Урок "Моє місто Легенд - частинка України"

Про матеріал
Перший урок 2020 "Моє місто Легенд - частинка україни". Цікавий матеріал про містичну історію міста Чернігова, поданий у цікавій формі з використанням qr-кодів.
Перегляд файлу

Мета: створити атмосферу невимушеної зустрічі, формувати вміння виловлювати власну думку,  виконувати завдання самостійно та у групі, колективі; сприяти формуванню добрих відносин між дітьми в класі, створенню дружнього дитячого колективу; розвивати уміння дітей спілкуватися та підтримувати товариські стосунки, співпрацювати, слухати; закріплювати знання учнів про нашу державу – Україну;актуалізувати знання дітей про визначні місця рідного міста;познайомити з історією міста та його символікою; формувати національну свідомість школярів; виховувати патріотів рідної держави, повагу до її символів, любов до рідного міста.

Обладнання: конспект уроку, презентація,  руханка, відео про Чернігів,  долоньки для ранкової зустрічі,  фішки для бліц-опитування,  ,  розтяжки: «1 вересня 2020», «Ми йдемо в 4 клас!», картки з анаграмами і qr- кодами.

 

Привітання. Організація класу (Слайд 1)

  • Рада вас всіх бачити здоровими, веселими, щасливими. Хлопці

змужніли, дівчатка стали ще красивішими, всі відпочили, оздоровилися, запаслися силами на наступний навчальний рік

  •    Я вітаю всіх вас з цим святковим днем. Зичу вам здоров’я, натхнення, цікавих уроків  та справжніх друзів поряд з вами. Бажаю кожному підкорити нові вершини знань, зустріти  надійних друзів та досягти омріяної мети!    
  • Традиційно навчальний рік  розпочинаємо першим уроком.
  •  

Вправа  «Спогади про канікули» (Слайд 2)

      -    Сьогодні  Ви прийшли до класу,  переповнені гарних спогадів і з нетерпінням хочете поділитися своїми враженнями.

 

В школу знову повернулись,
У вас канікули пройшли,
Ми зустрілись, посміхнулись
Розкажіть-но, де були?

  • Зараз пропоную, по черзі, вийти і вибрати долоньку, на якій написано запитання.

(Додаток 1)

  • Почнемо наш перший урок з ранкової зустрічі. Станьте в коло. Прочитайте запитання і дайте на нього відповідь. (Розпочинає вчитель, він також вибирає собі долоньку).

 

  1. Актуалізація опорних знань.

 

   Отже, літо минуло для вас цікаво, багато з вас десь побували, побачили щось нове і тепер всі повернулись до рідних домівок, бо найдорожче для кожної людини те місце, де вона народилась, зробила перші кроки, почула лагідні слова матусі та її колискову пісню, де росла та мужніла. Для кожного українця найбільша святиня, найдорожче місце на Землі – це наша Батьківщина – рідна Україна. А ви, діти, - майбутнє України. Для того, щоб стати гідною зміною попередніх поколінь, вам потрібно докласти зусиль – багато працювати. Нині ваше завдання – навчатися. Отримані знання допоможуть вам стати свідомими громадянами своєї держави, усвідомити себе частиною великого українського народу.

 

1.Гра «Україна. Так чи ні?» (Слайд 3)

Пропоную перевірити ваші знання про Україну, погравши в гру

 

Я буду читати твердження, а ви повинні  підняти відповідну фішку. (Додаток 2)

1. Україна знаходиться в центрі Європи.

2. Україна – це одна з країн Європейського Союзу.

3. Україна межує із сімома країнами світу.

4. Основні кольори українського прапору  - синій і жовтий.

5. Український національний танець – гопак.

6. Дорогих гостей українці зустрічають хлібом-ковбасою.

7. День Незалежності України святкуємо 24 липня.

8. Президент України -  Володимир Зеленський.

9. Найвища гора України – Говерла.

10. Україна омивається трьома морями.

 

2.Вправа «Зєднай частини прислівїв» . (Слайди 4 – 5 )

На дошці на синіх і жовтих смужках паперу записані частини прислівїв про рідний край. Діти виходять до дошки і зєднуючи частини прислів’їв, складають прапори.

 

Кожному мила своя сторона.

Де рідний край, там і рай.

Та земля рідна, де мати народила.

Нема без коріння рослини, а нас людей без Батьківщини.

Рідна земля і в жмені мила.

 

3.Робота в групах «Подорож містами України. Яке місто відвідали діти?».  (Слайди 6- 13)

Україна – велика і мальовнича країна. В ній є багато красивих і цікавих міст. Пропоную вам розділитись на групи та розвязавши цікаві завдання, дізнатися цікавинку про деякі з них.

Діти діляться на групи( індикатори та картки) та отримують завдання.

Обчисливши приклади, рогадують назву міста та зачитують цікавий факт про це місто.

(Додаток 3 )

 

 III Фізкультхвилинка «Україно – ми твоя надія»  (Слайд 14)

 

4.Робота в парах. «Чернігів – на карті України» (Слайд 15)

Перед вами на партах контурні карти України. Знайдіть на них ті міста, де побували герої попередньої гри.

  •                   А тепер знайдіть наше рідне місто. Зафарбуйте Чернігівську область кольоровими олівцями.

 

IV Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  •                   Ви багато вже знаєте про Україну, свою прекрасну Батьківщину. Тож сьогодні поговоримо про нашу бАтьківщину. Що означає це слово, як ви вважаєте?
  •                   - Діти , бАтьківщина – це наша маленька Батьківщина, Це частина країни, у якій ми з вами живемо. Наша з вами бАтьківщина- це Чернігівщина. А саме: місто Чернігів.

 

  •                   Отже сьогодні ми й поговоримо про Чернігів, дізнаємось  більше про його історичне минуле.

 

Прочитайте вірш на екрані. (Слайд 16)

 

Місто легенд над Десною стоїть,

Історії давні розкаже нам вмить.

Будинок Мазепи та храмів багато,

В Чернігів запрошуєм вас Завітати!

 

Як автор називає наше місто? (Містом Легенд) Як ви вважаєте, чому?

 

Наше місто дуже старовинне. Воно має багато загадок та легенд.

Чи задумувались ви коли-небудь, чому наше місто має таку назву.

Відповіді дітей.

 

Створення «Mind Map»  (Слайд 17)

 

                                             Чорний гай

 

 

Князь Чорний                Чернігів         Княгиня Предслава Черна

 

 

                                        Чорна Могила

 

 

Розповідь вчителя

 

За однією із версій, на місці сучасного Чернігова колись знаходився густий ліс, що називався Чорним гаєм, а з плином часу трансформація цих двох слів дала місту нинішню назву. За іншою легендою, колись давно містом правив князь Чорний, який і назвав його на свою честь.

Легенда про Чорну могилу

 

На території Чернігова є безліч стародавніх курганів дохристиянської доби. Вони приховують безліч таємниць, одна з яких пов’язана з трагічним коханням княжни Предслави Чорної. У сиву давнину в Чернігові правив князь на прізвисько "Чорний". У нього було двоє дітей – Володислав і Предслава. Легенда свідчить, що Предслава була жінкою-воїном і володіла неземною красою. Дізнавшись про неї, князь Хазарський забажав взяти її за дружину. Батько Предслави дав згоду, але дівчина відмовилася виходити заміж за нелюба. Коли договір з князем Хазарським було розірвано, відбулася страшна битва, під час якої відважна дівчина викинулася з вікна високого палацу. Князь "Чорний" також загинув у цій битві і був похований у високому кургані. Замість весілля відбулися похорони прекрасної княжни Предслави та її батька. Згодом цей курган стали називати "Чорною могилою".

  •                   Як бачите в одній лишень назві ховається відразу декілька загадкових історій.

 

Та це ще не вся містика!

«Містичні історії Чернігова»  (Слайд 18)

Робота в групах

D:\РОБОТА\АВТОРСЬКІ РОЗРОБКИ\Чернігів - місто легенд 4 клас 2020\коди\qr-code 1.gifУчні діляться на шість груп. Кожна отримує завдання-анаграми. Потрібно скласти назви легенд. Після того, як діти складуть аркуш з назвою, вони знайдуть на ньому qr-код. За допомогою смартфонів діти читають цікаву містичну історію.

 

 

  1.               Легенда про привид ченця Тарасія  (Слайди 19, 20)

 

У кінці одного з тунелів Антонієвих печер іноді зявляється таємниче світло, в якому видніється силует людини в рясі. Поруч з цим місцем на стіні є  старовинний напис"Врятуй, Боже, раба Твого Тарасія". Співробітники музею Антонієвих печер кажуть, що зустріти привида ченця Тарасія найчастіше можна під час великих релігійних свят. Ще одна легенда пов’язана з татарами. Коли в XII столітті вони захопили місто і увірвалися в монастир, ті з них, що кинулися переслідувати ченців у печерах, зникли без сліду.

2. Легенда про Мотрю Кочубей. (Слайди 21, 22)

 

D:\РОБОТА\АВТОРСЬКІ РОЗРОБКИ\Чернігів - місто легенд 4 клас 2020\коди\qr-code 2.gifБудинок на Валу, де зараз знаходиться архів, раніше належав гетьману України Івану Мазепі. У темних підвалах будинку він заховав бочки зі скарбами. І саме в цьому будинку він таємно зустрічався із своєю власною хрещеницею. Йому було 65, а Мотрі Кочубей – 16. Церква і батьки забороняли таке кохання, тому дівчина втекла з дому. Мати прокляла Мотрю. З того часу її неспокійна душа блукає світом. За легендою, щороку в ніч на Пречисту вона з’являється біля будинку Мазепи і благає перехожих благословити її прокляту душу і перехрестити, а вона б тоді відкрила таємницю скарбів гетьмана.

3. Легенда про чернігівського вурдалака. (Слайди 23, 24)

D:\РОБОТА\АВТОРСЬКІ РОЗРОБКИ\Чернігів - місто легенд 4 клас 2020\коди\qr-code 3.gif

Одна з легенд міста розповідає про "українського Дракулу" – знаменитого полковника-упиря Василя Дуніна-Борковського. Це був один з найбагатших людей Гетьманської України. Багато грошей жертвував на відновлення та реставрацію церков і монастирів.

Кажуть, що після смерті полковника в місті почали відбуватися страшні речі. Рівно опівночі з воріт Єлецького монастиря ( там він був похований)вилітала примарна карета, запряжена  кіньми, в якій сидів покійний полковник.  Карета везла господаря до його маєтку на Чорній кручі над Десною. Там мрець обходив свої володіння, а перед світанком зупинявся біля старого колодязя і вказував у нього пальцем. З першими півнями привид зникав. Коли терпіння жителів міста урвалося, священики  зупинили примарну карету на мосту і змусили повернути назад. Коли труну Борковського  відкрили, військовий лежав у ній, мов живий, а в зубах у нього диміла люлька. Груди упиря пробили кілком і перепоховали його в родовому маєтку на березі Десни. Тієї ж ночі містом пройшла сильна гроза, річка вийшла з берегів і затопила місце поховання.

  1.               Легенда про чавунні гармати на Чернігівському Валу. 

(Слайди  25, 26)

D:\РОБОТА\АВТОРСЬКІ РОЗРОБКИ\Чернігів - місто легенд 4 клас 2020\коди\qr-code 4.gif

На Валу колись розташовувалась цитадель Чернігівської фортеці(захисне укріплення). Нині вздовж нього можна побачити 12 чавунних гармат.Точне походження їх невідоме. За однією з легенд, вони здавна стояли на бастіонах Чернігівської фортеці, а інша легенда свідчить, що гармати подарував місту Петро I за відвагу чернігівських козаків у війні зі шведами. Кажуть, що спочатку знаряддя були бронзовими, але з часом бронзу замінили на чавун. Однак, одна з найпопулярніших легенд оповідає про те, що колись ці гармати слугували своєрідним "гарбузом по-чернігівськи". Місцеві дівчата, якщо не хотіли йти на побачення, призначали кавалерам зустріч "біля 13-ої гармати". Нещасні приходили на призначений час і довго шукали неіснуючу 13-ту гармату.
 

  1. D:\РОБОТА\АВТОРСЬКІ РОЗРОБКИ\Чернігів - місто легенд 4 клас 2020\коди\qr-code 5.gifЛегенда про будинок-корабель. (Слайди 27, 28)

Незвичайний двоповерховий маєток знаходиться в центральній частині Чернігова, на вулиці Хлібопекарській. Називається він кораблем не просто так. Маєток був побудований у 1906 році за проектом колишнього морського офіцера. Проживаючи в сухопутному Чернігові, капітан замислив збудувати будинок, який нагадуватиме йому військовий корабель. Зовні будівля виглядає, як гарний маєток, родзинкою його є невеликий балкончик на другому поверсі. Згідно з міськими легендами, саме з цього балкончика господар будинку скидав "трап", по якому гості мали заходити до його будинку. Усередині на них чекали вузькі гвинтові сходи, по яких, як на справжньому кораблі, гості спускалися до банкетної зали. До речі, назви кімнатам капітан також давав морські: туалет він називав гальюном, кухню – камбузом, а кухаря – коком. Якщо придивитися, то і сьогодні на кованому балкончику можна побачити невеликі дверцята.

 

 

  1. Легенди П’ятницької церкви. (Слайд 29, 30)

D:\РОБОТА\АВТОРСЬКІ РОЗРОБКИ\Чернігів - місто легенд 4 клас 2020\коди\qr-code 6.gifЗ часів Київської Русі до наших днів збереглося не так багато споруд. За довгу історію вона неодноразово руйнувалася, добудовувалася і перебудовувалася. Старовинна легенда оповідає про те, що коли в 1239 році монголо-татари захопили і зруйнували Чернігів, залишилася непорушною лише П’ятницька церква. Ченці, жінки і діти замкнулися в ній та тримали оборону. Церква змогла витримати всі атаки, але коли закінчилися останні запаси води і хліба, захисники-ченці піднялися у верхню частину храму і викинулися на списи кочівників. Після цього церкву кілька разів руйнували і відновлювали знову. З 1991 року П’ятницька церква – діючий храм Української Православної Церкви Київського Патріархату. З тильного боку можна побачити вмурований в стіну камінь, який, подейкують, виконує бажання.

 

  • Чи переконались ви в тому, що Чернігів – це справді місто легенд?

 

Кросворд « Що ми знаємо про наш Чернігів»(Слайд 31)

Розгадавши кросворд, дізнаєтесь, яка містична істота з давніх давен захищає чернігівців від усього лихого.

1. Назва району Чернігова, де знаходяться  Антонієві печери.(Лісковиця)

2.Яка велика річка протікає поряд з Черніговом?(Десна)

3. Яка область межує з Чернігівською на сході?(Сумська)

4.Назва головної площі Чернігова.(Красна)

5. Як називається головна вулиця нашого міста?(Миру)

 6. Як називається артилерійська зброя, що встановлена на Валу?(Гармата)

7. Як називаються гори, в яких розташовані Антонієві печери?( Болдині)

Із виділених букв прочитайте слово.

(Слайди 32,33)

СЕМАРГЛ- фантастична істота , обплетена лозою, має собачу голову, дві лапи, крила птаха і вкритий лускою тулуб, який закінчується хвостом дракона.

Чернігів сучасний.

Зараз Чернігів- це красиве,сучасне місто. Давайте подивимось відеоролик про нього.  (Слайд 34)

Під час перегляду відео діти декламують вірш.

 

Вірш «Мій Чернігів»

 

Багато міст на Україні,

Та серед них як чудо-сад

Неповторимим і єдиним

Є місто - Мій Чернигів - Град!

 

Стоїть над річкою Десною,

Що води в Дніпр свої несе.

Пишаюсь, рідний, я тобою,

Для мене ти -  понад усе!

 

Крізь призму літ проніс ти славу,

Зберіг історії красу.

В піснях і віршах тебе славлять

І я свій вірш тобі несу.

 

До ніг твоїх вклонюся низько,

Печаль і радість розділю.

Чернігів мій - найкраще місто

Кажу тобі :"Тебе люблю!"

 

По вулицях іду широких,

Любуюсь скверам і садам,

Твоїм дівчатам синьоокім,

Золотоверхим куполам.

 

Соборам Троїці і Спасу,

Борису й Глібу на Валу,

Що зберегли до днів сучасних

Нащадкам спадок вохвалу.

 

Дванадцять пушок наче стражі,

Що варту вдень й вночі несуть,

Через віки до цього часу

Твій сон і спокій бережуть.

 

В зелених шатрах потопає,

Міськпарк культури для людей,

Де є це місце? - кожен знає,

Там всі розваги для дітей.

 

Заквітнена Алея слави,

Фонтанів срібний водопад,

Церков будови величаві

Це все твоє - Чернігів -Град!

 

Ти батько наш - ми твої діти,

Живи без старості в віки

І ми з тобою будем жити,

Нести любов через роки.


V. Підсумок уроку. Рефлексія «Калейдоскоп вражень».

Учень витягує прапорець з реченням, яке він має закінчити.

  • Я дізнався …
  • Мені сподобалось …
  • Я не знав, що…
  • Мене здивувало …
  • Мене зацікавило…
  • Я був вражений …

 

 

 

 

 

 

 

«Моє місто Легенд – частина України»

 

План-конспект першого уроку

Вчитель :Полетун Н. Д.

 

 

Чернігів

2020

docx
Додано
12 серпня 2020
Переглядів
1465
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку