Урок. Морфологія і орфографія. Основні правила правопису. 8 клас.

Про матеріал
Повторити та поглибити знання учнів про про морфологію як розділ науки про мову, про самостійні та службові частини мови, їх ознаки та особливості; основні орфограми, вивчені в попередніх класах; розвивати вміння та навички розпізнавати вивчені частини мови в тексті, розуміти їх роль у мовленні, визначати відомі граматичні ознаки; формувати в учнів навички правильного написання слів, вміння визначати орфограми і застосовувати їх в писемному мовленні.
Перегляд файлу

Урок. Морфологія і орфографія. Основні правила правопису. 8 клас.

 Мета: формувати ключові компетентності:

  • уміння вчитися – самоорганізовуватися  до навчальної діяльності;
  • інформаційну – навчати учнів використовувати історичні факти  як джерело інформації;
  • загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури; зв’язно висловлюватися в контексті змісту;
  • здоров’язбережувальну – викликати позитивні емоції шляхом ігрових вправ.

Формувати предметні компетентності та компетенції шляхом виконання навчально – пізнавальних  і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:

  • мовної і мовленнєвої:
  • повторити і узагальнити знання учнів про морфологію як розділ науки про мову, про самостійні та службові частини мови, їх ознаки та особливості;
  • розвивати вміння та навички розпізнавати вивчені частини мови в тексті;
  • удосконалювати культуру усного й писемного мовлення;
  • діяльнісної:
  • розвивати спостережливість, логічне й образне мислення, пам’ять; навчати висловлювати власну думку;
  • розвивати культуру усного й писемного мовлення;
  • соціокультурної – виховувати повагу до минулого, знати його.

Тип уроку: урок застосування знань  умінь та навичок; правописний практикум.

Обладнання: міні – підручник, мультимедійна презентація.

                                                                  Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Перевірка домашнього завдання.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

 Гра « Складіть меню»

Якось компанія літераторів завітала до приміського ресторану. Письменник О. Купрін проглянув  меню і промовив :

  • Шість порцій орфографічних помилок.
  • Цього подати  ми не можемо, не тримаємо, - відповів офіціант.
  • Однак у меню великий вибір помилок на всі смаки, - сказав  О. Купрін і зачитав меню.

Грамотно оформіть меню, вставивши пропущені букви. Орфограми підкресліть.

1. Бул…он з ялов…ч…ни із сухар…ками.

2. Каша гр…ч…на.

3. П…льмені, мащ…ні см…таною.

4. Шампін…они тушковані.

5. Компит ябл…чно…груш…вий.

6. П…ріжки з полуниц…ю.

Учитель. Отже, сьогодні на уpоці будемо вдосконалювати правописні вміння.

IV. Повідомлення теми та мети уроку.

1. «Мозковий штурм»

  • Що таке орфограма?
  • Які орфограми ви знаєте?
  • Що таке буквені і небуквені орфограми?

( Буквені – вибір написання букви ( слова), небуквені – написання слів разом, окремо та з дефісом, апостроф, перенос слів, скорочення слів)

  • До якого словника слід звернутися, щоб перевірити написання слова?

2. Словниковий диктант

Запишіть слова, поясніть їх  написання, визначте частину мови.

По – українськи (присл.), дзень – дзень ( вигук), утрьох ( присл.), несказане ( дієприкм.), ще ( частка), вишиваний ( дієприкм.), уголос ( присл.), товариство ( імен.) « Просвіта»( імен.), Києво – Могилянська ( прикм.) академія ( імен.), мереживо ( імен.), марево ( імен.), шістнадцятиповерховий ( прикм.), непокоїтися ( дієсл.), багатство ( імен.), хтозна – який ( займ.), сімдесят дев’ять ( числ.).

3. Прикметниковий тренажер.

 Утворіть від поданих прикметників просту і складену форми вищого і найвищого ступенів порівняння.

Вродливий ( хлопець), дорогий (подарунок),  мале ( дитя).

4. Гра – завдання « Фразеологізм на кожен розряд»

Пригадайте сталі словосполучення або речення,  які містять займенники кожного розряду.

1. Особові. Іду на Ви. Тільки його і бачили.

2. Зворотний.  Володіти собою. Брати на себе.

3. Питально – відносні. Хто кого? Хто куди? Хто його знає?

4. Неозначені. Якимсь чудом.

5. Заперечні. Нічого подібного. Нічого не скажеш.

6. Присвійні. Як свої п’ять пальців знати. Не своїм голосом кричати.

7. Вказівні. Не на того натрапив. Ні в сих ні в тих.

8. Означальні . По самі вінця. Про всяк випадок. Сам по собі.

5. Орфографічний практикум « Перевірка»

 Виправте по­милки, допущені автором, та запишіть текст у зошити.

Своєрідним жиночим обирегом в Украіні завжди був віночок. І нині, як і в давнену з ранйого детинства кожна дівченка вчится виплітати з різного зілля віночьки. Віночьок служив не тільки окрасою голови дівчіни, він був «знахарем душі», бо в нйому є ча­клунська сила, щьо і боль знімає, і волосся биреже.

До віночька впліталося богато різних квітів. Переважна біль­шість із них має лікувалні властивосьті. Всйого у українському вінку дванадцять квіток, і кожна з них є своєрідним лікарьом і оби­регом (М. Крущук).

6.   Завдання « Ерудит»

Спишіть, розставляючи розділові знаки. Аргументуйте написання слів. Розберіть 1  речення синтаксично (над кожним словом надпишіть частину мови).

Ярослав Мудрий дбав про розвиток Київської Русі її могутність та процвітання.

Ось Богдан вище пояса вскочив у якийсь рів  набрав повні халяви снігу і ще довго не міг виборсатись з нього.

Зробіть морфологічний розбір слів: Русі, Київської, дбав, її, про ,і.

 

7. Коментоване письмо.

 Спишіть, назвавши усі частини мови. Службові частини мови підкресліть. Поясніть для чого вони служать?.

Минало десяте століття. Київська Русь вступила  в друге тисячоліття  сильною, могутньою державою. Племена  й народи визнали авторитет Києва як столиці , верховну владу  київського князя. Досягши значних успіхів, київський князь Володимир не мав наміру спочивати на лаврах. Життя дало йому не один гіркий урок.

                                                                                                                   Із книги « Скарби України»

V. Підсумок уроку.

Поміркуймо, чи досягли ми мети уроку? Чи виконали усі заплановані завдання?

Як ви вважаєте , чи потрібно людині вчити орфографію?

VI. Оцінювання навчальних досягнень учнів.

VI. Домашнє завдання. Виконати онлайн тести з морфології на сайті « На Урок». Написати твір – мініатюру « Мій рідний край, моя земля» використовуючи у ньому різні службові частини мови.

Індивідуальне завдання.  Підготувати презентацію на тему : « Написання не з різними частинами мови».

docx
Додано
9 листопада 2021
Переглядів
8053
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку