«Король Лір і його дочки». Моральний урок у творі. Король Лір як вічний образ.
Мета:
формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з поняттям «фольклорна балада»; розвивати навички виразного читання; закцентувати увагу школярів на глибокий психологізм та моральний аспект твору; схарактеризувати образ короля Ліра, розкрити його роль як вічного образу в світовій літературі; формувати аналітичні здібності учнів; розвивати навички психологічного аналізу тексту та художніх образів; виховувати повагу до сімейних цінностей.
формування ключових компетентностей: уміння вчитися: актуалізувати пізнавальну діяльність та образне й критичне мислення учнів; комунікативної: формувати навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок та інших; формувати здатність висловлювати й аргументувати свою думку; інформаційної: формувати вміння знаходити та подавати потрібну інформацію; загальнокультурної: сприяти вихованню духовно багатої особистості, яка прагнутиме сповідувати загальнолюдські цінності.
Обладнання: карта світу; ілюстрації до балади, схеми, презентація за темою уроку.
У старих баладах чуємо биття
схвильованого людського серця
і розповідь про події, перетворені
народною фантазією.
І.Франко
Шануй батька та Бога –
буде тобі всюди дорога
Народна мудрість
Хід уроку
I. Організаційний момент
Наші знайомства з перлинами світової літератури продовжуються…
II. Актуалізація опорних знань
Усна народна творчість має мільйони шанувальників у всіх куточках планети. Ми зачаровані її мудрістю, щирістю, людяністю. В жодному фольклорному творі не оспівується жорстокість і зло. Мета багатовікової народної праці – навчити і виховати. Ми отримуємо насолоду від прекрасних творінь та відкриваємо для себе таємниці їх змісту та структури.
- Що вам відомо про літературний жанр «балада»?
(- Балада (фр. ballade, від прованс. Ballar – танцювати) – жанр ліро-епічної поезії фантастичного, історико-героїчного або соціально-побутового характеру з драматичним сюжетом. В основі балади лежить певна незвичайна пригода. Тому баладу часто називали маленькою поемою.
- Балада виникла у ХІІ-ХІІІ ст. як любовна пісня до танцю у Провансі.
- Балада зазнала розквіту в творчості Ф. Війона (1431–1463). Балади писали видатні поети Італії Данте й Петрарка, Бернс, Гете, Шиллер, Гайне, Гюґо, Жуковський, Пушкін, Міцкевич.
- В Україні до жанру балади зверталися П. Гулак-Артемовський, Л. Боровиковський, С. Руданський, Ю. Федькович І. Франко, Леся Українка, Б. Грінченко, А. Малишко, І. Драч, Л. Костенко, Б. Олійник.
- Тематика балад: родинно-побутові (взаємини між батьками і дітьми, братами і сестрами); історичні; поетичний світогляд народу, його міфологічні уявлення; про кохання.
- Різновиди балад: фольклорні (створені народом) і літературні (створені письменником). - Ознаки фольклорної балади: усне поширення і зберігання; реальне часто поєднується з фантастичним; невелика кількість персонажів; підкреслена узагальненість; відсутня деталізація; стислість у викладенні матеріалу; композиція (вступ, основна частина, висновок); гостросюжетність)
У фольклорних творах, зокрема баладах (з цим жанром ми ознайомимось на уроці), мова йде не лише про діяння героїв на благо вітчизни, а й про особисте життя – непрості стосунки батьків і дітей, про справжню та несправжню любов, вірність та зраду…
III. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку
Сьогодні ми здійснимо мандрівку світом староанглійської балади «Король Лір і його дочки» та поринемо в глибини людських душ, спробуємо збагнути те, що з давніх-давен хвилює людей.
(Іван Франко глибоко знав і поважав культуру минулого, був всебічно освічений. Тому поділився своїми знаннями з нащадками… Народну баладу «Король Лір і його дочки» І. Франко переклав у 1914 р. У передмові до збірки перекладів він зазначив, що староанглійські й старошотландські балади є витворами не селянської й не міщанської, а саме лицарської верстви. Їх героями є винятково королі, лорди та члени їхніх родин. «Можна сю народну поезію назвати вповні аристократичною... У баладі «Король Лір і його дочки» йдеться не про історичні, а загальнолюдські події»)
IV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
- Про що йде мова в баладі?
- Назвіть імена головних героїв балади.
- Якими постають перед нами герої на початку твору?
- Обіцянку якої з дочок можна було виконати в повсякденному житті?
- Чому розлютився король на Корделію?
Регана |
«Готова я за вас і кров пролити» |
Здатна піти за батька на смерть |
Позбавила батька пошани та життя, гідного короля |
Презирство |
Гонорелля |
«Волю хоч би найтяжче бідувати» |
Готова прийняти страждання заради батька |
Відмовила батькові жити у родині, прирікши на голодне існування |
|
Корделія |
«Я рада… Свій довг дитячий все сповняти» |
Просто слухняна дочка, яка пам’ятає про свій обов’язок |
Віддала за батька власне життя |
Любов |
Регана – старша дочка – принизила свого батька передусім як короля, володаря держави, відмовивши йому в атрибуції влади. Тим самим вона виказала йому й свою зневагу як дочка. Гонорелля – середня дочка – принизила свого батька ще більше: запропонувала йому жити зі слугами та споживати недоїдки. Дочки врешті-решт виганяють нещасного батька, прирікши на жебрацьке життя:
«Так обі донечки по двічі
Його відправили без жодного пардону;
Жебрацький кий узяв у руки той,
Що королівськую носив корону.»
Корделія – менша дочка – повернула короля Ліра на царство та віддала за батька життя. (Корделія – добра, шляхетна, любляча, чесна, відважна, скромна, безкорислива, справедлива, готова до самопожертви. Вона відмовилася змагатися із сестрами за прихильність батька і пройшла важкий шлях поневірянь.)
Король Лір |
|
на початку балади |
у фіналі балади |
Сильний, авторитарний правитель |
Жебрак, якому дочка повернула владу |
Жорстокий батько |
Люблячий батько |
Людина, що легко |
Пройшов важкий шлях від засліплення лестощами до прозріння – шлях страждання та спокути |
Недалекоглядний егоїст |
Людина, що картає себе за учинену несправедливість |
Король Лір на початку твору показаний жорстоким егоїстом, що вимагає покори та великої любові не тільки від підданих, а й від своїх дочок. Шлях страждання та спокути змінюють героя, у фіналі твору ми бачимо люблячого батька, людину, що картає себе за учинену ним несправедливість
- «Уроки моралі у творі»
1. Виховання дітей. 2. Однакове ставлення до всіх дітей. 3. Довіряй, але перевіряй. 4. Не треба мститися у відповідь на образи.
- Пригадайте слова зі Святого Письма: «Ділом і словом шануй свого батька, щоб його благословення зійшло на тебе»; «Дитино, допомагай твоєму батькові в старості і не засмучуй його за життя»
V. Закріплення знань, умінь і навичок
- Дайте визначення символу. Якого символічного значення набуває постать короля Ліра в баладі? (Символ – художній образ, якому притаманні інакомовна багатозначність і глибина узагальнення. Король Лір – символ трагічної батьківської любові)
- У літературі є образи, що вийшли за рамки своїх творів та стали духовним здобутком людства. Ці образи несуть у собі питання, що є вічними, та надихають інших митців на створення власних творів. Тому їх називають «вічними образами» в літературі. Протягом багатьох років зберігають пізнавальне, виховне та естетичне значення. Чому ж образ короля Ліра називають «вічним образом»?
- Визначте, які образи в баладі є вічними, які – традиційними, а які – звичайними. (Вічний образ – король Лір; традиційні образи – корона, рицарська дружина…; звичайні образи – сестри, чоловік…)
Балада розкриває сутність людини, її місце в житті, вагу в суспільстві. Сімейна драма стала драмою цілої держави. Людські пристрасті, які виникають у палаці короля Ліра, захоплюють усіх героїв твору, не щадять ні старого, ні молодого, жадоба влади і наживи руйнує родинні стосунки.
Людина тільки ціною власного горя, власних випробувань доходить висновку, що немає нічого важливішого за родину, ціннішого за людяність і співчуття.
VI. Підсумки уроку
Староанглійська балада «Король Лір і його дочки» лягла в основу знаменитої трагедії В. Шекспіра «Король Лір».
Ця історія час від часу відроджується в різних видах мистецтва – літературі, живописі, опері, балеті.
VII. Домашнє завдання
Використана література