Урок мистецтво 9 клас, тема "ЮГЕНДСТИЛЬ"

Про матеріал
Урок з мистецтва для 9 класу за темою "ЮГЕНДСТИЛЬ" в цікавій формі при активній участі учнів знайомить слухачів із цією темою.
Перегляд файлу

                                                                    11 - клас

Тема  розділу : ЄВРОПЕЙСЬКА  ХУДОЖНЯ  КУЛЬТУРА

Тема  уроку     : НІМЕЧЧИНА         «НІМЕЦЬКИЙ  МОДЕРН  (  ЮГЕНДСТИЛЬ )»

Мета  уроку     :  1.Формувати  потреби  і  здібності  учнів  через  мистецтво.

                         2. Залучати  учнів  до  морально - естетичного  досвіду  людства.

                         3. Дати  уявлення  про  культуру  сучасного  світу  візуальних  мистецтв.

                         4. Виховувати  інтерес  до  пізнання  нового  в  мистецтві.

                         5. Виховувати  емоційно - естетичний  відгук  на  прекрасне  у  мистецтві

                                 і  у  житті.

Завдання :

                       1. Розширити  в  учнів  пізнання  про  модерн в архітектурі.

                   2. Розвивати художньо - образне  мислення  учнів.                  

                   3. Розвивати  у  учнів  навички  зв’язного  мовлення  про  архітектуру  з 

                     використанням  спеціальної  термінології.

                    4. Закріплення  нових  знань : рішення  кросворду.

Тип  уроку : урок  засвоєння  нових  знань.

Форма проведення уроку: урок – лекція із застосуванням інтерактивних форм роботи

Методи  навчання : словесний, наочності,  частково - пошуковий,  аналітичний.

Обладнання : ноутбук, мультимедійний  проектор, магнітола  з  МП 3

                                     програвачем.

Роздатковий  матеріал : реферати  учнів;       тестові  завдання;  схема  аналізу

                         архітектурних  споруд.

Музичний  супровід :  музика  німецьких  композиторів-модерністів  і  сучасників

                                                        ХІД  УРОКУ

                                                                       «Кожному  часу - його мистецтво,

                                                               мистецтву - його  свободу»   Девіз  модерну                    

УЧИТЕЛЬ :

1.Організаційний  етап

Доброго дня, мої юні друзі. Мені приємно бачити ваші усміхнені обличчя і допитливі очі. Це свідчить, що ви  чекаєте на нашу зустріч із мистецтвом.

                                                                       «Стиль  всякого  творця  так  тісно  пов’язаний

                                                                         із  змістом  його  душі, що  досвідчений 

                                                                          погляд  може  побачити  душу  по  стилю»

                                                                                                                                                  (  О.Блок)

2. Актуалізація  опорних  знань .

Сьогодні  у  нас  урок-наукова  конференція  по   темі Німецького    модерну.

Учасники  конференції   представлять  нам  свої  презентації - дослідження, які  обрали

для  поглибленого  вивчення    модерну  в  архітектурі.  З  усіма приготовленими вами матеріалами   ми    познайомимося   у ході   конференції.

  Але  спочатку  давайте  розгадаємо : З  ЯКИМ  НАПРЯМКОМ    МОДЕРНУ  МИ  БУДЕМО  ЗНАЙОМИТИСЬ  ?

УЧИТЕЛЬ :

 Для  цього  вам прийдеться розв`язати  кросворд, який  підготував  ваш  однокласник. Ви готові? Я більше нічого не скажу. Але дещо покажу. Хто уважно подивиться, той побачить, про який напрям  модерну  піде сьогодні мова.

УЧЕНЬ : демонструє на дошці  кросворд. Після розгадування  кросворду   учні називають  тему  уроку.

                       

Слайд1      

1.     Художній  напрям  стилю  модерн - образне  поєднання  «сну  і   реальності»,

            колажні  твори, де реальність представлена  в   абсурдній  формі.     

                                                                                                                            ( сюрреалізм)

2.    Великий  європейський  стиль (Кельнський  собор  у  Німеччині).

                                                                                                                             (готика)

3.    Український  зодчий «Будинку  з  химерами»                                (Городецький)

4.   Як називається  архітектура  озеленення  садів, парків  тощо ? (ландшафт)

5.   Синонім  до  слова  АРХІТЕКТОР.                                                           (зодчий)

6.   Давньоримський  зодчий  Вітрувій  написав  трактат «Десять книг

       про  архітектуру», де сформулював  три  основні  вимоги  до 

       архітектури: доцільність, міцність  і…?                                                (краса)

7.   До  якого  виду мистецтва  за  способом  існування  відноситься 

       архітектура (просторове, часове, синтетичне) ?                              (просторове)

8.   Що  є  спільним  в  музиці  і  архітектурі?                                            (ритм)

9.    Як  називається  будівля  у  м. Дрездені (Німеччина), де виставлені картини

         і  інші  твори мистецтва, колекція  яких  збиралась  з  XV століття

         Фредеріком  III Мудрим.                                                                      ( галерея)

 10.    Архітектура  малих  форм.                                                                 (альтанка ) 

 

 

 

 

 

С

Ю

Р

Р

Е

А

Л

І

З

М

1

 

 

 

 

 

Г

О

Т

И

К

А

 

 

 

2

Г

О

Р

О

Д

Е

Ц

Ь

К

И

Й

 

 

 

3

 

 

 

Л

А

Н

Д

Ш

А

Ф

Т

 

 

 

4

 

 

 

З

О

Д

Ч

И

Й

 

 

 

 

 

5

 

 

К

Р

А

С

А

 

 

 

 

 

 

 

6

 

П

Р

О

С

Т

О

Р

О

В

Е

 

 

 

7

 

 

 

 

Р

И

Т

М

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

Г

А

Л

Е

Р

Е

Я

 

 

 

 

9

          

 

 

А

Л

Ь

Т

А

Н

К

А

 

 

 

10

УЧИТЕЛЬ :

А  тепер   я  пропоную  уважно  подивитись  на  розгаданий вами кросворд  і  дати  відповідь  на  питання:  З  ЯКИМ  НАПРЯМОМ    МОДЕРНУ  МИ  БУДЕМО  ЗНАЙОМИТИСЬ  ПІД  ЧАС  НАШОЇ  КОНФЕРЕНЦІЇ ?        (  ЮГЕНДСТИЛЬ)

                               Після розгадування  кросворду   учні відповідають.

Слайд2 П Р Е З Е Н Т А Ц І Я-1

                        

До  слова  запрошується  НАУКОВЕЦЬ - 1,  який нам  підготував  доповідь-презентацію  про модернізм                            

 Слайд3                                  

НАУКОВЕЦЬ-1 :я  вам  розповім  про   художній  стиль  у  європейському  і  американському  мистецтві  кінця XIX-початку XX століття - МОДЕРНІЗМ, який сформувався  в  умовах  бурхливого  розвитку  індустріального суспільства.

Слайд 4

Югендстиль - (нем. Jugendstil), німецька назва стилю "модерн",

від назви мюнхенського журналу "Югенд" (заснований в 1896).

Слайд5

ЮГЕНДСТИЛЬ  вперше  з’явився у Франції  та Бельгії 1880  р

Цей  стиль  в  різних країнах має  свої назви:

 у  Франції –ар нуво (Art Nouveau)  і «fin de siècle» ( «кінець світу»)

  у   Італії  «стиль ліберті  »

У  Австріїсецессіон( розкол )

у Англії  -   «модерн стайл» (modern style,   «сучасний   стиль»)

у    США  «тіффані» (по імені Л. К. Тіффані)

у  Голандії  «Nieuwe Kunst»,

  у  Іспанії   «модернізмо»

у  Швейцарії   «єловий  стиль»   (style sapin)

 

Слайд6

Характерні  риси : в  основі  ЮГЕНД  лежить  природній  орнамент  і  природна  краса  ліній;

-відмова  від  обов»язкових  симетричних  форм;

-поява  нових  форм: «магазинські  вікна»  ,що  грають  роль  вітрин;

-розвивається  багатоповерхове  будівництво;

-використовуються  нові  технології   (особливо  в  архітектурі:метал, скло..);

- створення  одночасно і  естетично  красивих, і функціональних будівель;

-залізні  несучі  конструкції  надавали будівлям незвичних форм.

Слайд7

Велика  увага  приділялась не тільки  зовнішньому  вигляду, але  й інтер`єру. Всі  його  елементи  мали  художній  вигляд : сходи, стовпи, двері, балкони.

 

Модерн  в архітектурі - це  виразно індивідуалізовані  споруди, в  яких  усі елементи  підпорядковані  єдиному  орнаментальному  ритму

  і  образно-символічному  задуму

Архітектори   використовували  символи  в  орнаментах  декору,у  розписах  і скульптурі,  при  оздобленні інтер`єрів  і  фасадів.

Слайд8

Цей  стиль  позначився  і  на  інших  видах    мистецтва :   в  літературі ,

в  музиці, у живопису… Оноре де Бальзак ,Генріх Гейне

  1813-1883 ,Ріхард  Вагнер…

Слайд9    І С Т О Р І Я

                                            

Югендстіль –   німецька назва модерну, або Art Nоuveau, який в кінці XIX - початку XX століть панував у всіх країнах Європи

Мати обстановку або предмет меблів  у стилі югенд вважалося ознакою  багатства  й гарного   смаку

Слайд10

Автори часто зверталися до мотиву раковини,   локонів,  хвилі,  полум'я,  хмари    і переносили в свої твори форми комах, гілок  рослин  і  особливо  квітів.

Творчі пошуки привели до багатих   різноманітними   варіаціями форм

 від тих, що  ллються,  до егоїстично монументальних. 

Метою  їх  творчості  стала пропаганда нового  стилю  життя

 Слайд11 У меблях цього стилю традиції мали більше значення, ніж декор.

Головна  роль  в  інтер'єрі   відводилася  пересувним    м'яким  меблям, які проектувалися  відповідно  до форми і   розмірів приміщення.

 

Слайд12

КОЛОМАН  МОЗЕР 1868 -1918

австрійский художник і графік, один із  засновників  Венського сецессіона, дизайнер різних  предметів: графічних робіт, включаючи поштові марки, вітражі, кераміку, скло, меблі.

Слайд13 - 14  Коломан Мозер  один з найбільш значних представників  югендстилю. Крім живопису, Мозер получив велике признання як    художник – дизайнер

Слайд15  І  представник  декоративно-прикладного мистецтва. Слайд16«Модерн» пов'язаний  з ідеєю чогось нового та нетрадиційного.

Відомий іспанський філософ та мистецтвознавець X. Ортега-і-Гасет   зазначає :  Модернізм ставить собі за мету бути

                                                    «мистецтвом для митців, а не для мас людей.

                      Це буде мистецтво касти, а не демократичне  

                                                      мистецтво», «створення нової дійсності».

Американський   літературознавець  Дж. Е. Міллер    слушно  зауважив,  шо

                   «модернізм  можна  вважати  бунтом  проти „реалізму",

                                                                                           але не проти „реальності".

 

УЧИТЕЛЬ : До  слова запрошується  другий  науковець

 

НАУКОВЕЦЬ 2     П Р Е З Е Н Т А Ц І Я -2

 Слайд1

                                        

Тема  мого  дослідження  «ПЕРШІ  МОДЕРНІСТИ  НІМЕЧЧИНИ»

Німецький   модерн   назвали  "югендcтиль".

У 1907 році в Німеччині було здійснено перехід на  машинну  техніку  виготовлення  меблів:    фанерування, збірка і т. д.

Вироби  відрізнялися  гладкими фанерованими    поверхнями

                    

Німецька експериментальна школа-майстерня Баугауз, заснована в 1919 році, об'єднала у своїх стінах   архітекторів,   дизайнерів,   художників.

Слайд2

Архітектор  Міс ван дер  Рое

1886 – 1969       

Проявив  свій  талант   проектувальника меблів.

Створені ним у 1927 році на строго математичній  основі стілець, крісло і стіл виконані з металевих трубок. Моделі мали артикул "MR« відповідно до  ініціалів     автора.

Художній   ідеал  автора - підпорядкування   форми  функціональному   призначенню    предмета  при  повній  відсутності  декору.

               Створені Міс ван дер Рое  моделі увійшли до колекції класичних зразків     меблів ХХ століття. 

 

 Слайд3                 Архітектор Міс ван дер Рое

                                                1886—1969         Німеччина 

   американьский  архітектор  німецького походження

     Будови  Міса ван дер Рое ,  із сталі   і скла,відрізняє  чітке  пропорційне  рішення  як  основної   маси   будинку, так і  його  внутрішнього простору,

 а також   підкреслений акцент горизонталей і  вертикалей.

Прагнув  до  максимальної  простоти   у   своїх    будовах..

Які   різняться  гармонією  пропорцій, невиликими  коштами  і  чіткістю    композицій

Слайд 4

Любов  до  будівництва прищепив  йому   батько, майстер-каменщик, власник крамнички,що  торгував пиляним каменем.

С п”ятнадцяти років   він  допомагал місцевому архітектору, виконувати  безкінечні   креслення штукатурних орнаментів.

У  24 роки  працював  у   майстерні Пітера  Беренса.

Три роки, проведені   у  майстерні Беренса  заклали  основу  техніко-промислових  аспектів   творчості Мрія  стала  реальною.   Лише  СКЛО  І  СТАЛЬ  він  використовував  для   свого    архітектурного  задуму.

1926 р.Берлін. Ним побудований  пам»ятник Карлу Лібкнехту

і Розі Люксембург.

1968 р— Музей  сучаного мистецтва  у  Західном Берліні — ще  один варіант перетворення  ідеалів  нео класицизму в  витонченій  розрахованій металевій   конструкції.

 

Слайд5                   Марсель Брейєр

                                        1902 - 1981

        Народився  в  Угорщині.      Навчався у Вені,

   22 роки-переїхав  до  Веймара  у школу Баухауз.

                                        Був  деканом факультету меблів  Баухауза.

   26 років - став архітектором   і  відкрив   власну майстерню у Берліні

   35 – 39 років – викладав  у  Гарвардському  униіверситеті  у    Кембріджі

                                       (Массачусетс),після  чого  відкрив  власне  агенство.

   51 - 56  років - як  один  із   найавторитетніших  архітекторів приймав 

                  участь   у  проектуванні  центру ЮНЕСКО у Парижі.

Слайд 6

Після  закінчення (1920-24) сконструював  перший  варіант знаменитого трубчатого стального стільця   Брьойєра. Одне із самих  відомих  його робіт – стілець  із   металевих    трубок,  випускається  фірмою “Кассіна”   “Василь”,

Слайд 7

Крісла, стільці  і табурети Марселя Брейєра із плавно вигнутих сталевих трубок  стали “візитною карткою ” стиля Баухауза.

Слайд 8

Але  не тільки сталеві меблі  принесли   Брейєру міждународне  визнання.

 В історії  йому належить місце  новатора  в області дизайну інтер`єрів.

Ці  проекти    1930-х років   і з алюмінію  та  древесини   надихали   дизайнерів   інших    поколінь

Слайд 9

У  1950- 1960 роках  він  займався   дослідженням  конструктивних І пластичних можливостей    залізобетону . У залізобетонних  будинках,проектах  меблів    назавжди з`єднав  раціональність з гост рою  пластичною  виразністю,  функціональною  чіткістю   композиції.Все це довів  до  яс  ності  структури  споруди, до компактності планів і об`ємів

 У  1953 він  отримав  перший  великий  заказ на проектування   комплексу ЮНЕСКО  у   Парижі.

У  будовах  останніх  років  відчуваються  риси  експресіонізму.

 

УЧИТЕЛЬ :  Прошу  третього  науковця  до  слова.

НАУКОВЕЦЬ - 3     

Слайд1      Тема  мого  дослідження: «  РИГА – СТОЛИЦЯ ЮГЕНДСТИЛЮ»

                

Слайд2

Визнана ЮНЕСКО перлиною європейського  югендстилю.

У Ризі,  столиці  Латвії ,знаходяться  справжні  шедеври.

Ризька  Дума  створила  центр  югендстилю, який  займається  збереженням і  популярізацією   цієї  унікальної  спадщини.

Слайд 3   Однією  з причин, за  якої  рижський Ар Нуво  вилився  в  те, що  нині  називають  Югендстилем , є заборона на типове будівництво в кінці  19-20 ст.

В цей час у Європі збільшується  кількість  населення  і  добробут  людей, з`являються  нові  технології  і  життя  людей  стає  комфортнішим .

Слайд 4               Югендстиль  вражає  незвичністю  форм  і  різновидом

                             деталей  на  фасадах  будинків 

Типовим для того часу  є  павлін на фасаді  будинку.  проект K. Peksens. 

Слайд 5            Будинок  на  вул.Елізабетс

Слайд 6  Стиль Ар Нуво не є чимось єдиним і унікальним для всієї Європи, він достатньо сильно видозмінюється  від міста до міста. Він є у Вені, Парижі і  у Дармштадті.

Слайд 7 ЕЙЗЕНШТЕЙН   МИХАЙЛО    ОСИПОВИЧ

                                        

      5.09.1867,Санкт-Петербург –  2.07.1921,Берлін

Російський  архітектор, професійний  інженер, один  із  корифеїв  рижського  модерну(югендстиль), директор департаменту шляхів сполучення Лифляндскої  міської  управи, батько  реформатора радянського  кіномистецтва  Сергія Михайловича Эйзенштейна.

Слайд 8   В Ригу архітектор приїхав у 1893 році, керуючись сугубо професійними цілями.

Архітектура є власним  хоббі високопоставленого чиновника і, предаючись  своїм  захопленням, Эйзенштейн в перші  10 років ХХ ст. спроектував, близько 53 будинків  у межах Риги, більша частина  яких розміщується  у центральному районі міста  (вул. Альбертовська,Стрілкова Єлізаветинска),

 в якому  розміщуються  вбільшості 

Слайд 9   Будинок, в якому жив, архітектор   Ейзентшейн   знаходиться  порядом   із   Ризькою Академією  Живопису

Слайд 10 Сім»я Ейзенштейнів жила  на вул.  Миколаївська 6, квартира 7.

До  цього  будинку прибита мемориальная дошка, яка  повідом ляє, що  тут  народився  і  жив молодий  Сергій Ейзенштейн.

Слайд11  Дорогі  будинки, спроектовані Ейзенштейном, належали людям   з репутацією перевірених бізнесменів: відомий  статський радник Лебединський був  казково  багатим, часто бував у гостях у Ейзенштейна і  вважався  його  постійним  клієнтом

Слайд12

Найбільш  видатним  творінням Ейзенштейна,яке  зазвичай  пропонується  глядачам — три будинки  по Єлізаветинській  вулиці (зараз Елізабетес), Будинок на Єлізаветинській 10б, виизнаний ,сучасними  дослідника- ми  творчого  добутку  ризького майстра, візитною  карткою столичного модерну, Сергієм Ейзенштейном.

 Слайд13 -14  Пропоную  переглянути  і  проаналізувати будинок  роботи  Сергія  Ейзенштейна .

УЧИТЕЛЬ : У  вас  на  столах  лежать  картки  з  планом  аналізу  архітектурних  будівель.Користуючись  цими картками  ви  зможете  аналізувати   архітектурні  споруди  і  їх  оздоблення.

НАУКОВЕЦЬ - 3 : Самим  яскравим  є  будинок  по вулиці

                                   Елізабетс 10б, шедевр архітектора Ейзентштейна

Слайд15-16 Ще частинка Фасаду

 Слайд17-18 Величезні  голови,  різноманітнісь   форм і образів.

Слайд19  Кромка  фасаду   на  даху

Слайд20 Ще  один  шедевр Ейзентшейна по   вулиці  Альберта 12.

Слайд21 - 22 Загальний  вигляд  з  вугла

Слайд23 - 24 Фасад багатий скульптурними деталями, разглянемо їх поближче

Слайд25 -26 Дракон з  конячими  головами.

Слайд27 Більш  пізній  напрямок Ар Нуво,післе1906 року називається  «національний романтизм».

Відмінними   особливостями  є  круглі  башти й  вцілому   більш  витриманий  і  строгий стиль.   Прикладом  є  будинок   на  вулиці Альберта 11.

 

Слайд28 Кращі  за  своєю архітектурою  будинки  й  ансамблі  запам'ятовуються як символи   країн  і  міст

Нова  архітектура  поєднала  їх  з обов'язковою  умовою – одержати  в  результаті естетично  завершену, художньо  виразну  форму. Красу  архітектурного    образу сьогодні    бачать  у  красі  самої  форми: в силуеті,  пропорціях  частин,  кольорі і фактурі  матеріалів.

 

Слайд29 НАУКОВЕЦЬ :Я  пропоную, переглянувши  і  проаналізувавши роботи  архітекторів, дома  зробити  творче  практичне  завдання:

 

А)намалювати  ескіз  оформлення  куточка  школи  у  стилі  МОДЕРН;

Б) підготувати  казковий  ранок  для  учнів  молодшої  і  основної  школи  «Внесок  братів  Грім  до  світової  спадщини  казок»   

УЧИТЕЛЬ :

Щойно  ми   познайомилися  з  вашими дослідженнями.Під  час  презентацій  ви  мали  змогу  конспектувати  ту  інформацію, яка  вас  зацікавила,була  вам  невідома.Ми  за  допомогою  карток  характеризували  будівлі  вцілому  і  окремі  деталі  споруд.

Зараз  я  пропоную  вам  бліц -тест  П Р Е З Е Н Т А Ц І Я -

Слайд1

                     

1.Югендстиль  відноситься  до  стилю:

-бароко

-модернізм
-класицизм

2.Югендстиль  сформувався  у:

-епоху  Відродження

- у  кунці  XIX - початку XX    століття

- на початку  XXI  століття

Слайд2

3. ЮГЕНДСТИЛЬ виник :

- взвязку  із  військовими  діями  Наполеона

- з  причини  розпаду  Радянського  Союзу

-сформувався   у  зв’язку  з  бурхливим    індустрійним    розвитком країн

4. Яке  місто ЮНЕСКО визнана перлиною європейського  югендстилю  де  створено  центр  югендстилю?

- Дрезден

-Лондон

-Ригу

Слайд3

                                        

5. Назвати  митців, зображених  на  портретах:

 

- Ейзенштейн Михайло Йосипович

- Міс  ван  дер Рое

- Коломан Мозер

- Марсель Брейєр

6.Кому  з  вищеназваних  митців  належать  такі  досягнення ?

    (Міс ван дер  Рое,  Ейзенштейн Михайло Йосипович, Коломан Мозер ,Марсель Брайєр )

- корифей  ризького  модерну(югендстиль). Архітектура була   власним  хоббі цього  високопоставленого чиновника, професійний  інженер, директор департаменту шляхів сполучення.

 

-  один із  засновників  Віденського  сецессіона,він є  одним з найбільш значних представників  югендстилю, художник – дизайнер, що  першим створював  меблі  з алюмінію  та  древесини .

 

- з металевих трубок, при повній  відсутності  декору, створював  меблі.

 Він  був  першим - його  мрія  будувати  будинки  із  СКЛА  І  СТАЛІ  стала  реальністю.

 

- його  меблі  із плавно вигнутих сталевих трубок  стали  «візитною карткою» стиля Баухауза. Він  новатора  в області дизайну інтер`єрів.

Та  головне  його  досягнення –дослідження  залізобетону  і  будівництво  будинків.

УЧИТЕЛЬ : Любі  мої  науковці  і  слухачі,щиро дякую  всім  за  активну  роботу  і цікаві  дослідження.    

docx
До підручника
Мистецтво 9 клас (Назаренко Н.В., Чен Н.В.. Севастьянова Д.О., Мерзлікіна М.М.)
Додано
7 грудня 2022
Переглядів
617
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку