Учитель: Арендаренко І.С. Дата:
Конспект інтегрованого уроку із зарубіжної літератури для 7 класу
Тема. Друга світова війна в європейській поезії (К.І.Гальчинський, А.Маргул-Шпербер, Б.Окуджава)
Мета:
- розкрити роль поетичного слова у зображенні трагедії Другої світової війни з різних боків Європи, у художній формі змалювати життя і творчість окремих поетів, навчитися робити ідейно-художній аналіз віршів про війну;
- розвивати вміння виразного читання поезій, визначення художніх засобів, пам’ять, увагу та уяву ;
- виховувати особисте ставлення до проблем, порушених у творах, повагу до історичного минулого, відчуття моральних та духовних цінностей, активну громадянську позицію
Тип уроку: інтегрований урок,, урок вивчення нового матеріалу
Методи та прийоми: бесіда, лекція, «Асоціативний кущ»,«Мікрофон»,
словесне малювання, виразне читання, ідейно-художній аналіз, «Незакінчене речення»
Міжпредметні зв’язки: історія , українська література, образотворче та музичне мистецтво
Обладнання: презентація до уроку з аудіо- та відеослайдами, малюнки дітей на дошці, емблеми, паперові голуби, кошик, роздатковий матеріал
Епіграф: Війна, війна!
І знов криваві ріки!
І грім гармат, і шаблі дзвін,
Могили, сироти, каліки
І сум покинутих руїн…
Олександр Олесь
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель :
На минулому уроці ми з вами написали твір за романом В.Скотта «Айвенго». , де ви висловили свої думки щодо проблем, порушених автором. Скажіть, чого навчає нас цей роман? ( мужності та героїзму, честі та гідності, непохитності у боротьбі з ворогом, незламності перед лицем смерті)
Сьогодні ми поговоримо про інших лицарів, перегорнемо ще одну сторінку історії нашого народу, сторінку, обпалену роками Другої світової війни (Слайд 2)
Яке страшне є слово це –війна:
Стискає серце, кров холодить в венах…
Оплакана, обпалена, шалена…
Розпач і сльози, пустка, сивина…
- Скажіть, коли розпочалася Друга світова війна?
Друга світова війна розпочалася 1 вересня 1939 року і тривала до 2 вересня 1945 року. Вона стала найбільшою війною в історії людства. Уся Європа просякнута кров’ю цієї війни. Мільйони загиблих, тисячі знищених міст і сіл, сотні розорених музеїв і церков…Висловити все про війну не вдасться нікому, тому що немає міри людському героїзму, непохитності, виявленими у війні, немає міри горю і стражданням, якими накрила всіх війна.
- Скажіть, із чим вам асоціюється війна? (Слайд 3)
Пам’ять про трагічні сторінки Другої світової війни та незламний людський дух закарбувалися в численних літературних творах. І особливе місце в них посідають вірші, написані свідками та учасниками подій, які відбувалися в різних куточках світу, охопленого війною.
Урок сьогодні вкотре змусить всіх
Не забувать війни буремні роки,
А цінувати мир, свободу, сміх,
Історії засвоїти уроки….
ІІІ. Оголошення теми, мети та епіграфу уроку (Слайд 4 та 5)
- Як ви розумієте епіграф уроку? (Війна – це суцільне зло, яке руйнує все на своєму шляху. Автор цих поетичних рядків – Олександр Олесь, український письменник, якого теж торкнулася війна: у роки Другої світової було закатовано і вбито фашистами його сина- теж відомого письменника Олега Ольжича)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Учитель:
Перший письменник , творчість якого ми сьогодні розглядаємо, - Константи Ільдефонс Гальчинський ( запис у зошитах). Цей поет вважається любов’ю всієї Польщі. (Слайд 6) . Не дуже визнаний за життя, після смерті стає світочем для всіх поляків. Народився у Варшаві 1905 року. Війна застала його, коли йому було 34. 24 серпня 1939 року він отримує мобілізаційну повістку Через два тижні війни рядовий піхоти Галчинський потрапляє у полон на довгі п’ять з половиною років. Інколи до дружини, Наталії Галчинської, за допомогою знайомих доходять віші Константи.
Кінець війни Галчинський зустрічає на кордоні Голландії. В літературних колах уже ходять чутки про його загибель. Знайомі в Італії по пам’яті збирають та видають томик його поезій. Після закінчення війни Константи повертається на Батьківщину та разом із родиною оселяється у Кракові. Константи переносить три інфаркти, останній з яких виявився смертельним. Помер він 1953 року і похований у Кракові.
Візитною карткою поета стала поезія «Пісня про солдатів з Вестерплятте» (запис у зошитах)(Слайд 7)
1 вересня 1939 року німецькі війська вдерлися до Польщі. До цього часу Німеччина вже приєднала до себе Австрію та частину Чехо-Словаччини, проте досі не зустрічала серйозного опору. Впертість та незламність , із якою всього 180 польських солдатів протистояли трьом з половиною тисячам німців стало цілковитою несподіванкою для німецького командування. Ця подія увійшла в історію як оборона Вестерплятте за назвою польської військової бази, яку мужньо боронили поляки протягом 7 днів до останнього патрона, останньої краплі крові. І хоч це не зупинило війну на ту мить , але дозволило виграти певний час. Події тих днів схвилювали і Константи Гальчинського, який пише поезію «Пісня про солдатів з Вестерплятте» ( Слайд 8)
Учень читає вірш «Пісня про солдатів з Вестерплятте»
Бесіда:
- Від чийого імені веде оповідь ліричний герой поезії?
- Що хотів донести до нас поет цим віршем? Яка його основна ідея? ( Показ мужності та незламності солдатів перед лицем ворога, пам’ять про них та їх героїзм буде жити вічно)
- Які художні засоби підкреслюють емоційний настрій вірша? (слайд 9)
Епітети: «весела путь», «осяйні поляни», «даль бездонну», «рівний крок», «час чудесний», «теплі дні», «вересі небеснім».
Метафори: «дні спинили плин», «до неба лавами пішли солдати», «тепер ми в хмарах», «слух сяга зірок», «зір плине», «ми грітись будем…на вересі небеснім», «подмуть вітри зими і стане сніг кружляти… - то ми…».
Порівняння: «Стояли… ми , як мур».
Повторення: «солдати з Вестерплятте».
- Як ви вважаєте, символом чого є в Польщі Вестерплятте? ( символом мужності та героїзму, непохитності та незламності)
- Яких українських героїв вам нагадали солдати з Вестерплятте? (Небесна сотня , «кіборги» - захисники Донецького аеропорту)
- Чого вчить нас ця поезія? ( мужності, самозречення, відданості рідній землі)
А цей письменник ( Слайд 10) писав німецькою мовою,хоч і ненавидів нацизм всіма клітинами свого тіла. Це – Альфред Маргул-Шпербер (запис у зошитах). Вважається він румунським письменником і, що цікаво: життя його тісно пов’язане з Україною, бо народився на Буковині
( м. Сторожинець) у єврейській родині, навчався у Чернівецькій гімназії. Учасник Першої світової війни. Після її закінчення жив в Америці, в 1924році повертається в Європу, а потім- на Батьківщину. У 20-ті роки його вже друкують в Німеччині, Австрії- скрізь, де читають німецькою У якості псевдоніма він додав до свого прізвища Шпербер ім’я матері (Маргула) і став Маргул-Шпербер. Альфред був євреєм, і лише заступництво друзів врятувало Шпербера від нацистських таборів. Однак доля близьких йому людей, які зазнали мук і страждань, перебуваючи в концтаборах, увійшла в плоть і кров його поезій. Одна з них – «Про назву концтабору Бухенвальд» (запис у зошитах)
Таку назву мав один із найбільших та найжахливіших таборів нацистської Німеччини. Був створений ще 1937 року поблизу міста Веймара – культурного осрередку Німеччини. У ньому загинуло (закатовано, по-звірячому вбито , заморено голодом близько 50 тисяч людей). Це був дійсно, як його називали, табір смерті. Після закінчення війни в Німеччині в1958 році відбулося відкриття меморіалу Другої світової війни «Бухенвальд». На території колишнього табору смерті було зведено башту зі дзвоном, який повинен був нагадувати людям про жертв фашизму. (Слайд 12)
Учень читає поезію «Про назву концтабору Бухенвальд»
Поезія побудована на контрасті – протиставленні мирного життя, яке виринає зі спогадів про дитинство ліричного героя, та воєнного життя, зокрема життя в «таборі смерті». )
Епітети: «невимовний гнів», «ніжних трав», « біляві хмари», «лютий час».
Метафори: «Веймар гомонів», пливли біляві хмари», «час…, що сон…стер», «час… спомин взяв у колію», «в спомини мої вповза кошмар», «який(кошмар) виймає серце із грудей», « біляве пасмо хмар», «димом спалених людей»
Антитези: «…Веймар гомонів… – навіки мовкли голоси», «біляве пасмо хмар - …димом спалених людей».
Звертання: «О лютий час!...»
Наша розмова була б неповною без згадки про ще одне мистецьке ім’я – ім’я поета-пісняра Булата Шалвовича Окуджави (Слайд 15)
«Я поранений нею протягом усього життя і до цього часу ще бачу уві сні загиблих товаришів, згарища будинків, розкидану воронками землю… Я ненавиджу війну!» - так писав письменник про ті страшні роки. Народився майбутній поет, перекладач, прозаїк, драматург, композитор у Москві в робітничій сім’ї. Його батьки через політичні погляди були репресовані: батька розстріляно, а мама відбувала заслання. Булата виховувала бабуся, з якою він жив із братом у Тбілісі – столиці Грузії. Після 9 класу добровольцем пішов на фронт. Був поранений.У 1945 році повернувся до Тбілісі, закінчив університет, працював вчителем. З 1956 року жив і працював у Москві. Написав близько 800 віршів. Він вважається одним із засновників авторської пісні. Його пісні звучали в кінофільмах і спектаклях, на радіо та телебаченні. Незмінно його супроводжувала гітара. (Слайд 16)
Значна частина лірики Окуджави написана під враженнями воєнних років. Один з віршів – пісень- «До побачення, хлопчики» - написаний вже у післявоєнний час (1958 року). Поет присвятив його своїм друзям, які всі загинули на війні. (Слайд 17)
Звучить пісня «До побачення, хлопчики» у виконанні вчителя.
Бесіда:
(Слайд 18)
Епітети: «война- подлая», «тихие дворы».
Метафори: «зеленые крылья погон»
Повтори: «до свидания, мальчики», «до свидания, девочки»
Антитези: «свадьбы – розлука и дым», «платьица белые – сапоги…и зеленые крылья погон».
Звертання: «война», «мальчики», «девочки»
V. Закріплення вивченого матеріалу
«Незакінчене речення»:
Бесіда:
(Заперечення війни, показ того, що війна – це трагедія як для переможців, так і для переможених, показ мужності та героїзму солдатів у боротьбі з ворогом, заклик до того, що потрібно не забувати ті буремні роки)
- Чи варто писати про війну? (Так, письменники, художники, скульптори, кінорежисери, композитори, звертаючись до теми війни у своїх творах, прагнули не тільки відтворити ті події, але й розкрити велич людських почуттів та моральних цінностей, закликати за допомогою мистецтва слова до того, що ми не повинні забувати про минуле, щоб не допустити цього у майбутньому. Ці митці просто не можуть не по пер людей про небезпеці, що несе забуття уроків минулого)
VІ. Домашнє завдання: навчитися виразно читати поезії, виписати художні засоби (с.92-95), написати листа воїну Другої світової війни (за бажанням) (Слайд 19)
VІІ. Підбиття підсумків уроку:
Слайд (20)
Слово вчителя:
Яке прекрасне й світле слово «мир»:
Радіє серце, кров буяє в венах,
Омріяне, жадане і натхненне…
Добро, і щастя, і любові вир…
«Мікрофон»
На сьогодні ви принесли малюнки з назвою «Ми – проти війни, ми- за мир». Я горда від того, що кожен з вас прагне миру. На ваших партах лежать паперові голуби – символи миру. Візьміть їх у руки і напишіть на них , будь ласка, які висновки ви зробили з сьогоднішнього уроку, чого він вас навчив, які побажання ви б висловили і які послання у майбутнє ви передали б за допомогою цих птахів. (Учні пишуть і зачитують у мікрофон, далі кріплять на карту світу на дошці)
Оцінювання учнів
Слово вчителя:
Нехай урок цей не мина даремно,
А змусить пам’ятати та любить,
Берегти в серці почуття священне,
Щоби війни повік не допустить!
А на згадку я б хотіла кожному з вас подарувати емблеми нашого уроку – паперові червоні маки (на зворотному боці – вірш про урок)
- Чи знаєте ви, що вони символізують? (Символ пам’яті жертв Другої світової війни) (Слайд 21)
Так, з минулого року Україна вшановує пам'ять полеглих у Другій світовій війні під європейським та традиційним українським символом – квіткою маку.
Миру вам, терпіння, віри, любові!
Живіть для того, щоб будувати, а не руйнувати,
творити, а не спотворювати,
вірити, а не зневірюватись,
любити, а не ненавидіти!
Дякую за співпрацю та увагу! (Слайд 22)
Константи Гальчинський написав більшість своїх віршів, перебуваючи…
У поезії «Пісня про солдатів з Вестерплятте» оспівано…
Альфред Маргул-Шпербер народився…
У поезії «Про назву концтабору Бухенвальд» Альфред Маргул-Шпербер переживає через….
Булат Окуджава вважається засновником…
У поезії «До побачення, хлопчики…» Булат Окуджава звертається до….
Нехай урок цей не мина даремно, Нехай урок цей не мина даремно,
А змусить пам’ятати та любить, А змусить пам’ятати та любить, Берегти в серці почуття священне, Берегти в серці почуття священне,
Щоби війни повік не допустить! Щоби війни повік не допустить!
На згадку про урок На згадку про урок
«Друга світова війна «Друга світова війна
в європейській поезії» в європейській поезії»
( листопад, 2016р) ( листопад, 2016р)
Нехай урок цей не мина даремно, Нехай урок цей не мина даремно,
А змусить пам’ятати та любить, А змусить пам’ятати та любить, Берегти в серці почуття священне, Берегти в серці почуття священне,
Щоби війни повік не допустить! Щоби війни повік не допустить!
На згадку про урок На згадку про урок
«Друга світова війна «Друга світова війна
в європейській поезії» в європейській поезії»
( листопад, 2016р) ( листопад, 2016р)
Нехай урок цей не мина даремно, Нехай урок цей не мина даремно,
А змусить пам’ятати та любить, А змусить пам’ятати та любить, Берегти в серці почуття священне, Берегти в серці почуття священне,
Щоби війни повік не допустить! Щоби війни повік не допустить!
На згадку про урок На згадку про урок
«Друга світова війна «Друга світова війна
в європейській поезії» в європейській поезії»
( листопад, 2016р) ( листопад, 2016р)
Нехай урок цей не мина даремно, Нехай урок цей не мина даремно,
А змусить пам’ятати та любить, А змусить пам’ятати та любить, Берегти в серці почуття священне, Берегти в серці почуття священне,
Щоби війни повік не допустить! Щоби війни повік не допустить!
На згадку про урок На згадку про урок
«Друга світова війна «Друга світова війна
в європейській поезії» в європейській поезії»
( листопад, 2016р) ( листопад, 2016р)