Олефіренко Н.Г.,
учитель мистецтва
Абазівської ЗОШ І-ІІІ ст.
Полтавського району
Урок образотворчого мистецтва у 5 класі
Тема: Мистецтво орігамі. Виготовлення фігурки японського
журавлика.
Мета: Формувати поняття про орігамі, історію його виникнення; знайомити
із надбанням світової культури; розвивати смак, точність; виховувати
почуття прекрасного.
Обладнання: Фігурки орігамі, комп’ютерна презентація
Тип уроку: Урок сприйняття мистецтва.
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Бажання проявляти себе творчо споконвіку було у людини. Завдяки йому народжувалися дивовижні предмети. Зараз навіть деякі з них ми називаємо предметами мистецтва. Але спочатку, це всього лише прояв душі людини. І чого тільки ми з вами не придумуємо? Тож я запрошую вас до творчості у дивовижну країну Орігамі.
Орігамі - захоплююче заняття не тільки для дітей, але і для дорослих. Ні з чим незрівняно почуття задоволення від зробленої своїми руками іграшки
ІІІ. Сприймання мистецтва
Орігамі — мистецтво складання фігурок з паперу.
Історія виникнення орігамі нерозривно пов'язана з історією виникнення паперу. Археологи стверджують, що китайці винайшли папір за багато років до н.е. Офіційною датою вважається 105 рік н.е. Технологія виготовлення паперу трималася в секреті. І тільки в 610 році буддійський монах Дан-Хо, добирається до Японії і передає секрет.
Японці швидко вивчилися виробляти папір. Саме ця країна стає батьківщиною мистецтва складання.
Народження орігамі пов'язане із релігійними ритуалами, коли вироби з паперу («оріки»), а це були коробочки, використовувались для жертвоприношень, в них клали рибу, овочі.
Пізніше орігамі виходить за межі храму і поселяється в імператорському палаці. Для придворних було обов'язковим уміння складати фігурки. Наприклад: записки складалися у формі метеликів, квітів, журавликів.
Поступово це мистецтво переноситься в Європу. Це мистецтво у Франції з'явилось на естраді як фокус.
Багато видатних людей захоплювались орігамі: Леонардо да Вінчі, автор «Аліси в країні чудес» Льюіс Керол, Лев Толстой та інші.
Азбуку орігамі створив Акіра Йошизава після Другої світової війни. Теорія винахідливості стверджує, що ідеальним є той конструктор, який складається з однієї деталі. Ми складаємо фігурки з одного листка паперу.
ІV. Підготовка учнів до засвоєння нового матеріалу
Орігамісти – народ веселий і винахідливий. Хіба стане людина похмура витрачати свій час на таку дрібничку, як складання папірців?! Як говорив відомий японський майстер, орігамі дозволяє людині хоча б ненадовго відірватися від повсякденних проблем і полетіти разом з квадратиком паперу в руках у чудову країну Творчості. Сьогодні ми будемо створювати японських журавликів.
Показ фігурки японського журавлика (японський «цуру» - символ довголіття, щастя).
Мистецтво - дуже символічне: лелека – символ сімейного щастя, голуб - символ миру, троянда - кохання
Проблемне питання: Символом чого може бути ось такий журавлик в житті людини?
- На це питання ви повинні будете дати відповідь в кінці уроку.
Одна давня японська легенда свідчить: якщо з паперу скласти тисячу журавликів – бажання неодмінно збудеться… Під час Другої світової війни хвора на лейкемію японська дівчинка Садако Сасакі, одна з постраждалих від атомного вибуху в Хіросімі, дала нове народження цій легенді. Вона вірила, що коли скласти тисячу паперових журавликів, вона видужає, а на її рідну землю повернеться мир. Садако встигла зробити тільки 644 журавлика …
У сумнозвісній Хіросімі зведений Дитячий меморіал Світу на честь дівчинки Садако Сасакі.
Таких журавликів зробимо сьогодні і ми.
V. Практична робота учнів
Звучить музика, учні разом з учителем складають фігурки
- Символом чого може бути ось такий журавлик в житті людини?
VІ. Підсумок уроку
Виставка журавликів