Міністерство освіти і науки
Донецької Народної Республіки
Муніципальна загальноосвітня установа
«Школа № 103 міста Донецьк»
Цикл уроків
з української мови на тему
«Іменник» (6 клас)
Підготувала
Горбунова О.В.,
учитель української мови
та літератури
Пояснювальна записка
Тема циклу «Морфологія. Орфографія. Загальна характеристика частин мови. Іменник» (6 клас). Метою циклу є повторення, узагальнення й систематизація знань про іменник як частини мови, зокрема його загального значення, морфологічних ознак (рід, число, відмінок, відміни), синтаксичної ролі; формування культури мовлення, комунікативних умінь та навичок, творчих здібностей, виховування шани і любові до батьків, рідної мови, до Вітчизни, любові до праці, виявлення рівня знань учнів перед написанням контрольної роботи.
При розробці чинного циклу уроків української мови використовують сучасні педагогічні інноваційні технології та методи, а саме: інтерактивні технології та вправи («Мозковий штурм», «Мікрофон», «Дерево рішень», «Рольова гра», «Займи позицію», «Клубочок», «Навчаючи – навчаюсь», ТРВЗ-технології (ФСА (функціонально-системний аналіз), «Біном фантазії», «Ялинка асоціацій», метод критичного мислення, метод проектів).
Особливістю комунікативного уроку є проведення різноманітних тренінгів: асоціативні сходинки, асоціативні рядки, створення «Вільних текстів», «Твір Я», «11-словіє», «Твір за метафорою», «Синкан», «Твори-метаморфози» розвивають уміння конструювати тексти за зразком; конструювати нове, порівнюючи із зразком. Використовується метод – кластер (за ключовими словами відновлюється текст).
Особливістю навчального процесу в школі-родині є реалізація між предметної моделі родинного виховання. Так, на уроках української мови, розв'язуючи завдання уроку, через ретельно підібрані тексти вирішуються проблеми формування компетентного сім'янина, високогуманних уявлень вихованців про родину, її історію, традиції, підготовку до сімейного життя.
Розглянемо, як все означене відбувається на прикладі циклу уроків для 6 класу:
№ з/п |
Тема уроку |
Текст |
Робота з текстом |
Технології |
Форми |
1. |
Морфологія. Орфографія. Загальна характеристика Частин мови. Самостійні й службові частини мови |
«Що я знаю про свій родовід» |
|
Інтерактивні |
|
2. |
Іменник як частина мови: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Використання в мовленні іменників –синонімів, іменників - антонімів |
«Родовідне дерево» |
|
ТРВЗ Інтерактивні |
|
3. |
Іменники, що означають назви істот і неістот |
Народні прикмети |
|
Інтерактивні ТРВЗ |
|
4. |
Число іменників. Іменники, що мають форму тільки однини або тільки множини. Стилістична роль числівників |
«Сиві волоски» В.Сухомлин-ський |
|
Інтерактивні ТРВЗ |
|
5. |
Розвитки зв. Мовлення Урок-майстерня |
Родина |
|
Творча майстерня ТРВЗ ІКТ |
|
6. |
Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок з теми «Іменник» |
«Зозуля та дрізд» Г.Сковорода |
|
|
|
Тема. Морфологія. Орфографія. Загальна характеристика частин мови. Самостійні й службові частини мови
Очікувані результати
Після уроку учні зможуть:
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Обладнання: роздаткові матеріали, підручник, словник, структурно-тематична карта, малюнок родовідного дерева, паперові яблука
ЧВ
Модель уроку: ОК М ГР ПТ НМ ІЧ Т ТЗ
Р О ДЗ ТАУ
Перебіг уроку
І. Організація класу
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
1. Виразне читання тексту
Уперше я замислився над цим питанням, коли вчителька попросила нас намалювати генеалогічне древо. Вона все пояснила, як і що робити. Пам'ятаю, я тоді сказав сусідці по парті: "Ех, що може бути легше!". Я з ентузіазмом "взявся за перо", та ще й видер лист з альбому для малювання, показуючи усім своїм видом, що в мене інформації ого-го як багато – одного аркушика з зошита точно не вистачить. І ось робота почалася. Але мій ентузіазм швидко зник. Почав я з себе, продовжив батьками - тут я виявився "асом"! - і... закінчив бабусею і дідусем, та й то лише з батькового боку. Боже, такого сорому я ще не відчував ніколи. Відтоді я пообіцяв собі довідатися геть усе про свій родовід. Вечорами тепер мене не побачиш на вулиці. Я, як той Еркюль Пуаро, розпитував і записував "свідчення" мами, тата, дідуся і бабусі. Навіть написав листа другій бабусі в Запоріжжя. Вже через два місяці я міг годинами розповідати про свій рід. Виявляється, я з козацького роду, і в якомусь музеї Києва є лист, де згадується прізвище мого пра-пра-прадідуся. Це ж треба, а я і не знав! У нашому роді змішана кров чотирьох націй: і поляків, і росіян, і татар, і навіть такої народності, як мордовська. Я довідався дуже багато не лише з життя моїх предків, але й з історії, і не лише України. Так я дізнався про процес розкуркулення, і від нього постраждав і мій прадідусь. Дізнався також, що мій дідусь був нагороджений Орденом Слави. Довідався, що наш рід дуже великий. Час біжить невпинно, одне покоління змінює інше, але ми не маємо права забувати своє коріння, родовід.
2. Вправа. «Знайди своїх». Об'єднання дітей в групи за кольоровими картками.
1 гр. – жовтий колір
2 гр. – помаранчевий
3 гр. – зелений
4 гр. – червоний
Діти перегортають картки, на яких записані слова з тексту, зачитують їх, об'єднуються, роблять висновки:
1 гр. – я, замислився, цим, питанням, вчителька, попросила, нас, намалювати, генеалогічне древо, вона все пояснила нашому роді змішана кров націй, мій дідусь був нагороджений Орденом Слави, мій ентузіазм. (Самостійні частини мови)
2 гр. – Уперше, коли, точно, дуже, багато, невпинно (Самостійна незмінна частина мови. Прислівник)
3 гр. – над, і, але, в, про, не, від, ж, з, та, за (Службові частини мови)
4 гр. – Ех, Боже, ого-го (Вигук)
ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань, епіграфа уроку.
Є частини в нашій мові
Самостійні і службові…
Знать їх треба дуже-дуже
І тобі, мій любий друже.
Г.Бойко
- Діти, що ми сьогодні повинні повторити. Сформулюйте тему, мету уроку.
ІV. Надання інформації про загальну тему наступних уроків
1. Знайомство зі структурно-тематичною картою
Загальна тема. Час опрацювання |
Іменник |
|||||||
№ уроку |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Дата проведення |
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема уроку |
Морфологія. Орфографія. Загальна характеристика частин мови |
Іменник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Використання у мовленні іменників-синонімів, антонімів. |
Іменники, що означають назви істот і неістот. |
Загальні та власні назви. Велика літера і лапки у власних назвах |
Рід іменників. Іменники спільного роду. Стилістична роль роду іменників |
Число іменників. Іменники, що мають форму тільки однини та тільки множини. Стилістична роль числа іменників |
Відмінки іменників. Кличний відмінок в українській мові. Відмінювані й невідмінювані іменники |
Типи відмін іменників |
Форми контро лю |
|
Тестові завдання |
|
|
|
|
|
|
№ уроку |
9 |
10 |
11 |
12 |
|
|
|
|
Дата проведення |
|
|
|
|
|
|
|
|
Тема уроку |
Незмінювані іменники. Особливості відмінюван ня іменників, що вживаються тільки в множині |
Узагальнення і систематизація знань, умінь і навичок з теми: «Іменник» |
РЗМ |
Контрольна робота з теми «Іменник» Різнорівневі завдання |
|
|
|
|
Форми контро лю |
|
Вправи на логічне мислення, комуніка тивні завдання |
|
Тестові Різнорівневі завдання |
|
|
|
|
2. Пред'явлення стандарту знань на виході
Учні повинні знати:
Учні повинні вміти:
3. Повідомлення домашнього завдання на перспективу
До підсумкового уроку учням пропонується виконання одного з творчих завдань:
- підготувати тестові завдання на вивчені теми
- написати твір-мініатюру на тему: «Моя родина», «Свята в моїй родині»
- скласти вірші, використовуючи іменники ІІІ або ІV відміни
- скласти діалог «Зустріч друзів», використовуючи іменники – власні імена в кличному відмінку.
V. Інтерактивна частина уроку
1. Робота зі словником. Дати визначення термінам «морфологія», «орфографія», «частини мови». Записати у словник-довідник.
Морфологія (лат. Морфе – форма, логос – наука, вчення) – розділ науки про мову, що вивчає слово як частину мови.
Частини мови – це особливі групи слів. Кожна з них характеризується лексичним значенням, морфологічними ознаками, синтаксичною роллю в реченні.
Орфографія (лат. орфо – правильно, графо – пишу) – розділ науки про мову, в якому вивчається правопис слів.
2. Робота в групах.
- Учні складають пазли «Частини мови»
1 гр. – Самостійні частини мови
2 гр. – Самостійна незмінна частина мови. Прислівник
3 гр. – Службові частини мови
4 гр. – Вигук
- Скільки частин мови існує?
- Що означає кожна з частин мови? На які питання відповідає?
- Чи всі вони можуть змінюватися?
- Яку роль виконують у реченні?
3. Інтерактивна вправа «Дерево рішень»
Накреслимо «Дерево рішень».
Поступово будемо заповнювати його клітинки.
Морфологія
10 частин мови
6 самостійних чм
3 службових чм
1
4. Робота з текстом
Виписати з першого абзацу, за ключовими словами відтворіть текст
1 гр. – предмети, явища, узагальнені поняття
2 гр.- ознаки, властивості, належність комусь
3 гр. – кількість предметів або порядок чогось під час лічби (зі всього тексту)
4 гр. – дію, стан.
Зробіть висновки. Назвіть самостійні частини мови. Чим вони відрізняються від службових?
5. Творче завдання.
- Записати на спеціальних заготівках (яблуках) прізвища, імена родичів. Оформити родовідне дерево.
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання. Рефлексія
VІІ. Повідомлення домашнього завдання
Підручник § 3, стор. 20-22 вивчити правила, вправа 41.
Написати твір «У міському парку восени, вживаючи самостійні та службові частини мови.
Дізнатися про своїх родичів (прізвище, ім'я по батькові, чим займаються, де живуть) з метою доповнення родовідного древа.