Урок з мистецтва у 5 класі на тему "Народні музичні інструменти"

Про матеріал

Розробка уроку допоможе вчителям ознайомити учнів з різновидами народних музичних інструментів, особливостями їх звучання; поглибити знання про творчість М. Лисенка; розвивати вміння розпізнавати на слух музичні інструменти; виховувати естетичні смаки дітей, прививати їм любов до української народної музики.

Перегляд файлу

Тема уроку: Народні музичні інструменти.

 

Мета:формування ключових компетентностей:

загальнокультурна компетентність:оволодіння досягненнями культури, особливості національної і загальнолюдської культури в побутовій і культурно дозвіллєвій сфері;

міжпредметна естетична компетентність: виявлення естетичного ставлення до світу в різних сферах діяльності людини, оцінювати предмети і явища, їх взаємодію, що формується під час опанування різних видів мистецтв;

предметних компетентностей:

  • ознайомити учнів з різновидами народних музичних інструментів, особливостями їх звучання. Поглибити знання про творчість М. Лисенка;
  • розвивати вміння розпізнавати на слух музичні інструменти;
  • виховувати естетичні смаки дітей, прививати їм любов до української народної музики.
  • Обладнання: комп’ютер, відео- та аудіо записи, мультимедійна презентація.

Тип уроку: урок поглиблення знань.

 

Хід уроку:

І. Вхід учнів до класу під звучання українського народного танцю «Гопак».

ІІ. Організація класу до уроку.

Вітання.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1. Діти, що звучало на початку уроку (мелодія українського танцю «Гопак»)

2. А хто є автором цього танцю? (Народ)

3. Чи можна танець віднести до мистецтва? (Так)

4. А що таке народне мистецтво? (Це різні витвори, створені народом)

5. Що ми можемо віднести до творів народного мистецтва? (Пісні, танці, казки, легенди, міфи, музичні інструменти)

 

ІV.Повідомлення теми і мети уроку.   

 

  (Слайд 1)

      Кожен народ має свою особливу – народну музику, в якій відображається його історія, природа і доля. Мабуть неможливо зрозуміти той чи інший народ, якщо не почуєш його пісні, танці, його народну музику.

 Знайомство з народною музичною культурою важко уявити без опису самих музичних інструментів. У світі існує величезна кількість народних музичних інструментів. Вони різні за формою, зроблені з різних матеріалів, по-різному прикрашені. Сьогодні на уроці ми будемо говорити про українські народні музичні інструменти, познайомимося з історією їх виникнення і різними легендами, які їх оточують. Тож, сьогодні ми з вами поговоримо про золоті руки майстрів, які робили народні музичні інструменти     

(Слайд 2)

Допомагатимуть  мені провести цей урок група учнів під назвою «Історики-всезнайки».

 

V.Ознайомлення з новим матеріалом.

Звичайно, у світі існує величезна кількість музичних інструментів.

Які інструменти різних народів світу ви знаєте? (Відповіді учнів)

Як ви думаєте,  невже у всіх інструментів світу немає жодної спільної риси? (Відповіді учнів)
Візьмемо, наприклад, шотландський духовий інструмент – волинку.

 

(Слайд 3)

 

(Слайд 4)

Учень:                                        

В Україні та Польщі її називають козою. Коза зроблена у вигляді своєрідного мішка з козиної шкіри. Повітря з нього виходить крізь спеціальні отвори.  Коза була одним з головних інструментів, що використовуються у всіх святах і гуляннях. Історики вважають, що українська волинка – коза – з'явилася на 200 років раніше, ніж шотландська. На Україні цей інструмент входив до складу оркестру війська Запорізького, а тепер звучить переважно у західноукраїнських областях.

D:\уроки музыки\уроки музыки\5 класс держстандарт\5 класс\5-10\dreifacher-clef-musik-beachtet-abbildung-534438.jpgСлухання гри на дуді (волинці)

 

У підручнику ми можемо побачити також дримбу

(Слайд 5)

 

D:\уроки музыки\уроки музыки\5 класс держстандарт\5 класс\5-10\dreifacher-clef-musik-beachtet-abbildung-534438.jpgСлухання дримби

 

З давніх-давен улюбленим інструментом українських кобзарів була стародавня кобза                        

(Слайд 6)

Учень:                                        

Кобза - один з найдавніших українських музичних інструментів, вона близька до лютні, гітари та інших струнних щипкових інструментів. Корпус інструменту, який робиться з верби, груші, горіха чи іншого дерева, має овальну форму. Кобзу тримають трохи навскіс, як гітару, а її струни на грифі притискають. Починаючи з козацьких часів і до XIX століття, кобза, поруч з бандурою і лірою, використовувалася сліпими мандрівними музикантами.

 

D:\уроки музыки\уроки музыки\5 класс держстандарт\5 класс\5-10\dreifacher-clef-musik-beachtet-abbildung-534438.jpgСлухання кобзи

 

Кобза була попередницею  бандури.

 

 

 

 

(Слайд 7)

Учень:                                        

Бандура — український народний струнний щипковий музичний інструмент, мала 12 струн, овальний корпус і короткий гриф. Грають на бандурі, перебираючи струни пальцями з надітими спеціальними наперстками або без них. Бандура робиться звичайно з цільного липового дерева. В наш час бандура – це складний, немобільні концертний інструмент, який має 65 струн.

 

D:\уроки музыки\уроки музыки\5 класс держстандарт\5 класс\5-10\dreifacher-clef-musik-beachtet-abbildung-534438.jpgСлухання бандури

 

Учень:                                        

Лірична скрипка – королева струнних – також починала своє музичне життя як народний інструмент. 

(Слайд 8)

 

Учень:                                        

Скрипка почала свій шлях з області народних інструментів. Здавна її голос можна почути під час весіль і селянських гулянь. Звичайно на той час скрипка звучала зовсім по-іншому. Струни поскрипували під смичком, і тому люди вважали її спочатку досить простим інструментом. Слово "скрипка" походить від старослов'янського "скрипати", тобто скрипіти. В українців здавна побутував струнний смичковий інструмент – гудок. Історики вважають, що він був попередником скрипки.  

 

(Слайд 9)

D:\уроки музыки\уроки музыки\5 класс держстандарт\5 класс\5-10\dreifacher-clef-musik-beachtet-abbildung-534438.jpgСлухання скрипки 

(Слайд 10)

Учень:                                        

 Гітара, що народилася в Іспанії, здобула популярність у всьому світі. 

 

D:\уроки музыки\уроки музыки\5 класс держстандарт\5 класс\5-10\dreifacher-clef-musik-beachtet-abbildung-534438.jpgСлухання гітари та іспанської гітари  

 

 

(Слайд 11)

Учень:                                        

Сопі́лка — народний духовий музичний інструмент, в Україні відомий з княжих часів. Виготовлявся із калинової гілки, бузини, ліщини,очерету та ін. Довжина сягала 30-40 см, у нижньому кінці просвердлювали 5-6 дірочок. У західних регіонах побудували різновиди сопілки.

Учень:                                   

 

 

 

Цимбали — струнний ударний музичний інструмент, який представляє собою трапецієподібну деку з натягнутими струнами. Звук витягується ударами двох дерев'яних паличок з розширення лопатями на кінцях по струнах.

D:\уроки музыки\уроки музыки\5 класс держстандарт\5 класс\5-10\dreifacher-clef-musik-beachtet-abbildung-534438.jpg Слухання сопілки і цимбалів 

(Слайд 12)

 

Трембіта була поширена на південному заході України, в Карпатах.

 

Учень:                                        

 Цей оригінальний інструмент виглядає, як довга дерев'яна труба, загорнута березовою корою. До кінця труба трохи розширюється. У старовину трембіта була сигнальним інструментом. Роблять трембіту з серцевини сосни особливої породи, що називається ялиця.

 

D:\уроки музыки\уроки музыки\5 класс держстандарт\5 класс\5-10\dreifacher-clef-musik-beachtet-abbildung-534438.jpg Слухання трембіти   (Слайд 13)

 

 

В українській народній музиці велику роль відіграють ударні і шумові інструменти. Найпоширенішим ударним інструментом у народній музиці є бубон (решітка).                 

(Слайд 14)

 

Учень:                                        

 Легкий дерев'яний обідок, обтягнутий з одного боку шкірою, - це найпростіша конструкція бубна, що був відомий на Україні ще за часів Київської Русі. Бубон завжди супроводжував танцювальну музику, входив до складу полкової музики війська Запорізького.

D:\уроки музыки\уроки музыки\5 класс держстандарт\5 класс\5-10\dreifacher-clef-musik-beachtet-abbildung-534438.jpg Слухання бубна  

 

Розгляньмо картину «Гудаки». На ній ми не лише бачимо музикантів, що грають на музичних інструментах... 

Як ви гадаєте, яка музика «звучить» на картині?

 

 

 

 

 (Слайд 15)

 

Які інструменти можуть входити до складу оркестру українських народних інструментів? (Плакат)

Найчастіше – скрипки, домри, бандури, цимбали, баяни, духові та ударні інструменти. Під пальцями оркестрантів оживають чарівні звуки народної музики. 

Послухайте музичний твір і впізнайте народні інструменти за тембром. 
D:\уроки музыки\уроки музыки\5 класс держстандарт\5 класс\5-10\dreifacher-clef-musik-beachtet-abbildung-534438.jpgСлухання оркестру народних інструментів


Які інструменти прозвучали? 
Яку музику виконав оркестр народних інструментів? 


                                                       (Слайд 16)

Професійні композитори у своїх творах використовують різнобарвне звучання багатьох народних інструментів. Український композитор Микола Віталійович Лисенко, який був прекрасним піаністом-виконавцем, зробив спробу збагатити фортепіанну музику за рахунок майстерного наслідування на фортепіано звучання народних інструментів. У нього є фортепіанна Рапсодія № 2, яку ще називають «Думка-Шумка». Саме у цьому творі Микола Лисенко поєднав особливості народної думи та віртуозних пісенно-танцювальних мелодій. Друзі, послухайте «Думку-Шумку» і зверніть увагу на образи народного життя, змальовані композитором. 


D:\уроки музыки\уроки музыки\5 класс держстандарт\5 класс\5-10\dreifacher-clef-musik-beachtet-abbildung-534438.jpgМ.В. Лисенко «Думка-Шумка»

Сьогодні на уроці ми поринули у світ народної музики. Для закріплення знань відповімо на кілька питань.

Назвіть українські народні інструменти з якими ми познайомилися на уроці.
Які інструменти входять до складу оркестру українських народних інструментів?

 

(Слайд 17)

 

VI. Підсумки уроку. Виставлення оцінок.

Наш урок добігає кінця, я дякую вам за активну працю. Прийшов час отримати оцінки. Вони сьогодні такі…
 

Отже, народні музичні інструменти – це яскрава сторінка історії музичної культури українського народу. Вони виявляють багатство його душі, свідчать про високу матеріальну і духовну культуру.

Український народ завжди вмів і любив розважатися. І в цьому прекрасно допомагали народні інструменти, які створювали на святах і гуляннях відповідний настрій.

(Слайд 18)

VIІ. Домашнє завдання. Прочитати с.60-61 підручника, самостійно дослідити історію одного з музичних інструментів, на наст. урок з собою мати альбом, кольорові олівці.

А наш урок закінчено!!! До побачення!!!

 

Учні виходять із класу під звучання у виконанні національного оркестру народних інструментів «Українського етюду»

(Слайд 19)

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 11
Оцінки та відгуки
  1. Козлова Юлія Юріївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ладигін Валєра
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Ткач Сергій
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Кайдалова Людмила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Попов Игорь
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Станиславский Виктор
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Popova Vika
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Robocop Ladybug
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Баландина Елена
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Бицуля Света
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Попова Тамила
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 8 відгуків
doc
Додав(-ла)
Ehrmatova Irina
Додано
18 лютого 2018
Переглядів
5139
Оцінка розробки
5.0 (11 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку