Клас : 6
Тема: Множення раціональних чисел
Мета: |
навчальна: створити умови для засвоєння учнями правил множення раціональних чисел, для вироблення навичок виконувати множення раціональних чисел. розвивальна: розвивати розумову активність учнів, пам'ять, спостережливість; формувати вміння аналізувати, порівнювати та узагальнювати, сприяти розвитку пізнавальних здібностей учнів, формуванню вмінню грамотно формулювати свої думки. виховна: розширити кругозір учнів, виховувати уважність, організованість, уміння співпрацювати в колективі |
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Епіграф: «Знання – це скарб,
а вміння вчитись – ключ до нього».
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момен
Вчитель. Доброго дня, дорогі учні! Прочитаймо, будь-ласка, записаний на дошці епіграф і замислимося: «Який зв'язок між цими словами і нашим уроком?»
Очікувана відповідь. Сьогоднішній урок буде уроком здобуття нових знань, нових скарбів. І ми знову будемо вчитися ці скарби здобувати. Я навіть знаю, що далі ми будемо вчити – дію множення.
Вчитель. Вірно. Тоді запишіть у зошит тему уроку «Множення раціональних чисел».
II. Актуалізація опорних знань.
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Отже, ви вмієте множити додатні числа. А як же виконати множення двох раціональних чисел з різними або з однаковими знаками?
Сьогодні на уроці ми познайомимося з правилами множення раціональних чисел.
Запис теми на дошці і в зошитах
Відповідно до мети уроку поставте собі цілі, над досягненням яких ви будете сьогодні працювати.
V. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу.
Задача 1. Температура повітря знижується щогодини на 4 °С. Зараз термометр показує 0 °С. Яку температуру показував термометр три години тому?
Розв'язання. Очевидно, що оскільки температура щогодини знижувалась на 4 °С, а зараз 0 °С, то три години тому вона була 12 °С.
Оскільки температура знижувалась, то щогодинна зміна температури позначається -4 °С, час, що пройшов, — 3 год. Тоді, щоб дістати відповідь, достатньо (-4) • (-3) = +12.
(2 група) Щоб помножити два від’ємних числа, треба помножити їх модулі.
Задача 2. Температура повітря знижується щогодини на 4 °С. Зараз термометр показує 0 °С. Яку температуру повітря буде показувати термометр через 3 год?
Розв'язання. Оскільки зараз температура 0 °С, і щогодини вона знижується на 2 °С, то через три години вона буде -4 + (-4) + (-4) = -12 градусів. Цей самий результат можна було дістати, позначивши погодинне зниження температури як -4 °С, а наступний час + 3 год й виконати дію: (-2) • (+3) = -6.
Отже, (-4) • (+3) = -12.
Задача 3. Зараз температура повітря 0 °С і щогодини вона підвищується на 4 °С. Яку температуру показував термометр 3 год тому?
Розв'язання. Оскільки зараз 0 °С, і щогодини температура підвищувалась на 4 °С, то зрозуміло, що три години тому вона була -12 °С. Цей же самий результат можемо дістати, позначивши щогодинну зміну температури як +4 °С, а час, що пройшов, -3 год (ми «повертаємось» у часі назад). Тоді маємо:
+4 • (-3) = -12.
(1 група) Щоб помножити два числа з різними знаками, треба помножити їх модулі і перед отриманим числом поставити знак „ – ”.
Робота в групах
1 група
Правило добутку двох чисел з різними знаками. Навести приклад.
2 група
Правило добутку двох від´ємних чисел. Навести приклад
3 група
Для будь-якого додатного числа а
;
Сформулюйте ці властивості для від´ємного числа а.
Властивості множення:
Для будь-якого раціонального числа а
;
;
VІ. Формування вмінь.
Розв’яжи приклади та розтащуй їх в порядку зростання.
Приклади :
-3 · 4 ( Л)
5 · (- 22) (М)
-6 · (-7) ( І)
-14 · 2 (О)
-0,5 ·(-4) ( Ц)
0,8 · ( - 6) ( Д)
0,1 · ( - 99) ( О)
Ключове слово: Молодці
а) -3,2 · 0, 4 + 2,6 · ( - 0,5)
б) 5,2 · ( - 0,8 ) – ( - 1,5 ) · ( - 3,4)
в) ( 7,6 – 20) ·( - 3,14 + 5,24)
г) -1 · 2 + ( - 2 ) ( - )
д) ( - 5 + 1 ) · ( - - )
1 варіант
1. добуток раціональних чисел з однаковими знаками є число _______
2. добуток раціональних чисел з різними знаками є число ____________
3. квадрат від’ємного числа є число _______
4. куб від’ємного числа є число ________
5. 64 · 10 = ___
6. 25 · ( -2 ) = _____
7. – 16 · 2 = ____
8. ( - 2 )3 = ____
9. ( - 4 )2 = ____
10. – 5 · ( - 6 ) =____
_____________________________________________________________________
2 варіант
1. добуток раціональних чисел з різними знаками є число ___________
2. добуток раціональних чисел з однаковими знаками є число ___________
3. куб від’ємного числа є число _______
4. квадрат від’ємного числа є число __________
5. 35 · 10 = _____
6. 15 · ( -3 ) = _____
7. – 12 · 3 = _____
8. ( - 4 )3 = ____
9. ( - 5 )2 = _____
10. – 7 · ( - 4 ) = _____
V. Рефлексія. Чого навчилися на уроці?
Чи досягли поставленої мети?
Чи продуктивною була ваша робота на уроці?