Тема: Множення і ділення раціональних дробів
Для учнів 8 класу
Цілі:
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань
Обладнання та наочність: картки, мультимедійна презентація
Девіз уроку:«Розкажи – і я забуду
Покажи – і я згадаю
А як спробую – запам'ятаю»
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання з учнями.
Бажаю вам бути позитивними: тут і зараз;
Точними, адже точність – це ввічливість королів;
Толерантними, бо толерантність – це повага, у першу чергу, до самого себе;
Зібраними, тому що найдорогоцінніше, що в нас є – це час. Розпочнімо урок з гарним настроєм і отримаємо від нього задоволення і гарні результати.
Вчитель:Невідомо хто, коли, але хтось сказав слова, які передаються нам і які передаємо ми своїм нащадкам:
«Намагайтеся кожного дня для кожної справи знайти якийсь позитивний початок, оскільки від того настрою, з яким ви вступаєте в день, або в справу, залежать ваші успіхи, а можливо і невдачі».
Повідомлення теми та мети уроку.
Вчитель:На цьому уроці ми закріпимо знання основних алгоритмів множення раціональних дробів, ділення раціональних дробів, та їх перетворення.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Вчитель збирає зошити з домашньою роботою, та роздає нові робочі зошити.
ІІІ. Застосування знань та вмінь. (Виконання усних вправ)
Вчитель:Дякую, молодці! А зараз давайте попрацюємо з усними вправами Записано на мультімедійній дошці. Учні ланцюжком дають відповіді.
1.Виконайте дії:
2. Назвіть вираз обернений даному:
Вчитель:Отже, ми повторили теоретичний матеріал, тому відкрийте, будь ласка, зошити , запишіть число класна робота для застосування правил на практиці
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
Вчитель:Пригадаємо відоме українське прислів’я:
«Знання збираються по краплині, як воду в долині.» тому і ми збиремо, і нагадаємо все про раціональні дроби.
Фронтальне опитування за запитаннями:
1.Сформулюйте означення раціонального виразу.
2.Сформулюйте основну властивість раціональних дробів
3.Як виконують множення дробів?
4.Як піднести дріб до степеня?
5.Сформулюйте правило ділення раціональних дробів?
6.Якими способами можна перетворити раціональні вирази?
Вчитель:Отже, ми повторили теоретичний матеріал, тому відкрийте, будь ласка, зошити , запишіть число класна робота для застосування правил на практиці.
Робота за картками. Розв'язавши наступні завдання ви отримаєте ім'я першого викладача математики.
Діти обирають з групи експерта який виходить до дошки і записує розв'язані завдання.
Розв’язати наступні завдання
Х А С М Е
|
Вчитель:Отже, ви отримали слово:АХМЕС
Історична довідка
Самим першим викладачем математики, чиє ім'я збереглося в історії, був єгипетський писар Ахмес, який жив у XVII столітті до нашої ери. В Єгипті писарі займалися не тільки діловодством, але і вирішенням ряду економічних і інженерних задач
Близько 1650 до н. е. Ахмес склав математичний підручник, в який входили 84 типові задачі з докладним розбором методів рішення. Папірус Ахмеса (іноді званий папірусом Ринда по імені першого власника) являє собою сувій близько 30 см і шириною більше 5 метрів в довжину. Сам Ахмес у своєму задачнику вказував, що частину матеріалу взята ним з інших, більш давніх джерел — вони до нас не дійшли.
Містяться в сувої завдання відносяться до геометрії (знаходження площ трикутників, чотирикутників і кругових секторів), арифметичні дії з цілими числами і дробами, пропорції, прогресії) та алгебри (рішення рівнянь першого ступеня і деяких випадків квадратних рівнянь). Відомий тільки один математичний документ старше папірусу Ахмеса (так званий Московський папірус) — він також носить навчальний характер, але його авторство не встановлено
Робота в групах. Розв'язування задач Гра «Загадковий конверт»
Діти розділившись на дві групи отримують конверти із завданнями і розв'язують їх із подальшим коментуванням
1. Моторний човен за один і той же час може пропливти 36 км проти течії річки, або 48 км за течією річки. Знайти власну швидкість човна, якщо швидкість течії річки — 2 км/год.
2. За один і той же час пішохід пройшов 5 км, а велосипедист проїхав 15 км. Швидкість велосипедиста на 12 км/год більша від швидкості пішохода. Знайдіть швидкість пішохода.
З групи один учень записує на дошці з поясненням
3.Скоротіть дріб та виконайте піднесення до степеня
1) (
2. (2
Фізкультхвилинка.
Гра «Муха» (уявно муха сідає на ніс і учні намагаються очима поглянути на ніс, сіла на чоло очима поглянули, глянули в низ, потім вона відлетіла і намагаються впіймати плескаючи обома руками над головою).
Робота з підручником.
Стор. 41 № 145 (1;3), 147 (4), 149 (1;2)
Стор. 47 №171 (1;3), 173 (1;3)
Стор. 52 № 190 (3)
V. Підбиття підсумків уроку.
Підводячи підсумки уроку виконаймо вправу “ПЕРЕВІР СЕБЕ” пропоную тестову роботу у друкованих зошитах.
Оцінювання. Вчитель зібравши роботи учнів оголошує оцінки на наступному уроці перевіривши роботи.
VІ. Рефлексія
Вчитель:Спасибі, ви молодці! Скажіть, будь-ласка,як ви гадаєте, чи потрібні вам знання про дроби у житі? (учні дають відповіді на запитання)
Вчитель:Дроби у нашому житті
Людина і дроби.
1/12 маси тіла людини становить кров
½ всієї крові міститься в кровоносних судинах
1/5 у печінці
4/25 у селезінці
1/10 у підшкірних судинах
3/50 л крові виштовхується за одне скорочення серця крові виштовхується серцем за одну хвилину.
Земля і дроби.
3/4 – покрито водою
1/4 – суша
1/8 – поверхня Землі на якій можна жити
1/8 -пустелі, гори, ліси,
3/32 – місця , де можуть жити люди
1/32 – поля, де вирощують врожай.
Вчитель:Уявіть собі, що яблуко – це наша Земля . Розріжте його на частинки і ви побачите, яка мала частина Землі придатна для життя людини.
Тож бережіть її!
Дроби і музика.
Вчитель:Музика немислима без нот, кожна з яких має свою тривалість. Рахуючи тривалість нот «раз -і- два – і – три - і - …»,називаємо початок натурального ряду чисел. А такі назви тривалості нот, як «половина, четвертина, восьма, шістнадцята і т.д.» зображуються дробами.
Вчитель:Я прочитаю вам притчу, а ви, повинні визначити хто ви в цій притчі.
Йшов мудрець, а на зустріч йому три чоловіки, які везли візки з камінням для будівництва храму. Мудрець запитав у кожного: «Що ти робив цілий день?
Перший з усмішкою відповів, що цілий день він возив ці прокляті каміння.
Другий відповів: «Я сумлінно виконував свою роботу»
Третій посміхнувся, обличчя його заблищало радісно і із задоволенням: «А я брав участь у будівництві храму…»
Всі вони виконували однакову роботу та думали про неї, а тому й виконували її по-різному.
Тому хто ви із цієї притчі? Якщо перший – підніміть праву руку, якщо другий – підніміть ліву руку, а якщо ж третій то підніміть обидві руки і поплескайте в долоні.
VІІ. Домашнє завдання
Завдання за підручником: № 172 (2;3), №191 (3)
Дякую за урок! Ви були молодці! До побачення!