Урок "Мистецтво писанки"

Про матеріал
Урок, в якому розкриті характерні ознаки писанкарства, його відображення в різних видах мистецтва, зокрема в музичному.
Перегляд файлу

Тема: Мистецтво  писанки

Мета: розкрити характерні ознаки писанкарства, його відображення в різних видах мистецтва, зокрема в музичному.

Завдання:

            розкрити зміст понять «писанка», «крашанка», «дряпанка»;                            •познайомити з життям і творчістю української композиторки                 Лесі Дичко;

            •закріпити знання про музичні форми ;

            розвивати образно-асоціативне мислення учнів, вміння інтерпретувати твори різних видів мистецтв, вокально-хорові навички;

            • виховувати інтерес до народного мистецтва, обрядовості, естетичний смак

Тип уроку: комбінований

Музичний матеріал: музика великодніх дзвонів; Л. Дичко. Варіації для фортепіано «Українські писанки»;  Ю. Чичков  « Мама»; В. Таловирі «Писанки»

Оснащення:    магнітофон, фонохрестоматія, мультимедія, музичний

                        інструмент, ілюстрації, фото, портрети

                        композиторів Л. Дичко, В.Таловирі, зразки писанок,

                        роздатковий матеріал  ,таблиця зразків орнаменту.                                                                                                                                     

Методи та прийоми: словесні (бесіда , розповідь)

                      наочні (слайди, роздатковий  матеріал, кросворд);

                         гра « Аукціон », метод емоційного   впливу, роздумів про

                         музику, творче завдання, малювання в уяві, мелодизація вірша,

                        дидактична  гра   «Співуча писанка» , динамічний алгоритм,презентація , учнівські доповіді.              

Писанка – це неповторне багатство. Його  треба берегти, як   безцінний скарб! Нам   слід   пишатися ним перед  усім світом.

О. Довженко.

Хід уроку

Вхід учнів під музику церковних дзвонів.

1.Організаційний момент

C:\Documents and Settings\Admin\Application Data\Canon\MP Navigator EX V30\temp\scan\sc0002.bmp

Музичне вітання та розспівування на матеріалі поспівки « Всім добрий день» (Музична « Зарядка», виконання зі зміною темпу, динаміки, характеру музики)

Питання до учнів

  • Діти, чи помітили ви щось незвичне у звучанні музики  яка вас

          зустрічала? (це була музика дзвонів)

  • Так, так , це саме музика дзвонів. Як називають людину яка дзвонить у

           церковні дзвони ? ( Дзвонар ) 

  • Дзвонаря можна назвати музикантом. А мистецтво дзвонарства – це наука, яку засвоїти так само складно, як і навчитись грі на музичному інструменті.
  • Де і коли ви чули таку музику?  (У церкві на свято)
  • Про яке весняне, головне християнське свято оповіщає церковний дзвін? ( Великдень)
  • Що вам відомо про Великдень?( святкується навесні, це свято воскресіння Ісуса Христа )   
  •  Вірно. Святом із свят та торжеством з торжеств є світле Христове Воскресіння, або Пасха. Це  головне християнське свято.
  •  А як у вашій родині святкується свято Великодня?(відповіді учнів)
  •  Які символи Великодня ви знаєте? (писанки, паски)
  • А яке світле, радісне свято ми святкуємо на початку березня?( Свято мам)
  • Підберіть слова, за допомогою яких ви висловите  свої почуття найріднішій людині на Землі? ( відповіді дітей)

Виконання пісні Ю.Чічкова «Мама »

  •                   Я пропоную  натхненно виконати пісню Ю.Чічкова «Мама » і передати в пісні  тепло, ніжність  і ласку своїм ненькам.

(виконання пісні Ю. Чічкова « Мама» )

 2 Оголошення теми і мети уроку  

  • Сьогодні на уроці ми познайомимось з особливостями мистецтва писанкарства на Україні а  також розглянемо яких видах мистецтв використовується образ писанки.

 3Актуалізація опорних знань

  • Пригадати якими бувають форми музичного твору вам допоможуть кросворди – плутанки .

(поставити літери у правильній послідовності)

 

О

Д

Н

А

Н

О

А

С

Н

Ч

Т

И

 

Ч

А

Н

Н

С

А

Т

И

В

О

Д

 

С

Т

И

Т

Р

И

А

Ч

А

Н

Н

 

О

Д

Р

Н

О

 

І

Р

І

В

А

А

Ї

Ц

 

  •                   Як називається форма музичного твору, у якому головна тема повторюється та змінює свій характер та настрій? (варіації)
  •                   Пригадайте , які варіації протягом року ми слухали ?( Р.Савицький . Варіації на тему української народної пісні « Їхав козак за Дунай»)

4 Основна частина

Бесіда

  •   У кожного народу є свої національні здобутки. Разом із вишиваними рушниками, сорочками писанка стала одним із видів народного декоративного мистецтва. В багатьох народів стало традицією розписувати писанки до найбільшого весняного свята – Великодня.
  • Чи знаєте ви , що таке писанка?( розписне яйце)
  • Так звісно, це розписне яйце. На попередньому уроці ви отримали  завдання зібрати інформацію про історію і мистецтво писанкарства. Я пропоную поділитися своїми знаннями з іншими .

Учнівська доповідь

1учень. Писанка – один із найголовніших атрибутів важливого християнського свята – Великодня. У багатьох світових культурах яйце вважалось символом життя.

  У древніх слов’ян яйце було символом початку всесвіту. По давньому уявленню  світ нагадував велике яйце, в якому шкаралупа – це вода, а жовток – це поверхня землі. Яйцю приписували магічні властивості впливати на зріст всього живого, приплід тварин та народження дитини, здібність лікувати , попереджувати пожежі та інші стихійні лиха. Воно є символом сонця, пробудження природи від зимового сну.

2 учень Писанки виготовляли жінки й дівчата на передодні Великодня.. Це дуже урочиста подія, перед якою вони чисто прибирали у хаті, милися, одягали святковий одяг і тільки після цього розпочинали дійство писанкарства.

3 учень В залежності від способу виконання розпису існують:  

Крашанка – це зварене яйце, зафарбоване в один колір.

Дряпанка  (шкрябанка) – це яйце з темною шкаралупою, яке фарбують в один колір і на його поверхні гострим інструментом продряпують малюнок.

Крапанка – писанка з крапками одного чи кількох кольорів.

Мальованка – яйце, розмальоване фарбою й пензликом.

Розповідь з демонстрацією зразків орнаменту

  • Кожна писанка має своє «обличчя»  У кожному регіоні існують свої особливості виготовлення писанок, їх розпису, кольору. Джерелом орнаменту завжди була природа.  Ось деякі із символічних зображень           (Демонстрація зразків )

  Хрест – символ Всесвіту, є знаком чотирьох сторін світу, чотирьох вітрів,

                чотирьох пір року.

 Сонце – джерело світла і тепла.

 Колесо – символ безсмертя.

Трикутник – символ божественної « Трійці,» символ єдності Всесвіту,Землі і

               людини.

 Спіраль – це знак плодючості.

 Зоря – знак неба.

Квадрат – знак Землі

D:\Мои документы\Downloads\3.jpgD:\Мои документы\Downloads\4.jpgC:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\сонце.jpgD:\Мои документы\Downloads\2.gif

D:\Мои документы\Downloads\символи.gif

 

 

 

 

-   Кольори, в які фарбували яйця, також мають свою мову: червоний – радість життя; блакитний – здоровۥя, небо , повітря; жовтий – місяць, зорі, врожай; зелений – весна, воскресіння природи; коричневий – багата земля та ін.

  Діти по своєму раділи приходу весни і святу Воскресіння Христового: водили хороводи, співали веснянки та гаївки, грали в ігри, які ж самі і вигадували.

- А ви хочете пограти у цікаву гру?( Відповіді) Я пропоную пограти у гру   «Музична писанка» Для початку прочитайте вірш.

Котилася писаночка

По колу швиденько

в чиїх руках зупинилась –

 Співай веселенько

  •  Придумайте   музику до даного тексту. А потім ми оберемо  кращу пісеньку. 

( Діти придумують і співають   пісеньки )

  • Чия пісенька була кращою?( Відповіді)

Обирається краща мелодизація

 Гра « Музична писанка»

(Гравці утворюють коло і, співаючи пісню «Котилася писаночка», передають один одному по колу яйце. Гравець, у якого  на останні слова пісні затрималась писанка - співає  веснянку)

  • Великодня писанка стала художнім образом багатьох видів мистецтв.

В  композитора Лесі Дичко образ писанки – фортепіанний.( Показ портрету)

 Леся (Людмила) Дичко – сучасний український композитор Творчість композитора поширюється на різноманітні музичні жанри – від симфонічного, балетного, вокально-симфонічного до вокального та інструментального. Серед її інструментальних творів варіації для фортепіано «Українські писанки» особливо вирізняються самобутнім використанням та осмисленням української народної пісенності.

 Слухання музики

  • Послухайте перші три варіації  і опишіть писанки які виникли в вашій уяві.

Звучать варіації для фортепіано «Українські писанки» Л. Дичко

Запитання до учнів

  • Які зорові  образи ви  уявляли під час прослуховування музичного твору? (уявляли  велику кількість різнокольорових писанок  )
  • Чи однакова музика варіацій? (Тема однакова , але змінюється у кожній варіації)
  • Який характер першої варіації?( дзвінка,  повітряна, яскрава).
  • За допомогою яких засобів музичної виразності композитору вдалось передати легкість мелодії? (Музика легка, звучить на високих звуках, ритм чіткий, виразний)
  • Уявіть що ви писанкар і розмальовуєте писанку. Який орнамент ви нанесли б  на уявний ескіз яйця , слухаючи першу варіацію?(У моїй писанці переважали б теплі, яскраві кольори )
  • Чи можна  упізнати мелодію першої теми  у другій варіації?                    ( Можемо,але вони відрізняються)
  • Що відмінного ви помітили? ( У другій варіації мелодія стала більш впевненою,піднесеною завдяки посиленню звучання) 
  • Які фарби ви додасте до вашого уявного розпису?( я додала б золотистого кольору ,а я б намалював якийсь чудернацький орнамент)
  • Чи сподобалась вам третя варіація? Якою стала головна тема?( Музика набула урочистого, святкового характеру)
  • Як мінилась ваша писанка ?( вона ніби заграла, засіяла різними фарбами і переливами)
  • Діти , ви слухали  варіації  і  малювали писанку. Як змінювався образ писанки у музиці і  у вашій уяві? (Чим  яскравішою ставала музика варіацій, тим красивішим ставав орнамент писанки)
  •  Чи вдалось композитору за допомогою звуків передати різноманіття і красу української писанки? (Відповідь дітей)

Вокально – хорова робота

  • А зараз образ писанки зазвучать у пісні В.Таловирі « Писанки» (Демонстрація портрета композитора)

Робота над текстом пісні:

  • пояснення незрозумілих слів;

 Пищик – інструмент для розпису

  •                   Послухайте пісню В.Таловирі  і дайте відповідь на запитання:
  • Про що співається у пісні?

                                                ( Показ пісні)

  • Які візерунки були намальовані на писанці ?
  • Яка за характером ця пісня ?( лагідна , наспівна ,м'яка, мелодійна)
  • Які почуття вона виражає?( почуття любові, тепла, ніжності) 
  • В якому темпі написана пісня ? ( повільному , спокійний)

                           (Розучування пісні О. Таловиря «Писанка » )

Під час вивчення пісні «Писанка » звертається увага на розспів голосних звуків, утримування дихання протягом всієї фрази, чистоти інтонування на високих звуках ,плавність голосоведіння.

  • Мистецтво писанкарства в наш час втілюється і розвивається в різних формах і напрямках, а образ писанки відображується в різних видах мистецтва.
  •   Елізабет Кляйн  живе  у Франції і вже протягом десяти років за допомогою вишивки  створює на звичайних яйцях чудові квіткові картини. Для цього їй доводиться робити в яєчній шкарлупі маленькі дірочки, а потім протягувати крізь них шовкові стрічки.

( демонстрація слайдів)

D:\Мои документы\яй2.jpgD:\Мои документы\яй3.jpgD:\Мои документы\яй.jpg

  •                   Кольори яких тонів присутні у вишивці?
  •                   Що можна сказати про почуття автора , втілені в творі?
  •                   З якою з варіацією Лесі Дичко  перегукуються вишиті картини Елізабет Кляйн?

              ( Показ робіт американського художника  Брайана Бейті )

  •  Подивіться на фотографії художника  Брайана Бейті і скажіть, в якому виді мистецтв продовжує життя писанка? (скульптура)
  • Правильно. Американського художника Брайана Бейті   називають

« яєчний скульптор» . Він наносить олівцем контури візерунка і приладом, що нагадує бормашину, дбайливо і акуратно, ніжно і лагідно вирізблює візерунки на шкаралупі .

 

 ( показ  слайду образ Богородиці у Софіївському соборі  в Києві, втіленій у фресці)

DSCN2593.jpg

  •                   У Софіївському соборі,  в Києві, з’явилась нова мозаїка -  образ Богородиці, викладений з 15 тис писанок. Авторка проекту - Оксана Мась склала все це в семи метрове полотно.
  •                   Чи виникають у вашій уяві власні звукові образ  під час споглядання на мозаїку?
  •                   Яку  музику ви уявляєте співзвучною з  шедевром з писанок?

               (Демонстрація фотографії музею у м. Коломия)

  •                   У Коломиї є єдиний Музей писанки. Його колекція налічує більше ніж 6 тис. писанок, зібраних із більшості областей України, а також із Пакистану, Шрі – Ланки, Білорусії та Польщі.

Музей у Коломиї – це архітектурне втілення образу писанки.

 

D:\Мои документы\коломия.jpg

  • Чи можна поєднати почуті і побачені на уроці  образи ?( Можна. У всіх видах мистецтва втілений чудовий, яскравий образ писанки)
  •  Що відрізняє побачені  образи від музики Лесі Дичко? (В музиці красу писанки композитор передав за допомогою звуків, а в інших видах мистецтва різними засобами, характерними даному виду мистецтва)
  • Що спільного  ви можете  назвати в творах різних видів мистецтв?

5.Підсумок уроку

Гра « Аукціон»

  •                   У мене в руках кошик з великодніми писанками (вирізані з паперу), які виставлені на « аукціон ». На зворотньому боці  писанок написані запитання по темі нашого уроку. Я пропоную купити яйце з запитанням . За правильну відповідь дитина  отримує писанку. Хто збере більше великодніх шедеврів – є переможцем.

Запитання до гри «Аукціон»

• Писанка – це…

Писанка є символом якого свята?

• В яких видах мистецтва знайшла своє втілення українська писанка?

• Хто виготовляє писанки?
• Який твір слухали? Хто його автор?
• Про кого співається у пісні «Писанки» ?
• Чим славиться Коломия?

  Які пісні ти знаєш про  писанки?

• Чому народне мистецтво приваблює митців і надихає їх до створення нових мистецьких шедеврів?

• В залежності від способу виконання розпису існують…

•З якою музикою познайомились на уроці? Хто її  написав?

Домашнє завдання

Зробити власний ескіз писанки

 

docx
Додано
16 січня 2023
Переглядів
871
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку