Тема: Мистецтво писанки
Мета: розкрити характерні ознаки писанкарства, його відображення в різних видах мистецтва, зокрема в музичному.
Завдання:
•розкрити зміст понять «писанка», «крашанка», «дряпанка»; •познайомити з життям і творчістю української композиторки Лесі Дичко;
•закріпити знання про музичні форми ;
•розвивати образно-асоціативне мислення учнів, вміння інтерпретувати твори різних видів мистецтв, вокально-хорові навички;
• виховувати інтерес до народного мистецтва, обрядовості, естетичний смак
Тип уроку: комбінований
Музичний матеріал: музика великодніх дзвонів; Л. Дичко. Варіації для фортепіано «Українські писанки»; Ю. Чичков « Мама»; В. Таловирі «Писанки»
Оснащення: магнітофон, фонохрестоматія, мультимедія, музичний
інструмент, ілюстрації, фото, портрети
композиторів Л. Дичко, В.Таловирі, зразки писанок,
роздатковий матеріал ,таблиця зразків орнаменту.
Методи та прийоми: словесні (бесіда , розповідь)
наочні (слайди, роздатковий матеріал, кросворд);
гра « Аукціон », метод емоційного впливу, роздумів про
музику, творче завдання, малювання в уяві, мелодизація вірша,
дидактична гра «Співуча писанка» , динамічний алгоритм,презентація , учнівські доповіді.
Писанка – це неповторне багатство. Його треба берегти, як безцінний скарб! Нам слід пишатися ним перед усім світом.
О. Довженко.
Хід уроку
Вхід учнів під музику церковних дзвонів.
1.Організаційний момент
Музичне вітання та розспівування на матеріалі поспівки « Всім добрий день» (Музична « Зарядка», виконання зі зміною темпу, динаміки, характеру музики)
Питання до учнів
зустрічала? (це була музика дзвонів)
церковні дзвони ? ( Дзвонар )
Виконання пісні Ю.Чічкова «Мама »
(виконання пісні Ю. Чічкова « Мама» )
2 Оголошення теми і мети уроку
3Актуалізація опорних знань
(поставити літери у правильній послідовності)
О |
Д |
Н |
А |
Н |
О |
А |
С |
Н |
Ч |
Т |
И |
Ч |
А |
Н |
Н |
С |
А |
Т |
И |
В |
О |
Д |
С |
Т |
И |
Т |
Р |
И |
А |
Ч |
А |
Н |
Н |
О |
Д |
Р |
Н |
О |
І |
Р |
І |
В |
А |
А |
Ї |
Ц |
4 Основна частина
Бесіда
Учнівська доповідь
1учень. Писанка – один із найголовніших атрибутів важливого християнського свята – Великодня. У багатьох світових культурах яйце вважалось символом життя.
У древніх слов’ян яйце було символом початку всесвіту. По давньому уявленню світ нагадував велике яйце, в якому шкаралупа – це вода, а жовток – це поверхня землі. Яйцю приписували магічні властивості впливати на зріст всього живого, приплід тварин та народження дитини, здібність лікувати , попереджувати пожежі та інші стихійні лиха. Воно є символом сонця, пробудження природи від зимового сну.
2 учень Писанки виготовляли жінки й дівчата на передодні Великодня.. Це дуже урочиста подія, перед якою вони чисто прибирали у хаті, милися, одягали святковий одяг і тільки після цього розпочинали дійство писанкарства.
3 учень В залежності від способу виконання розпису існують:
Крашанка – це зварене яйце, зафарбоване в один колір.
Дряпанка (шкрябанка) – це яйце з темною шкаралупою, яке фарбують в один колір і на його поверхні гострим інструментом продряпують малюнок.
Крапанка – писанка з крапками одного чи кількох кольорів.
Мальованка – яйце, розмальоване фарбою й пензликом.
Розповідь з демонстрацією зразків орнаменту
Хрест – символ Всесвіту, є знаком чотирьох сторін світу, чотирьох вітрів,
чотирьох пір року.
Сонце – джерело світла і тепла.
Колесо – символ безсмертя.
Трикутник – символ божественної « Трійці,» символ єдності Всесвіту,Землі і
людини.
Спіраль – це знак плодючості.
Зоря – знак неба.
Квадрат – знак Землі
- Кольори, в які фарбували яйця, також мають свою мову: червоний – радість життя; блакитний – здоровۥя, небо , повітря; жовтий – місяць, зорі, врожай; зелений – весна, воскресіння природи; коричневий – багата земля та ін.
Діти по своєму раділи приходу весни і святу Воскресіння Христового: водили хороводи, співали веснянки та гаївки, грали в ігри, які ж самі і вигадували.
- А ви хочете пограти у цікаву гру?( Відповіді) Я пропоную пограти у гру «Музична писанка» Для початку прочитайте вірш.
Котилася писаночка
По колу швиденько
в чиїх руках зупинилась –
Співай веселенько
( Діти придумують і співають пісеньки )
Обирається краща мелодизація
Гра « Музична писанка»
(Гравці утворюють коло і, співаючи пісню «Котилася писаночка», передають один одному по колу яйце. Гравець, у якого на останні слова пісні затрималась писанка - співає веснянку)
В композитора Лесі Дичко образ писанки – фортепіанний.( Показ портрету)
Леся (Людмила) Дичко – сучасний український композитор Творчість композитора поширюється на різноманітні музичні жанри – від симфонічного, балетного, вокально-симфонічного до вокального та інструментального. Серед її інструментальних творів варіації для фортепіано «Українські писанки» особливо вирізняються самобутнім використанням та осмисленням української народної пісенності.
Слухання музики
Звучать варіації для фортепіано «Українські писанки» Л. Дичко
Запитання до учнів
Вокально – хорова робота
Робота над текстом пісні:
Пищик – інструмент для розпису
( Показ пісні)
(Розучування пісні О. Таловиря «Писанка » )
Під час вивчення пісні «Писанка » звертається увага на розспів голосних звуків, утримування дихання протягом всієї фрази, чистоти інтонування на високих звуках ,плавність голосоведіння.
( демонстрація слайдів)
( Показ робіт американського художника Брайана Бейті )
« яєчний скульптор» . Він наносить олівцем контури візерунка і приладом, що нагадує бормашину, дбайливо і акуратно, ніжно і лагідно вирізблює візерунки на шкаралупі .
( показ слайду образ Богородиці у Софіївському соборі в Києві, втіленій у фресці)
(Демонстрація фотографії музею у м. Коломия)
Музей у Коломиї – це архітектурне втілення образу писанки.
5.Підсумок уроку
Гра « Аукціон»
Запитання до гри «Аукціон»
• Писанка – це…
• Писанка є символом якого свята?
• В яких видах мистецтва знайшла своє втілення українська писанка?
• Хто виготовляє писанки?
• Який твір слухали? Хто його автор?
• Про кого співається у пісні «Писанки» ?
• Чим славиться Коломия?
• Які пісні ти знаєш про писанки?
• Чому народне мистецтво приваблює митців і надихає їх до створення нових мистецьких шедеврів?
• В залежності від способу виконання розпису існують…
•З якою музикою познайомились на уроці? Хто її написав?
Домашнє завдання
Зробити власний ескіз писанки