Тема 3. Жанри камерно-інструментальної музики
Тема. Мистецька форма рондо.
Мета:
Ознайомити з особливостями форми рондо в різних видах мистецтва, історією його розвитку та характерними ознаками рондо як жанру камерно-інструментальної музики, живопису, поезії. Розглянути різницю між рондо минулого та сучасності, ознайомити учнів з авторами та виконавцями рондо.
Розвивати вміння учнів уважно слухати камерно-інструментальну музику та знаходити на слух характерні ознаки рондо як жанру музики та форми рондо, вміння надавати характеристику засобам музичної виразності творів, розвивати вміння висловлювати власні музичні враження від прослуханого твору, розвивати вміння знаходити спільні риси між видами мистецтва.
Виховувати інтерес до класичної камерно-інструментальної музики, творів живопису та поезії.
Вчити бачити і знаходити в творах різних видів мистецтва ознаки форми рондо та проводити паралелі засобів виразності цих мистецтв.
Тип уроку: Інтегрований урок заглиблення в тему. Обладнання: музичний інструмент, мультимедійне обладнання, мультимедійна презентація, портрет композитора В. А. Моцарта.
Основні поняття для засвоєння: рондо в музичному мистецтв, літературі, живописі. Характерні ознаки рондо, композиційна будова (форма) рондо.
Твори, що вивчаються на уроці:
Хід уроку
- Що означає слово «рондо»?
- Де ми в своєму оточенні, в навколишньому світі ми бачимо форми що нагадують коло?
- чи впливає ця форма на людину, на її настрій, світогляд, і т.д.?
2. Музичне сприймання. В. А. Моцарт. «Рондо в турецькому стилі» із фортепіанної сонати №11 (у класичному варіанті та в сучасній обробці); В. А. Моцарт. Рондо для скрипки з оркестром сі-бемоль-мажор.
3. Аналіз музичних творів.
1. Розкажіть про особливості звучання творів В. А. Моцарта.
2. Охарактеризуйте засоби виразності, використані у кожному музичному творі.
3. Які музичні інструменти виконують «Рондо в турецькому стилі» у сучасній обробці?
4. Чим відрізняється сучасна обробка рондо від оригіналу? Доведіть свою думку.
5. Порівняйте рондо для фортепіано та рондо для скрипки з оркестром. Назвіть спільні та відмінні риси.
6. Розкажіть про свої враження від музики.
7. Назвіть музичні твори В. А. Моцарта, які звучали на попередніх уроках.
4. Новий матеріал для засвоєння. Бесіда з учнями про жанр рондо та історію його створення.
Слово вчителя: Один із музикознавців, котрий досліджував вплив музики на людину, довів, що твір В. А. Моцарта «Рондо в турецькому стилі» поліпшує настрій.
Цікаво, що «Рондо. . . » є третьою частиною сонати ля-мажор. За законами музичної композиції, фінальну частину сонати пишуть у певній класичній формі. Моцарт обрав відому форму рондо: музика неначе «ходить» по колу і один мотив увесь час повторюється. Ця частина набула великої популярності, а згодом стала виконуватися як окремий твір.
Форма рондо спочатку з'явилася в літературі - це назва строфічної організації вірша, яка склалася у середньовічній французькій поезії.
Мистецька довідка : Рондо (фр. rondeau — круглий) — назва строфічної організації вірша з відповідною жорсткістю форм, яка склалася у середньовічній французькій поезії, звідки поширилася на європейські літератури. Основним вважається канонічне рондо з тринадцяти рядків на дві рими, де перший двічі повторюється на восьмому та тринадцятому, зразки якого спостерігалися у творчості К. Маро (XVI ст.).
(Декламація віршів-ронделів, які підготували діти вдома заздалегідь)
Вчитель. У музиці рондо виникло в XIII ст. Спочатку це було старовинне (куплетне) рондо - улюблений жанр французьких клавесиністів Ж Шамбоньєра, Ф. Куперена, Ж. -Ф. Рамо. Це були програмні п'єси-мініатюри різного характеру. У цій формі композитори писали й танці. У німецькій музиці рондо виконують у фіналах концертів Й. С. Баха.
А - В - А - С - А - . . . - А, де А - це рефрен, В і С - епізоди.
Вчитель демонструє схему рондо складену з різних предметів:
Робота в парах
Вчитель пропонує учням створити схему рондо, використовуючи роздатковий матеріал (геометричні фігури).
Слово вчителя: У ХІХ-ХХ ст. класична уніфікація форми відходить на задній план; натомість зростає індивідуалізація. Дві однакові конструкції - рідкісне явище. Рондо може мати будь-яку кількість частин, але не менше п'яти. Рефрен може проводитися в різних тональностях, нерідко порушується повторення частин. Такий тип рондо зливається з іншими формами, зокрема, із сюїтною.
Вчитель: Ім’я Юрія Герца, народного художника України, занесено до «Світової художньої енциклопедії всіх часів і народів», виданої Інститутом європейських художників Гейдельбергу, 2011 року. Лауреата Національної премії України ім. Т. Шевченка часто називають співцем Верховини – його рідної землі. Протягом багатьох років, лишаючись відданим обраній темі, Юрій Герц писав своє велике карпатське рондо, що звучало кількома основними темами, підкресленими колірним аранжуванням (як і в класичній музиці, де у великому рондо неодноразово повторюється головна тема, чергуючись із епізодами-переходами).
Музика його великого рондо звучатиме й далі, де мажорними барвами світяться для глядача полотна Юрія Герца, даруючи настрій, радісну емоцію й свято.
Демонстрація картин Юрія Герца.
Розгляньте репродукцію картини. Чим вона нагадує вам музичне рондо? Поясніть, чому ви так вважаєте. (Споглядання ілюстрації Ю. Герцена «Велике рондо»).
Полтавське «Рондо» на честь французької художниці з українським корінням
У галереї «АВС-арт» в Києві була відкрита виставка абстрактного живопису під назвою «Рондо». ЇЇ учасниками стали четверо полтавців: Руслана Анічина, Ганна Рідна й Анатолій Лавренко і Григорій Волков.
Ця виставка присвячена 130-ти річчю з дня народження французької художниці Соні Делоне. Народилася Соня Єлiївна Делоне-Терк 14 листопада 1885 р. в Градизьку (нині – Полтавська обл.)
Назва виставки народилася у полтавського художника Анатолія Лавренка. Саме наш земляк запропонував вперше за роки незалежної України зробити композиції у формі кола – концентричні і рондичні. «Рондо – це музичний термін, – поділився Анатолій Іванович. - Рух по колу. Виставка присвячена нашій землячці, нині забутій на Україні, щоб привернути увагу до її постаті в ювілейний рік, а також показати наскільки абстракціонізм залишається на Україні сучасним напрямком мистецтва».
Демонстрація картин Соні Делоне.
Творче завдання:
Вчитель: А тепер візьміть кольорові олівці та створіть ілюстрацію до рондо В. А. Моцарта. Передайте різними кольорами рефрен та епізоди. Покажіть свій малюнок друзям.
6. Музичне сприймання. Ж. -П. Ревербері. «Фантазія» у виконанні оркестру «Rondo Veneziano» під керівництвом Ж. -П. Ревербері.
Слово вчителя: Твір «Фантазія», який ви щойно слухали, написано у формі рондо. Історія колективу «Rondo Veneziano» бере свій початок із 1979 року. Жан-П'єр Ревербері — видатний композитор, аранжувальник і продюсер сучасних італійських артистів - створив музичний гурт зі студентів італійських консерваторій. Спершу колектив виступав як камерний оркестр. У їхній творчості музичні нововведення сучасності поєднано з класичною музикою. Гурт виконує також класичні твори Л. ван Бетховена, А. Вівальді, В. А. Моцарта, Й. С. Баха.
Робота в групах: Кросворд
8. Розспівування. Поснівка. Вправи для розвитку музичного слуху та голосу (за вибором вчителя).
9. Виконуємо нісню. «Весняна пісня» (слова Кр. Овербека, переклад М. Познанської, музика В. А. Моцарта).
Заспівайте перший куплет під супровід інструмента, а другий — під фонограму. Попросіть однокласників оцінити ваше виконання.
10. Узагальнення вивченого матеріалу. Рефлексія.
· Про які музичні форми та музичні жанри ми дізналися на уроці?
· Твори яких композиторів минулого та сучасності звучали на уроці? Що їх об'єднує?
· Що ви знаєте про відоме рондо В. А. Моцарта? Охарактеризуйте засоби музичної виразності цього твору.
· Як перекладається слово «рондо»? Наведіть приклади творів, написаних у цій формі.
· Розкажіть про свої враження від уроку.
11. Домашнє завдання;
Послухайте камерно-інструментальну музику весняної тематики. Визначте жанри прослуханих творів. Створіть відеоролик «Весна в моєму місті», використавши для музичного оформлення рондо В. А. Моцарта або Ж. -П. Ревербері.
12. Вихід з класу під «Рондо в турецькому стилі» В. А. Моцарта.
13. Для допитливих — виконання музичного проекту.
Проект «Незвичайне музичне коло»
Мета: навчитися виготовляти за допомогою комп'ютера презентацію або ролик, знаходити та вибирати необхідні картини та музичні файли.
Очікуваний результат: презентація або ролик.