Урок "Місяць- природний супутник Землі"

Про матеріал
● сформувати в учнів загальне уявлення про Місяць, як природний супутник Землі та його вплив на життя; ● ознайомити учнів з досягненнями людства у дослідженні Місяця; ● розвивати вміння спостерігати, слухати та навички формулювати й висловлювати власну думку; ● виховувати прагнення досліджувати навколишній світ;
Перегляд файлу

 

 

Тема. Місяць - природний супутник Землі

Мета:

       сформувати в учнів загальне уявлення про Місяць, як природний супутник Землі та його вплив на життя;

       ознайомити учнів з досягненнями людства у дослідженні Місяця;

       розвивати вміння спостерігати, слухати та навички формулювати й висловлювати власну думку;

       виховувати прагнення досліджувати навколишній світ;

Обладнання: презентація, підручник (Я досліджую світ 4 клас, 1 частина автори: Н. Бібік, Г. Бондарчук), відеофрагменти, роздатковий матеріал.

 

Хід уроку

I. Організаційний момент

1.1. Привітання. Вступне слово вчителя.

- Доброго дня, діти! Як ваш настрій? Подивіться один на одного й посміхніться. Налаштуємося на роботу на уроці, адже сьогодні будемо плідно працювати й отримувати нові знання.

 

II. Фенологічне спостереження

2.1 Бесіда

- Діти, погляньте у вікно і скажіть яка у нас зараз пора року на вулиці? (Осінь)

- А який місяць нещодавно запанував? (Жовтень)

- Чому він так називається? (Листя дерев навколо жовтіє)

- Пригадайте, яке сьогодні число? (3 жовтня)

- Яка температура повітря? (18 градусів по Цельсію)

- Яким було вранці небо? (погляньте у вікно)

- Чи є сьогодні вітер? Якщо так, то який він? (теплий, холодний)

- А чи спостерігали ви якісь опади, ідучи до школи?

Які ж ви уважні! Продовжуйте й надалі спостерігати за природою і ви ще побачите багато цікавого.

 

IIІ. Перевірка домашнього завдання

3.1. Гра «Виправ помилку»

  1. Причиною зміни дня і ночі є рух Землі навколо Сонця. (рух Землі навколо своєї осі).
  2. Шлях, яким планета рухається навколо своєї осі, називається земною орбітою. (навколо Сонця).
  3. Якщо обидві півкулі Землі освітлюються Сонцем, то настає зима і літо. (весна і осінь).
  4. Повний оберт навколо Сонця Земля здійснює за день (за рік).
  5. Меркурій та Юпітер є сусідніми планетами Землі. (Меркурій та Венера)
  6. Планета Земля має форму овала. (форму кулі)
  7. Зорі є джерелом світла і тепла на Землі. (Сонце)

ІV. Актуалізація опорних знань

4.1 Розгадування загадки

Буває кругленький,

З ріжками буває,

Вночі його видно,

А вдень він зникає.

(Місяць)

4.2. Бесіда

-         Діти, а коли можна побачити Місяць на небі? (Вночі)

-         Що називають орбітою Місяця? (Орбіта Місяця - це певна траєкторія, за якою Місяць обертається навколо спільного з Землею центру мас)

 

V. Повідомлення теми і мети уроку

- Отже, як ви вже здогадалися тема нашого сьогоднішнього уроку «Місяць - природний супутник Землі». Тому сьогодні ви дізнаєтеся багато нового про супутник нашої планети.

 

VІ. Вивчення нового матеріалу

6.1. Перегляд відеофрагментів

-         А зараз переглянемо два відеофрагменти. Слухайте уважно, адже я буду ставити запитання.

https://youtu.be/MD2Ey9nW8qI?feature=shared

-         Діти, переглянувши відео, дайте відповідь на запитання:

-         Чи є місяць єдиним супутником нашої планети? (Так, Місяць є єдиним природним супутником Землі)

-         Чи є атмосфера на місяці? (Немає)

-         Як називаються на Місяці впадини, які утворилися з розплавленої вулканічної лави? (Місячні моря та океани)

-         Чудово! Переглянемо ще одне відео й дізнаємося хто ж перший висадився на поверхню Місяця.

https://youtu.be/S9FcAfpOt58?si=nvPpcYiuZRvQK39b

-         Отже як звали першу людину, яка побувала на Місяці? (Американець Ніл Армстронг)

-         А чи запамʼятали ви скільки часу він провів на поверхні Місяця? (2 години)

 

6.2. Розповідь вчителя

Місяць — єдиний природний супутник Землі. Середня відстань від Місяця до Землі — 384 тис. км. Сучасні космічні кораблі досягають поверхні Місяця за 15 — 18 год.

Його форма куляста, він майже в чотири рази менший від Землі. Маса Місяця значно поступається масі Землі.

Ґрунт Місяця складається з каміння й пилу, забарвлених у бурий та оранжевий кольори. На Місяці немає повітря і води, тому там не можуть жити рослини й тварини.

Першим спостерігав Місяць у телескоп Галілей, він помітив темні ділянки і назвав їх морями. Ця назва за традицією збереглася, хоча відомо, що у місячних морях немає води.

Поверхня Місяця вкрита величезною кількістю кратерів, це говорить про те, що супутник постійно бомбардується метеоритами. Кратери носять імена видатних вчених. Серед них 11 імен належить українцям. Місяць – єдине небесне тіло, крім Землі на яке висаджувалася людина.

6.3. Робота з підручником (с. 43 - 46). Бесіда з елементами розповіді

-         А зараз, відкрийте, будь-ласка, підручник на сторінці 43. Знайдіть текст внизу сторінки підручника. Прочитайте уважно самостійно перший абзац.

-         Приблизно за який час Місяць робить повний оберт по орбіті? (Приблизно за місяць)

-         Прочитайте другий абзац. Чому Місяць постійно повернений до Землі однією стороною? (Місяць одночасно обертається навколо власної осі)

-         Далі прочитайте останній абзац. Чи випромінює Місяць світло? Доведіть що це саме так.

6.4. Фізкультхвилинка

https://youtu.be/0a7dfpihN6s?si=184syke5D_6Lg5Jl

-         Далі, дізнаємось що ж таке сонячне та місячне затемнення. Перегорніть сторінку підручника на 45. Прочитайте зверху над малюнком абзац й спробуйте сформулювати визначення «сонячне затемнення».

-         Прочитайте наступний абзац і сформулюйте визначення «місячне затемнення».

-         Перегорніть сторінку підручника й дізнаємось ще про вплив Місяця на нашу планету. Послухайте уважно. (С. 46. Читання тексту вчителем)

-         Отже, що називається припливом? (Періодичне підвищення рівня води в океанах під впливом Місяця). А що таке відплив? (періодичне зниження рівня води)

6.5. Цікаві факти про Місяць

1. На Місяці є пам'ятник загиблим космонавтам. Це невелика алюмінієва фігурка космонавта. Поруч з фігуркою встановлена табличка з іменами людей, які віддали життя заради освоєння космосу. (Фото)

2.  Першими живими істотами, які здійснили політ навколо Місяця на космічному кораблі, були середньоазіатські черепахи. Компанію їм склали мушки, жуки, рослини, водорості, насіння і бактерії.

3. На поверхні Місяця спостерігається великий перепад температур: від -100 ° С до +160 ° С

4. Навіть вдень над Місяцем - чорне зоряне небо, так як у нашого супутника немає своєї атмосфери. Також з Місяця вдень і вночі видно Земля

5. Щоб долетіти до Місяця на літаку, буде потрібно близько 20 днів. На автомобілі довелося б їхати довше - близько півроку

6. На супутнику Землі є свої Альпи, Апенніни, Піренеї, Карпати, Кавказькі гори. Гори, розташовані на видимій стороні Місяця.

7. На Місяці трапляються також трапляються землетруси. Їх називають місяцетруси  (Фото)

8.Леонід Каденюк – перший український космонавт,який здійснив політ у Космос.

Vll. Закріплення вивченого матеріалу

7.1. Гра « Так чи ні»

1. Місяць – це зірка (Ні)

2. Місяць – природний супутник Землі ( Так)

3. Місяць – більше ніж Земля (Ні)

4. Місяць – має округлу форму ( Так)

5. С.с складається з Сонця и 10 планет (Ні)

6. Місяць обертається лише навколо Землі (Ні)

7. Бувають сонячні і місячні затемнення ( Так)

8. Земля має декілька природних супутників ( Ні)

7.2. Робота в групах. Розгадування кросворду

-         Обʼєднаймося у три групи. Кожній я роздам кросворд. Щоб розгадати його, вам потрібно попрацювати у групі. Група яка перша розгадає кросворд піднімає руку. 

1. Планета — сусідка Землі. (Марс)

2. Небесне тіло, яке само світиться. (Зірка)

3. Космічне тіло, яке обертається навколо планети. (Супутник)

4. Слов'янський бог Сонця. (Ярило)

5. Зоря, навколо якої обертається Земля. (Сонце)

-         Отже, яке слово вийшло по вертикалі? (Місяць)

7.3. Узагальнююча бесіда

- Найближчим небесним тілом до Землі є…? (Місяць)

- Коли Місяць повністю чи частково закриває Сонце – це..? (Сонячне затемнення)

- Коли тінь Землі закриває Місяць відбувається… (місячне затемнення)

 

VIII. Підсумок уроку

8.1. Гра «Мікрофон»

-        На уроці ми говорили про…

-        Я дізналась…

-        На уроці мені запамʼяталось…

8.2. Домашнє завдання

-        Вашим домашнім завданням буде знайти інформацію або знайти і подивитися відео про 4 фази Місяця. 

-        Сьогодні на уроці ви дуже активно працювали, давали вірні відповіді. Мені дуже сподобалось з вами працювати! А наш урок доходить кінця. Дякую вам за роботу й до зустрічі!

 

 

docx
Додано
13 листопада 2023
Переглядів
2017
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку