Многочлени. Дії над многочленами
Урок-гра « Шлях до замку королеви Анни » 7 клас
Мета уроку: узагальнити і систематизувати знання учнів; вчити працювати самостійно та в групі; розвивати логічне мислення, культуру математичної мови, комунікабельні навички; виховувати увагу, довіру, взаємодопомогу, інтерес до предмета.
Обладнання: картки із завданнями; карта-путівник; модель фрегата.
ХІД УРОКУ
Ми навчаємося не для школи, а для життя.
Сенека Луцій Антей
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Урок щоб легко нам почати
Слова важливі прошу пам’ятати,
Що Божа ласка душу очищає
І розуму благодаттю наповняє.
Тож з Богом до вершин математичних знань крокуємо, бо математика – це храм науки і щасливий той, хто увійде до нього.
У ХІ столітті київський князь Ярослав Мудруй віддав свою дочку Анну заміж за французького короля Генріха І.
Постійні війни, боротьба за владу підірвали здоров’я короля й у 30-річному віці Анна залишилася вдовою із сином-королем Філіпом, якому на той час виповнилося всього 9 років. Довгим темним ночами часто снилися їй золотоглавий Київ, рідна земля, брати і сестри. Переборюючи тугу за рідним краєм, королева Анна боролася з тими, хто претендував на королівський трон. Вона побудувала лікарні, школи і монастир, що після багатьох реставрацій існує дотепер.
У 1067р. сину Філіпу виповнилося 15 років і він став лицарем. У 20 років Філіп одружився і почав правити державою самостійно. Анна була освіченою, постійно удосконалювалася, займалася математикою. Після смерті вона залишила послання для нащадків.
Нам потрібно знайти замок королеви Анни і прочитати це послання. Для цього будемо розв’язувати завдання.
До старої доброї Франції ми вирушаємо морським шляхом на фрегаті «Фантазія» з білими вітрилами і потрапляємо в океан Запитань.
ІІІ. Океан Запитань.
1. Дайте означення многочленна.
Многочленом називають суму одночленів.
2. Що називають членами многочленна?
Одночлени, з яких складено многочлен, називають членами многочленна.
3. Який многочлен називають двочленом, а який – тричленом?
Многочлен, який містить два члени, називається двочленом, многочлен, який містить три члени – тричленом.
4. Які члени називаються подібними?
Подібні доданки многочленна називають подібними членами многочленна.
5. Який многочлен називається многочленом стандартного вигляду?
Многочлен, що є сумою одночленів стандартного вигляду, серед яких немає подібних доданків, називається многочленом стандартного вигляду.
6. Що називається степенем многочленна?
Степенем многочленна стандартного вигляду називають найбільший із степенів одночленів, що входять у нього.
7. Якими правилами користуємося, якщо треба подати многочлен у вигляді суми чи різниці многочленів?
якщо перед дужками поставити знак «+», то члени, які беруть у дужки, пишуть з тими самими знаками;
якщо перед дужками поставити знак «-», то члени, які беруть у дужки, пишуть з протилежними знаками.
8. Сформулюйте правило множення одночлена на многочлен.
Щоб помножити одночлен на многочлен, треба помножити цей доданок на кожний многочлен і знайдені добутки додати.
9.Сформулюєте правило множення многочленна на многочлен.
Щоб помножити многочлен на многочлен, треба кожний член першого многочленна помножити на кожний член другого многочленна і отримані добутки додати.
10.Як множать більше ніж два многочлени?
Якщо потрібно помножити більше ніж два многочлени, то спочатку множать перші два з них, потім отриманий результат множать на третій многочлен і т.д.
IV. Море Нерозв’язаних завдань.
Ми продовжуємо подорожувати і потрапляємо в море Нерозв’язаних завдань. У цьому морі багато екзотичних рибок. Запрошуємо вас на риболовлю. Потрібно спіймати рибку і розв’язати прикріплене до неї завдання.
Завдання
1. Розкрийте дужки і зведіть подібні доданки
- ( 3а + 4с ) + ( 2а – 1 ) + 6с
2. Зведіть до стандартного вигляду многочнен
12х3 * 3ху – 2ху * 3у4
10х2у – 5ху2 – 2х2у + 3ху2
3. 1)Записати у вигляді суми двочленів
х3 + 2х2 – 3х – 5
2) Записати у вигляді різниці одночлена і тричленна
3х3 – 2х2 – х + 4
4. Знайдіть значення многочленна.
2a2b + 3ab3 – 1, якщо а= -1; b= -2.
5. Виконайте множення.
( 5х – 7у ) * ( 3х + 4у )
- 0,4х2у * ( 3ху2 – 7ху + 15х2у3 )
6. Розв’язати рівняння
5 + х2 = ( х +1 ) * ( х – 6 ) – х
V. Лігвище морського чудовиська.
Тепер ми потрапили у Лігвище морського чудовиська. Щоб перемогти це чудовисько і продовжити подорож, ви маєте розв’язати індивідуальні завдання, які підготували вдома ваш товариш по парті.
Після виконання завдань учні обмінюються зошитами і перевіряють правильність розв’язання.
VI. Берег Поезії.
Вітер виніс наш фрегат на берег Поезії.
Є наука, що розум приводить
У порядок ясний і чіткий,
Нам вона теореми доводить,
Що поєднують формул рядки.
Математику всі ви впізнали,
Від людей всіх їй честь і хвала,
Також всім, хто її підкорили,
Промовляєм подяки слова.
Скільки ще теорем невідкритих
І задач нерозв’язаних є!
Хай живе математика в світі
І для розуму думки дає!
Математична оптимістка, або трохи шкідливих поряд.
Як зібрався математику вивчати,
То до класу на урок вирушай.
Як ніде не заблукаєш -
Кабінет свій відшукаєш.
І тому у розпач не впадай.
Якщо корені не знайдеш у рівнянні,
Остаточно загубитись їм не дай,
Ти, можливо, спишеш їх
У сусідів у своїх.
І тому у розпач не впадай.
Якщо формулу забув ти випадково,
Замість неї різні інші підбирай.
Як багато поздираєш,
Може, щось і відгадаєш.
І тому у розпач не впадай.
Як виконуєш контрольну ти роботу,
Зазирнути до всіх зошитів встигай,
Тут і там потроху спишеш –
Щось, можливо, і напишеш.
І тому у розпач не впадай.
Якщо графік твій пішов не так як треба,
Ти йому робити це не заважай,
Може статися, він сам
Знайде шлях, потрібний нам.
І тому у розпач не впадай.
Якщо зошити свої залишив дома,
Від учителя не приховай.
Підійди і поясни,
Що на виставці вони.
І тому у розпач не впадай.
VII. Пустеля Спраги.
Далі будемо йти пішки через пустелю Спраги. Щоб вийти з неї, необхідно виконати наступне завдання.
Завдання
Доведіть тотожність.
( а + 1 ) * ( а4 – а3 + а2 – а + 1 ) = а5 + 1
Ось, нарешті, ми дісталися замка королеви Анни і можемо прочитати її послання:
VIII. Підсумок уроку.
IX. Домашнє завдання.