Тема. Моніторинг навколишнього середовища. Основні заходи щодо
раціонального використання природних ресурсів та охорони довкілля.
Очікувані результати: ознайомити учнів з поняттям моніторингу навколишнього середовища його видами та змістом національної екологічної мережі; розвивати вміння здійснювати самостійну пізнавальну діяльність; вміння використовувати інформацію з різних джерел; формувати самостійність, активність, толерантну взаємодію між собою під час виконання завдань; сприяти формуванню логічного мислення і екологічної культури; виховувати бережне ставлення до природи рідного краю.
Обладнання: настінна карта екологічної ситуації в Україні , настінна карта
« Заповідні території України», атласи, довідники, мультимедійний проектор, екран.
Тип уроку: урок закріплення знань , умінь і навичок.
Форма уроку: урок – семінар.
Хід уроку
І. Організаційний момент. Психологічне налаштування учнів.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Слово вчителя.
Ландшафти території України зазнали значного антропогенного та інтенсивного техногенного навантаження. Як наслідок такого впливу було знищено багато видів рослин і тварин, вирубано великі масиви лісів , осушено болота , знищено малі річки, підтоплено чи засолено внаслідок видобутку корисних копалин значні площі родючих земель.
Така діяльність залишила в Україні обмаль незайманих або мало змінених ділянок природних угідь, які в умовах критичного стану природного середовища стали справжнім національним багатством , золотим фондом України. Ось чому питання збереження цих унікальних у природному та культурному відношенні куточків України стає одним із приоритетних напрямків сучасної політики держави .
ІІІ . Оголошення теми і мети уроку.
Природоохоронні заходи потребують достовірної наукової основи , яка базується на системі спостережень за станом природного середовища. Упродовж уроку ми маємо зясувати зміст понять : «моніторинг», «природоохоронні заходи», «екологічна мережа».
ІУ. Актуалізація опорних знань та умінь учнів.
Показати на карті біосферні заповідники України : Асканія –Нова, Чорноморський
,Карпатський, Дунайські плавні.
Показати національні природні парки : Карпатський , Шацький, Синевир , Азово – Сиваський, Вижницький, Подільські Товтри, Святі гори, Яворівський.
Які природоохоронні заходи проводяться в Україні?
Які основні категорії природо-заповідного фонду України ви знаєте?
Які особливі умови режиму охорони природи в природних та біосферних заповідниках, у національних природних парках?
У. Основний зміст уроку.
Слово вчителя.
Діти, ви отримали випереджаюче завдання, з результатами вашої роботи ми ознайомимось під час ваших виступів.
Завдання 1 .Визначення понять « моніторинг» та його види.
Перший учень. Від стану навколишнього середовища залежить здоров`я людей. Щоб проводити заходи щодо запобігання та усунення негативного впливу природних й антропогенних чинників, у кожній країні необхідно здійснювати спостереження та контроль за станом навколишнього середовища- його моніторинг( анг,monitorіng-контроль).
Моніторинг навколишнього середовища – це система спостереження та контролю за природними й антропогенними ландшафтами , окремими природними комопнентами та процессами з метою прогнозування ,запобігання та усуненння негативних наслідків впливу на них , раціонального використання природних ресурсів. Моніторинг передбачає довготривале спостереження за змінами стану об`єктів і явищ ; багаторазове вимірювання окремих показників, їхню обробку за допомогою певних методів і накопичення даних.
Другий учень . Екологічний моніторинг довкілля є сучасною формою реалізації процесів екологічної діяльності за допомогою засобів інформатизаціії і забезпечує регулярну оцінку і прогнозування стану середовища життєдіяльності суспільства та умов функціонування екосистеми для прийняття управлінських рішень щодо екологічної безпеки, збереження природного середовища та раціонального природокористування.
Екологічний моніторинг виник на стику екології, біології, географії, геології та інших наук. Виділяють різні види моніторингу в залежності від критеріїв:
В Україні моніторинг природного середовища здійснюється багатьма відомствами , у рамках діяльності яких маються відповідні задачі , рівні,і складові підсистеми моніторингу . Так, наприклад, у системі моніторингу , що здійснюється в Україні , розрізняють три рівні екологічного моніторингу природного середовища: глобальний, регіональний і локальний. Найбільш чітко критерії якості природного середовища визначені на локальному рівні- забезпечення такої стратегії , що не виводить концентрації визначених приорітетних антропогенних забруднюючих речовин за припустимий діапазон.
Він являє собою величини гранично припустимих концентрацій(ГПК),що закріплені законодавчо.
Слово вчителя. На основі отриманої інформації ми складемо гроно видів моніторингу, які розрізняють залежно від об`єктів спостереження.
Прийом «Гронування».
Виступи учнів та їх корекція вчителем . Демонстрація узагальнюючого слайду.
Завдання 2 . Моніторинг навколишнього середовища.
Третій учень. Стан навколишнього природного середовища Дніпропетровської області.
Дніпропетровській області характерні такі екологічні проблеми: забруднення автотранспортом , зміни в складі атмосферного повітря , шумове забруднення , викиди хімічних речовин в атмосферу, забруднення токсичними відходами, проблема утилізації відходів.Одним із питань є забруднення води . Вода є одним із основних джерел життя на Землі. Чиста вода – один із факторів здоров`я людини. Потреба у воді величезна . Наприклад, для створення 1кг біомаси дерева , витрачають до 500 кг води .
Шкоди завдають такі поширені забруднювачі як фторо-, хлоро-, фосфорорганічні забруднювачі, нітрати, нітрити, нітросполуки, пестициди , гербіциди та інше. Аналіз ситуації показав , що малі річки Дніпропетровщини забруднені на порядок більше ніж великі. . Це пояснюється не тільки малою водністю та їх недостатньою охороною.але й низьким рівнем очищення .Існуючі очисні споруди навіть при біологічному очищенні вилучають лише 10-40% неорганічних речовин і практично не вилучають солі важких металів.
Доповнення повідомлень учнів та корегування вчителем.
Слово вчителя. Клас був розділений на дві групи . Кожна група отримала завдання для моніторингу навколишнього середовища своєї місцевості.
Перша група .Геоекологи .
Завдання. 1.Дослідити проблему забруднення околиць села побутовими відходами .
2. Утилізація відходів .
Друга група.Гідрологи.
Завдання .1.Дослідити проблему забезпечення питною водою жителів навколишніх сіл.
2. Екологічна оцінка стану місцевих водойм.
Виступи учнів , презентація, прийняття рішень.
Дослідницьку роботу група « Геоекологів» та « Гідрологів» розпочала із затвердження плану роботи
План роботи.
Маршрут дослідницьких груп проклали таким чином щоб збирати матеріали та досліджувати об `єкти паралельно . З ціллю економії часу було вирішено рухатись на велосипедах( екологічний вид транспорту). Групами були досліджені такі об`єкти :
Розподіл обов`язків . «Геоекологи» : група складається з 3 чоловік. Двоє учнів фіксують записи , один учень здійснює фотозйомку.
Група»Гідрологів»:складається з 4 чоловік. Один учень бере проби води , двоє учнів здійснюють записи , роблять попередні висновки, один здійснює фотозйомку.
Звіт групи « Геоекологи» з демонстрацією фотоматеріалів.
Наша група дослідила лісосмуги, установила , що дані об`єкти потребують санітарного прорідження та прибирання наявного в них побутового сміття. Ми також побували на обладнаних та пристосованих сміттєзвалищах . Одне з них знаходиться на східній околиці с.Культура обладнане за всіма правилами : дно котловану вкрите плівкою , яка перешкоджає проникненню шкідливих речовин у грунт ,.По мірі заповнення сховища застосовується метод пересипки його грунтом з метою запобігання потрапляння шкідливих речовин в повітря.
В селі Б.Надеждівка також є обладнане сміттєзвалище, але воно не відповідає екологічним нормам так як відсутня ущільнююча плівка та не завжди проводиться згортання сміття до котловану.
На території села Культури знаходиться пристосоване сміттєзвалище . Там також виявлено ряд недоліків :відсутність під’їздних шляхів , під час дощів , брудна вода стікає в прилеглий нижче ставок.
Звіт групи « Гідрологів» з демонстрацією фотоматеріалів.
Наша група досліджувала джерела питної води і зробила слідуючі висновки . В с.Культура жителі користуються колодязями, вода в них придатна для споживання( за даними СЕС- 2018 р). Всього колодязів нараховано-14 ( середня глибина 7м ). Деякі з них потребують незначного догляду(обладнати огорожу, встановити гідро бар`єр). Членами нашої групи були взяті з проби води для виявлення органічних сполук( плівок).
Демонстрація зразків води.
Жителі с. Богдано-Надеждівки користуються як колодязями так і централізованим водогоном (40 %-водогін, 60%- колодязі). За даними СЕС вода у водогоні подається з глибини 70м і має високу оцінку якості , чого не можна сказати про воду у місцевих колодязях, вона умовно придатна для споживання. Середня глибина колодязів в с. Богждано-Надеждівці становить 11м. Нами Були взяті проби води для виявлення органічних сполук. (демонстрація зразків)
Екологічний стан водойм .
Водойми с.Культура та с. Богдано-_Надеждівки потребують значного догляду, який полягає в прибиранні сміття та побутових відходів на березі та у воді . До недоліків також можна віднести і раннє « цвітіння води».
Влітку 2018 року був зафіксований випадок « замору» риби в ставках с Б-Надеждівка.
Можливою причиною було падіння рівня води до 1м .
Нами також були обстежені джерела ( близько 25). За деякими з них ми постійно доглядаємо.
Проаналізувавши екологічну ситуацію нашої місцевості ми прийшли до висновку, що в школі та серед населення необхідно проводити розяснювальну роботу про правила поведінки на природі ,Своєчасне та безпечне транспортуваня побутових відходів тільки до спеціально обладнаних місць. Вживати очищену воду( користуватись сучасними методами очищення, фільтрами та інше).
Займатись озелененнням прилеглої території. Виготовити та установити щити із закликами про бережне ставлення до рідної природи .
Демонстрація узагальнюючого слайду з очікуваними результатами.
УІ.. Закріплення вивченого матеріалу.
Прийом « Закінчіть речення» . Робота з картками.
Моніторинг навколишнього середовища-( це система спостереження та контролю за природними й антропогенними ландшафтами , окремими природними компонентами та процесами з метою прогнозування їх змін, здійснення заходів щодо попередження , запобігання та усунення негативних наслідків впливу на них, раціонального використання природних ресурсів)
УІІ. Оцінювання знань і умінь учнів .
Бесіда рефлексія. Що мене найбільше вразило ?
УІІІ. Домашнє завдання: опрацювати відповідний параграф.