Скажіть будь-ласка, яка за характером ця музика?
В.в: Мрійлива, чутлива, прониклива.
Вч: Так, а який в неї темп?
В.в: помірний.
Вч: а який інструмент виконував цей музичний твір?
В.в: рояль.
Вч: а чим відрізняється рояль від фортепіано? Рояль більший за розміром чи менший від фортепіано?
В.в: більший
Вч: так, а якщо він більший, то й звук в нього буде гучніший. А як ви думаєте, чому дівчинка грала саме на роялі, а не на фортепіано?
В.в: щоб гучніше грати.
Вч: Так, щоб гучніше грати, адже вона грала у концертному залі, де є глядачі, їх дуже багато, і якщо б стояло фортепіано, його було б не чутно. Тобто, ви зрозуміли, що рояль використовують частіше у концертних залах, або у культурних місцях, там де є багато людей, наприклад, може бути й у ресторанах, де люди теж хочуть насолоджуватися прекрасною класичною музикою.
Зараз ми з вами прослухаємо ще одну «Фантастичну п'єсу», але вже іншого композитора, нашого українського, який писав дуже багато музики для кінофільмів. Його ім'я – Юрій Сергійович Щуровський. Композитор писав свої твори для різних музичних інструментів: скрипки, віолончелі, але його улюбленим інструментом завжди залишалося фортепіано. Тому зараз ми з вами прослухаємо його «Фантастичну п'єсу» і пофантазуємо з закритими очима, а також ми порівняємо наші фантазії, які виникли під час музики Роберта Шумана, і ті фантазії, які виникнуть при слуханні п'єси Ю. Щуровського. Уважно слухайте який темп та характер музики.
Слухання Ю. Щуровський «Фантастична п'єса».
Вч: який же темп у цій п'єсі?
В.в: помірний
Вч: а який характер?
В.в: хвилюючий
Вч: Правильно, а про що ви фантазували під час слухання цієї музики?
В.в: про майбутнє.
Вч: так, а ваші фантазії відрізнялися при слуханні двох різних музичних творів чи були однаковими?
В.в: відрізнялись.
Вч: Добре, отже ми з вами з'ясували, що музика здатна впливати на нашу фантазію, а чим саме?
В.в: темпом та настроєм.
Вч: молодці. А зараз ми з вами подивимося як у живописі художники проявляють свою фантазію у картинах.
Перегляд картин «Фантазія».
Вч: Як ви бачите, картини можуть бути на різні теми, виконані як красками так і олівцями, у цих картинах художники зображують реальність чи магічність і загадковість?
В.в: магічність і загадковість.
Вч: Правильно, тому, як ми переконалися, щоб творити такі картини, не схожі на звичайні, у людини повинна бути добре розвинута фантазія.
Так, з ми з вами були фантазерами, а тепер ми з вами будемо мандрівниками і відправимося до країни музикантів. Давайте скоріш туди полетимо! Третя позиція!
Руханка «Ракета, літак, гелікоптер».
Вч: Які ви молодці, ми з вами прилетіли до країни музикантів, але незвичайних, зараз ви подивитеся фрагмент мультфільму і скажете, що ж це за музиканти.
Перегляд фрагменту м/ф «Бременські музиканти».
Вч: Діти, так як називають себе ці музиканти?
В.в: Бременські музиканти
Вч: правильно. А яка в них була за характером пісня?
В.в: весела, дружня.
Вч: так, а яка вона за темпом?
В.в: швидка.
Вч: Так, правильно, а про що ця пісня?
В.в: про дружбу, про добро.
Вч: Правильно. Пісню до мультфільму «Бременські музиканти» створив дуже відомий радянський композитор Геннадій Гладков, він взагалі писав дуже багато дитячих пісень.
Бременські музиканти – справжні співаки-мандрівники, і ми з вами теж будемо сьогодні співаками-мандрівниками. Зараз ми з вами вивчимо пісню Бременських музикантів та дуже гарно її заспіваємо. Але спочатку розспіваємося.
Розспівування
Вч: добре розспівалися, а тепер розучимо цю пісню.
Розучування пісні «Пісня бременських музикантів».
Вч: Які молодці, дуже гарно заспівали, тепер ми з вами теж співаки-мандрівники.
V. Осмислення та систематизація знань.
Вч: А зараз ми з вами пограємо у гру «Таємне слово». Правила дуже прості, я буду вам задавати питання, хто знає відповідь – піднімає руку і відповідає, якщо відповідь вірна ми відкриваємо одну букву невідомого слова, і таким чином, якщо ви відповісте на всі питання вірно – ми відгадаємо таємне слово.
Вч: з яким німецьким композитором ми сьогодні познайомились?
В.в: Роберт Шуман. (буква «А»)
Вч: а як називається його музичний твір, який ми слухали?
В.в: «Фантастична п'єса» (Ф)
Вч: а який композитор ще писав фантастичні п'єси?
В.в: Юрій Щуровський (Я)
Вч: А це композитор якої країни?
В.в: України (Н)
Вч: Який музичний інструмент ми сьогодні вивчали?
В.в: рояль (А)
Вч: а до якої групи інструментів він належить?
В.в: клавішної (І)
Вч: А рояль більший чи менший ніж фортепіано?
В.в: більший (Т)
Вч: а як звали композитора, що написав «Пісню Бременських музикантів»?
В.в: Геннадій Гладков (З).
Вч: Молодці, так яке таємниче слово ми відкрили?
В.в: Фантазія
Вч: так правильно!
VІ. Підсумки уроку.
Вч: Сьогодні на уроці нашою темою була саме фантазія, ми фантазували, познайомилися з творчістю видатних композиторів Р. Шумана, Ю. Щуровського, Г. Гладкова, ми ознайомилися з музичним інструментом, що має назву «Рояль», вивчили пісню мандрівників «Бременських музикантів», а також відгадали таємне слово. Ми з вами завершуємо цей урок, але все продовжуємо вивчати і далі загадки художніх мов. Ви були дуже активні, дякую вам за урок!