Урок «Морально-етичні проблеми в казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

Про матеріал

Урок з української літератури для 5 класу з використанням різноманітних методів і прийомів роботи: «Палітра емоцій», «Гроно», «Хвилинка –цікавинка», інсценування, «Бюро знахідок», характеристика героїв, евристична бесіда, робота з текстом, випереджувальне завдання, фізкультхвилинка , тренінг «Найкмітливіший», складання лімериків. Урок проведений у формі уявної подорожі.

Перегляд файлу

ТЕМА. Морально-етичні проблеми в казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, уміння долати перешкоди

на шляху до мети

Мета:навчальна: продовжити ознайомлювати учнів із творчістю дитячої письменниці Галини Малик, навчити роз­кривати символічний зміст казкових персонажів; визначити жанрову своєрідність та морально-етичні проблеми твору; поглибити вміння учнів характеризувати героїв, формувати вміння аналізувати вчинки інших та власні;

розвивальна: розвивати навички аналізу худож­нього твору, усне мовлення; виховна: виховувати інтерес до літератури, прагнення до­водити всі розпочаті справи до кінця;

сприяти становленню позитивних рис характе­ру прагнення робити добро.

Форма проведення : урок - подорож

Тип уроку: комбінований

Обладнання: портрет письменниці, ілюстрації, роздавальний матеріал, текст повісті-казки, мультиме­дійні засоби навчання

Форми та методи роботи: «Палітра емоцій», «Гроно», «Хвилинка –цікавинка», інсценування, «Бюро знахідок», характеристика героїв, евристична бесіда, робота з текстом, випереджувальне завдання, фізкультхвилинка , тренінг «Найкмітливіший», складання лімериків.

Хід уроку

 

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Учитель. Розпочнімо наш урок із незвичайної перевірки : ми будемо перевіряти ваш настрій. Із поданих смайлів  виберіть той , що відповідає вашому настрою  , внутрішньому стану в цю хвилину:  радість,  байдужість розчарування ( смайли на дошці - на кольорових аркушах(жовтий,зелений,червоний  і у кожного на парті).

Учитель.  Щоб робота наша з вами була плідною ,  давайте разом скажемо девіз нашого уроку:

 Бажання хай справдяться,

А мрії хай збудуться.

Отримані  знання ніколи  не забудуться.(Слайд №1)

II. МОТИВАЦІЯ  НАВЧАЛЬНОЇ  ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель.

 Сьогодні , діти , ми знову поринемо у чарівний світ казки.

 Вона є джерелом правди, милосердя, боротьби добра зі злом. Розгорнеш таку собі на пер­ший погляд звичайну книгу і,  щойно зануришся у читання, ніби сам стаєш героєм цікавих історій. Казки -  це не тільки розважальні пригоди, вони несуть у собі повчання, мудрість, змінюють вну­трішній стан читача, вказують шлях до вирішен­ня проблем. А ще  вони роблять нас добрішими.
- Чи актуально в наш час бути добрим?

Евристична бесіда:

- Що ж  таке   «добро»?

Гронування :
                       Добро-гарні справи

                                   допомога іншим

                                   взаємопідтримка

                                   порядність

                                   відповідальність за свої вчинки
                                   милосердя
                                   розуміння (слайд 2)
Учитель. Однією із складових добра  ви назвали відповідальність за свої вчинки .
- Невже це так важливо?

- Чи вважаєте ви себе відповідальною людиною?

- Чи були, а, може, є у вас недороблені справи?

-  А як, на вашу думку, краще: доробляти розпочате до кінця чи залишати на потім?

-  Що ж необхідно людині для того, щоб усе заплановане виконати?

- Тож чи важливо бути кожному з нас добрими і чи для примноження добра потрібно бути відповідальним за свої вчинки?   Я думаю , що на це запитання ви дасте більш грунтовну відповідь  протягом  уроку.

 

ІІІ. Повідомлення теми , мети уроку, з’ясування учнівських очікувань

 

Учитель:    Сьогодні, діти , ми  продовжуємо  знайомитися  з твором Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» . Тема нашого  уроку «Морально-етичні проблеми в казці: добро і зло, відповідальність за свої вчинки, вміння долати перешкоди на шляху до мети».Ми продовжимо з вами роботу над твором ,спробуємо розкрити символічний зміст казкових персонажів,визначимо морально-етичні проблеми твору; будемо поглиблювати  вміння  характеризувати героїв,  аналізувати вчинки інших та власні;

 А урок ми проведемо у формі подорожі.

 Запишіть тему уроку в зошити.(Слайд 3)

 

 Перед кожною новою зустріччю з цікавим теоретичним і практичним матеріалом  ми чогось очікуємо. Спробуйте сформулювати ваші очікування. Отже, перед опрацюванням даної теми я очікую…

(діти озвучують свої очікування) 

-     цікавої  і змістовної роботи;

-     казкової подорожі по країні Недоладії;

-     зустрічі з Алею та її друзями;

-     навчитися бути добрішим;

-     кращого  розуміння тексту;

-     щирого обміну думок тощо.

   Учитель. Епіграфом нашого уроку будуть слова самої                               Г. Малик:                                   

 

                                         Я вірю в силу доброти,

    Що має долю роботящу,

                                         Що хоче, щоб і я, і ти,

         І все на світі стало кращим.(Слайд 4)

 

IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 Отже , наша перша зупинка « Біографічна». На екрані ви бачите лише підказку з біографії письменниці. Розкрийте її:

  1. Зображення лева. (Слайд 5 )
  2. Зображення моря і надпис «Бердянськ».
  3. Фото Ужгородського університету. (Слайд 6)
  4. Книга «Українські народні казки».
  5. Вірш «Падав сніг» П. Воронько.
  6. 5 років.
  7. «Кобзар»,»Морська чайка» ,»Аліса в країні чудес»(Слайд 7)
  8. Фраза «Для того , щоб писати для дітей , треба бути щасливою людиною».
  9. 52

 Учитель . Молодці ! А зараз «Хвилинка цікавинка», яку підготували ваші однокласники. 

Учень1.За повісті «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» та «Подорож у королівство сяк-таків» у 1988 році Галині Малик було присуджено премію імені О. Копиленка. З незвичайними пригодами Алі уже познайомились юні читачі Іспанії, Італії, Франції, Німеччини та інших країн. А за останню повість, яка називається «Злочинці з паралельного світу», Г.М. Малик було присуджено звання лауреата літературної премії імені Лесі Українки 2003 року.

Учень2.«Незвичайними пригодами Алі в країні Недоладії» зацікавилася Одеська кіностудія і планує зняти мультфільм, крім того є інтерактивна  аудіо - книга з мобільними розвагами з однойменною назвою.

Книга друкувалася іспанською, німецькою, угорською, англійською мовами.

Крім того, Галина Малик є також автором книг: «Пантлик і Фузя», «Пантлик і Фузя сперечаються», «Пригоди Іванка і Беркутка», «Як ти народився» та інших .

V. Робота над змістом твору.

Учитель. Що ж, рухаймося далі.

Наступна зупинка« Теоретична».

Дайте відповіді на запитання з теорії літератури :

  • У якій формі написано твір? (Прозовій)
  • Чим відрізняється він від раніше вивчених? (Життя героїв зображено впродовж тривалого часу).
  • На що схожа розповідь? (На казку)
  • Що ж таке повість – казка?

Учитель. Наступна зупинка « Крок у казку»

Тут на нас чекає подорож незвичайною країною. Але спершу нам треба розібратися з тим , що потрапило до  «Бюро знахідок».

  Гра «Бюро знахідок». Відгадати, кому з героїв повісті-казки належить та чи інша річ (учитель демонструє зображення речей)(Слайд 8)

Стрічка – Алі;
Черевик – Недочеревику;
Кришталева туфелька – Недопопелюшці;
Намальована голова – Першому Недораднику;
Намальоване вухо – Недоладьку;
Червоні нитки – невишитому рушничкові;
Годинник – годинникарю;
Корона – Недоролю Х.

Учитель. Зупинка« Знайомство з Алею»

  1. Евристична бесіда:

-Діти , а хто ж є головною героїнею твору? Опишіть її.( Ластовиннячко на носі, дві кіски, ямочки на щоках.

«А вдачу вона мала незвичайну — нічого, ну зовсім нічогісінько не доробляти до кінця. Те, що їй покладуть на тарілку, вона не доїсть; те, що дадуть пити, не доп'є. Почне малювати — кине, бо набридло. Почне щось ліпити з пластиліну кине знову, бо нудно. Або вишиває і те покине, бо нецікаво. Навіть заплестися не може до кінця. Заплете одну кіску — а за другу й не береться. Так і ходить цілий день одна коса заплетена, друга ні.).

 - Що було головною причиною того , що  Аля  потрапила до Недоладії?( бо не доробила 100 справ, вона безвідповідальна)

-Хто з героїв казки відкриває їй гірку правду – вона не є доброю, гарною дівчинкою?  Підтвердіть свою відповідь  рядками з тексту. ( Недоладько, який потім став найкращим другом Алі, сказав: «… живуть десь там лінюхи та шелепи-недотепи – це недоробив, те кинув на півдорозі. А через них і ми мучимося! … Ох, вибач, я не хотів тебе образити!») .

-Що змінилося в характері Алі, у її світогляді після того, як вона потрапила до казкової країни Недоладії й зустрілася з її жителями? Свої відповіді проілюструйте цитатами з тексту.( Зачитати про ставок , рибок , рака , розповісти про героїв)

Відповіді:

1.Навчилася цінувати те, що вона втратила; («Аля йшла й згадувала всі ті компоти,  киселі, соки, які не допивала вдома. А молоко! Через те молоко Аля доводила бабусю до сліз. А зараз з якою насолодою випила б вона склянку прохолодного, свіжого молока!»)

2.Доводить  почату справу до кінця ( пришила бабці крильце, допомагає бабусі Недокватирці);

3.Уболіває  за людей, які оточують її, переживає за їх долю (« - Ой, а якщо я захочу перенестися додому?!- вигукнула вона. – Оце було б чудово!

Дівчинка вже було відкрила рота, але перед очима раптом постав стурбований Недоладько. Вона згадала його слова й уявила, як він чекатиме її на пустирі десять, двадцять і всі сто років.

  • Ні, ні!,- схвильовано скрикнула Аля, бо злякалася, що її бажання буде негайно виконане.»);

4.Дорожить часом.

  • Чи вмієте ви цінувати ці, на перший погляд, дрібниці життя?
  • Коли Аля робить вперше у своєму житті відповідальний осмислений вибір: повернутися до комфортного безтурботного життя у своїй сімї чи залишитися в Недоладії, де повно небезпек, щоб допомогти друзям?
  • По-перше, дівчинка зрозуміла, що все, що побажаєш, у Недоладії виконується. Про це варто лише подумати.
  • По-друге, опинившись у кімнаті карлика Недочеревика, Аля дізнається й чарівні слова, які треба промовити, і що необхідно робити, щоб у цю країну більше не потрапляти. А як це відбувалося, допоможе нам згадати текст казки.

Звернімося до тексту й проживемо цю таємничу сторінку казки разом з головною героїнею.

  1. Виразне читання тексту казки
  • Як ця незвичайна ситуація змінила характер Алі? ( Дівчинка стає небайдужою, відповідальною, доброю. На мою думку, ці моральні якості пов’язані між собою.)
  • Доведіть, що Аля стала саме такою, як ви  говорите. ( Головна героїня змогла втриматися від спокуси перенестися додому й зажити спокійно, вона взяла на себе тягар відповідальності за долю інших недоладян, змушена буде боротися з Першим Недорадником – чоловічком, якому колись Аля не домалювала голову. А тепер він відрубує голови всім, кого зустрічає на своєму шляху, і приміряє собі).
  1. Метод емпатії

Уявіть, що ви – головна героїня казки Аля. Ви опинилися в чарівній кімнаті.

  • Що б  ви відчули, познайомившись із змістом чарівної книги «Справа номер»  карлика Недочеревика?

( Невпевненість, тривога – чи вистачить часу й сил зробити все необхідне;  що буде з моїми друзями, сусідами, про яких я прочитала в книзі; полегшення – я знаю, що треба далі робити; сум – я поки що не побачу своїх рідних; відповідальність – від мене залежатиме, як далі розвиватимуться події в казці; таємничість – я відкрила нове, невідоме, важливе).

  • Про що б ви подумали?

1.Треба спланувати з друзями, що далі робити і як  діяти;

2.Більше ти, Недочеревик, не зможеш забирати людей до Недоладії. Я їх попереджу про те, що початі справи необхідно доводити до кінця.

3.Мені буде важко, але я впораюся, бо не сама – з друзями.

4. Як добре, що я потрапила до Недоладії, а то так би й залишилася на все життя лінивою, капризною дівчинкою.

  • Що б ви зробили?

( Поспішила б повідомити Недоладька, Недопопелюшку про свої відкриття).

  • А якби ви побачили себе в списку книги «Справа номер»? Яке рішення прийняли б? Який би зробили висновок?

Аля стукає у двері.

(учениця, яка грає роль Алі)

  • Можна зайти? Чи впізнали ви мене?
  • Так. Ти Аля,  головна героїня казки Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії».  Ми тебе упізнали, бо в тебе заплетена тільки одна кіска.
  • Я прийшла до вас не просто так. Мені дуже потрібна ваша порада. Мого знайомого – карлика Недочеревика з країни Недоладії називають людиною без душі. Я не  можу зрозуміти цей вираз – «людина без душі», допоможіть мені.

Орієнтовні відповіді учнів

  • Людина без душі – байдужа, черства, жорстока. Вона не вміє любити, проявляти милосердя.
  • (Учні) У Недоладії ти його часто бачила, знаходилася поряд з ним. Згадай, що для нього є важливим, цінним. Це допоможе тобі, Алю, зрозуміти, як це бути без душі.
  • (Аля) Я пам’ятаю рядки його улюбленої пісеньки:

Бо я за те й

 копієчки не дам,

чого побачити

 не можу сам,

або подержати у жмені,

або покласти до кишені!

  • (Учитель) Діти, чи можна справжні людські цінності: добро,співчуття, милосердя, любов – покласти до кишені, потримати в руці?

Орієнтовні відповіді школярів

  • (Аля) Допоможіть мені зясувати: карлик Недочеревикутілення добра чи зла?

Орієнтовні відповіді учнів

( Недочеревик – утілення добра, тому що допоміг Алі змінитися на краще; зла, бо недоладяни страждали в  казковій країні).

  • (Учитель) Алю, діти,чи завжди можна чітко розпізнати добро та зло? Чи можуть вони бути прихованими?
  •  Так, тому й песонаж Недочеревик є таким : і не зовсім добрим , але й не злим.
  • (Аля) Добре , друзі , ви мені дуже допомогли , але я так хочу ще побути з вами.   Дозвольте мені залишитися у вас на уроці.
  • А я  для вас я підготувала гру «Упізнай літературного героя». Мені дуже цікаво , чи ви уважно читали повісь – казку про мене та інших персонажів:

Учитель . Так , Алю , це цікаво , а я буду допомагати .
(На екран поступово з’являються уривки з казки, у яких є опис героїв. Учитель зачитує, а діти повинні відгадати про кого йде мова)
Опис 1. «З густого листя висунулася голова. Її прикрашав шкіряний капелюшок з півнячою пір’їною збоку. Капелюшок сидів криво, бо лівого вуха, яке б мало його підтримувати, на голові зовсім не було. Ніс набік скривлений, губи перекошені. Навіть ямочка на підборідді не на своєму місці. Та незважаючи на це, губи весело всміхалися, очі дивилися лагідно».
Відповідь.Недоладько.
Учитель. Скажіть, чому Недоладько має такий вигляд?  (Його недомалював хлопчик).
Улюблена фраза Недоладька? («От такий компот»).


Опис 2. «Прихилившись до одвірка, на порозі недотелю стовбичив якийсь товстун у шкіряній безрукавці. Одна холоша його штанів була довга, а друга сягала лише до коліна».
Відповідь. Недоштанько.
Учитель. – Хазяїном чого був Недоштанько? (Він керував Недотелем)
Яка особливість цього Недотелю? ( Є кімнати без дверей, без ліжка, без опалення, без світла, стелі, без стін. Є кімнати без телефону).


Опис 3. «Обличчя незнайомки було вимазане попелом. Одягнена вона була до пояса у старий лантух. Зате від пояса до п’ят пишно спадала шовкова спідниця, гаптована золотом і оздоблена мереживом. З –під неї виглядали маленькі ніжки. Права взута у кришталевий черевичок, ліва – у важкий дерев’яний». 
Відповідь. Недопопелюшка.
Учитель. Чому Недопопелюшка не стала принцесою і мала такий дивний вигляд? (Двоє дівчаток розповідали казку про Попелюшку молодшій сестрі, потім вони посварилися. Одна доводила, що сукня у принцеси повинна бути білою, а друга – рожевою. Так вони і недоказали казку).


Опис 4.«Кожен ранок приходить сюди і прилаштовує шолом собі на плечі, замість голови. А увечері ставить його назад».
Відповідь. Перший Недорадник.
Учитель. Чому Перший Недорадник був без голови? ( Його намалювала Аля спочатку з головою. Потім та голова їй чомусь не сподобалась і вона стерла її гумкою . А іншу так і не намалювала).
А як Недорадник шукав собі голову? (Наказував відрубувати голови, а потім приміряв їх).
Опис 5. «Але я не мотлох! Я – король! У мене тільки корона зламана».
Відповідь. Недороль Десятий.
Учитель. – Чому у Недороля була зламана корона? (Вовці з другого класу доручили полагодити корону для шкільного лялькового театру, але він забув і засунув короля з короною у віддалений куток майстерні.
 

  • Діти , а чи всі герої твору , які живуть в Недоладії , позитивні?

 Зупинка  «Фізкультхвилинка»

Уявіть собі , що поки Аля гостює у нас , її розшукують у Недоладії , причому усі герої . Кого ви покличите до нас , а від кого заховаєтеся разом з Алею.  Якщо цей персонаж  позитивний, то ми махаємо рукою, а якщо негативний , то ми присідаємо й ховаємось. Отже, ми бачимо Недоладька, Недопопелюшку, Ката, Недочеревика,Недождня, Недовуса, Недоштанька,   Першого Недорадника, Недоборода, Недороля Десятого.

_ Діти давайте подивимося , чи змінився характер нашої головної героїні протягом твору ? (Слайд 9 )

 

Учитель . Молодці ! А наступна зупинка  «Символічна». Давайте спробуємо з’ясувати , що ж символізує Недоладія та її мешканці.

( Слайд 10 )


 

Символ

Символічне значення

Країна Недоладія

безлад і недороблені справи

Недоладько

працьовитість і відданість

Недопопелюшка

дружелюбність і безкорисливість

Недокватирка

людська недбалість

Недочеревик

справедливість, колекціонування недороблених справ

Недороль Десятий

бездіяльність і боягузтво

Перший Недорадник

 жорстокість і лють

Недовус

 товариськість

 

Зупинка  «Творча»

Учитель . Ми теж приготували Алі подарунки , бо домашнім завданням було скласти лімерик для Алі . Давайте послухаємо , що у вас вийшло.

  Зразки лімериків.

1. У Недоладію потрапила Аля
   Така собі цікава краля.
   Вона усе не доробляла,
   Недоїдала , недопивала ,
  Та з часом зрозуміла свої помилки Аля.

2. Аля – дівчинка звичайна ,
   Тільки трохи неохайна,
   Звикла все недоробляти
   і проблеми з цього мати .
   З Недоладії втікала,друзів з біди виручала

3. Хто це? Дівчинка Галинка.
    Безтурботна , як пилинка.
    Недошиє ,недоп’є
    Задоволена , як є.
    Все змінилося умить - Аля в Недоладію летить.

4. Дівчатко Алею це звуть .
   А в Недоладії її друзі живуть .
   Вона ж зовсім уже не тая -
   Всі справи Аля доробляє,

   А ще сві рідні її вдома ждуть.

 

Зупинка 8 «Дороблені справи»

 Тренінг «Найкмітливіший».

Пригадайте, які справи треба було завершити в казці, щоб:

  • звільнити країну від Першого Недорадника ... (домалювати йому голову);
  • зробити приємне бабусі... (довишивати рушника);
  • допомогти недоладянам... (домалювати  кожному те, чого не вистачало);
  • повернутись додому... ( знайти стрілку й полагодити полагодити годинник);
  • зробити з Недолалька звичайного хлопця... (домалювати йому вухо, виправити обличчя);
  • заплести… перед поверненням додому... ( кіску).

 

 

VІ.СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Учитель. Діти, давайте визначимо,  які ж морально – етичні проблеми порушує автор у казці?

Проблеми: Добро і зло, відповідальність і безпечність, боягузтво і хоробрість, лінощі й  працелюбність, справжніх друзів і тих , хто тільки видається таким.

Учитель.   Перш   ніж   повернутися    додому,    за­прошую   вас    пройтися   ще   раз  стежками   казки   по­вісті (перегляд відеопрезентації).

VIІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Учитель. Наша подорож завершується. Чи справдилися ваші очікування?

Поділіться своїми враженнями . А казка наша має дуже повчальний характер: ніхто із нас не захотів би жити в країні Недоладії , а мріємо ми про таку країну , у якій буде все добре : і мир , і спокій , і повага людей один до одного, і взаєморозуміння , і взаємопідтримка . Тоді країна буде називатися Ладія . І це буде країна Добра , де житимуть тільки щасливі люди . Що для цього повинен зробити кожен з нас ? (Дороблювати справи до кінця)

- Чи справдилися ваші очікування?Поділіться враженнями .

VIIІ. Підсумки уроку. Оцінювання.

Учитель.Багато що зробили на уроці:

                 І сміх, і жарти  -  все було.

           Всі опинились в творчому потоці.

           І  у душі мистецтво ожило.

                 Скінчилася мандрівка в ту країну,

                Де справи недороблені живуть.

                А за роботу плідну і сумлінну

                Оцінки у щоденники тримають путь.

Учитель аналізує роботу на уроці.

 На партах картка оцінювання. Кожен учень оцінює свою роботу протягом усього уроку

12 - бездоганно, блискуче!

11 - зразково, прекрасно!

10 - я сьогодні молодець, розумник!

9 - я старанно працював!

8 - добре працював!

7 – майже задоволений  роботою на уроці!

6 - був  не зовсім активний,  але старався!

5 - треба бути більш зосередженим і уважним!

4 - можу й краще!

3 - треба перечитати твір, повторити вивчене.

2 - мені потрібна допомога!

1 - спробую ще!

 

 "Палітра емоцій".

Із поданого переліку вражень, почуттів виберіть те  слово, що відповідає вашому внутрішньому стану в цю хвилину.Покажіть мені відповідний смайл.

X. Домашнє завдання. ( Слайд 11)

1 Написати листа Алі , у якому дайте їй пораду , похваліть .

2. Створити колаж «Посієш звичку – пожнеш характер».

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Миколайович Андрій
    Скажіть, будь ласка, а чи немає часом у Вас презентації до цього уроку?
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
26 березня 2018
Переглядів
7771
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку